Orimliga skatter i detta landet

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Betänk att momsen (eller oms som det hette då) infördes som en tillfällig skatt under kriget för att finansiera upprustningen av försvaret. Den försvann efter kriget (eller rättare sagt permanterades som inkomstskatt) och kom tillbaka 1959. Den var då på 4% för att balansera underskott i stadsbudgeten beroende på sjukförsäkringsreformen som antog 1955.

Eftersom en varuskatt främst drabbar barnfamiljer och låginkomsttagare skulle dessa grupper kompenseras med statliga bidrag och minskad skatt. Därefter har omsen, från 1969 mervärdeskatt - moms, oavbrutet stigit, samtidigt med att barnbidrag och folkpensioner har höjts.

Mer att läsa:http://skatteverket.se/broschyrer/117/1171.html
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
det mest störande är att jag måste skatta svinmycket om jag tar ut min semester i pengar. Ska jag verkligen behöva straffas för att jag vill jobba istället för att vara ledig?
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är det någon här som på fullaste allvar tycker att det är förskräckligt att göra något svart nuförtiden? För varje enkrona jag sparar undan från staten känns som varje intjänad tiokrona vitt.
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
honkiie skrev:
det mest störande är att jag måste skatta svinmycket om jag tar ut min semester i pengar. Ska jag verkligen behöva straffas för att jag vill jobba istället för att vara ledig?


Grejen är den att du betalar mycket om du tar ut allt på en gång men vid nästa deklaration räknas skatten ut på totalen för året.

Vad som händer i första skedet är att systemet ser att du plötsligt fördubblar din inkomst en månad och får därmed betala skatt därefter(värnskatt/marginalskatt etc.).
Vid deklarationen visar det sig att du kanske bara höjde din årsinkomst med 5-10 procent på årsbasis och får då tillbaka på skatten.

I slutändan betalar du kanske bara 1-3procent mer
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Pebl skrev:
Vid deklarationen visar det sig att du kanske bara höjde din årsinkomst med 5-10 procent på årsbasis och får då tillbaka på skatten.
Borde man inte isf få ränta på de pengar man "lånat" ut till staten?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
V-Ä-R-D-E-R-I-N-G-A-R

Hoho vad roligt det var......

Krissy, det här är faktiskt skoj - att du lägger dig i diskussionen om åsikter och hur de deklareras. Jag kommer ihåg när du kopierade en text i ditt svar till Gixxer-Anders, han sågade dig och skrev att om han ville ha en debatt med dig så kan han likväl läsa valfri historiebok. Det låg mycket i det, du är bra på att citera (o)intressant fakta - men var står du politiskt? Jag har aldrig sett dig skriva vad du egentligen tycker i någon av de frågor som debatterats, t.ex. skatter, abort, Israel. Den gång jag lyckades dra ur dig vad du tyckte om kvoten på svensk invandring, huruvida den var för låg eller hög, så svarade du: I vissa fall för låg... :rofl Vad vet vi mer om dig än att du är politiskt engagerad(hemligt så klart) och att du har ett förflutet nära Sverigedemokraterna? Du ville inte tala om i vilket parti du är engagerad (mer än fd Sverigedemokrat), men du vill gnälla om vad jag deklarerat? :va
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
benrangel skrev:
Du tänker nog på Docent Ingrid Björkman :D

Nej, kvacksalvaren menar lektorn som redovisade invandringens kostnader - siffror du kraftigt motsatte dig, utan att redovisa de egentliga (eftersom riksdagen aldrig beslutat - och stoppat förfrågningar - om en undersökning av kostnaderna så är det ingen som med säkerhet vet).
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Markus skrev:
(eftersom riksdagen aldrig beslutat - och stoppat förfrågningar - om en undersökning av kostnaderna så är det ingen som med säkerhet vet).
Jag har hört att det blev "overflow" på miniräknarna..
:va :rolleyes:
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Att skatta extra på tex ackord och bonusar och dyligt är bara för att du ska slippa få betala en massa tillbaka vid deklarationen, inget att haka upp sig på om
du inte tjänar över taket till "höginkomsttagare". Då går pengarna oavkortat till mina grannar som ligger hemma och aldrig har jobbat i hela sina liv. Fan ta dom...
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Markus skrev:
Krissy, det här är faktiskt skoj - .........................

Ni är båda två ungefär lika roliga som en finne på pungen. Visst är forumet till för att diskutera men kan ni inte lägga ner med era krig där ni slåss om vem som kan mest och vem som verkar smartast? Nu pekar jag ju knappast ut dig ensam, det är fler... Men ni är lika tråkiga för det.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
morlock skrev:
Jag har hört att det blev "overflow" på miniräknarna..
:va :rolleyes:
Helt klart är att det är mycket, men det mest intressanta är varför det inte finns tillgängliga siffror i detta byråkratins och nämndernas rike, det finns ju siffror för allt annat.
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Deimos skrev:
I veckan får alla där jag jobbar den årliga bonusen.
Jag får 4600:- efter skatt. Före skatt är det 9800:-. Alltså 5200:- i skatt.
Det är helt orimligt att staten får 600:- mer än mig av den bonus min arbetsgivare betalar ut till mig.
(kan säkert få tillbara några kronor om jag tar upp det i deklarationen men knappast så det ens blir 50-50 ens)

Jag vet vilka jag INTE kommer att rösta på nästa val........ :mad:

Med arbertsgivaravgiften kostar det din arbetsgivare CA 13600:- för att du ska få 4600:- in på kontot. Om du sen köper bensin för 4600 så tar staten ytterligare ca 3500:- i moms och skatt. Så av de 13600 som din arbetsgivare betalat ut så tog staten tillbaks 12500. Född fri skattad till :död
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
honkiie skrev:
det mest störande är att jag måste skatta svinmycket om jag tar ut min semester i pengar. Ska jag verkligen behöva straffas för att jag vill jobba istället för att vara ledig?

Jaa ALLA ska vara lediga och ha bidrag ingen ska få tjäna mer än någon annan det måste vara rättvist.
 

Mingves

Old Fart
Gick med
2 Mar 2005
Ort
Nån annan stans
Hoj
Husqvarna 701E x2, KTM 890 Adv R, Husqvarna 701SM Tenere 700 -20 KTM EXC300 -12, -04 KTM 660 SMC, -03 Triumph speed four, -00 Husaberg FE400e
andersbrink skrev:
Gör det ännu lite intressantare, ta reda på hur mycket din arbetsgivare fick punga ut med för att du skulle få 4600 på ditt konto. Det är då definitivt inga mesliga 9800. Min arbetsgivare redovisar alla kostnader på mitt lönebesked, dvs arbetsgivaravgifter etc.
Nu är det så att eftersom bonusen betalas ut som ett engångsbelopp och inte som en lön så utgår inte arbetsgivaravgifter på bonusen. Så är det på min bonus i varje fall. Den är en procentsats av lönen och det beloppet läggs sedan på min månadslön den månaden som den betalas ut. Sedan drar staten sin lilla kaka från detta....
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Flyer skrev:
Arbetsgivaravgifterna ligger på 32,46 %, arbetgivaren betalar alltså 9600*1,3246=12716kr
Du får behålla 4800, resten är skatter och avgifter. Köper du bensin för pengarna, går sju tiondelar av dina 4800 till skatt. Köper du nåt annat kan du vara glad om du bara behöver betala en fjärdedel, dvs 1200, i skatt. Du får behålla högst 3600 av 12716 i 'ren' köpkraft.

Samtidigt ska vi veta att bara en av tre skattekronor går till vård, skola och omsorg. Var det någon som tänkte skandera "Upp till kamp" den första maj? Och i så fall till kamp mot vadå...?

Aj aj ja var långt efter...
 

rimag

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
.
Hoj
.
Markus skrev:
Helt klart är att det är mycket, men det mest intressanta är varför det inte finns tillgängliga siffror i detta byråkratins och nämndernas rike, det finns ju siffror för allt annat.

Jo men då får man ju sanningen skrivet på svart och vitt, en sanning man helst blundar för... :3freak
 

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Falun
Hoj
Vägkungen
honkiie skrev:
det mest störande är att jag måste skatta svinmycket om jag tar ut min semester i pengar. Ska jag verkligen behöva straffas för att jag vill jobba istället för att vara ledig?

Det är med arbete som med alkoholen. Staten lägger hög skatt på alkoholen för att vi skall dricka mindre. Undrar någon därefter varför skatten är hög på arbete? Alla som arbetar skall sättas åt. Den som arbetar och tjänar egna pengar har ju en chans att påverka sin egen situation och en sådan frihet måste självklart motarbetas. Den som kan påverka sin egen situation kan ju börja tänka själv och då inte rösta enligt den rätta partipolitiska linjen.

Nej 100% i skatt, låt sedan partiet bestämma vem som skall ha och hur mycket.

* OBS! Detta inlägg kan innehålla viss Ironi *
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top