Only in Sweden

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Fick Kabul-vibbar. Visade sig att jag var Malmö. Så långt bort men ändå så nära. Är det syftet? Att ha allt och alla kulturer i samma bidragsapparat? Kaffe och cigg verkar gå som smort längs byns gator iaf.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
I går eftermiddag blev en kvinnlig lärare på Hammarskolan i Surahammar skjuten i huvudet av en 13-årig elev som var beväpnad med en softairgun.


– Det som hänt är att en elev har hotat och även avlossat ett skott med en softairgun mot en lärare, säger polisens presstalesperson Anders Hedström till P4 Västmanland.

Eleven som misstänks ha skjutit mot läraren är 13 år och ska ha lånat luftvapnet av en jämnårig kompis.

Läraren träffades i huvudet och har ihållande smärta i huvudet efter händelsen, enligt polisen.

– Den information som finns i anmälan är att läraren har smärta där kulan träffade, säger Anders Hedström.

Det var under torsdagseftermiddagen som en kvinnlig lärare sköts i bakhuvudet av en 13-årig elev som avlossade ett skott mot läraren med ett luftvapen.

– Det hände en incident i en korridor där en elev sköt ett skott med en softairgun som hamnade i bakhuvudet på en lärare som råkade gå förbi, säger utbildningschef Conny Ström.

Läraren fick inga fysiska skador av händelsen, säger Conny Ström.

Brottsrubriceringen är misshandel, olaga hot och olaga vapeninnehav.

Eftersom ingen av de misstänkta, 13-åringen som sköt och och den andre som lånade ut vapnet, är straffmyndiga så överlämnas ärendet till de sociala myndigheterna.

Källa: Sveriges Radio

Va mycket som kan förändras sedan man själv gick i grundskolan... fanns inte en chans i helvete att någon skulle våga ta med en airsoft-pistol och skjuta en lärare, än mindre hota om att nästa gång blir det med riktiga kulor. Dessutom inte som 15-åring i nian utan 13-åring i antagligen sjuan...
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
De tre männen lockade ner en ung kvinna i en hytt på Ålandsfärjan Cinderella.
Där turades de om att våldta henne.
I dag dömdes de tre männen till fyra års fängelse var.

Det har gått över ett år sedan gruppvåldtäkten på färjan ägde rum. Det var på natten mellan den 27 och den 28 februari förra året, och den unga kvinnan var enligt vittnesuppgifter kraftigt berusad när de tre männen, som hon inte sedan tidigare kände, lockade ner henne i en hytt.
Där turades de om att våldta henne, samtidigt som de slog henne, rev henne, och höll strupgrepp om hennes hals.
Kvinnans målsägarbiträde är advokat Elisabeth Massi Fritz.

"Hänsynslös och rå"
Hon har tidigare berättat för Aftonbladet att hennes klient fortfarande, ett år senare, mår mycket dåligt.
– Det här är en gruppvåldtäkt som har lett till ett omfattande lidande och trauma för min klient. Det har varit omöjligt för henne att värja sig mot flera gärningsmän som gett sig på henne samtidigt. Stämningen har varit hänsynslös och rå. Men hon har allt tänkbart stöd och hjälp i dag.

Samtliga tre män har konsekvent nekat till brott.
– Det var en fylleotrohet, absolut inget tvång. Det var en grabbgrej med alkohol inblandat, sa en av dem i förhören.
I dag dömde Södertörns tingsrätt de tre männen till fängelse, fyra år för två av dem och fyra år och fyra månader för den tredje.

Flera skador
Tingsrätten menar att målsäganden lämnat en berättelse som, bland annat, får stöd av det rättsintyg som utfärdades kort efter händelsen, då kvinnan sökte vård. Hon uppvisade då flera skador.
Tingsrätten konstaterar också att kvinnan befunnit sig i en särskilt utsatt situation.

Elisabeth Massi Fritz säger att hon är väldigt nöjd med att tingsrätten fällde de tre männen för grov våldtäkt.
– Det har varit en svår och komplicerad rättegång, men rätten kom fram till att min klient varit trovärdig, och det har funnits en robust bevisning.
Samtidigt, säger hon, har de tre misstänkta, lämnat motstridiga uppgifter.
– Min klient har fått en värdig upprättelse, säger Elisabeth Massi Fritz.
Däremot, menar hon, är straffet i lägsta laget.
– Fyra år är minimistraff för grov våldtäkt, och jag tycker det här är "värt" mer. En ensam kvinna med tre förövare, det borde bli mer än minimistraffet. Personligen tycker jag straffen för den här typen av sexualbrott ligger alldeles för lågt.
Aftonbladet söker de tre dömdas advokater.

Källa: Aftonbladet
(Aftonbladet då de skrev mest och mest detaljerat om händelsen medan källor som SVT, SR och Fria Tider skrivit ganska minimalt om det hela, mest som små notiser...)

Varför blir det ständigt ingen straff alls eller absoluta minimumstraffen som finns på skalan... hela... jävla... tiden...
För helvete svenska rättssystemet, gör lite jävla markeringar och visa lite ryggrad, stå på brottsoffrets sida och förstå dem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Irakisk säkerhetstjänst påpekar att dom VET att 7-9 ISIS terrorister har tagit sig till Sverige för att begå terrorhandlingar, jönsarna på SÄPO (som borde veta vad som försigår i Sverige) tas på sängen.

Kan vi inte bara outsoursa SÄPO's jobb till andra länders underättelsetjänst, dom bedriver ju redan en effektivare informationsinsamling i Sverige än vad vi själva mäktar med.

Hyr vi in t.e.x Mossad så kan dom ju ta hand om problemen synnerligen effektivt också, ingen behöver någonsin få reda på att det har funnits terrorister här...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/misstankt-terrorhot-mot-sverige-utreds-av-sapo/
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
CSK (Kristianstads sjukhus ).

24 av 41 akutsjuksköterskor säger kollektivt upp sig, Region Skåne lyckas inte ta fram nån lösning. Nu hakar undersköterskor på.

Fårösund. Asylsökande väntas få sina besked, skolan kallar in vaktbolag för att hindra eventuella attentat.


Sverige är inte i systekollaps, kollapsen har redan varit. Nu råder fritt fall
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
CSK (Kristianstads sjukhus ).

24 av 41 akutsjuksköterskor säger kollektivt upp sig, Region Skåne lyckas inte ta fram nån lösning. Nu hakar undersköterskor på.

Fårösund. Asylsökande väntas få sina besked, skolan kallar in vaktbolag för att hindra eventuella attentat.


Sverige är inte i systekollaps, kollapsen har redan varit. Nu råder fritt fall

Äsch, det kanske (not really...) kan ge jobb till några flyktingar, om de är villiga att trappa ner från läkartjänst och läkarlöner till sjuksköterskor/undersköterskor dito vill säga... ;)
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
http://www.svt.se/opinion/sebastian-lindell-om-varden

Väntar förgäves där Bonny kommer in och dementerar allt med att "trams, finns icke någon systekollaps ".

Det är väl ett ganska vanligt sätt att agera när ens ideologi inte harmoniserar med verkligheten, man håller för öronen och skriker lalalalalalal.....

Men jag tycker det är lite synd att man inte får återkoppla med personer som har förmågan att identifiera och anpassa sig efter de faktiska omständigheter som råder runt en och inte blint fortsätta i sin ideologi, allt skulle bli så mycket ljusare då.:(
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Vi borde få lön för att studera
Vi är inga supermänniskor som ska behöva jobba vid sidan om studierna. Inför en studielön, skriver utbildningspolitiska krönikören Angelica Kauntz.
”Studenter borde jobba vid sidan om studierna, det gjorde jag under hela min studietid och det fungerade bra” sade Anders Borg när han gästade Lund för ett år sedan. Han svarade på en fråga om den dåvarande regeringens satsning på studiemedlet i form av ett ökat fribelopp. Denna ambition är inte bara Borgs eller Moderaternas utan likaså satsar kommuner och företag på studenter genom så kallade studentmedarbetare.
Heltidsstudier är på heltid och ska vara på heltid. Samtidigt förväntas studenter också jobba vid sidan om för att få meriter till en arbetsmarknad som efterfrågar arbetslivserfarenhet och för att få en stabil ekonomi under studietiden. Vilken hade signalen varit ifall samhället säger att vi borde ha jobb vid sidan av jobbet för att ta vårt samhällsansvar? Sannerligen konstig.
För mig är det en intressant tanke att studenter skuldsätter sig eller sparat ihop pengar för en full sysselsättning och kunna betala alla sina levnadskostnader i samband med det. Samtidigt skriver studentföreningen Ateneum att vi borde betala för vår utbildning och för att få studera på heltid – utöver de pengar studenter lägger på att studera idag.
Studier ska och bör likställas med arbete. Inte bara i status eller med sociala trygghetssystem utan också de förmåner arbetande har. Är det inte rimligt att vi skulle kunna ha fem veckors betald semester eller att vi kan vara sjukskrivna? Jag vill se att studiemedlet ska utformas så att fler ska kunna studera och även ska kunna kombinera föräldraskap med heltidsstudier. Jag vill se ett studiemedel där studenter ska kunna få fokusera på sina studier på heltid och inte uppmanas till att arbeta vid sidan om studierna för få pengarna att gå ihop i slutet av månaden.
Till skillnad från borgerligheten tror jag inte att alla studenter är några supermänniskor som kan sysselsätta sig till vilken grad som helst. Jag vill inte heller stänga ute fler från högre utbildning. En bra högskolepolitik skapar trygghet och förutsättningar för fler att få tillgång till högre utbildning.
På sikt vore det inte konstigt att studiefinansieringssystemet ska ersättas med en studielön för att eliminera studiers särställning – samtidigt likställas med arbete och ett arbetes förmåner. För det är inte så att bara individen som tjänar på en ökad utbildningsnivå, det gör hela samhället.

author1_pic_small-150x150.jpg


Angelica Kauntz har en bakgrund som både kår- och kommunpolitiker. Hon har tidigare suttit i Lunds kommunstyrelse för Feministiskt initiativ, varit vice ordförande på HTS och suttit i SFS styrelse. Hon studerar nu pol.kand och tidigare läst filosofi. Sedan hösten 2014 är Kauntz även utbildningspolitisk krönikör på Lundagård.

http://lundagard.se/2015/02/02/vi-borde-fa-lon-for-att-studera/









Jag vill inte ta eget ansvar – jag vill må bra
Att plugga vid ett universitet ställer krav på ett stort ansvarstagande från den enskilde studenten. Utbildningspolitiska krönikören Sara Thiringer tror att det innebär mer ont än gott för studenternas psykiska hälsa.
Redan på introduktionsmötet i höstas fick vi nya studenter lära oss att universitetsstudierna bygger på stort eget ansvar.
Du måste själv se till att läsa i takt med studieplanen, börja med hemtentorna i tid och komma på seminarierna. Tar du inte dina poäng kan du förlora ditt CSN, men i övrigt händer inte särskilt mycket och ingen riktigt märker om du har problem. Detta egna ansvar anses vara en del i att “bli vuxen”.
Men i det här fallet handlar “vuxenlivet” nästan helt om att bli förberedd för arbetslivet, där den form av eget ansvar som universitetsstudierna ska drilla dig i faktiskt sällan existerar. På en arbetsplats har chefen stort ansvar för uppföljning och stöttning både av sina anställdas arbete, och deras mående.
Universitetet har ett liknande ansvar, åtminstone för studenternas mående – men det märks knappast.
För hur mår vi egentligen? Inte bra, direkt. Enligt SCB har den psykiska ohälsan hos unga tredubblats sedan 90-talet, och den har ökat mest i gruppen 20–24 år. I stort sett presenteras bara en lösning för lundastudenterna: Studenthälsan.
En i dagsläget överbelastad, och samtidigt allt för okänd, mottagning som bara kan hjälpa om ohälsan är direkt studierelaterad eller påverkar möjligheten att studera. Då kan Du söka hjälpa. Lösa Dina problem.
Trots att panikångest och depressioner är närmast ett folkhälsoproblem uppfattas det fortfarande som otroligt privat, och ska därför lösas individuellt.
Det får mig att undra: Varför glorifierar vi “det egna ansvaret” som vi gör? Det kanske kan ge en del viktiga lärdomar, men bristen på lärarledda timmar, organiserat häng med de andra i klassen och bevakning av tentaplugget har onekligen sina nackdelar.
Det blir en katalysator för ensamhet, som både i sig kan orsaka ångest, oro eller nedstämdhet och som försämrar våra möjligheter att upptäcka och behandla någon i god tid. Om allt annat i studentlivet är på eget ansvar, blir det svårt att hantera den psykiska ohälsan som det kollektiva problem det uppenbarligen är.
Nej, jag saknar faktiskt någon som håller koll. Jag saknar det både från gymnasietiden och från de tre år jag arbetade heltid innan jag kom hit. Jag tror att en viktig lösning för måendet hos oss samhällsvetare är mer tid med lärare och annan personal.
Det skulle kosta pengar och minska vårt egna ansvar. Men jag tror att vi skulle må bättre. Och tanken på det dämpar i alla fall min ångest.

byline_sara-frima%CC%88rke-150x150.jpg


http://lundagard.se/2016/04/28/jag-vill-inte-ta-eget-ansvar-jag-vill-ma-bra/
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top