Only in Sweden

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min frus ena förälder är också född i Afrika. Men vi är tydligen rasister, trångsynta och ovetande ändå för vissa har läst humaniora eller freudsvammel på hög nivå och genomskådar såna enkla, obelästa människor som oss (ingenjörer och egna företagare och annat löst pack) hur lätt som helst.

Snacka om att sätta sig på höga hästar. :rolleyes:

Min farfar var neger (amerikansk desertör), min farmor var judisk krigsflykting, min mor kommer från tattarsläkt.
Vad vinner jag?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag läste varken artikeln på PI eller den länkade undersökningen, då det inte intresserade mig, jag använde det som exempel på att PI länkar till källan medans dina favoritvänstertidningar inte gör detsamma.

Men det vill du tydlingen inte diskutera, källhänvisning är bara viktig när någon påstår något som du inte instämmer med.
Så då ljög du i inlägg 1081 där du påstår att PI föregår med gott exempel genom att ge hänvisning samt att de "publicerat utdrag ur studien"? Det var väl just det utdraget du refererade till i ditt inlägg och, som sagt, inte speglar studiens slutsatser.

Det var just det som var min poäng: de drar ut vissa saker som de tycker är relevanta för att legitimera sina inskränkta åsikter och de dem en aura av vetenskallighet. Vlket innebbär att de selekterar vilka studier de publicerar samt vilka delar av de studierna som de vill att folk ska ta till sig. Å de som läser sidan är glada över att någon berättar "sanningen" och kommer att läsa studien och om de gör det så absolut utan någon större grad av kritik. Precis som du gjorde!

För övrigt är det väl lite sådär att länka till något man inte ens brytt sig om att ögna igenom. Speciellt som du i inlägg 1113 betonar vikten, med stora bokstäver, av att läsa hela rapporten och inte bara slutsatser dragna av andra.

Vi blir som sagt inte eniga här utan får nog konstatera att PI är en fantastisk källa till information: de vill bara sprida "sanningen", precis som alla de sidor som har åsikter om 9/11!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Så då ljög du i inlägg 1081 där du påstår att PI föregår med gott exempel genom att ge hänvisning samt att de "publicerat utdrag ur studien"? Det var väl just det utdraget du refererade till i ditt inlägg och, som sagt, inte speglar studiens slutsatser.

Näe, jag ljög inte, det kan du kontrollera själv, dom hade publicerat både utdrag och en länk till hela studien, jag läste ingen av dom, jag använde det som ett exempel på att PI länkar till källan, det har jag nu förklarat flera gånger för dig.

Att påstå att jag ljuger var lågt även för dig.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Visst förstår jag att människor som har växt upp vad som skulle kunna sägas vara total motsats till Sverige kan påverka deras förmåga att anpassa sig, jag har full förståelse att krig och övergrepp ställer till mycket skit som det kan ta en hel livstid att komma igenom. Saken är den att de är inte dem jag talar om, de som har fullgoda skäl att komma till sverige. Jag menar den del av flyktingar/invandrare som inte har "flytt" sitt hemland utan någon annan anledning än att de vill ha det bättre och att nån annan sköter om det och betalar för det. Men känner jag dig rätt så har jag ju naturligtvis fel och ingen skulle flytta från sitt hemland för en sån anledning. Asylturister är ett bra ord som används i Norge, där är det ganska vanligt förekommande men skillnaden är att där hymlas det inte i media om fenomenet och de problem som medföljer.

Jag har nog mer erfarenhet av 2:a generationens invandrare än vad du tror. Min frus föräldrar kommer båda från Afrika men de flyttade till England för att ordna sig ett nytt liv, de har jobbat hårt och klarat sig väldigt bra utan bidrag eller övrig utnyttjande av systemen. Och nej, de är inte vita nån av dem så det är inget exkolonialfolk. De har sett sin beskärda del av skit, och det gör dem lika förbannade om inte mer än mig att folk utnyttjar de sociala trygghetssystemen till max när de får chansen.

Förövrigt tar jag för givet att du inte ens har läst varken detta eller tidigare inlägg ordentligt. Ifall du har skulle jag väldigt gärna vilja att du förklarar var jag har skrivit att jag ska flytta till Portugal? Jag har inte ens nämnt landet i ett enda inlägg. Du skummar bara igenom lite, och möjligtvis en 1/10 del av det fastnar. Jag hoppas verkligen att du sköter ditt jobb bättre.
Jag har ingen aning om vilken erfarenhet du har av invandare i vilken generation som helst. Jag tror inte heller att du har fel per automatik eller att du skulle vara dum i huvudet eller något sådant.
Men jag tror att du har fel om du menar att de flesta invandrarna i Sverige inte vill lära sig svenska. Jag tror också att du har fel när du inte accepterar att det i alla samhällen kommer att finnas någon längst ner på stegen och att det dessutom ger dig sämre förutsättningar för anpassning. Det finns liksom ingen logisk anledning till att någon skulle vilja göra sina liv jobbigare än nödvändigt eller avstå från att lära sig svenska för att irritera lokalbefolkningen. Sedan skiljer du och jag oss åt i vår syn på hur mycket hjälp vi ska ge de utsatta.

Att någon flyttar till Sverige för att de vill ha det bättre, av någon anledning, skiljer sig inte så väldigt mycket från det faktum att du flyttar från Sverige för att få det bättre av någon annan anledning.
Om du sedan flyttar till Brasilien istf Portugal förändrar inte det faktum att du har ovanligt bra förutsättningar, läs IQ, för att anpassa dig plus att du dessutom har stöd och möjlighet att förbereda dig på ett sätt som andra inte har. Att vissa är bättre på att anpassa sig och andra sämre är inget konstigt och gäller svenska som flyttar ut också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Copy/paste:a ditt senaste inlägg och posta 10 gånger i hans gästbok så kanske han till sist läser vad du skriver. Helt makalöst. :rolleyes:

Jag skulle göra det om det inte vore risk för att han uppfattar det kränkande, men jag har ju svarat tio gånger på samma sak här och det verkar inte gå in.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Näe, jag ljög inte, det kan du kontrollera själv, dom hade publicerat både utdrag och en länk till hela studien, jag läste ingen av dom, jag använde det som ett exempel på att PI länkar till källan, det har jag nu förklarat flera gånger för dig.

Att påstå att jag ljuger var lågt även för dig.
Ok, kanske lite starkt men jag blev lite förvirrad när du skrev att du inte läst artikeln (1117) på PI samtidigt som du i ett annat inlägg (1081) refererar den...

Men vi droppar detta nu. Jag är dock enig med Korvis om att du i alla andra debatter ger ett helt annat intryck!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ok, kanske lite starkt men jag blev lite förvirrad när du skrev att du inte läst artikeln (1117) på PI samtidigt som du i ett annat inlägg (1081) refererar den...

Men vi droppar detta nu. Jag är dock enig med Korvis om att du i alla andra debatter ger ett helt annat intryck!

Jag tycker inte att han i andra debatter ger intryck av att endast informera sig om en sida av saken.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Min farfar var neger (amerikansk desertör), min farmor var judisk krigsflykting, min mor kommer från tattarsläkt.
Vad vinner jag?

En plats på Mengeles Ikaroslista?

Men jag tror att du har fel om du menar att de flesta invandrarna i Sverige inte vill lära sig svenska. Jag tror också att du har fel när du inte accepterar att det i alla samhällen kommer att finnas någon längst ner på stegen och att det dessutom ger dig sämre förutsättningar för anpassning. Det finns liksom ingen logisk anledning till att någon skulle vilja göra sina liv jobbigare än nödvändigt eller avstå från att lära sig svenska för att irritera lokalbefolkningen. Sedan skiljer du och jag oss åt i vår syn på hur mycket hjälp vi ska ge de utsatta.

Att någon flyttar till Sverige för att de vill ha det bättre, av någon anledning, skiljer sig inte så väldigt mycket från det faktum att du flyttar från Sverige för att få det bättre av någon annan anledning.
Om du sedan flyttar till Brasilien istf Portugal förändrar inte det faktum att du har ovanligt bra förutsättningar, läs IQ, för att anpassa dig plus att du dessutom har stöd och möjlighet att förbereda dig på ett sätt som andra inte har. Att vissa är bättre på att anpassa sig och andra sämre är inget konstigt och gäller svenska som flyttar ut också.

Ändå lite gulligt att någon kan vara så här naiv. Men samtidigt är det samma blåögdhet som skrattas åt i klassrummen på SFI och förstör Sverige, så man blir lite kluven.

Du ser förresten ingen skillnad på att söka lyckan i annat land för att för egen maskin få det bättre eller tack vare andras slit och släp?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
det är ju såhär poliser ska användas egentligen.

jävla idioter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13286779.ab

Fast det där var nog egentligen ett ämne för en egen tråd, för det är definitivt inte "Only in Sweden" polisen skjuter husdjur.

Tvärtom kan jag nog inte tänka mig att det finns speciellt många länder där det är ovanligare än i Sverige.

Men visst, det var dumt och onödigt och jävligt klumpigt av polisen, men det är som sagt inte speciellt vanligt.

Några frågor här bara, hoppade katten upp och bet kvinnan i armen, eller lyfte/hanterade kvinnan katten på något vis?
Jag har svårt att tro att en tamkatt oprovocerat hoppar på en människa, en vildkatt som vaktar ett bo med ungar gör det, men inte en tamkatt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Men vad fan...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-vill-ha-kritiserad-skyltscan

Om bilen till exempel är stulen eller föraren inte har betalat fordonsskatt dyker det upp på en skärm och polisen kan stoppa bilen. I dag måste det göras manuellt.

Bara nummerskyltar som är kopplade till något brott eller någon trafikförseelse registreras av systemet och i slutet av dagen ska registret raderas.

Men systemet har flera kritiker. Däribland Advokatsamfundets generalsekreterare, Anne Ramberg, som avvisar tekniken som ett hot mot den personliga integriteten.
...

Även Miljöpartiet är kritiskt, berättar Maria Ferm som sitter i riksdagens justitieutskottet för partiet.

Viktigt att hålla på integriteten för biltjuvar och skattesmitare. :rolleyes:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men vad fan...

http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-vill-ha-kritiserad-skyltscan

Viktigt att hålla på integriteten för biltjuvar och skattesmitare. :rolleyes:

Automatiska system som övervakar oss ÄR ett hot mot integriteten.

Vad sägs om en automatisk manick som ringer in din position och hastighet varje gång du överskrider hastighetsgränsen, gärna kopplat till en kamera som fotar föraren av fordonet i just det ögonblicket?

DVS en fartkamera inmonterat i /på varje fordon.

För det är väl inte viktigt med integriteten för fortkörare?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Automatiska system som övervakar oss ÄR ett hot mot integriteten.

Vad sägs om en automatisk manick som ringer in din position och hastighet varje gång du överskrider hastighetsgränsen, gärna kopplat till en kamera som fotar föraren av fordonet i just det ögonblicket?

DVS en fartkamera inmonterat i /på varje fordon.

För det är väl inte viktigt med integriteten för fortkörare?

Nu är det inte det som diskuteras i artikeln.

I en polisbil sitter en kamera som skannar de skyltar som syns från polisbilen. Dvs exakt samma jobb som polisgubbarna kan göra själva
men inte hinner med. En jävla skillnad mot att utrusta varenda bil med kamera och logg (om vi inte redan hade haft poliser i våra fordon, då hade jämförelsen kunnat ha någon relevans).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu är det inte det som diskuteras i artikeln.

I en polisbil sitter en kamera som skannar de skyltar som syns från polisbilen. Dvs exakt samma jobb som polisgubbarna kan göra själva
men inte hinner med. En jävla skillnad mot att utrusta varenda bil med kamera och logg (om vi inte redan hade haft poliser i våra fordon, då hade jämförelsen kunnat ha någon relevans).

Det är fortfarande ett automatiserat övervakningssystem.

Man ska övervakas/kontrolleras om skälig misstanke finns, och en människa ska ta beslutet.

Dessutom reagerade jag på att informationen skulle raderas vid dagens slut?

Är det för att hitta oskattade/körförbud så kan dom radera det den sekund det har visat sig om så är fallet, varför skulle informationen sparas till dags-slut om dom inte hade något annat syfte med att kartlägga vilka bilar som vistas vart på dagarna.

Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Är det för att hitta oskattade/körförbud så kan dom radera det den sekund det har visat sig om så är fallet, varför skulle informationen sparas till dags-slut om dom inte hade något annat syfte med att kartlägga vilka bilar som vistas vart på dagarna.

"Bara nummerskyltar som är kopplade till något brott eller någon trafikförseelse registreras av systemet och i slutet av dagen ska registret raderas."

Dvs informationen som ska raderas en gång per gång innehåller inga som bara råkade passera utan enkom dom som polisen hade anledning att stoppa. Det gör det ganska värdelöst för att allmänt registrera vilka bilar som vistas vart.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inte lätt att vara gammal i Landskrona, blir man inte ihjälslagen över en parkeringsplats blir man nermejad i en busskur.

Samtliga fyra brottslingar borde fortfarande ha suttit inne för sina tidigare brott, men eftersom långa straff bara är dåligt hade man släppt ut dessa gynnare igen.

Notera dock att man hade återkallat deras körkort i de fall de hade några, för då kan man ju inte åka omkring och ställa till bus.

Fy fan så bra det funkar med saft och bullar!

http://kvp.expressen.se/nyheter/1.2492620/aldre-man-ihjalkord-vid-busskur-i-landskrona

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka