Nu kommer kanske vissa påstå att vi visst har yttrandefrihet. Jag anser att detta ej är sant. Det sker ej en dabatt om invandringspolitiken eller t.ex. islams framtid i Sverige. Dessa ämnen har blivit så stigmatiserade att folk inte vill tala om detta för rädslan att få en stämpel som främlingsfientlig etc.
Vlka ämnen debatteras mer än detta??
Jag såg en lista på motioner från riskdagen, som jag tror att Korvis servade med, som visade att det var ett ämne som faktiskt debatteras rätt flitigt. Hela förra valet var väl ganska präglat av det också och du kan inte läsa en tidning utan att det nämns. Och hur många trådar har det varit på SH om frågan och då finns det ett stort antal mer politiska siodr på nätet där det förekommer ännu mer. Plus alla debatter på arbetsplatser, skolgårdar, torgmöten o.s.v. Så vad exakt är det du menar?
För övrigt fattar jag inte hur det kan vara svårt att t.ex. kritisera islam eller invandringen eftersom de som gör det har gjort sig till uttolkare för hela svenska folket och säger "det som alla vill men inte vågar säga!" Vem är i så fall kvar att hoppa på er och varför skulle det då vara stigmatiserande??? Mitt intryck är dessutom att när jag talar väl om invandring på olika middagar, möten eller träffar så är jag knappast i majoritet eller postition att stigmatisera så många...
Att det sedan finns många som inte orkar med debatten hela tiden är knappast konstigt då det i min värld blir lite tjatigt att alltid höra samma argument, se samma hänvisningar till samma artiklar, samma gråtande om "Man kan inte säga vad man vill utan att bli kallad rasist" av personer som själv inte skäms för att generalisera och komma med påhopp på både sina meddbattörer och hela folkgrupper ökar kanske inte morivationen heller. (Detta sista gäller absolut inte dig som jag faktiskt uppfattar som respektfull!)
Tyvärr anser jag att dina inlägg till stor del består av svepande generaliseringar, floskler, antydningar och smågnäll om hur illa behandlad din sida är.
Ett exempel: Du påstod att journalister förnekar forskning och fakta. Vilken forskning och fakta var det du menade?
Eller "Alla kort måste upp på bordet!" Eller "Yttrandefriheten inte ska vara priviligierad till de som stöder tidens just nu rätta åsikter" (Här kommer åter den udda slutsatsen om att säga det alla tänker samtidigt som man tydligen inte ska ha tidens rätta åsikt...)
Du säger t.ex att du är för en helt fri yttrandefrihet i Sverige. Betyder det att jag ska få kalla personer rasister eller främligfientliga, speciellt om de ger uttryck för den typen av tankar och idéer? Ska jag även i övrigt ha rätt att ärekränka enskilda och/eller grupper?
Jag hoppas jag inte vekar för aggressiv, för det är inte intentionen, det jag mest menar är att vi alla är likadana som journalisterna du beskrev: Vi tar till oss det vi vill, vi ser på våra åsikter som korrekta och viktiga fakta och väldigt få lägger ner tid på att ifrågasätta sig själv eller sina åsikter. Plus att det i debatter är oerhört svårt att bemöta generaliseringar och diffusa påståenden.
Ha i alla fall en fin dag och tack för utbytet.