Only in Sweden

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Nu beror ju det iofs mest på min fru, jag hade lika gärna kunnat flytta till tex Spanien. Jag har många kompisar som har flytt Sverige, till bla Spanien, Thailand och Brasilien mm. Alla har de gemensamt att de har lärt sig språket och anpassat sig till de lokala förhållandena. I Brasilien är det tex otänkbart att några som helst formulär ska vara på något annat språk än portugisiska. Lär dig det eller stick är det som gäller.

Jag ska själv jobba där de närmsta tre åren och jag har börjat läsa grundkurs i portugisiska just för för att där pratar mina blivande kollegor dålig engelska och jag kan ju knappast kräva att de lär sig svenska eller enligt ditt resonemang borde de kanske det?
Så på fullt allvar jämför du din flytt med att fly från krig, våld, terror, hungersnöd och annat elände? Du anser att någon som bott på landsbyggden i Irak har samma förutsättningar som en som bott i Sverige vad gäller att förberedda en flytt och studera främmande språk?

Jag har själv gott om vänner som jobbar, ofta i bankvärlden, i Kina, Holland o.s.v. Mig veterligt använder de engelska och inte inhemska spåket i sitt jobb. För att bolla tillbaka repliken borde de kanske inte det?

Du kommer ju hur som helst inte till att prata lika bra portugisiska som invånarna i Portugal när du kommer dit, vilket öppnar för frågan vad som är bra nog av ett språk.

Men först och främst tror jag man kan ha ödmjukheten att förstå att det som gäller för en själv inte alltid behöver vara en universell norm för resten av mänskligheten.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag har själv gott om vänner som jobbar, ofta i bankvärlden, i Kina, Holland o.s.v. Mig veterligt använder de engelska och inte inhemska spåket i sitt jobb. För att bolla tillbaka repliken borde de kanske inte det?

Är det avgörande för dem att kunna lokala språket? Ämnar de stanna där resten av livet? Närande eller tärande? Respekt för landet de flyttat till? Ställer krav på ALLT? Grovt överrepresenterade i brott? Följer gängse lagar och regler eller hänvisar till egna, ibland 1400år gamla regler? Ser ner på lokalbefolningen och i synnerhet dess kvinnor? Osv Osv.

Nu haltar det igen.

Thermal

:borrar olja.
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
En gul Triple 06
Så på fullt allvar jämför du din flytt med att fly från krig, våld, terror, hungersnöd och annat elände? Du anser att någon som bott på landsbyggden i Irak har samma förutsättningar som en som bott i Sverige vad gäller att förberedda en flytt och studera främmande språk?

Du kommer ju hur som helst inte till att prata lika bra portugisiska som invånarna i Portugal när du kommer dit, vilket öppnar för frågan vad som är bra nog av ett språk.

Men först och främst tror jag man kan ha ödmjukheten att förstå att det som gäller för en själv inte alltid behöver vara en universell norm för resten av mänskligheten.

Så bara för att man har bott på landsbygden i Irak eller liknande så är man ursäktad från att ens bemöda sig att lära sig språket till det land man har flytt/flyttat till? Det räcker gott att gå på SFI lagom mycket, dvs år efter år så bidragen trillar in utan att ens lära sig ett ord?

Visst vet jag att jag inte ens kommer i närheten av att prata portugisiska som en brasse men skillnaden är att jag försöker. Men enligt ditt resonemang är det alltså inte ens ide att ens försöka lära sig då jag ändå aldrig kommer att prata som en infödd? Låter som en sund inställning. Dessutom jobbar jag inte inom "bankvärlden" jag jag jobbar inom offshore och är man i Brasilien är det krav att ca 80% ombord är brasilianare. Oftast med dålig utbildning varav engelskan har noll prio. Därmed anpassar vi oss, som gäster i deras land till dem. Vilket borde vara standard var man än kommer. Men du har ju som sagt massa högskolepoäng i allt möjligt medans jag är en simpel ingenjör så jag ska nog egentligen mest hålla tyst. Edit: Dvs, jag har inga poäng i afrikansk dans, blockflöjt i kollektiv eller design av batikmönster utan bara tråkiga, svenniga ingenjörämnen.

Det var som sagt bättre att flytta från Sverige än att se dig och dina gelikar i velourmaffian köra det ändå djupare i skiten. Lycka till!

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så exakt vad är PIs konklusion av den studien?

Så vad menar PI och du att det står??

Det borde ju någon med en massa högskolepoäng kunna klicka sig fram till och läsa själv, du borde rent av läsa den sidan på daglig basis, du som har så mycket åsikter om vad som står där.

Jag läser ju både PI och velourvänstermedia.

Då kan du ju också kika på det här inslaget som dom har lagt upp, danskarna var nog inte så dumma ändå:

http://www.youtube.com/watch?v=f_qVP6Ca0Gk&feature=player_embedded#at=33

Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
KTM 950 SM
Alice 5 har ont

Är det här andra generationens cykelhjälmare?

Följande avsnitt i texten står ut och väcker en del frågor:

Bodil Landin är förvånad över att hjulet kunde göra sån skada.
(Bodil är den stolta mamman)

Alltså om Bodil är första generationens cykelhjälmsoffer så har hon aldrig lyckats skada sig och har ingen aning om vad hon skall skydda sitt barn från, vilket i sin tur leder till att hennes barn kommer att råka ut för en hel del som gör ont.

only in sweden eller är bodil bara ovanligt korkad?
(Hela artikeln tyder på svårartad nyhetstorka)

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Så bara för att man har bott på landsbygden i Irak eller liknande så är man ursäktad från att ens bemöda sig att lära sig språket till det land man har flytt/flyttat till? Det räcker gott att gå på SFI lagom mycket, dvs år efter år så bidragen trillar in utan att ens lära sig ett ord?

Visst vet jag att jag inte ens kommer i närheten av att prata portugisiska som en brasse men skillnaden är att jag försöker. Men enligt ditt resonemang är det alltså inte ens ide att ens försöka lära sig då jag ändå aldrig kommer att prata som en infödd? Låter som en sund inställning. Dessutom jobbar jag inte inom "bankvärlden" jag jag jobbar inom offshore och är man i Brasilien är det krav att ca 80% ombord är brasilianare. Oftast med dålig utbildning varav engelskan har noll prio. Därmed anpassar vi oss, som gäster i deras land till dem. Vilket borde vara standard var man än kommer. Men du har ju som sagt massa högskolepoäng i allt möjligt medans jag är en simpel ingenjör så jag ska nog egentligen mest hålla tyst. Edit: Dvs, jag har inga poäng i afrikansk dans, blockflöjt i kollektiv eller design av batikmönster utan bara tråkiga, svenniga ingenjörämnen.

Det var som sagt bättre att flytta från Sverige än att se dig och dina gelikar i velourmaffian köra det ändå djupare i skiten. Lycka till!
Uppenbarligen är min utbildning väldigt viktig för dig eftersom du drar upp den i varje inlägg till mig. Kan du inte bara låta bli det då jag inte ser relevansen?
Att du jobbar inom offshore fattar jag väl men vad som får dig att tro att jag misstänker att du jobbar inom bankvärlden fattar jag däremot inte.
Eftersom du är ingenjör har du dock troligen bättre förutsättningar än genomsnittspersonen att anpassa dig samt lära nya saker. Plus att jag tror att din arbetsgivare till viss del underlättar för dig och t.ex. inte placerar dig i ett socialt belatstat bostadsområde när du flyttar och hjälper dig med olika nödvändiga kontakter. Men jag kan givetivs ha fel.

Givetvis är så att invandrare här inte ens bemödar sig för att anpassa sig, troligen gör de så för att irritera dig samt köra Sverige ner i skiten.

Tycker det är lite sorgligt att du inte inser vad en del flyktingar har gått igenom innan de kommer hit i form av våld, tortyr och övergrepp och att du inte anser att det kan påverka deras förmåga till anpassning. Men vi kommer nog inte att bli eniga om det.
Att du inte heller vill se skillnaden att växa upp i Sverige med ordentlig skolgång och trygghet och att växa upp på landsbygden i fattiga länder utan skolgång och trygghet i form av mat, sjukvård och med risk för våld är också, i min värld, lite sorgligt. Och att denna skillnad kommer att ge individer med olika förutsättningar till anpassning. Men det beror nog bara på min utbildning i afrikansk dans...

Sverige klarar sig tydligen dåligt i förhållande till England och, framförallt, Portugal vad gäller levnadsstandard, livskvalitet och ekonomi! Trevligt med ny kunskap!

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Det borde ju någon med en massa högskolepoäng kunna klicka sig fram till och läsa själv, du borde rent av läsa den sidan på daglig basis, du som har så mycket åsikter om vad som står där.
Du länkade till en artikel och drog fram en del saker från den i ditt inlägg. Var det du drog fram det centrala i studien eller inte? Är det inte enklast att du svarar på den frågan??
Annars pekar det just på det jag har hävdat: Folk vill vara kunniga men godtar utan någon form av kritik länkar från en sida som t.ex. PI utan att egentligen veta vad artikeln handlar om bara det stöttar den förutfattade meningen.
Vilket alltså i min värld varken är korrekt, vetenskapligt eller ärligt utan snarare manipulativt.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Uppenbarligen är min utbildning väldigt viktig för dig eftersom du drar upp den i varje inlägg till mig. Kan du inte bara låta bli det då jag inte ser relevansen?

Kan det vara på grund av att du själv gärna drar in relevansen av att man måste ha en masters i det ämne man har en åsikt, tror du? Vild chansning från min sida bara.

Plus att jag tror att din arbetsgivare till viss del underlättar för dig och t.ex. inte placerar dig i ett socialt belatstat bostadsområde när du flyttar och hjälper dig med olika nödvändiga kontakter. Men jag kan givetivs ha fel.

Mycket riktigt, det har du. Ofta flyttar man själv in till storstäderna efter att man blivit utplacerad på mindre orter där både jobb och alla andra möjligheter till integration finns. Många tar också chansen. Finns många bosnier tex som på mindre orter är helt integrerade, välmående med fungerande barn som har svenska polare osv.

Men som vanligt är det vissa grupper som gärna utmärker sig med att vara omöjliga.

Nu får ni ta och bestämma er. Är det solkustensyndromet eller onda svenska myndigheter som gör att man klumpar ihop sig och spottar på resten av samhället? Skulle inte förvåna mig om det till och med är onda malagasvenskar som ligger bakom allting.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
. Är det ... eller ..

Eller så är det så att det inte finns en, två eller ens tre enkla förklaringar till ett komplext problem utan snarare en lång rad samverkande faktorer som gör att en viss situation råder.

Jag förstår att det är en ganska obegriplig tes för er SD-anhängare som helst vill sammanfatta orsaken till alla samhällsproblem till en eller max två saker (MENA-invandrare + Muslim) men världen är sällan så enkel att den låter sig förklaras med endast en eller två faktorer i beräkningen.

Jag skulle gärna vilja att 5-56 var det universalmedel jag hoppades att det var och att det skulle kunna lösa alla mina motor, mek och bygg-relaterade problem men tyvärr går det inte att köpa en enda universalspray och sedan tro att allt är löst.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Eller så är det så att det inte finns en, två eller ens tre enkla förklaringar till ett komplext problem utan snarare en lång rad samverkande faktorer som gör att en viss situation råder.

Så är det förstås ofta. Men eftersom ni gärna kommer med en(1) förklaring, den blir sågad, ni kommer med en andra förklaring(som även den är "sanning"), även den blir sågad för att till sist komma med att det är en mix av faktorer utan att kunna peka på nåt särskilt, så förlorar ni rätt mycket trovärdighet.

Men med 556, silvertejp och stripes kommer man långt.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Kan det vara på grund av att du själv gärna drar in relevansen av att man måste ha en masters i det ämne man har en åsikt, tror du? Vild chansning från min sida bara.
Nej det gör jag inte, men jag är intresserad av om det personer skriver handlar om just kunskap, uppblåsta egon eller magkänsla vilket givetivs irriterar de med känslig mage...

Åsikter får vem som helst ha om vad som hels, tyvärr gäller inte den regeln sådant som kan anses vara kunskap. Det är en enorm skillnad på att påstå att man ogillar invandrare och att påstå att invandrare är genetiskt defekta. Jag tror inte att Thermal skulle tycka det var ok om jag kom och berättade för honom hur man servar en båtmoter, eller vad han nu är duktig på, och att han då skulle passa på att påpeka att detta är något han har utbildning på. Samma gäller säkert för det du kan om ditt jobb.

Du kommer aldrig att se mig uttala mig om vilken mobil någon ska köpa eftersom jag har noll koll på det området och dessutom vet att jag saknar koll.

Nu kommer vi nog inte längre med detta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du länkade till en artikel och drog fram en del saker från den i ditt inlägg. Var det du drog fram det centrala i studien eller inte?

Spelar det någon roll om det var det centrala i studien, är alla andra slutsatser än den centrala i studien felaktiga?

Jag la ju dessutom upp just det exemplet enbart för att visa att PI, till skillnad från vänstermedia länkar till källan, hela rapporten, så att folk får läsa HELA RAPPORTEN OCH INTE ENBART SLUTSATSER DRAGNA AV ANDRA.

Du borde uppsöka läkare, du verkar ha problem med magkänslan, du nämner den i varje inlägg snart.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Spelar det någon roll om det var det centrala i studien, är alla andra slutsatser än den centrala i studien felaktiga?

Jag la ju dessutom upp just det exemplet enbart för att visa att PI, till skillnad från vänstermedia länkar till källan, hela rapporten, så att folk får läsa HELA RAPPORTEN OCH INTE ENBART SLUTSATSER DRAGNA AV ANDRA.

Du borde uppsöka läkare, du verkar ha problem med magkänslan, du nämner den i varje inlägg snart.
Så vi kan helt enkelt avsluta debatten med att konstatera att du inte har läst studien utan bara har länkat till den för att öka din kreditabilitet samt visa hur neutrala PI är i frågor rörande invandring. Vilka slutsatser som finns i studien är inte det intressanta utan att man kan länka till den, kan man det är man neutral, saklig och kunnig!
Du har ju själv bara publicerat slutsatser dragna av andra utan att läsa studien.

Det kanske t.o.m. är så att det är ok att plocka lösrykta ord från olika sidor och sätta ihop dem till nya meningar? Trots allt kommer ju orden från en neutral studie!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så vi kan helt enkelt avsluta debatten med att konstatera att du inte har läst studien utan bara har länkat till den för att öka din kreditabilitet samt visa hur neutrala PI är i frågor rörande invandring. Vilka slutsatser som finns i studien är inte det intressanta utan att man kan länka till den, kan man det är man neutral, saklig och kunnig!
Du har ju själv bara publicerat slutsatser dragna av andra utan att läsa studien.

Den poäng jag ville få fram är att PI länkar till källan medans PK-media inte gör det, vi diskuterade inte ens ämnet i studien innan.

Du påstod att dom bara publicerade lösryckta utdrag, visst det gör Aftonbladet med, med den skillnaden att dom inte länkar till källan så att man kan läsa på mera och dra egna slutsatser.

Vill du påstå att PI har dragit FELAKTIGA slutsatser ur studien?

Dom har dragit andra slutsatser än Aftonbladet skulle ha gjort, men är dom FELAKTIGA?

Det kanske t.o.m. är så att det är ok att plocka lösrykta ord från olika sidor och sätta ihop dem till nya meningar? Trots allt kommer ju orden från en neutral studie!

Dom kanske lär ut det när man studerar till journalist i vänstermedia, och det funkar ju om man konsekvent låter bli att hänvisa till källan.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Den poäng jag ville få fram är att PI länkar till källan medans PK-media inte gör det, vi diskuterade inte ens ämnet i studien innan.

Du påstod att dom bara publicerade lösryckta utdrag, visst det gör Aftonbladet med, med den skillnaden att dom inte länkar till källan så att man kan läsa på mera och dra egna slutsatser.

Vill du påstå att PI har dragit FELAKTIGA slutsatser ur studien?

Dom har dragit andra slutsatser än Aftonbladet skulle ha gjort, men är dom FELAKTIGA?
Som sagt: de saker du referera till i inlägg 1081 sveper studien förbi på ca. en mening var. Du och, eftersom du ju funnit informationen på PI, anser uppenbarligen att det är de viktiga slutsatserna i studien. (Konstigt att ni inte lyfter fram de meningar som finns om överrepresentation i fängelser. Har de/du missat dem??)
Jag anser att det är manipulativt och tjänar bara syftet att legitimera förutfattade meningar. Å för att vara tydlig: Ja, jag anser då att man dragit felaktiga slutsatser av studien.

Studien famhåller vikten av att öppna upp en dialog med den muslimska delen av samhället, minska diskrimineringen och höja kunskapen om den muslimska kulturen samt stötta deras möjligheter till att utöva sin religion under religionsfrihetens fana och att detta kan ske utan fara för det övriga samhället.

Innan jag kommenterar vidare vill jag bara veta ett par saker. Var det detta du trodde det stod i undersökningen? Om inte: vad trodde du då? Och hur hade du i så fall fått den uppfattningen?

Vad Aftonbladet skriver ger jag blanka f-n i då:
1. Det är en kvällstidning.
2. De knappast försvarar andras beteende.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Innan jag kommenterar vidare vill jag bara veta ett par saker. Var det detta du trodde det stod i undersökningen? Om inte: vad trodde du då? Och hur hade du i så fall fått den uppfattningen?

Jag läste varken artikeln på PI eller den länkade undersökningen, då det inte intresserade mig, jag använde det som exempel på att PI länkar till källan medans dina favoritvänstertidningar inte gör detsamma.

Men det vill du tydlingen inte diskutera, källhänvisning är bara viktig när någon påstår något som du inte instämmer med.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Jag läste varken artikeln på PI eller den länkade undersökningen, då det inte intresserade mig, jag använde det som exempel på att PI länkar till källan medans dina favoritvänstertidningar inte gör detsamma.

Men det vill du tydlingen inte diskutera, källhänvisning är bara viktig när någon påstår något som du inte instämmer med.

Copy/paste:a ditt senaste inlägg och posta 10 gånger i hans gästbok så kanske han till sist läser vad du skriver. Helt makalöst. :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Aftonbladet ältar Littorins sexchat, expressen gör det inte.

En 46 årig vänsterpartist som kandiderade i rikstadsvalet står åtalad för 14 våldtäkter på en tonåring, inte en rad i Aftonbladet/Expressen...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Aftonbladet ältar Littorins sexchat, expressen gör det inte.

En 46 årig vänsterpartist som kandiderade i rikstadsvalet står åtalad för 14 våldtäkter på en tonåring, inte en rad i Aftonbladet/Expressen...
Självklart inte; kommunister är jete snela, moderater är jete duma.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka