"There are numerous studies that document the effectiveness of bilingual education. One of the most notable was the eight-year (1984-1991) Longitudinal Study of Structured English Immersion Strategy, Early-Exit and Late-Exit Programs for Language-Minority Children. The findings of this study were later validated by the National Academy of Sciences.
...
The study concluded that those students who received more native language instruction for a longer period not only performed better academically, but also acquired English language skills at the same rate as those students who were taught only in English."
...
...
"Virginia Collier and Wayne Thomas, professors in the Graduate School of Education at George Mason University, have conducted one of the largest longitudinal studies ever, with more than 700,000 student records. Their findings document that when students who have had no schooling in their native language are taught exclusively in English, it takes from seven to ten years to reach the age and grade-level norms of their native English-speaking peers. Students who have been taught through both their native language and English, however, reach and surpass the performance of native English-speakers across all subject areas after only four to seven years when tested in English. Furthermore, when tested in their native language, these bilingual education students typically score at or above grade level in all subject areas."
http://education.stateuniversity.com/pages/1788/Bilingual-Education.html#ixzz1QUc1xNZr
Vill först säga att jag går inte in och läser den här tråkiga undersökningen närmare men från det du citerat kan man ju konstatera att du är bra rolig. Du har inga tankar alls att det kanske inte alltid går att applicera hela världens 30 år gamla forskningsresultat direkt på det raserade svenska samhället 2011? Några frågor som dyker upp i min lilla trångsynta skalle är tex följande:
- Vilka har invandrat till Sverige; Vilka får lov att invandra till USA. Då tänker jag både från vilka länder samt vad för slags personer vi/dem tillåter att komma in.
- Hur ser den native language undervisningen ut? Deras morsors vänninor som lär ut (JA, jag har många liknande exempel på det från mina vänner samt min fru) eller är det professionell undervisning med krav på prov etc, kanske liknande nationella prov.
- Är de deltagande där för att de vill studera eller för att det är obligatoriskt mer eller mindre.(Från studiemotiverade familjer som inser det viktiga i att lära sig engelska?) Tvingade av föräldrar eller föräldrar som inser det goda i att kunna språk. Både där man bor och i hemlandet.
- Kostar den utbildningen pengar för den som deltar eller finansieras den av staten? (Studiemotivation)
- Är de som går den tidigare halvanalfabeter eller har de kunskap om språks uppbyggnad. Självklart gynnar flera språkstudier varann om man inte tidigare har fått lära sig språk. DOCK kräver det motivation, vilket är genomgående viktigt för alla andra punkter.
- Är eleverna födda i USA eller i det gamla landet?
- Från vilka typer av områden/samhällsklasser kommer eleverna? Är det viktigt för deras familjer att de "blir" något.
The list goes on. Jag kan fortsätta längre om du vill.
Som du säkert förstår så är förhållandena antagligen så vitt skilda från de svenska att det blir faktiskt löjligt att ta upp en sån här undersökning för de förhållanden som råder här. Så snälla sluta med det. Du bara framstår som Gustav Fridolin när du gör det. Dvs liten lillgammal besserwisser med fel i det mesta.