Har du hittat källan än? I unga år studerade jag kriminologi i ungefär en vecka, innan jag kom på bättre tankar. Hursomhelst var mysfabrorn Jerzy Sarnecki föreläsare och han drog en liknande historia om att höjde man straffen för cykeltjuvar kanske de skulle bära vapen med sig för att kunna undvika lagens långa arm. Dock var det ingen vetenskaplig studie som låg till grund för detta utan en tänkbar möjlighet. Kanske var det ett liknande resonemang i din bok?
Who knows? Bokjäveln är long gone verkar det som.
Och nu förstår inte jag. Pratar du enbart straff gällande sexbrott eller? För du skriver följande:
Sedan drar du ett exempel som visar precis tvärtom. Nämligen att de som kanske hade tänkt mörda inte gjorde det pga att då fick de även dödsstraff.
De hade inte "tänkt" mörda. De hade tänkt våldtäkta och gjorde det. Och våldtäktsoffren dog eftersom gärningsmännen inte hade något ytterligare att förlora något på det. Mord var knappast det huvudsakliga för dessa gärningsmän utan något som tillkom då det - i deras ögon - ökade deras möjligheter att slippa dödsstraffet som de ju riskerade redan genom våldtäkten.
Inte är väl exemplet något bevis för motsatsen till ursprungstesen?
Det är inte mitt fel att du inte förstår vad du läser(eller att du helt enkelt inte ens läser utan bara svammlar i blindo...)
Jag har bara varit konsekvent, på forumet, i min inställning till påföljderna för vålds- och sexbrott sedan 2004....
Från 2004
...från 2005...
2006
2007
2008
2009
2010
Om du fortsätter i tio år ytterligare så fattar de säkert.
Last edited: