Only in Sweden

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
http://www.dn.se/sthlm/taxifiaskot-i-stockholm-ska-regleras

Alltså, finns det något land där det bluffas så mycket med Taxi som här

Jo, jag har hört om folk som utomlands varit med om att chaffisen tagit onödigt långa resor, säg tre gånger som långt. Eller att dom fått pröjsa dubbelt mot normalt. Men det är väl bara i Sverige som taxichaffisen kräver kunder på 10000 spänn för att ha kört en kilometer och som har rätt av samhället att göra det?

Fri marknad och allt vad det heter, men dom hade väl knappast kommit undan med det priset ens i fria marknadens förlovade land USA?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Jo, jag har hört om folk som utomlands varit med om att chaffisen tagit onödigt långa resor, säg tre gånger som långt. Eller att dom fått pröjsa dubbelt mot normalt. Men det är väl bara i Sverige som taxichaffisen kräver kunder på 10000 spänn för att ha kört en kilometer och som har rätt av samhället att göra det?

Fri marknad och allt vad det heter, men dom hade väl knappast kommit undan med det priset ens i fria marknadens förlovade land USA?

Det finns många länder jag varit i där taxiförarna försöker blåsa en som kund både i Europa och andra kontinenter. Det gäller att vara vaksam mot sådant så gott det går om man är på resande fot. Detsamma gäller tyvärr även här hemma i allt större utsträckning. Man kan inte ens lita på de så kallade seriösa bolagen. De har inte särskilt god kontroll över vilka de anställer numera.

Här i stan anmäldes nyligen en "svart" trafikskola som vad jag förstått inriktat sig på att utbilda blivande taxiförare. http://hd.se/helsingborg/2012/03/07/det-ar-ingen-trafikskola/

Nyligen läste jag att man skulle sänka kraven på lokalkännedom för blivande taxiförare.

http://www.transport.se/Transportar...okalkannedom-for-Stockholmschaufforer-slopas/

Vi kommer inte att se färre försök till blåsningar av turister i framtiden i det här landet. Troligtvis kommer det att bli mer likt många andra länder där man sätter i system att blåsa sina kunder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi kommer inte att se färre försök till blåsningar av turister i framtiden i det här landet. Troligtvis kommer det att bli mer likt många andra länder där man sätter i system att blåsa sina kunder.

Vilket är stockholms bästa och seriösaste taxi-bolag?

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Vilket är stockholms bästa och seriösaste taxi-bolag?

Taxi Stockholm är det klart bästa och det mest seriösa bolaget.
Finns förstås sämre chaufförer även bland dom men är man
missnöjd med chauffören är det
sällan några problem när man klagar.

Taxi 020 är rätt ok också.

Taxi Kurir var ok för 10 år sen
men har tappat mycket sen dess.

Not sent from an iProduct...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Taxi Stockholm ...

Taxi 020 är rätt ok också.

Taxi Kurir var ok för 10 år sen
men har tappat mycket sen dess.

Not sent from an iProduct...

Kan bara hålla med. 020 åker jag oftast med då de har fler bilar i min lilla förort än vad Taxi Sthlm har. Taxi Sthlm känns som det seriösaste bolaget.

Taxi Kurir är stora men jag har väl en del funderingar på hur seriöst det bolaget drivits genom åren. Kan mycket väl vara så att jag har förutfattade meningar om Kurir som jag egentligen inte har fog för. Jag har dock fått för mig att Kurir har en hel del tveksamheter i bagaget och det många gånger funnits en del märkligheter i tillvägagångssätt o.s.v. när de etablerat sig på nya orter m.m....
Nu får jag väl ännu en gång påpeka att det är en uppfattning som jag har som inte nödvändigtvis överensstämmer med verkligheten utan det kan mycket väl vara så att Kurir är precis lika seriöst som Taxi Sthlm även om jag fått för mig något annat.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Verkar som det är samma bolag som gäller än idag. Jag åkte mest med Taxi Stockholm eller 020 beroende på vart jag skulle och vad som fanns tillgängligt. Som jag minns det hade 020 bättre priser om man skulle till Arlanda. Är det så även idag möjligtvis?

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Kan tillägga att Taxi 020, Kurir och TopCab m.fl. tillhör alla samma koncern: Fågelviksgruppen. Rekryterar tillsammans, utbildar tillsammans.

Som f.d. förare hos Taxi Sthlm vill jag nog också påstå "vi" är mest seriösa, men att det finns gott om rötägg även bland våra förare. Mängden rötägg tycks också bli fler ju mindre bolag.
Vad du än gör, sätt dej aldrig i en "fribil"!

Angående den fria prissättningen så tycker jag faktiskt den är bra.
Visst är det heeeelt sjuka priser de tar ut men det drabbar bara de godtrogna, och sådan skall man inte vara.
Vi svenskar är alldeles för vana att någon annan tänker till åt oss. OiS.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09

Vad gäller köra omvägar blir det ju svårare och svårare när var och varannan har GPS i mobilen. Bara att leta fram kortaste väg där och se så att taxichauffören håller sig ungefär till den.

Själv hoppade jag in i en taxi en gång, var lite stressad, och fick betala 420 för en resa som normalt kostar ca 120. :gnissla Det misstaget gör jag inte om. I helgen så pressade jag priset från 150 till 100 innan han kört mig en meter. När man väl är framme så är det kört med prisförhandlingar.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det har visat sig att flera skolelever fått godkänt i ämnen där de inte varit på lektionerna av kulturella skäl.
Man kan väl inte ge underkänt bara för att läraren är jude?
Only in sweden.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det har visat sig att flera skolelever fått godkänt i ämnen där de inte varit på lektionerna av kulturella skäl.
Man kan väl inte ge underkänt bara för att läraren är jude?
Only in sweden.

Oklar syftning eller är det jag som inte fattar?

Har de fått godkänt av kulturella skäl eller har de inte varit på lektionerna av kulturella skäl och trots detta fått godkänt?

Har du länk? Tyvärr lyckas jag aldrig öppna dina radiolänkar om det nu är där det kommer ifrån.

Tror inte det klassas som rasism att dissa judar. Möjligen kan det anses rasistiskt att vara jude.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Oklar syftning eller är det jag som inte fattar?

Har de fått godkänt av kulturella skäl eller har de inte varit på lektionerna av kulturella skäl och trots detta fått godkänt?

Har du länk? Tyvärr lyckas jag aldrig öppna dina radiolänkar om det nu är där det kommer ifrån.

Tror inte det klassas som rasism att dissa judar. Möjligen kan det anses rasistiskt att vara jude.

De (flertal) har inte bevistat lektioner eftersom läraren är av judisk börd (ej praktiserande).
Bör därför få underkänt.
Får godkänt eftersom det (uppenbarligen) är skolans skyldighet att hålla med en passande lärare.

Skolverket har plockat bort länken till utredningen, men anledningen till att det kommit upp finns i:
http://www.pelafadime.se/Dokument/Pressmeddelande_2012_Polisanmalan_Jonkoping.pdf

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
De (flertal) har inte bevistat lektioner eftersom läraren är av judisk börd (ej praktiserande).
Bör därför få underkänt.
Får godkänt eftersom det (uppenbarligen) är skolans skyldighet att hålla med en passande lärare.

Skolverket har plockat bort länken till utredningen, men anledningen till att det kommit upp finns i:
http://www.pelafadime.se/Dokument/Pressmeddelande_2012_Polisanmalan_Jonkoping.pdf
Eleverna är tydligen främlingsfientliga

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det är ingen nyhet.
Men att skolorna slår knut på sig för att inte kränka någon, så till den milda grad att samtliga får lida för det, det är beklämmande.
Beror på vem som blir kränkt med . Kanske nästa steg är att slippa kvinnliga lärare

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år