Only in Sweden

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Men anstiftan till brott, vad anser du straffet skall vara där? sen har vi ju den här biten med jaktbrottet men det hade du väl glömt, fast det kanske inte anses som ett brott i dina ögon.

Blev du kanske utnyttjad som liten eller mobbad i skolan och gick miste om din upprättelse eller?

:rofl

Börjar argumenten ta slut? Nä, just det, du har aldrig haft några. :rolleyes:

Sjukt hög nivå på dig nu förövrigt, spammar´n. Kan inte du ta och berätta en gång till om mitt hemska jaktbrott. Jag tror absolut att alla är jeteintjessejade av att höra det en gång till.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
:rofl

Börjar argumenten ta slut? Nä, just det, du har aldrig haft några. :rolleyes:

Sjukt hög nivå på dig nu förövrigt, spammar´n. Kan inte du ta och berätta en gång till om mitt hemska jaktbrott. Jag tror absolut att alla är jeteintjessejade av att höra det en gång till.

Jo men nu är det faktist så att du vill ändra nuvarande system, så det är trots allt DU som skall komma med argument varför det inte fungerar.

Inte tvärt om.

Sen var det ju det här med mössen igen, hur klickade det i ditt lilla huvud då? och det räcker om du läser det, skiter i om någon annan är intresserad.

Ja, det är ju oerhört krengkande att fängsla någon bara för att han mördat ett barn. Det var ju en olycka liksom, kommer inte att hända igen. :lol

Tror du på det där själv ens? :va

Är det någon som hävdat att dom INTE skall fängslas :va

Men du är verkligen en jävel på att förklara varför du tycker som du gör :tummenupp

Hur känns det när övriga på tråden försöker försvara dig? bara kul eller lite nedvärderande?

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Är det någon som hävdat att dom INTE skall fängslas :va

Men du är verkligen en jävel på att förklara varför du tycker som du gör :tummenupp

Hur känns det när övriga på tråden försöker försvara dig? bara kul eller lite nedvärderande?
Du argumenterar för att det är meningslöst att fängsla någon som inte kommer att återfalla i brott.
Du har lyckats mindre bra att motivera vad vinsten med detta skulle vara, förutom det självklara att som BF alltid se till brottslingens bästa i första hand.

Är det någon som försöker försvara mig? :va Det var snällt i så fall, men jag gissar att det nog mest är frustration över att behöva läsa dina BF-inlägg i vartannat inlägg.
Kämpa på, du har åtminstone Åly och Bonny på din sida. :tummenupp

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Du argumenterar för att det är meningslöst att fängsla någon som inte kommer att återfalla i brott.
Du har lyckats mindre bra att motivera vad vinsten med detta skulle vara, förutom det självklara att som BF alltid se till brottslingens bästa i första hand.

Är det någon som försöker försvara mig? :va Det var snällt i så fall, men jag gissar att det nog mest är frustration över att behöva läsa dina BF-inlägg i vartannat inlägg.
Kämpa på, du har åtminstone Åly och Bonny på din sida. :tummenupp

Nej du, ingen som sagt att man inte skall fängsla, antar att du fortfarande har problem med slutledningsförmågan.

Ser ingen anledninga att motivera något jag inte påstått.

Du å andra sidan ansåg 12 år var för dåligt, eller som du skrev, så man ville spy.
Du ansåg att 20-25 år vore lämpligt, varför? Jag säger inte att det är fel, men anser att du borde komma med en förklaring hur du kom fram till att just att dubbla tiden vore ok.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju ett helt sjukt påstående av Bonny att inte brottsoffer skulle vilja få upprättelse.

Inte värre än vanligt väl, tycker du det? :confused:

Blockflöjt of the Year

BOTY :fakta
Delas ut på Cirkus på internationella FN-dagen, landsförrädaren Hans Blix delar ut. :mattias

Skall man ha ett lång straff måste det oxå ha ett syfte

Behöver inte korta straff syfte? Vad är i så fall syftet med korta straff?
Själv trodde jag att påföljden hade flera syften men vänstern har svårt med nyanser så allt blir svart/vitt som vanligt. :(

Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Behöver inte korta straff syfte? Vad är i så fall syftet med korta straff?
Själv trodde jag att påföljden hade flera syften men vänstern har svårt med nyanser så allt blir svart/vitt som vanligt. :(

Vet du inte varför man utdömmer straff :va Vem fan har talat om att det inte skulle ha något syfte :confused:

Innan vi börjar diskuttera om ett kort straff har ett syfte så måste det väl först fastställas någon form av relation till tid?

Så om du anser att ett straff skall ge 10år och en annan att det skall ge 5år, så kommer ju du tycka att han ger för lite och han att du ger för mycket.

För inte intalar ni er väl att ni sitter på någon form av universal-lösning i frågan genom att bara sitta och säga det är för lite?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Vet du inte varför man utdömmer straff :va Vem fan har talat om att det inte skulle ha något syfte :confused:

Innan vi börjar diskuttera om ett kort straff har ett syfte så måste det väl först fastställas någon form av relation till tid?

Så om du anser att ett straff skall ge 10år och en annan att det skall ge 5år, så kommer ju du tycka att han ger för lite och han att du ger för mycket.

För inte intalar ni er väl att ni sitter på någon form av universal-lösning i frågan genom att bara sitta och säga det är för lite?

Enkla lösningar som tilltalar ens eget ego, där man själv har rätt, alla andra fel, är väl SH:s signum i diskussioner rörande komplexa frågor? :)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nej du, ingen som sagt att man inte skall fängsla, antar att du fortfarande har problem med slutledningsförmågan.

Ser ingen anledninga att motivera något jag inte påstått.

Du å andra sidan ansåg 12 år var för dåligt, eller som du skrev, så man ville spy.
Du ansåg att 20-25 år vore lämpligt, varför? Jag säger inte att det är fel, men anser att du borde komma med en förklaring hur du kom fram till att just att dubbla tiden vore ok.
Därför att 20-25 års fängelsestraff står i relation till brottet; alltså att på ett utstuderat sadistiskt sätt halvt slå ihjäl en försvarslös människa, som därmed åsamkas livslångt lidande.

Vilket straff tycker du är rimligt för brottet ovan?

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Därför att 20-25 års fängelsestraff står i relation till brottet; alltså att på ett utstuderat sadistiskt sätt halvt slå ihjäl en försvarslös människa, som därmed åsamkas livslångt lidande.

Jag skulle lätt som en plätt kunna börja raljera, att du är en riktig Blockflöjtare i och med du bara vill utdöma ett straff på 20-25 år, om jag tyckt 40 år är en mer korrekt tid i relation till brottet. ;)

Och jag tänker inte ge mig in i en diskussion om vad rätt längd är. Det överlåter jag åt de juridiskt utbildade och politikerna och hoppas de vet vad de sysslar med.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Dödsstraff, men nu har vi inte det så om vi låser in fanskapet i 25år, vad säger att han inte gör om det när han kommer ut?

Vad anser du vore lämpligt om offret dött?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad har fängelsestraff för syften?

Jag skulle säga att det har ett eller flera av följande syften:
  • straffa den dömde
  • avskräcka andra från att begå brott
  • vårda den dömde
  • skydda samhället från den dömde
  • ge brottsoffer upprättelse

Hur man viktar ovan avgör sedan vilken påföljd man tycker är rätt.

Vad tycker du själv är viktigt? Som bonny, ju kortare straff desto bätte? :lol

20-25? :confused: Har du också spelat blockflöjt i lågstadiet? :mad: Käkat FNL-limpa till mellis LR? :machinegu

Skriver du det där i "Högertråden" skickar jag min Sarah-docka att hemsöka dig in ya dreamz! :fakta

Livstid är det enda rätta. :mattias

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Dödsstraff, men nu har vi inte det så om vi låser in fanskapet i 25år, vad säger att han inte gör om det när han kommer ut?

Vad anser du vore lämpligt om offret dött?
Livstid, alltså inte blockflöjtslivstid, utan i ordets rätta bemärkelse och givetvis utan permissioner.

Jag skulle lätt som en plätt kunna börja raljera, att du är en riktig Blockflöjtare i och med du bara vill utdöma ett straff på 20-25 år, om jag tyckt 40 år är en mer korrekt tid i relation till brottet. ;)

Och jag tänker inte ge mig in i en diskussion om vad rätt längd är. Det överlåter jag åt de juridiskt utbildade och politikerna och hoppas de vet vad de sysslar med.
Visst, jag är inte den som säger nej till ännu hårdare straff. Den amerikanska 25-to-life vore exempelvis lämpligt i det diskuterade fallet.

20-25? :confused: Har du också spelat blockflöjt i lågstadiet? :mad: Käkat FNL-limpa till mellis LR? :machinegu

Skriver du det där i "Högertråden" skickar jag min Sarah-docka att hemsöka dig in ya dreamz! :fakta

Livstid är det enda rätta. :mattias
I min värld är det livstid, alltså riktigt livstid utan permissioner, om offret dör.
I det diskuterade fallet skulle det ju dock inte skada om förövaren aldrig mer såg utsidan av murarna.

:lol :död

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
I min värld är det livstid, alltså riktigt livstid utan permissioner, om offret dör.
I det diskuterade fallet skulle det ju dock inte skada om förövaren aldrig mer såg utsidan av murarna.

Om offret dör eller inte är underordnat tycker jag, uppsåtet eller likgiltigheten är det samma.

I USA kan man få tidsbestämt upp till jete lenge. Det är också fenomenalt. Varför kan man inte utdöma 50 år t.ex.? Därför att vi har ett livstidsstraff (?) som understiger 50 år i alla förekomna fall, jag vet. Men ändå. Ge Casper 50 år, då kommer han ut när han är typ 85 och då är jag typ 90 och kan ge honom smisk. :fakta

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Om offret dör eller inte är underordnat tycker jag, uppsåtet eller likgiltigheten är det samma.

I USA kan man få tidsbestämt upp till jete lenge. Det är också fenomenalt. Varför kan man inte utdöma 50 år t.ex.? Därför att vi har ett livstidsstraff (?) som understiger 50 år i alla förekomna fall, jag vet. Men ändå. Ge Casper 50 år, då kommer han ut när han är typ 85 och då är jag typ 90 och kan ge honom smisk. :fakta
Ja, jag håller med. I fall där offret mer eller mindre överlevt mot alla odds borde riktig livstid kunna komma i fråga.

Angående svensk blockflöjtslivstid blir det intressant att se hur regeringen tänker hantera Mihajlo Mihajlovic i framtiden. Det borde vara politiskt självmord att benåda kräket, vilket borde kunna innebära att det även blir politiskt ohållbart att benåda andra mördare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, jag håller med. I fall där offret mer eller mindre överlevt mot alla odds borde riktig livstid kunna komma i fråga.

Angående svensk blockflöjtslivstid blir det intressant att se hur regeringen tänker hantera Mihajlo Mihajlovic i framtiden. Det borde vara politiskt självmord att benåda kräket, vilket borde kunna innebära att det även blir politiskt ohållbart att benåda andra mördare.

Mijailo den lille spjuvern, han är väl redan frisläppt? :confused:
Eller "överflyttad" till serbiskt "fängelse" i alla fall. :hihi

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej, han sitter på BF-livstid i Sverige.

Åh fan.

Jag vet att jag svär i kyrkan nu men den typ av anstalt han sitter på är faktiskt riktigt bra. Det är Herrgårdsvistelserna vi måste kämpa ner, Klass1 Anstalt är faktiskt riktigt bra, trist och grått. :)

Nu vet jag i och för sig inte var han sitter men en för de värsta förlorarna antar jag.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Såg precis på TV4-nyheterna angående nätförsäljning av droger. En kvinna som hade agerat kurir och skickat ut brev med droger dömdes till 10 års fängelse. Men jag måste ha hört fel för hon sa att hon hade aldrig i livet riskerat det om hon hade vetat att man kunde få så höga straff. Sen måste jag hört fel igen när hon experten sa att det är bra att de får höga straff för att det avskräcker andra att göra samma sak.

Äh fan, när jag tänker efter måste jag ha drömt. För alla vet ju att låga straff verkar mer avskräckande än höga och att det finns jeti många trovärdiga rapporter på det. Rapporter vet alltid bättre än de som själva varit inblandade. Det gäller även alla de gamla kåkfarare man hört säga att de önskat sig en rejäl näsbränna redan vid unga år för att de inte skulle ha dragits längre ner i skiten. De vet ingenting. Hjärnskrynklarundersökningar rules! :yoparty

Förövrigt är det rätt anmärkningsvärt att ett brott där det i princip saknas brottsoffer genererar mycket högre straff än seriepedofili.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...