Du bygger hela din teori om att långa straff inte fungerar på resonemanget:
"I USA/Mexico/valfritt annat skitland har dom långa straff men ändå hög brottslighet"
Nej!
Jag bygger det på studier som är genomförda både mellan länder och inom länder på förändringar i kriminalitet som följd av förändrade straff. Tror du på fullt allvar att detta inte är genomfört eller studerat?
Jag vill dock hålla fram att jag aldrig har påstått att kortare straff skulle minska brottsligheten. Även om det är en populär tolkning men troligen mest för att förlöjliga mig än något annat. Jag har också påstått att längre straff inte ser ut att ha någon större effekt och att den mer pekar åt fel håll än rätt håll. (vilket äen antyder att det kan ha effekt under vissa förutsättningar!)
Vidare bygger jag det på psykologiska studier på vad som påverkar vårt beteende och vad som inte gör det. Vi vet att straff/negativa konsekvenser som är osäkra och i framtiden inte har "någon" effekt på vårt beteende. Kolla folk som röker, äter onyttigt, stressar, försummar relationer eller vad du nu kan komma på. Även med risk för livet fortsätter vi med saker som är potentiellt livsfarliga för oss och att öka de negativa effterna har försumbar effekt. Ingen slutar röka för att du gör större dödskallar på paketen. Och ingen slutar vara kriminell för att du ökar straffen.
Vidare bygger jag det på kriminologiska teoreier. Brott består till stor del av två typer: Affektiva och planerade. Affektiva sker i stunden och utan tanke på konsekvenserna, ungefär som när jag kastar handkontrollen i väggen. Eftersom du inte täker på konsekvenserna tänker du inte heller på straffet.
De planerad och sluga utgår ifrån att de inte ska åka fast, det är liksom tanken bakom planeringen. De tar givetvis med straffet i beräkningen men räknar ju inte med att åka fast.
Hur du vet vad jag tror att inlåsning ska tjäna till vet jag inte hur du har lyckats tankeläsa på så långt avstånd men du har läst fel!
Å för säkerhets skull: jag är inte emot fängelsestraff, inte ens långa fängelsestraff. Fattar inte riktigt vad som skulle vara alterantivet. Men det betyder inte att jag tror att det är en universallösning eller ens en effektiv lösning för att minska kriminaliteten. Hade det varit så enkelt hade politikerna inte tvekat. Trots allt är ju din hållning i majoritet...
Nu kommer jag inte tjafsa mer om detta men jag kommer att fortsätta att fundera över varför ni inte hänvisar till vilka teorier eller studier som ni själv baserar era hållningar på.