Only in Sweden

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850

Jo det är ju en rätt märklig situation. Är rätt övertygad om att förskolebarn inte blir det minsta kränkta över vad för djur deras mat kommer ifrån. De skulle nog vägra äta det om de fått bevittna en slakt dock, oavsett djurart.

"Idag blir det kyckling. Då börjar vi med att hugga av huvudet med en kniv och sen drar vi av alla fjädrar från kroppen"
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jo det är ju en rätt märklig situation. Är rätt övertygad om att förskolebarn inte blir det minsta kränkta över vad för djur deras mat kommer ifrån. De skulle nog vägra äta det om de fått bevittna en slakt dock, oavsett djurart.

"Idag blir det kyckling. Då börjar vi med att hugga av huvudet med en kniv och sen drar vi av alla fjädrar från kroppen"

Barn har faktist inte så ont av det, om de får hantera det själva.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag kan inte med ord beskriva hur fel jag tycker det är att pracka på barn religion.
Låt de va fria att välja själva, när de blivit 16år eller så.
Finner det synnerligen själviskt.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jo det är ju en rätt märklig situation. Är rätt övertygad om att förskolebarn inte blir det minsta kränkta över vad för djur deras mat kommer ifrån. De skulle nog vägra äta det om de fått bevittna en slakt dock, oavsett djurart.

"Idag blir det kyckling. Då börjar vi med att hugga av huvudet med en kniv och sen drar vi av alla fjädrar från kroppen"

Ptja..
Jag växte upp med både fjäderfäavlivning och slakt/styckning av nöt och svin sen före jag kunde cykla.

Det var liksom naturligt att mata lille nasse så vi kunde äta upp honom sen.

Inte konstigare än att sätta sig vid ån med sitt metspö.

Men det är klart, asfaltsbarn som aldrig sett var maten kommer ifrån blir nog lite pipiga.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ptja..
Jag växte upp med både fjäderfäavlivning och slakt/styckning av nöt och svin sen före jag kunde cykla.

Det var liksom naturligt att mata lille nasse så vi kunde äta upp honom sen.

Inte konstigare än att sätta sig vid ån med sitt metspö.

Men det är klart, asfaltsbarn som aldrig sett var maten kommer ifrån blir nog lite pipiga.

Jo det är klart att är man uppväxt med det så ter det sig väl naturligt. Men precis som du säger är nog de flesta barn idag lyckligt ovetande om hur det går till.

Själv minns jag lukten från när morfar styckade grisar i garaget i källaren :p
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har vagt för mig att det är en ganska metallisk doft när man styckar just gris? :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ta vara på fjälstret nästa gång, det luktar rakt inte kött....

Jag tänker på det när jag köper fjälster, att någon stackare har haft som jobb att göra rent det här.

Är rätt bekväm med det mesta inuti djuren men den där delen tycker jag är lite knasig, speciellt på gris som äter allt möjligt. :zpy
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tänker på det när jag köper fjälster, att någon stackare har haft som jobb att göra rent det här.

Är rätt bekväm med det mesta inuti djuren men den där delen tycker jag är lite knasig, speciellt på gris som äter allt möjligt. :zpy

Den ultimata förödmjukelsen, bli dödad, hackad i småbitar och uppkörd i sina egna tarmar.
Eller den ultimata upphöjelsen, du var så mkt värd att vi måste äta upp dig till sista biten.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Den ultimata förödmjukelsen, bli dödad, hackad i småbitar och uppkörd i sina egna tarmar.
Eller den ultimata upphöjelsen, du var så mkt värd att vi måste äta upp dig till sista biten.
Förutsatt att djur kan känna förödmjukelse, vilket de nog med säkerhet kan, så lär de inte göra det efter döden.

All djurhantering är förnedrande men ändå inte. Jag styckade en älg i tisdags. Efteråt skulle vi slänga resterna och då slogs jag av en lite märklig känsla, när man står och kastar något/någons ben i en grop.

Men jag gör det gärna om och om igen, så länge jag äter kött. Vad som helst är bättre än att bo i bur och bli avlivad i lysrörsljus efter timtal i lastbil.

Bara för det står det ett rådjur utanför fönstret nu :)

Men jag vet inte varför detta kom upp i denna tråd. :mad:

Å andra sidan är det nästan Only in Sweden som vi har så bra jaktlagstiftning. :tummenupp
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Får vi månne läsa ett inlägg imorgon:

All djurhantering är förnedrande men ändå inte. Jag styckade ett rådjur i idag. Efteråt skulle jag slänga resterna och då slogs jag av en lite märklig känsla, när man står och kastar något/någons ben i en grop.

:hihi
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Förutsatt att djur kan känna förödmjukelse, vilket de nog med säkerhet kan, så lär de inte göra det efter döden.

All djurhantering är förnedrande men ändå inte. Jag styckade en älg i tisdags. Efteråt skulle vi slänga resterna och då slogs jag av en lite märklig känsla, när man står och kastar något/någons ben i en grop.

Men jag gör det gärna om och om igen, så länge jag äter kött. Vad som helst är bättre än att bo i bur och bli avlivad i lysrörsljus efter timtal i lastbil.

Bara för det står det ett rådjur utanför fönstret nu :)

Men jag vet inte varför detta kom upp i denna tråd. :mad:

Å andra sidan är det nästan Only in Sweden som vi har så bra jaktlagstiftning. :tummenupp
Det är därför jakten (och uppfödningen) ger insikt i etiken med att använda så mycket som möjligt av djuret.
Till exempel fjälstret.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top