Mortis
Ny medlem
hoppas den har varit till belåtenhet.
Den är saknad minst en gång varje dag...
Riktigt gött projekt! Kan stänkskyddet ha något att göra med hur lite du kör? I mina ögon är hojen original så som den är ämnad från fabrik. Inte alla de specialanpassningar som varje land kräver. Varje sådant steg är att ta ett steg ifrån originalutförandet i min mening.
Du skrev själv att du även var på jakt efter icke sv-sålda och alla länder hade väl knappast det där stänkskyddet.
Jag röstar för att du kör den så som utvecklarna på Yamaha har tänkt att den ska se ut. Fast du får självklart gå den väg du själv väljer. =)
Du menar att jag inte behöver skämmas för stänkskyddet mer än några futtiga mil om året? Hehe, kan ligga ngt i det kanske, men undermedvetet i så fall.
Jag har snurrat runt en del tankar ungefär så som du resonerar runt "fabriksstandard".
Jag gillar den tanken!
Men tyvärr har jag kommit fram till att det inte fungerar. I alla fall inte för mig.
Ska man dra det till sin spets så är hela reggplåtshållaren en efterkonstruktion, precis som blinkers, lampor anpassade för höger resp. vänstertrafik etc. etc.
Det man skulle få göra är att antingen ta bort allt som faller under "efterkonstruktion". Men då går det inte att ha hojen besiktad och fullt användbar.
Eftersom jag nu lyckades få tag på en svensksåld hoj, så vart det (efter just tankar som dessa) att köra på linjen "som den såg ut när den hämtades ut från Yamaha återförsäljaren". Då kan jag hålla den besiktad och körklar för turer närhelst jag vill.
Då jag själv 1998 inte hade någon möjlighet att köpa en ny R1, men ville, så är det för mig också ytterligare en poäng med att gå på "Svensksåld Butiksorginal". Det var ju så den hade sett ut. Mitt sätt att i efterhand förverkliga en dröm.
P.s. Grattis till Inlägg nr 100!
Köper hur du tänker, ville bara ge dig en utväg från stänkskyddet
PS. Det viktigaste måste väl vara att du fick inlägg 98?=)
Såklart!Vidsynthet, vidsynthet käre vän!
Även om min åsikt om skönheten, eller bristen på, hos en stänklapp är likadan så måste vi tillåta avvikare...
Men detta med att lappen följde med svensksålda hojar, var det så att det skulle sitta sådana bromsskärmar på den tiden? Nu är jag, i mitt tycke, hyfsat hojintresserad men har aldrig hört om det. Och knappt sett det mer än på bild heller...
MIN lapp kan möjligtvis komma upp på garageväggen som ett konstverk, men det är min åsikt...
Såklart!
På hojar som inte gick att strypa till 100 hk fick man hänga på andra medel för att stävja möjligheterna till några vidare hastighetsyttringar, skitsamma hur det såg ut!
hoppas den har varit till belåtenhet.
Denna stänklapp...
Jag kan för mitt liv inte begripa hur Xmax frivillegt kan välja att ha denna cancersvulst sitta på sin i övrigt fulländade ögonsten. Om jag skulle hitta en fin R6, -06 och framåt, så skulle jag väl aldrig låta det löjeväckande sprötet till nummerskyltshållare sitta kvar längre tid än det tar att skruva bort det? Även jag gillar fina orginalhojar, men det finns ju gränser.
Om Ferrari Enzo kommit från fabriken med en parksoffa fastskruvad på taket, hade den också räknats som oumbärlig orginaldel?
Nej Xmax, slipp tagelskjortan och häng stänklappen, väl fastlåst så den inte smiter, på väggen istället. Jag kan lova att det känns bättre så.
...och inlägg 98 också, mitt i prick!
Vidsynthet, vidsynthet käre vän!
Även om min åsikt om skönheten, eller bristen på, hos en stänklapp är likadan så måste vi tillåta avvikare...
Men detta med att lappen följde med svensksålda hojar, var det så att det skulle sitta sådana bromsskärmar på den tiden? Nu är jag, i mitt tycke, hyfsat hojintresserad men har aldrig hört om det. Och knappt sett det mer än på bild heller...
MIN lapp kan möjligtvis komma upp på garageväggen som ett konstverk, men det är min åsikt...
Köper hur du tänker, ville bara ge dig en utväg från stänkskyddet
PS. Det viktigaste måste väl vara att du fick inlägg 98?=)
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas... (R1Lillen)
Nu är jag med efter ha läst, jag svarade på ens svar i denna tråd som jag anar köpte min Polka i höstas... (R1Lillen)
Kanske lite kul att ha?
http://www.tradera.com/item/341269/201594257/yamaha-alla-mod-1998-forsaljningsbrochyr
...eller den?
http://www.tradera.com/item/341269/...4257/yamaha-alla-mod-1998-forsaljningsbrochyr
I allafall billigare än de ebay-broshyrer jag länkade till tidigare i tråden.
Det är knappt så jag vågar berätta det. Skäms...
Men jag hade faktiskt just en sån broschyr som är i första länken.
Plockade en sån på MC-mässan för att läsa på om min första egna tunga hoj.
(Yamaha Thundercat, det närmaste jag kunde komma R1 -98).
Har jag den kvar? Nix. Den har försvunnit nångång under tidens gång. Högst troligt kastad då man ju inte kan hålla på och spara på gamla grejer...
Tänkte jag skulle låna tråden med en fundering jag har, hoppas det är okej..
Har som trådskaparen en R1 -98 polka, går som en dröm med cirka 3000mil på mätaren, har dock lite problem med växel nr 2.
Det är inte så att den hoppar ur, som jag vet är ett vanligt problem på dessa hojar.
Mitt problem är att få i växeln, vid låga varv går den i som den ska och jag kan vrida ur rullen fullt om jag så vill utan några problem. Det är vid höga varv som den smattrar och inte gärna vill hoppa i. Det är enbart vid uppväxling, alltså från ettan till tvåan efter ett rödljus t.ex.
Har kollat in min Haynes mekbok, den gjorde mig inge klokare dock.
Kan det vara kopplingswiren som ska ställas in?
Är det så illa att något i växellådan gett upp?
Någon som har en fundering eller någon som haft problemet tidigare och vet vad som bör göras?
//Niklas
Tänkte jag skulle låna tråden med en fundering jag har, hoppas det är okej..
Har som trådskaparen en R1 -98 polka, går som en dröm med cirka 3000mil på mätaren, har dock lite problem med växel nr 2.
Det är inte så att den hoppar ur, som jag vet är ett vanligt problem på dessa hojar.
Mitt problem är att få i växeln, vid låga varv går den i som den ska och jag kan vrida ur rullen fullt om jag så vill utan några problem. Det är vid höga varv som den smattrar och inte gärna vill hoppa i. Det är enbart vid uppväxling, alltså från ettan till tvåan efter ett rödljus t.ex.
Har kollat in min Haynes mekbok, den gjorde mig inge klokare dock.
Kan det vara kopplingswiren som ska ställas in?
Är det så illa att något i växellådan gett upp?
Någon som har en fundering eller någon som haft problemet tidigare och vet vad som bör göras?
//Niklas
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |