Orolig för MC kort

antonoliver

steve
Gick med
16 Jul 2005
Ort
Västerås
Hoj
Yamaha r1
OlleR skrev:
Den första gjorde jag på 17 sekunder första gången jag provade den. (om jag inte minns fel så var 21 gränsen?) Å med det menar jag att det ska vara rejält mycket svårare om man ska ha problem med den efter att ha tränat på den i 11 timmar...

Hursomhelst så går det väl ta fler lektioner om man inte känner sig redo eller inte klarat av provet.

Sen tänkte jag om träningshojval. RD 125 kan du hitta väldigt billiga (typ 4000 riksdaler), det tycker jag e en kanonbra hoj att ha hemma å träna på. Då får du lära dig vad motorkaraktär är å hela den biten, utan att det behöver göra ont... Sen är den relativt lätthanterad med sin låga vikt, gör att man vågar prova på!
Bättre att träna på tung hoj ,det är ju det du får köra upp med ,125 a el crossliknande hoj är inga problem även för en ovan att köra manöverprovet med :tuttar :tuttar :tuttar
 

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
antonoliver skrev:
15 enkellektioner ,jag har hört många debatter om manöverbanan garagevändningen är ju borta ,men nu är det mer krypkörning mellan koner,sammanlagt 4 olika manöverprovbanor ,två av dom får du vid uppkörning tidtagningen är borta ,men nu ska du hålla hastighet av 50km/t
mellan koner med undanmanöver ,,mycket träning behövs ,jag hade inte heller nån att övningsköra med ....lycka till :yoparty
Det stämmer ej att du endast får 2 banor, har du en illasinnad uppkörningsförättare, så kan du få köra ALLA banor. Men i vanliga fall, 2 banor som du säger.
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Det verkar vara många som missat att det är helt nytt prov från iår.

Du har alltså 4st nya konbanor att lära dig,
70 och 90 bromsning
Stadskörning
och Landsvägskörning

Det är väl dom momenten lärarna kommer gå igenom med dig om du ska köra upp i körskolan. Hur många lektioner som behövs är ju oerhört olika.

Jag tex hade aldrig kört hoj innan och körde ingenting privat undertiden.

Då tog det ca 10 enkellektioner på gården för att lära sig motstyra sig runt i konbanorna.
typ 8 dubbellektioner i trafik och sen landsvägskörningslektionen.

Summa ca 26lektioner
Det är jag knappast ensam om att behöva, typ alla jag snackade med på skolan var det likadant för, så tro mig, även om ingen här skriver om det så är det vanligare än du tror.

Försök övningsköra privat, iallafall konbanorna, då kan du nästan halvera antalet lektioner direkt (om du nu har en taight budget).

Kolla också körkortståden i min signatur, massa bra länkar i första inlägget.

Lycka till!
 

Frosth

www.frosth.se
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen just nu
Jag tog tre enkellektioner med skolan, körde upp på min egen hoj. Övningskörde på "egen hand" helgen före och klarade mig på första försöket. Detta var gamla uppkörningen.
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
OlleR skrev:
Sen tänkte jag om träningshojval. RD 125 kan du hitta väldigt billiga (typ 4000 riksdaler), det tycker jag e en kanonbra hoj att ha hemma å träna på.
Har varit nära att köpa övningshoj fast det har inte blivit av.. Så jag har lämnat den tanken bakom mig. Får klara mig utan hoj tills jag har kortet..
(mestadels för att jag vill ha en sporthoj direkt och den är tydligen inte så bra att öva med ändå)

Frick skrev:
efter förste lektionen så tyckte läraren att jag kunde ta bort åtminstonde 2 lektioner
men jag ville vara mer på säkra sidan så jag tog bara bort en
Hoppas jag får plockar bort 3 lektioner då :) Det är mycket pengar det handlar om för en student ändå..
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
sismo skrev:
Det stämmer ej att du endast får 2 banor, har du en illasinnad uppkörningsförättare, så kan du få köra ALLA banor. Men i vanliga fall, 2 banor som du säger.


Nej du kan inte få köra ALLA banor,
blir du tillsagd att göra det begår isåfall uppkörningsförättaren tjänstefel.
enligt VV så ÄR det 2st banor + bromsning på uppkörningen. 1kryp och 1högfartsbana,

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
tjockisbulle skrev:
Försök övningsköra privat, iallafall konbanorna, då kan du nästan halvera antalet lektioner direkt (om du nu har en taight budget).

Kolla också körkortståden i min signatur, massa bra länkar i första inlägget.

Lycka till!

Men hur ska jag ordna någon jag kan köra med? Har ingen hoj, och vill inte köpa en hoj som jag ändå inte vill ha efter jag tagit kortet :( Känner heller ingen som haft MC kort i gbg 5 år som får lära ut eller har MC som man kan lära sig med.. men ändå kvarstår den taighta budgeten..
 

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
Mahti skrev:
Skrev teoriprovet för A nu i måndags och det gick bra. Ska ha min första MC lektion imorgon kl 18.00, och sen efter det har jag lektioner bokade i tät följd 3 veckor framåt..
Jag undrar hur många lektioner det brukar ta om man helhjärtat går in för det (utan att tidigare ha erfarenheter av moppe mm).

Tror att lektionerna jag bokat i är 8 till antalet, dubbellektioner. Vänder mig till er som vet bättre, bör jag boka mer eller kommer jag kanske till och med få avboka några om jag lär mig snabbt? :)

Har ingen annan som jag kan övningsköra med vilket gör det hela en bit dyrare :( pga detta kommer jag antagligen inte kunna köpa hoj i år ändå fast jag lyckas ta kortet.

Tacksam för svar och era erfarenheter :tummenupp


Jag tog för mellanklass -98 och tog ca 20 enkellektioner, hade kört moppe innan. Päronen sponsrade så det var ju schysst, och kanske klokt. När det gäller MC är det bra att ha en bra utbildning och inte bara "klara kortet". Din airbag sitter ju i huvudet så att säga...

Lycka till! :tummenupp
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
tjockisbulle skrev:
Summa ca 26lektioner
Det är jag knappast ensam om att behöva, typ alla jag snackade med på skolan var det likadant för, så tro mig, även om ingen här skriver om det så är det vanligare än du tror.

Har redan 16 enkellektioner bokade, ser väl efter ca 3 lektioner ungefär hur många lektioner till jag behöver så kan jag boka några till.. 26 lektioner är ca 13´000kr, lite under.. Knäckebrödssommar :) Men jag antar att det är värt det
:rolleyes:
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Mahti skrev:
Men hur ska jag ordna någon jag kan köra med? ..

Ok, då är du i samma sits som jag va i.
:)



Mahti skrev:
Har redan 16 enkellektioner bokade, ser väl efter ca 3 lektioner ungefär hur många lektioner till jag behöver så kan jag boka några till.. 26 lektioner är ca 13´000kr, lite under.. Knäckebrödssommar Men jag antar att det är värt det

Det kommer lösa sig efter din första lektion då du snackat med läraren.
Kanske behöver du inte ens 16lektioner.
Se bara till att läraren har en planering av din utbildning,
du skall hela tiden veta vad ni ska göra 2-3 lektioner framåt.
 

Bruzda

Apstoll Mc
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Mitt emot kyrkogården, framför djursjukhuset
Hoj
Kawasaki kdx 250
Ta det bara lugnt.
Har du ett sådant nytaget B kort så har du du trafikbiten färdigt.
Det ända som skiljer sig är att du måste tänka på vart du placerar hojen,
samt att kurvtekniken är grymt mycket roligare.
Den mesta tiden kommer ni att lägga på hantering av hojen
(konbanor, bromsning mm)
Och din lärare kommer att ge dig ett ärligt svar på hur många lektioner du kommer att behöva.
För du ska veta en sak, det är inte bara du som tar mc kort nu utan det är en drös.
Så läraren kommer inte vilja ha dig kvar utan vill snabbt börja med nästa för att kunna bli av med den oxå.
Ett tips är om du kan låna din kompis hoj och träna konbanor för så vitt jag vet så
brukar desa övningsplatser ligga så att du kan köra utan kort, jag fick det tipset av min lärare i alla fall.

Lycka till!
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Jag tog 8-10 dubbellektioner, trots att jag hade haft B-körkort länge, övningskörde privat och hade kört moppe i min ungdom.

Jag ville helt enkelt inte chansa, det tog 2 månader av ganska intensiv körning, sen körde jag upp och klarade mig utan problem.

När frågor likt denna dyker upp här på SH då har varenda kotte kört max 2 lektioner och betalat totalt 1800 kronor för sitt körkort. Det är ju bara att säga grattis till dom, men för oss andra så kan man nog räkna med minst 8-10 lektioner och kanske 10 000:- totalkostnad.

Men vafan, det är ju billigt. Det dyra kommer sen när man väl köpt hoj. Jag brände just tio lakan på en stor service och nya däck till min bebis :huvet. Det är så att man kan börja gråta, men det är bara att bita ihop :).
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
Hade moppe (MT5:a :yoparty )
sen blev det B kort
har tagit 8st dubbel och är helt klar, måste bara klara denna förbannade uppskrivning....
 

frollo

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Oxelösund
Hoj
Yamha R1-08
Hade inte kunnat sagt det bättre själv...alltså ang en utbildning och airbag.. :tummenupp

TrueBlue skrev:
Jag tog för mellanklass -98 och tog ca 20 enkellektioner, hade kört moppe innan. Päronen sponsrade så det var ju schysst, och kanske klokt. När det gäller MC är det bra att ha en bra utbildning och inte bara "klara kortet". Din airbag sitter ju i huvudet så att säga...

Lycka till! :tummenupp
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jag fixade det på 4*60 min. utan att ha åkt annat än moppe (förutom lite busåkning) men då hade jag B-kortet sen tidigare. Det du ska ta fasta på är att lyssna på läraren och göra som han säger, jag misslyckades med varje moment vid första försöket men när jag gjorde som jag blev tillsagd funkade det direkt. Precis som i skolan hänger det mest på hur duktig/pedagogisk läraren är. Lycka till!
 

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
Jag tog mitt kort förra tisdagen...

Första gången jag körde MC var veckan innan, körde då 4h måndag, 4h tisdag, 2h onsdag 1h måndag och uppkörning tisdag...

Det kändes väldigt lugnt, körde inget privat, körde moppe när jag var ung och har haft B-körkort sedan 98...

Tyckte det hela kändes bra och tränade nog mest på konbanorna. De kan vara lite svåra första gångerna men med lite intensiv övninge så sitter de bra...jag tog mitt kort i Eskilstuna...

Jag tror att du fixar det på färre lektioner, men som någon annan sa, det är viktigt med en ordentlig utbildning och knappast värt att chansa tycker jag...

Lycka till!
 

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Ort
HockeyTown i E-län
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Mahti skrev:
Jag undrar hur många lektioner det brukar ta om man helhjärtat går in för det (utan att tidigare ha erfarenheter av moppe mm).

Att du saknar moppe-erfarenhet behöver du inte bekymra dig över. Hade själv max 15 mil moppekörning och kanske 70-80 mil på egna hojen innan jag körde upp. Tog cirka 10 lektioner, blandat enkel/dubbel.

I manöver och bromsprov var de "privata milen" nästan helt ojämförbara, eftersom både moppe och egen hoj var betydligt lättare, smidigare och betedde sig totalt annorlunda än körskolans järnhäst.
 

Thunderbird

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Förort till Stockholm, Söder..
Hoj
BMW F800s
Haha, helt otroligt att du klarade kortet. Du måste vara en riktig talang?

Visst är det så att en del av oss har det svårare än andra, men jag häpnar ändå över alla dessa historier om hur folk klarat kortet på fyra lektioner och liknande. Frågan är väl hur mycket man har kört förutom detta?

Personligen tror jag att det behöver ta ett tag innan man är mogen för kortet.

Att sätta sig på en MC för första gången i sitt liv ena veckan, ta kortet nästa; jag kan inte tänka mig att man är mogen för att ta sig ut i trafiken efter det.

Hoppas du inte tar illa upp nu MiZou; det är ju inte riktat till dig personligen; bara en allmän reflektion från min sida.

/T


MiZou skrev:
Jag tog mitt kort förra tisdagen...

Första gången jag körde MC var veckan innan, körde då 4h måndag, 4h tisdag, 2h onsdag 1h måndag och uppkörning tisdag...

Det kändes väldigt lugnt, körde inget privat, körde moppe när jag var ung och har haft B-körkort sedan 98...

Tyckte det hela kändes bra och tränade nog mest på konbanorna. De kan vara lite svåra första gångerna men med lite intensiv övninge så sitter de bra...jag tog mitt kort i Eskilstuna...

Jag tror att du fixar det på färre lektioner, men som någon annan sa, det är viktigt med en ordentlig utbildning och knappast värt att chansa tycker jag...

Lycka till!
 

Andreas7902

Medlem
Gick med
7 Jun 2005
Ort
Insjön
Hoj
KTM 1290 Superduke r -21
Fixade kortet på försommaren! 4*60 min på körskola sen gick det vägen! Knappt några privata mil att tala om, men dock b-kort sedan -97. Åkte mycket moppe... Men det var ju väldigt länge sen! :3freak
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Tror jag tog 16 dubbellektioner, men då hade jag inget körkort innan, plus att en stor del av lektionerna brändes på att nöta in garagevändningen (detta var över 10 år sen)

Man häpnar som sagt över folk som påstår sej klarat kortet efter en dubbellektion typ, om jag inte minns fel är väl snittkostnaden på ett MC-kort uppåt 16000:- eller så, om "alla" tar sina kort så fort så verkar det vara några stackare som har riiiiktigt dyra kort för att få det snittpriset.


Däremot vet jag folk som uppgraderat lätt kort till tungt genom att ta typ en lektion och sedan köra upp, men då har man ju redan körvana och allt, plus att uppkörningsförättarna brukar vara snälla då dom ju vet att man redan har kort.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top