Vi har fått en del kritik internationellt för att vi inte tar tag i sexbrott mot barn i utlandet. Tror att det är totalt två svenska män som blivit dömda för sex med barn i Thailand de senaste 15 åren. Misstanken är att det förekommer lite oftare än så.
Så hur ställer du dig till frågan om det rör sig om köp av barnsex i ett land där man ser mellan fingrarna på denna fråga? eller av kvinnor som tvingas till prostitution?
Det är alltid lätt att trivialisera problem, speciellt om det är röda kvinnoförbund som kommer med förslagen, men jag kan nog se att det finns en chans att jag skulle stötta ett sådant förslag, lite beroende på hur det är utformat givetvis. Men inte i fallet med två vuxna som frivilligt är eniga om att betala för sex och det gäler för mig i Sverige också. Problemet är att det finns mycket som inte är helt frivilligt inom det området.
För att svara på dina frågor:
Om något är förbjudet i ett land och myndigheterna ser mellan fingrarna med detta är det ett lokalt juridiskt och polisiärt problem, lämpligen kan Sverige den diplomatiska vägen utöva påtryckningar för att förändra detta om det ligger i Sveriges intresse.
Den första meningen i mitt inlägg är faktiskt allvarligt menad, hur har de tänkt att kontrollera efterlevnaden?
Skall detta endast gälla prostitution eller skall det gälla alla lagar?
Varför skall just prostitution anses särskilt viktigt? Varför inte fortkörning eller brott mot knivlagen?
Skall det omvända gälla, om något är förbjudet i det besökta landet men inte i Sverige, skall svensken fortfarande följa svensk lag?
Den andra meningen är inte en trivialisering av problemet, den är ett hån mot all form av försök till "Lagstiftning via Aftonbladet"