Only in Sweden

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Har du hittat källan än? I unga år studerade jag kriminologi i ungefär en vecka, innan jag kom på bättre tankar. Hursomhelst var mysfabrorn Jerzy Sarnecki föreläsare och han drog en liknande historia om att höjde man straffen för cykeltjuvar kanske de skulle bära vapen med sig för att kunna undvika lagens långa arm. Dock var det ingen vetenskaplig studie som låg till grund för detta utan en tänkbar möjlighet. Kanske var det ett liknande resonemang i din bok?

Who knows? Bokjäveln är long gone verkar det som.:mad:

Och nu förstår inte jag. Pratar du enbart straff gällande sexbrott eller? För du skriver följande:

Sedan drar du ett exempel som visar precis tvärtom. Nämligen att de som kanske hade tänkt mörda inte gjorde det pga att då fick de även dödsstraff.
:confused:

De hade inte "tänkt" mörda. De hade tänkt våldtäkta och gjorde det. Och våldtäktsoffren dog eftersom gärningsmännen inte hade något ytterligare att förlora något på det. Mord var knappast det huvudsakliga för dessa gärningsmän utan något som tillkom då det - i deras ögon - ökade deras möjligheter att slippa dödsstraffet som de ju riskerade redan genom våldtäkten.

Inte är väl exemplet något bevis för motsatsen till ursprungstesen?:va

Det är inte mitt fel att du inte förstår vad du läser(eller att du helt enkelt inte ens läser utan bara svammlar i blindo...)
Jag har bara varit konsekvent, på forumet, i min inställning till påföljderna för vålds- och sexbrott sedan 2004....

Från 2004

...från 2005...

2006

2007

2008

2009

2010

Om du fortsätter i tio år ytterligare så fattar de säkert.:tummenupp

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och våldtäktsoffren dog eftersom gärningsmännen inte hade något ytterligare att förlora något på det. Mord var knappast det huvudsakliga för dessa gärningsmän utan något som tillkom då det - i deras ögon - ökade deras möjligheter att slippa dödsstraffet som de ju riskerade redan genom våldtäkten.

Tycker du det där är ett bra argument mot långa straff?
Druckit fjårtisdricka i helgen LR? :confused:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
De hade inte "tänkt" mörda. De hade tänkt våldtäkta och gjorde det. Och våldtäktsoffren dog eftersom gärningsmännen inte hade något ytterligare att förlora något på det. Mord var knappast det huvudsakliga för dessa gärningsmän utan något som tillkom då det

Hur vet du det? De kanske tidigare avhöll sig ifrån det pga det högre straffet på mord. Eller så kanske allting bara är tillfälligheter. Och eftersom du inte ens minns var du läst det och inte kan länka till det så kanske det till och med var tvärtom ;)

Inte är väl exemplet något bevis för motsatsen till ursprungstesen?:va

Beror på vems teori som stämmer. Dessutom kanske det inte alls hade blivit så om det fanns livslångt tortyr etc på straffskalan. Problemet är ju just det att det i detta fall inte finns nåt högre straff att tillgå. Så det är egentligen inte intressant att diskutera i ämnet Hårdare straff ger mindre brott. Det är ju ett extremfall.

Apropå mesiga straff så skriker ju polisen efter tuffare tag mot vapenbrott. Satt och läste domen häromdagen mot en kille som gjorde inbrott hos mig. Fanns även med andra saker han hade gjort. Bla hade han haft kniv på sig när han greps för olovlig körning (inte första gången). Och ÅKLAGAREN yrkar på 50*50kr i dagsböter för det. Alltså 2500kr :näsblod Om inte ens åklagarna vill att folk ska få ordentliga straff så vet jag inte vad man skall göra. Stackars poliser som griper killen för tusende gången och får sånt här spottat i ansiktet vid varje rättegång. Snacka om Only in Sweden.

Who knows? Bokjäveln är long gone verkar det som.:mad:

Var glad för att detta inte var något som motsade korvis och bonys folieteorier. Då jävlar hade det LOL:ats och asg:ats och skrikits över brist på källhänvisning. Detta är ju nåt som är hämtat från ditt minne och det gills inte! :fakta

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Tycker du det där är ett bra argument mot långa straff?
Druckit fjårtisdricka i helgen LR? :confused:

Om ett våldtäktsoffer dör på grund av risken för straff, och det inte var så innan straffskärpningen så tycker jag nog det, ja. Och vet du vad? jag är tämligen övertygad om att du inte har någon avvikande uppfattning. Egentligen.

Sen kanske inte långa straff är rätt uttryck i just detta exempel. Snarare hårda.

Detta är ju nåt som är hämtat från ditt minne och det gills inte! :fakta

Då förstår jag inte varför vi öht diskuterar saken.:)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om ett våldtäktsoffer dör på grund av risken för straff, och det inte var så innan straffskärpningen så tycker jag nog det, ja. Och vet du vad? jag är tämligen övertygad om att du inte har någon avvikande uppfattning. Egentligen

Näe, jag tycker det är rena rama högstadiefasonerna att dra sådana imbecilla bonny-slutsatser. Med samma logik borde livstidsstraffet i Sverige avskaffas omedelbart, eller direkct åtminstone. :gnissla
Malexander-mördarna borde vetat att endast blockflöjt väntade, endast då hade de funnit incitament att sluta döda dem snuttarna likcsom. NU visste de ju att livstid hotade så dem pepprade alla snuttar. :machinegu

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Då förstår jag inte varför vi öht diskuterar saken.:)

Nej, inte jag heller. Men inte främst därför utan därför att den situationen är orealistiskt i Sverige och som sagt extrem. Förstår ärligt talat inte varför du drog upp detta som exempel då det inte påvisar varken det ena eller det andra egentligen när det gäller det vi pratar om. :va

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här har vi en äkta OiS. Bonny jublar över pedofilens okregkta rättigheter.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisen-maktlos-mot-barnsexdomd-i-barnvaktsbranschen_6028907.svd

– Att en tidigare dömd fortsätter att vara aktiv, det är väldigt oroväckande. Vi är väldigt oroliga. :lol

Ja men vad är alternativet? Att inte släppa ut dem alls? Att döma till livstid för alla brott? All forskning visar att även om föräldrarna visste att deras barnvakt var en dömd pedofil hade de inte varit tryggare för det! Dessutom är risken för övergrepp störst från en närstående! Hur mycket bryr du dig om brottsoffren egentligen? Jag ser inte dig demonstrera för kvinnors rättigheter eller de urförsäkrades rätt, du är inte en äkta humanist utan vill bara vinna billiga poäng på en tragisk händelse.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Ja men vad är alternativet? Att inte släppa ut dem alls? Att döma till livstid för alla brott? All forskning visar att även om föräldrarna visste att deras barnvakt var en dömd pedofil hade de inte varit tryggare för det! Dessutom är risken för övergrepp störst från en närstående! Hur mycket bryr du dig om brottsoffren egentligen? Jag ser inte dig demonstrera för kvinnors rättigheter eller de urförsäkrades rätt, du är inte en äkta humanist utan vill bara vinna billiga poäng på en tragisk händelse.

I sanning tragiskt skrivet. Jag tror jag kan gissa mig till vem som skrivit det också.:rolleyes:

Det är väl för fan skitsamma vad statistiken säger om man vet själv att varken en själv eller ens fru är pedofil. Då är det yttre faror som måste elimineras. Manliga dagisfröknar och liknande är ett otyg. De flesta är förstås inte peddon, men shit vilken överrepresentation där måste finnas. Det enda rätta för ens barn skull är att ställa sig skeptisk mot alla.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
I sanning tragiskt skrivet. Jag tror jag kan gissa mig till vem som skrivit det också.:rolleyes:

Det är väl för fan skitsamma vad statistiken säger om man vet själv att varken en själv eller ens fru är pedofil. Då är det yttre faror som måste elimineras. Manliga dagisfröknar och liknande är ett otyg. De flesta är förstås inte peddon, men shit vilken överrepresentation där måste finnas. Det enda rätta för ens barn skull är att ställa sig skeptisk mot alla.

Det är fan modigt av en ickeskadad kille att bli dagisfröken, han kan omöjligt få en lugn stund någonstans, varken på jobbet eller hemmavid.

Nackdelen är att ungarna blir formade av fruntimmer en stor del av dagen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Det är fan modigt av en ickeskadad kille att bli dagisfröken, han kan omöjligt få en lugn stund någonstans, varken på jobbet eller hemmavid.

Jag håller förvisso med, men ens barns säkerhet går före ömma dagisfrökentår.

Nackdelen är att ungarna blir formade av fruntimmer en stor del av dagen.

Jo, men exakt hur manliga tror du dagiskillarna är då. :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Mindre manliga än dom kvinnliga dagisfröknarna....

Dessutom hjärntvättas väl den kåren i att vara genusneutrala, vilket leder till att dom fullständigt maniskt försöker få småpojkarna att leka med ballerinakjolen och barbiedockorna och flickorna att leka med verktygslådan för att visa så bra dom har lyckats...

:huvet

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Mindre manliga än dom kvinnliga dagisfröknarna....

Dessutom hjärntvättas väl den kåren i att vara genusneutrala, vilket leder till att dom fullständigt maniskt försöker få småpojkarna att leka med ballerinakjolen och barbiedockorna och flickorna att leka med verktygslådan för att visa så bra dom har lyckats...

:huvet

Haha, får mig att tänka på när jag hämtade på dagis för ett par veckor sen. En lillkille på 1,5-2 år kommer skitstolt fram till mig med en rosa rosett fastsatt i håret med dagisfröknarnas glada tillrop. Nu bryr jag mig inte så mycket om sånt men jag tänkte ändå på hur jag skulle ha reagerat om det var min pojk.

Förövrigt är det väl rätt att låta barnen prova olika saker utan att tvinga. Bollar och fordon kommer iaf min dotter få träna en del på. Sen om hon inte är intresserad, fine, men hon kommer iaf inte vara helt handikappad inom de områdena. Som tyvärr rätt många tjejer kan vara.
Vänta nu, vilket håll vrider jag ratten om jag vill svänga vänster när jag backar? Ånej det kommer en boll rullande. Bäst att hålla händerna för ansiktet som jag brukar göra när jag måste panikbromsa bilen. :tungan

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Haha, får mig att tänka på när jag hämtade på dagis för ett par veckor sen. En lillkille på 1,5-2 år kommer skitstolt fram till mig med en rosa rosett fastsatt i håret med dagisfröknarnas glada tillrop. Nu bryr jag mig inte så mycket om sånt men jag tänkte ändå på hur jag skulle ha reagerat om det var min pojk.

Förövrigt är det väl rätt att låta barnen prova olika saker utan att tvinga. Bollar och fordon kommer iaf min dotter få träna en del på. Sen om hon inte är intresserad, fine, men hon kommer iaf inte vara helt handikappad inom de områdena. Som tyvärr rätt många tjejer kan vara.
Vänta nu, vilket håll vrider jag ratten om jag vill svänga vänster när jag backar? Ånej det kommer en boll rullande. Bäst att hålla händerna för ansiktet som jag brukar göra när jag måste panikbromsa bilen. :tungan

I samma anda så köper du ett sminkhuvud, dockor och en barnvagn till din son? :banana Kanske visar sig att han inte är så intresserad, fine, men han kommer i alla fall då inte vara helt handikappad inom de områdena. ;)

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt

När jag gick i högstadiet var det flertalet cheyor som var stjärngossar i luciatåget.
I ren protest ville vi killar vara tärnor.
Gick inte. "skulleintefunka".

"Staffan var en stalledräng" har nog aldrig gått i så ljus stämma som det året.
Har nog aldrig varit så litet luciatåg heller.

Så det där med genusfrihet verkar mest gå åt ena hållet.
Iaf härikring.

Edit:
Och på ämnet:
Sossarna och Vänstern vill ju tydligen kriminalisera sexköp utomlands.
Även om det är lagligt i det landet.
Briljant!

Varför inte ta det steget längre och göra så med alla lagar?
130 på autobahn? Böter direkCt!
Röka en hövding i Amsterdam? Oh no you don't!

Last edited:

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
...
Edit:
Och på ämnet:
Sossarna och Vänstern vill ju tydligen kriminalisera sexköp utomlands.
Även om det är lagligt i det landet.
Briljant!

Varför inte ta det steget längre och göra så med alla lagar?
130 på autobahn? Böter direkCt!
Röka en hövding i Amsterdam? Oh no you don't!

Vadå då? Det är ju pappa staten! De VET vad som är bäst för oss! :rolleyes:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400

Nej, det är ju sant. Tur barnen är påhittiga i sina lekar och influerar varandra till så stor grad som dom gör.

Påminner mig om den där regeln där barn inte får bygga vapen på dagis, funkar ju jättebra ju, ALLT kan bli till en pistol eller ett svärd.:D

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år