Only in Sweden

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tyckte bilden från bloggen var rätt pedagogisk, har inte brytt mig om att kolla upp alla källor som det länkas till men har ingen anledning att tro det är på nåt annat sätt.

Bör kanske tillägga att detta inte är något ämne jag är särskilt engagerad i.

View attachment 400876

Nu hänger jag inte med, vilka är alla dom våldtäktsmän som går fria från sina domar?

Eller är det som jag misstänker....

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Tyckte bilden från bloggen var rätt pedagogisk, har inte brytt mig om att kolla upp alla källor som det länkas till men har ingen anledning att tro det är på nåt annat sätt.

Bör kanske tillägga att detta inte är något ämne jag är särskilt engagerad i.

View attachment 400876
Den illustrationen kan antingen ses som att få våldtäktsmän döms, eller att få anmälda våldtäkter är verklighetsbaserade.
Jag ser det som ett mellanting och är ganska nöjd med principen att hellre fria än fälla.
Jag är dock inte nöjd med att det ytterst sällan blir någon påföljd för påhittade anmälningar.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
På andra sidan står alla som verkligen har blivit utsatta och får utstå att bli misstrodda.

Och alla däremellan, vilket jag gissar är den största delen, där det inte finns nåt enkelt svar.

Har faktiskt ett sånt exempel.

Min kompis (jo faktiskt, men ni kan få tro att jag pratar om mig själv, det gör inget :D), är på krogen och träffar sin kk. Båda är fulla och bestämmer de ska sticka hem till honom. I taxin börjar han bete sig skumt, alltså han är så packad så det finns inte. Väl i lägenheten spårar han ur helt och blir aggressiv och hårdhänt, knuffar henne till sängen, drar i kläderna på henne, håller henne hårt i håret. Pratar inte med henne och tittar inte på henne.

Hon är skiträdd och säker på att i samma ögonblick hon protesterar kommer han explodera, så hon låtsas istället att hon är med på noterna för att "undvika" vad hon är säker på skulle bli en regelrätt våldtäkt.

De har sex och hon väntar på att han ska bli klar, gör så lite som möjligt. Efteråt så klär hon sig och går, de säger inte hejdå.

När hon berättade för mig var det liksom aldrig på tal att polisanmäla, varken hon eller jag tänkte tanken eftersom hon inte gjort eller sagt något för att stoppa honom. Däremot snackade vi rätt mycket om hur man funkar i olika situationer, att hon intalade sig själv att hon var med på noterna för att inte bli ett offer, och att jag trodde jag skulle gjort samma sak.

Vi snackade med killen också efteråt, fy fan vad han skämdes, värsta snälla killen som fick en cp-snefylla och lite av en livskris efteråt.

Men vad säger ni om den här situationen?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och alla däremellan, vilket jag gissar är den största delen, där det inte finns nåt enkelt svar.

Har faktiskt ett sånt exempel.

Min kompis (jo faktiskt, men ni kan få tro att jag pratar om mig själv, det gör inget :D), är på krogen och träffar sin kk. Båda är fulla och bestämmer de ska sticka hem till honom. I taxin börjar han bete sig skumt, alltså han är så packad så det finns inte. Väl i lägenheten spårar han ur helt och blir aggressiv och hårdhänt, knuffar henne till sängen, drar i kläderna på henne, håller henne hårt i håret. Pratar inte med henne och tittar inte på henne.

Hon är skiträdd och säker på att i samma ögonblick hon protesterar kommer han explodera, så hon låtsas istället att hon är med på noterna för att "undvika" vad hon är säker på skulle bli en regelrätt våldtäkt.

De har sex och hon väntar på att han ska bli klar, gör så lite som möjligt. Efteråt så klär hon sig och går, de säger inte hejdå.

När hon berättade för mig var det liksom aldrig på tal att polisanmäla, varken hon eller jag tänkte tanken eftersom hon inte gjort eller sagt något för att stoppa honom. Däremot snackade vi rätt mycket om hur man funkar i olika situationer, att hon intalade sig själv att hon var med på noterna för att inte bli ett offer, och att jag trodde jag skulle gjort samma sak.

Vi snackade med killen också efteråt, fy fan vad han skämdes, värsta snälla killen som fick en cp-snefylla och lite av en livskris efteråt.

Båda klantade sig och får stå med konsekvensen, men det hamnar inte under våldtäkt.

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-

Det är ju svårt att säga när man inte har sett med egna ögon men utifrån vad du skriver så låter det ju inte särskilt ok iaf.

Fast sen vet man ju inte hur det såg ut från hans perspektiv. Han kanske inte alls fattade att hon blev rädd. Fast jag känner ingen utav er så jag vet inte.

Last edited:

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Det är ju svårt att säga när man inte har sett med egna ögon men utifrån vad du skriver så låter det ju inte särskilt ok iaf.

Nä ok tror (hoppas) jag inte någon tycker att det är, men hur "nära" en våldtäkt är det?

Det jag försöker säga är att det inte är så himla lätt att sätta en gräns, och jag tror de största mörkertalen ligger just inom den kategorin.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Hon följer med någon hem som beter sig som ett rövhål, och säger inte ifrån när han börjar bete sig.

Men oavsett tror jag att antingen är historien uppdiktad, eller så saknas där vitala delar.

Du har ingen förståelse för varför hon inte sa ifrån?

Varför tror du historien är uppdiktad, och vilka vitala delar saknas?

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Hoj
XJ600S -99

Man kan förstå att hon var rädd men jag kan inte se det som regelrätt våldtäkt trots att han gjorde jävligt fel. Jag tycker det är synd att man vad jag förstår ändrade definitionen på våldtäkt så att det gamla sexuellt utnyttjande började ingå. Det vore bättre med en graderad skala fast i gengäld klara definitioner på vad som klassas som vad. Situationen som vi har nu är för otydlig.

Det finns de som vill kalla allt från tjat, via sätta på någon som är asfull till regelrätt överfallsvåldtäkt under samma etikett. Lägg till argument som att hon kände sig.. han uppfattade... så inser man hur svårt det är om inga vittnen finns.

Ett intressant inlägg fanns på en annan site. En tjej låg med två killar på en fest fast hon egentligen inte ville. Saken är att hon var inte rädd och inget tvång förekom. Hennes väninna frågade om vad som skulle hänt om hon bett dem sluta och hon sa att ja då hade de väl slutat. Trots detta ansåg väninnan att det var våldtäkt. Det var det inte oavsett vad väninnan tycker och även om hon som låg med killarna tyckt det så hade det inte heller varit så.

Våldtäkt måste definieras objektivt, det får aldrig bli någons upplevelse som har tolkningsföreträde när det krockar med vad som faktiskt har hänt för då ryker rättssäkerheten all världens väg.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Nej, jag har ingen föståelse för människor som har sex med andra trots att allt inom dom säger att dom inte vill.

Jag anser att man måste ta ansvar för vad man vill och inte vill, för gör man det inte själv kan man inte kräva det av någon annan.

Jag tror att det är något lurt med det då en person inte blir en rasande våldtäktsman av alkohol, utan att det funnits någrq andra indikatorer tidigare.

Men oavsett, hur visste killen att han gjorde fel?

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Man kan förstå att hon var rädd men jag kan inte se det som regelrätt våldtäkt trots att han gjorde jävligt fel. Jag tycker det är synd att man vad jag förstår ändrade definitionen på våldtäkt så att det gamla sexuellt utnyttjande började ingå. Det vore bättre med en graderad skala fast i gengäld klara definitioner på vad som klassas som vad. Situationen som vi har nu är för otydlig.

Det finns de som vill kalla allt från tjat, via sätta på någon som är asfull till regelrätt överfallsvåldtäkt under samma etikett. Lägg till argument som att hon kände sig.. han uppfattade... så inser man hur svårt det är om inga vittnen finns.

Ett intressant inlägg fanns på en annan site. En tjej låg med två killar på en fest fast hon egentligen inte ville. Saken är att hon var inte rädd och inget tvång förekom. Hennes väninna frågade om vad som skulle hänt om hon bett dem sluta och hon sa att ja då hade de väl slutat. Trots detta ansåg väninnan att det var våldtäkt. Det var det inte oavsett vad väninnan tycker och även om hon som låg med killarna tyckt det så hade det inte heller varit så.

Våldtäkt måste definieras objektivt, det får aldrig bli någons upplevelse som har tolkningsföreträde när det krockar med vad som faktiskt har hänt för då ryker rättssäkerheten all världens väg.

De flestas bild av en våldtäkt är nog att bli indragen i en buske av en främmande man. Det stora mörkertalet anses väl vara alla som blir våldtagna i hemmet eller av någon de känner, det är väl de fallen som börjar uppmärksammas nu och som folk reagerar på.

Ur rent lagperspektiv är jag rätt säker på att min kompis blev våldtagen eftersom hon befann sig i en hotfull situation där han var våldsam och hon inte vågade göra annat än låta honom hållas för sin egen säkerhet. Men hon kände sig ju inte våldtagen, så anmälan var aldrig aktuellt.

Men jag tänker att det egentligen handlar om att hamna i en situation där man är totalt underlägsen. Om det hade varit jag som fått en fylleknäpp och gått loss på henne så hade hon bara knuffat undan mig och dragit ju :)

Det är precis den skillnaden, om tjejen upplever att hon har ett val eller inte, som är så oerhört svårdefinierbar men som jag tänker gör en våldtäkt. Tycker det är skitbra att många luddiga fall tas upp i media, förhoppningsvis bidrar det till att tjejer inser de måste vara tydliga och killar inser att de måste vara noggranna med att kolla så tjejen är med på vad som händer.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Nej, jag har ingen föståelse för människor som har sex med andra trots att allt inom dom säger att dom inte vill.

Jag anser att man måste ta ansvar för vad man vill och inte vill, för gör man det inte själv kan man inte kräva det av någon annan.

Jag tror att det är något lurt med det då en person inte blir en rasande våldtäktsman av alkohol, utan att det funnits någrq andra indikatorer tidigare.

Men oavsett, hur visste killen att han gjorde fel?

Låt säga att det jag berättar är sant, eller se det som en hypotetisk situation, hur tänker du då om det som hände?

Det här med att säga ifrån, om en tjej som blir indragen i en buske av en kille hon snackat med på krogen inte skriker på hjälp av någon anledning (rädsla, chock, panik), skulle man kunna säga att hon inte blev våldtagen då eftersom han hade kunnat tolka hennes tidigare beteende som att hon inbjöd till detta och skulle kunna tycka det var en kul och spännande grej? Extremt exempel kanske men du fattar kanske vad jag vill åt. Det är inte helt okomplicerat att sätta som regel att tjejen måste säga nej, även om det såklart är tillämpbart i de allra flesta fallen.

Killen var som sagt helt sabbad när vi pratade med honom efteråt, han skyllde inte ens på att han inte mindes nåt utan frågade om hon skulle anmäla honom, men hon bara: Va!? Nej det är klart jag inte ska.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Låt säga att det jag berättar är sant, eller se det som en hypotetisk situation, hur tänker du då om det som hände?

Det här med att säga ifrån, om en tjej som blir indragen i en buske av en kille hon snackat med på krogen inte skriker på hjälp av någon anledning (rädsla, chock, panik), skulle man kunna säga att hon inte blev våldtagen då eftersom han hade kunnat tolka hennes tidigare beteende som att hon inbjöd till detta och skulle kunna tycka det var en kul och spännande grej? Extremt exempel kanske men du fattar kanske vad jag vill åt. Det är inte helt okomplicerat att sätta som regel att tjejen måste säga nej, även om det såklart är tillämpbart i de allra flesta fallen.

Killen var som sagt helt sabbad när vi pratade med honom efteråt, han skyllde inte ens på att han inte mindes nåt utan frågade om hon skulle anmäla honom, men hon bara: Va!? Nej det är klart jag inte ska.

Skall jag ge ett utlåtande på din initiala historia, baserat på den knapphändiga informationen jag givits, så måste jag påstå att det i min mening inte faller under våldtäkt.

Det gäller i juridisk mening, men likaså på det personliga planet.

Men för att återgå till den ursprungliga frågan, lag skall hålla sig ifrån känslor så mycket det bara går, den skall baseras på konkreta fakta. Men jag är väl medveten om att många kan komma att lida av det, men det är dessvärre den sorgliga sanningen.

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Detta är naturligtvis tvärtom kontroversiellt på många sätt, men jag är osäker på om det därför var fel att skämta om det. Det finns så många aspekter i detta som gör att jag nog inte tycker att det hela var en så stor sak.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Detta är naturligtvis tvärtom kontroversiellt på många sätt, men jag är osäker på om det därför var fel att skämta om det. Det finns så många aspekter i detta som gör att jag nog inte tycker att det hela var en så stor sak.

Vad är det som är kontroversiellt?
Det har aldrig hymlats med att försvaret har bantats eftersom det inte finns något invasionshot.
Inte ens när försvaret var på topp var det någon som påstod att vi skulle kunna avvärja en invasion från Ryssland/Sovjet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år