Du har säkert helt rätt i att de, speciellt i stunder då de mår bra, skulle tycka så, och det är knappst det jag säger emot. Finns väl ingen anledning att arguementera MOT straff?? Att jag sedan inte tror att de har så stor effekt är en helt annan sak.Två frågor.
1.Tror du på allvar att det inte är bättre för ett offer för ett allvarligt brott att den skyldige faktiskt åker fast och blir dömd än att han kan gå runt fri som om ingenting har hänt?
2. Tror du det känns bra för samma offer, som blivit påverkat för livet, att den som blir dömd får ett skitstraff som typ 2 månaders ungdomsvård?
Folk verkar ju tro att om du förlänger straff för övergrepp så skulle de på något mirakulöst sätt försvinnna. Man får ju vara oerhört naiv eller okunnig för att tro det. Vi vet att det är en liten minoritet av alla övergrepp som anmäls (undantag: överfallsvåldtäkter) och av den minoriteten är det en väldigt liten del som döms och av de som döms är det ytterligare en lite minoritet som återfaller. Fortfarande en tragedi men att fokusera på en minoritet av en minoritet av en minoritet för att få till stora förändringar tror jag är bortkastad tid. Jag tror helt enkelt inte att det skulle påverka statistiken eller antaler offer med så många promille...
Det är då troligen mer effektivt att diskutera övergrepp som ett samhällsproblem och försöka finna metoder att öka anmälningsbenägenheten även mot personer man känner.
Men en sak vet jag: det är inte låga straff de tar upp med sina behandlare! Det är oerhört mycket mer om hur omgivningen regerarar. För offret är det mer intressant om partnern förhåller sig till hennes lidande än att snöa in sig på sin hans egen ilska och hämndbegär. Hur förståligt det än är så är det inte till hjälp för offret.