DU vill ta bort en utbildning som erbjudits studenter i årtionden.
Du skrev ovanstående till Göteborgs-Bosse-Koko (Inget ont menat Bosoz, är ett dj*vla nick att stava till bara):
Utan att lägga mig i diskussionen i övrigt Korvis, måste jag invända mot det jag citerar ovan.
Man, läs: Jag, får intrycket av att du, när du skriver som du gör, åberopar "så här har vi alltid gjort och därför ska vi alltid fortsätta med det", vilket inte är ett argument eller åtminstone ett väldigt dåligt sådant. Att hemspråksundervisning har funnits i tio år eller 100 är helt irrelevant. Med det tänket hade kvinnorna inte haft rösträtt idag.
Avslutningsvis måste jag nog ändå säga att jag har förståelse för motståndarna till denna undervisning. Den har och har säkert haft, för somliga enskilda individer, ett visst egenvärde men för samhället i stort och för att stödja integrationen för invandrare hade det i mitt tycke gjort större nytta att lägga dessa pengar på att lära invandrarna svenska så de snabbare och överhuvudtaget kan bli integrerade i samhället. Att inte kunna språket är en stor del av utanförskapet.
Nu kanske någon anser att frågan inte alls hade med integration alls att göra i förstaläget, men vill ändå relatera till detta då situationen ser ut som den gör, dels i skolan, dels i samhället.
När man själv gick i plugget på 80- och 90-talet hade jag inte många invandrarkompisar, då man kommer från en liten ort, men visst fanns de. Det var företrädelsevis finnar och iranier som jag kan dra mig till minnes fick hemspråksundervisning och vad jag kan erinra mig var det ingen av dessa (i min kamratkrets) som direkt uppskattade denna undervisning. Nu vill jag inte på något vis sätta detta i relation till någon undersökning alls, månne den vara publicerad på nätet eller inte, utan blott som en personlig reflektion. Sedan kan man försynt undra om invandrare boendes på andra orter är/varit så mycket annorlunda eller om det är beställaren av diverse undersökningar som valt att presentera statistiken i det ljus vilket passar deras syften bäst.
Ack och ve, nu gav jag mig in i diskussionen trots allt.
Last edited: