Only in Sweden

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Visst, jag är inte den som säger nej till ännu hårdare straff. Den amerikanska 25-to-life vore exempelvis lämpligt i det diskuterade fallet.

Du är ju fortfarande en Blockflöjtare av högsta rang. 25 till riktig livstid är ju rena vilohemsfasonerna. :lol Du tycker säkert de ska ha riktig mat också, istället för vatten och bröd. Nä du, riktiga straff ska det vara, som på vilda västern-tiden. Minst 250 år! :mad:

Och vad gäller politiker som stiftar lagar så håller jag delvis med dig när du trillade av stolen av skratt. :tummenupp

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Såg precis på TV4-nyheterna angående nätförsäljning av droger. En kvinna som hade agerat kurir och skickat ut brev med droger dömdes till 10 års fängelse. Men jag måste ha hört fel för hon sa att hon hade aldrig i livet riskerat det om hon hade vetat att man kunde få så höga straff. Sen måste jag hört fel igen när hon experten sa att det är bra att de får höga straff för att det avskräcker andra att göra samma sak.

Äh fan, när jag tänker efter måste jag ha drömt. För alla vet ju att låga straff verkar mer avskräckande än höga och att det finns jeti många trovärdiga rapporter på det. Rapporter vet alltid bättre än de som själva varit inblandade. Det gäller även alla de gamla kåkfarare man hört säga att de önskat sig en rejäl näsbränna redan vid unga år för att de inte skulle ha dragits längre ner i skiten. De vet ingenting. Hjärnskrynklarundersökningar rules! :yoparty

Förövrigt är det rätt anmärkningsvärt att ett brott där det i princip saknas brottsoffer genererar mycket högre straff än seriepedofili.

Narkotika saknar brottsoffer? Narkotika är dyrt och det är sällan missbrukarna, eller brukarna, vunnit en Lotto-vinst på 80 miljoner för att finansiera det. Istället är det de som kommer hem till dig och stjäl allt du äger och gör just dig till ett brottsoffer.

Det är nog ganska rimligt att ett långt straff har en avskräckande effekt om det handlar om brott som utförs under en längre period och som sker medvetet och med beräkning.

Misshandeln ute en lördagskväll med en överförfriskad gärningsman/kvinna som blir provocerad just där och då, där spelar nog inte alltid straffets längd någon större roll. Det sker antagligen i affektion, men det gör ju inte mindre ont för den som råkar ut för misshandeln. Hyfsat långt straff borde det vara där också, men det har nog inte den avskräckande effekten du efterfrågar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sen måste jag hört fel igen när hon experten sa att det är bra att de får höga straff för att det avskräcker andra att göra samma sak.

Den experten är inte vatten värd. :mad:
Hur många högskolepoäng i dans tror du han har? Säkert <200. :fakta

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Narkotika saknar brottsoffer? Narkotika är dyrt och det är sällan missbrukarna, eller brukarna, vunnit en Lotto-vinst på 80 miljoner för att finansiera det. Istället är det de som kommer hem till dig och stjäl allt du äger och gör just dig till ett brottsoffer.

Det är nog ganska rimligt att ett långt straff har en avskräckande effekt om det handlar om brott som utförs under en längre period och som sker medvetet och med beräkning.

Misshandeln ute en lördagskväll med en överförfriskad gärningsman/kvinna som blir provocerad just där och då, där spelar nog inte alltid straffets längd någon större roll. Det sker antagligen i affektion, men det gör ju inte mindre ont för den som råkar ut för misshandeln. Hyfsat långt straff borde det vara där också, men det har nog inte den avskräckande effekten du efterfrågar.

Att narkotika saknar brottsoffer har jag inte påstått. För den är vi alla brottsoffer. De flesta har väl haft inbrott i källarförråd eller påhälsning i bilen. Om inte annat så kostar det på andra sätt. Med försäkringar och annat. Det var därför jag skrev "i princip saknar brottsoffer". Eftersom jag visste att nån skulle ta upp vad som följer i efterdyningarna av narkotikamissbruk. Däremot har inte hennes agerande i sig något direkt offer eftersom de som köper för att bruka eller sälja gör det frivilligt.

Jag håller delvis med dig angående att långa straff kan ha mer avskräckande effekt vad gäller vissa typer av brott. Dock tror jag faktiskt att fler hade tänkt sig för innan de delar ut andra, tredje slaget i en misshandel om de visste att man inte bara får villkorligt eller samhällstjänst. Framförallt tror jag fler hade hållit sig själva tillbaka lite längre om risken att åka fast var större. Sen kan även högre straff och fler uppklarade fall vad gäller misshandel sända ut signaler som talar om att det inte är okej att göra på ett visst sätt. Uppfostrande syfte liksom.

Han var säkert inte ens socionom/fritidsledare.

Den experten är inte vatten värd. :mad:
Hur många högskolepoäng i dans tror du han har? Säkert <200. :fakta

Tror bara hon hade dryga 100p i zumba, 20 i bongas och 30 i afrikansk korgflätning. Så ni har förstås rätt, då ska man inte yttra sig! :mad:

Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag håller delvis med dig angående att långa straff kan ha mer avskräckande effekt vad gäller vissa typer av brott. Dock tror jag faktiskt att fler hade tänkt sig för innan de delar ut andra, tredje slaget i en misshandel om de visste att man inte bara får villkorligt eller samhällstjänst. Framförallt tror jag fler hade hållit sig själva tillbaka lite längre om risken att åka fast var större. Sen kan även högre straff och fler uppklarade fall vad gäller misshandel sända ut signaler som talar om att det inte är okej att göra på ett visst sätt. Uppfostrande syfte liksom.

Jag tror väldigt få som är mitt uppe i en misshandel tänker: "Ok, nu har jag boxat två gånger, hmmm, det ger villkorlig dom. Då kan jag nog boxa tre hårda slag till och en liten lätt lavett, så klarar jag precis gränsen för att slippa fängelse." :rolleyes:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag tror väldigt få som är mitt uppe i en misshandel tänker: "Ok, nu har jag boxat två gånger, hmmm, det ger villkorlig dom. Då kan jag nog boxa tre hårda slag till och en liten lätt lavett, så klarar jag precis gränsen för att slippa fängelse." :rolleyes:
Nej, men om vederbörande vet att en gatumisshandlare får 10-15 års fängelse, utan vare sig blockflöjtsterapi eller fruktstund, hade han troligen inte ens försatt sig i misshandelssituationen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Ja, nu gör du dig rolig över det. Kul. Men att ha i bakhuvudet, i det undermedvetna så att säga, att det medför jävligt jobbiga straff att misshandla någon, tror jag, kan göra att man håller tillbaka. Lite beroende på vad det är för situation.

Du förutsätter att all misshandel sker i stor affekt. I många fall är det gäng som går runt på stan och hittar offer. Kallt och beräknande. Vad som driver dem vet jag inte. Mindervärdeskomplex antagligen. Fult som fan är det iaf. Där kan det mycket väl vara så att man håller tillbaka och inte börjar hoppa på någon liggandes huvud.

Om inte annat finns andra faktorer, som Markus listade, som gör höga straff berättigade.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Nej, men om vederbörande vet att en gatumisshandlare får 10-15 års fängelse, utan vare sig blockflöjtsterapi eller fruktstund, hade han troligen inte ens försatt sig i misshandelssituationen.

Finns länder som har dödsstraff för ett visst brott. Ändå begår människor det.

Ja, nu gör du dig rolig över det. Kul. Men att ha i bakhuvudet, i det undermedvetna så att säga, att det medför jävligt jobbiga straff att misshandla någon, tror jag, kan göra att man håller tillbaka. Lite beroende på vad det är för situation.

Du förutsätter att all misshandel sker i stor affekt. I många fall är det gäng som går runt på stan och hittar offer. Kallt och beräknande. Vad som driver dem vet jag inte. Mindervärdeskomplex antagligen. Fult som fan är det iaf. Där kan det mycket väl vara så att man håller tillbaka och inte börjar hoppa på någon liggandes huvud.

Om inte annat finns andra faktorer, som Markus listade, som gör höga straff berättigade.

Ja, du har rätt i att jag mest tänkte på då det sker i affekt. Du har också rätt i att vissa går runt och planerar att misshandla folk på stan. Där kanske ett längre och strängare straff kan få dem att tänka om, men jag undrar det. De flesta som misshandlar i grupp på stan är säkert så korkade att de inte tänker på att de kan åka fast och få ett straff.

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ja, du har rätt i att jag mest tänkte på då det sker i affekt. Du har också rätt i att vissa går runt och planerar att misshandla folk på stan. Där kanske ett längre och strängare straff kan få dem att tänka om, men jag undrar det. De flesta som misshandlar i grupp på stan är säkert så korkade att de inte tänker på att de kan åka fast och få ett straff.

De är nog korkade men tillräckligt korkade för att göra om det om de får sitta 5-6 år för sitt fredagsnöje istället för att ta bort klotter 80 timmar?

Just oprovocerade och oproportionerliga misshandelsfall är det som måste sättas dit. Om nån slår en annan på käften som själv ville slå den andre på käften så är det i princip inget brott enligt mig. Inom rimliga gränser förstås. Jag har sagt det förut: Flexiblare utdömda straff! :yoparty

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Jag skulle också vilja se allmänt högre straff för våldsbrott och brott som direkt ställer till det för andra. Dels som respekt för offrena men mest av den enkla anledningen att hålla skiten borta från samhället under längre tid.

Chansen att det skulle ha någon avskräckande effekt tror jag dock är minimal eller obefintlig. Folk som har misshandel som hobby räds nog inte att fortsätta bara för att straffskalan fördubblas i en handvändning. Att åka fast finns nog inte ens med i deras sinnesbild i många fall. I en av knark framodlad störst-bäst-vackrastmentalitet finns ju inte ens det alternativet, å då kvittar det ju om det kan bli 3 månader eller 150 år.

Knark å sin sida har ju sin egen drivkraft. På brukarsidan finns det nog inget högsta pris för vad det kan vara värt - straffmässigt. Möjligen för den som kan hålla sig från användning och bara göra affärer, att straffskalan kan möta deras ekonomiska vinning.

Vad det gäller Peddo-Roffe lär han ju inte va mindre kåt på styvdottern för att straffen skruvas upp. Antingen vet han redan vilka risker han tar eller så vet han det inte(läs störd). Han är lika farlig oavsett.

Det finns nog inte många människor som tänker att: Jaja jag kan ta 3 år för det här, men inte 6. Eller tio. Det är det fan inte värt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag skulle också vilja se allmänt högre straff för våldsbrott och brott som direkt ställer till det för andra. Dels som respekt för offrena men mest av den enkla anledningen att hålla skiten borta från samhället under längre tid.

Chansen att det skulle ha någon avskräckande effekt tror jag dock är minimal eller obefintlig. Folk som har misshandel som hobby räds nog inte att fortsätta bara för att straffskalan fördubblas i en handvändning. Att åka fast finns nog inte ens med i deras sinnesbild i många fall. I en av knark framodlad störst-bäst-vackrastmentalitet finns ju inte ens det alternativet, å då kvittar det ju om det kan bli 3 månader eller 150 år.

Knark å sin sida har ju sin egen drivkraft. På brukarsidan finns det nog inget högsta pris för vad det kan vara värt - straffmässigt. Möjligen för den som kan hålla sig från användning och bara göra affärer, att straffskalan kan möta deras ekonomiska vinning.

Vad det gäller Peddo-Roffe lär han ju inte va mindre kåt på styvdottern för att straffen skruvas upp. Antingen vet han redan vilka risker han tar eller så vet han det inte(läs störd). Han är lika farlig oavsett.

Det finns nog inte många människor som tänker att: Jaja jag kan ta 3 år för det här, men inte 6. Eller tio. Det är det fan inte värt.

Som sagt så skiljer det sig nog rätt mycket mellan olika brott. Vid tex rån och större inbrott, av icke desperata knarkare, tror jag definitivt att det blir mer av en avvägningsfråga. Räknar du med att få 2 mille för att värdetransportrån så har du med i beräkningen hur länge du är beredd att sitta för att sedan få åtnjuta de pengarna. Är det 30 år så...

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Finns det fler än jag som anser att man måste ta bort väntetiden mellan åtal och rättegång på snorungarna?

Som det är nu kan dom råna eller piska upp någon, åka dit och sen tar det något år innan det händer mer.

Ett år i 17års ålder är ju för faen hela livet.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Finns det fler än jag som anser att man måste ta bort väntetiden mellan åtal och rättegång på snorungarna?

Som det är nu kan dom råna eller piska upp någon, åka dit och sen tar det något år innan det händer mer.

Ett år i 17års ålder är ju för faen hela livet.
Håller med ofta begås fler brott i väntan på rättegång

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Som sagt så skiljer det sig nog rätt mycket mellan olika brott. Vid tex rån och större inbrott, av icke desperata knarkare, tror jag definitivt att det blir mer av en avvägningsfråga. Räknar du med att få 2 mille för att värdetransportrån så har du med i beräkningen hur länge du är beredd att sitta för att sedan få åtnjuta de pengarna. Är det 30 år så...

Ja antalet nyanser torde väl va oändligt och brytgränsen säkerligen individuell för varje människa. Men nja... nja.. 2 mille fräser man väl upp på ett halvår om man vill, och är inget man tryggar framtiden med. Så där skulle väl t.o.m. dagens straffskala räcka till gissar jag på. Allra helst om det varit vapen och lite handgemäng inblandat. Även på ett ynkligt straff på 2 år är man ju farligt nära att gå back. Å då får man ju göra om det igen.
Jag inbillar mig att dom som söker lyckan i att få tag i stora pengar snabbt är de som gillar att spendera dom åxå. Såklart kan det finnas nån iskall bonddräng nånstans som lever på små medel, som kan gå vinnande ur en fängelsestund och gräva upp sina slantar.
Jag vidhåller nog att ytterst få verkligen räknar med att åka fast, utan prövar lyckan oavsett. Men som du säger, släng på 30 år... Det hade vart intressant att se.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år