Orimliga skatter i detta landet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
andersbrink skrev:
Gör det ännu lite intressantare, ta reda på hur mycket din arbetsgivare fick punga ut med för att du skulle få 4600 på ditt konto. Det är då definitivt inga mesliga 9800. Min arbetsgivare redovisar alla kostnader på mitt lönebesked, dvs arbetsgivaravgifter etc.

Vill man lägga till ytterligare en dimension så ska man räkna på hur mycket pengar en arbetsgivare måste ge en för att man ska kunna få t.ex. sin bil lagad till nettopengar. Dvs arbetsgivaren betalar x kr, du får x-(skatt+pension+arbetsgivaravgift). Om du då ger 1000 kr till en mekaniker för att han ska putsa bilen så får han behålla kanske en 200:- spänn, då har du betalat kanske en 3-4 lappar för att få ut en 200:-, det är socialdemokrati när det är som bäst. Alltså, i varje transaktionsled så krymper pengarna markant.
 

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
andersbrink skrev:
Gör det ännu lite intressantare, ta reda på hur mycket din arbetsgivare fick punga ut med för att du skulle få 4600 på ditt konto. Det är då definitivt inga mesliga 9800. Min arbetsgivare redovisar alla kostnader på mitt lönebesked, dvs arbetsgivaravgifter etc.

Ja man vågar knappt inte tänka på hur mycket denna bonus kostade arbetskivaren i olika skatter och avgifter.

Fanns en beninstation som hade en mätare som räknade alla skatter och en för enbart priset av drivmedlet och sist en mätare för det totala priset.
Många som tankade där blev mäkta förvånade över hur mycket dom verkligen betaltade i skatt.
Nu var detta ganska många år sedan och förhoppningsvis har folk blivit mer medvetna om hur mycket egentligen är diverse olika skatter i bensinpriset. Men som vanligt, dom flesta biter sig i läppen och muttrar tyst, och smärtgränsen höjs ytterligare.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Arbetsgivaravgifterna ligger på 32,46 %, arbetgivaren betalar alltså 9600*1,3246=12716kr
Du får behålla 4800, resten är skatter och avgifter. Köper du bensin för pengarna, går sju tiondelar av dina 4800 till skatt. Köper du nåt annat kan du vara glad om du bara behöver betala en fjärdedel, dvs 1200, i skatt. Du får behålla högst 3600 av 12716 i 'ren' köpkraft.

Samtidigt ska vi veta att bara en av tre skattekronor går till vård, skola och omsorg. Var det någon som tänkte skandera "Upp till kamp" den första maj? Och i så fall till kamp mot vadå...?
 

Coola Ola

Guest
Flyer skrev:
Samtidigt ska vi veta att bara en av tre skattekronor går till vård, skola och omsorg. Var det någon som tänkte skandera "Upp till kamp" den första maj? Och i så fall till kamp mot vadå...?

Polisen/rättsväsendet, infrastrukturen, försvaret etc kostar förstås ingenting?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Appappapp. Markus har faktiskt presenterat en av sina åsikter en gång i tiden. Jag var skärrad länge efter något så chockartat. Välanvänd sökfunktion borde faktiskt kunna hitta en åsikt han har....

V-Ä-R-D-E-R-I-N-G-A-R

Hoho vad roligt det var......
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Helt appropå skatter så har det snackats om en förändring av momsen på olika varor, till en som mer liknar den i andra länder.

Nu, 6% på litteratur, 12,5% på livsmedel och 25% på övrigt. Ett förslag är att ändra momsen till 22% på allt. Vad tycker ni om detta? Jag tycker det låter som det blir dyrt att äta.
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Detta måste vara den tydligaste varningssignalen man kan få på att något inte är som det ska.

Det där var nog ett sånt förvirrat persongrepp om jag nånsin har sett nått. Nu ligger du pyrt till.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Markus har faktiskt presenterat en av sina åsikter en gång i tiden.
Var det den gången han grundade åsikten på innehållet i en bok skriven av en lektor?

:D
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Bingo skrev:
Var det den gången han grundade åsikten på innehållet i en bok skriven av en lektor?

:D

Kom vi så långt som till en åsikt den gången? Den enda uttalade åsikt jag kan komma ihåg är att abort ska förbjudas, .....nästan, ...ibland, ....men inte alltid så klart. ...tyckte han.


Och att jag är en dumming så klart.
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Coola Ola skrev:
Polisen/rättsväsendet, infrastrukturen, försvaret etc kostar förstås ingenting?
De tre posterna är ganska små i jämförelse (baserat på andel av totala konsumtionsutgifter 1998);
Försvaret (militär, civilt, ekonomiskt & admin) 3,66%
Samhällsskydd (polis&rättsväsen) 2,13%
Bostäder och samhällsplanering 0,42%
Kommunikation 1,92%

Utbildning och univ.forskning 9,72%
Hälso och sjukvård 10,34%

Men det är klart det finns ju många hål att stoppa pengarna i....
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
mera siffror!

Flyer skrev:
De tre posterna är ganska små i jämförelse (baserat på andel av totala konsumtionsutgifter 1998);
Försvaret (militär, civilt, ekonomiskt & admin) 3,66%
Samhällsskydd (polis&rättsväsen) 2,13%
Bostäder och samhällsplanering 0,42%
Kommunikation 1,92%
Utbildning och univ.forskning 9,72%
Hälso och sjukvård 10,34%
Men det är klart det finns ju många hål att stoppa pengarna i....
Du har deklarerat 28.19%..
Resten då? Underhåll till "rättröstande"?
 

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en blåvitt stad.
Hoj
En svart.
morlock skrev:
Helt appropå skatter så har det snackats om en förändring av momsen på olika varor, till en som mer liknar den i andra länder.

Nu, 6% på litteratur, 12,5% på livsmedel och 25% på övrigt. Ett förslag är att ändra momsen till 22% på allt. Vad tycker ni om detta? Jag tycker det låter som det blir dyrt att äta.

Såg det på nyheterna igår. Undrar hur mycket mer det blir på en månad i matkostnad?
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top