Orolig för MC kort

=Drex=

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2004
Ort
Ghettoborg
Hoj
ingen
Tog mitt på Bruhns trafiksskola förra året (gamla provet). Hade kört lite moppe för en massa år sedan, så det räknades inte (i varje fall inte för mig). Precis som du var jag nervös och precis som för dig så klarnade det efter första lektionen. Läraren är ju så erfaren så att de ser ju direkt om man är ett hopplöst fall eller inte :)

Jag tog 11 dubbellektioner, efter 8 (tror jag) så sa han att nu räcker det, vill du åka mer så är det ditt val men trafiksskolan anser att du är redo. Jag tog resterande 3 lektioner ändå bara för att vara på säkra sidan. Spenderade nog 90% på manöverbanan och framförallt då övandes på garagevändningen. Tror det blir samma för dig (manöverbanan alltså), trafiken kan du ju.

Sen köpte jag en hoj ,som jag visste att jag inte skulle vilja behålla, men kände att jag var tvungen ha en hoj att träna på (XJ600S)..få som vill låna ut sin hoj till en vinglig nybörjare nämligen :hihi Handledare ställer folk gärna upp på dock! (Har du testat posta i Göteborgsforumet efter hjälp?)

Du ska se att det går galant för dig Mathi, lycka till :tummenupp
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Silwer skrev:
jag tror det beror på hur gärna du VILL köra hoj.

Om man är villig att lägga ut ca 15´000:- på att få körkortet så måste man nog vara lite motiverad för det :) Andra lektionen idag, det gick finfint, hoppas på att få köra i lite snabbare hastigheter snart så man får köra hem från banan också. började kännas lite segt att krypköra hela andra lektionen också, men man har ju inte kontrollen över hojen till 100% precis :tungan
Blir en del fotningar då och då.. fast man märker ju att det går bättre hela tiden.


=Drex= skrev:
Spenderade nog 90% på manöverbanan och framförallt då övandes på garagevändningen. Tror det blir samma för dig (manöverbanan alltså), trafiken kan du ju.

Precis, känner på mig att jag kommer få nöta in mestadels krypkörning och liknande den mesta tiden. har varit så hittils iaf..

Får se hur långt jag kommer med 8-10 lektioner, sen ifall det fortfarande behövs mer så får jag nog försöka hitta en handledare.. hoppas att jag slipper det
 

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sthlm
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Silwer skrev:
jag tror det beror på hur gärna du VILL köra hoj.

Oftast tar vi hojåkare kortet snabbare än de som tar för bil, mycket för att bilkort ska alla ha oavsett intresse eller inte.
Är du motiverad tillräkligt så är chansen att lyckas ta kortet stor.
Många gnäller om fel på uppkörningsgubbar o annat, men jag säger att de själva inte är mogna att köra helt enkelt.

Andelen som klarar uppkörningen på första är också MYCKET större på MC än bil, vilket min lärare förklarade med just det, dom som tar MC-kort är mycket mer motiverade och tar det för att dom VILL, bilkort tar många för att "man ska", och det är ofta föräldrarna som betalar.

..Inte för att mina föräldrar betalat nåt av mina kort men..
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Jag hade inte B-körkort och hade aldrig suttit på nåt motordrivet tvåhjuligt innan.
Tog 13 dubbellektioner (2*40 min).

Sen blev bilkortet väldigt billigt istället.
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Emmi skrev:
Jag hade inte B-körkort och hade aldrig suttit på nåt motordrivet tvåhjuligt innan.
Tog 13 dubbellektioner (2*40 min).

Sen blev bilkortet väldigt billigt istället.

Har nu tagit ca 10 dubbellektioner.. Idag sa läraren att det är dags och boka uppkörning, den 18/8 blev det! 2 veckr på mig att vara nervös nu. ha 5 lektioner bokade ifall jag känner att jag måste öva på ngt mer.

Om jag klarar att få kortet på den uppkörningen så tog det 29 dagar från att jag första gången satte mig på hoj tills jag fick kortet :)

Wish me luck!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mahti skrev:
Har nu tagit ca 10 dubbellektioner.. Idag sa läraren att det är dags och boka uppkörning, den 18/8 blev det! 2 veckr på mig att vara nervös nu. ha 5 lektioner bokade ifall jag känner att jag måste öva på ngt mer.

Om jag klarar att få kortet på den uppkörningen så tog det 29 dagar från att jag första gången satte mig på hoj tills jag fick kortet :)

Wish me luck!
det låter riktigt bra :tummenupp och har du inte haft möjlighet till privat övningskörning så har du varit ennu duktigare.. :) tar många timmar/mil att få in rätt känsla och det blir några lektioner kan jag ju lova. Tiden rinner iväg rätt snabbt när man kör med trafikskolan..
 

mikkelrev

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2005
Ort
uppsala
Hoj
ingen än
Mahti skrev:
Jag däremot börjar ju från noll.. Vad anser du om mina chanser att lyckas?

Jag började också från noll, hade ingen hoj att köra privat och hade aldrig ens kört moppe. För mig gick det hyfsat snabbt, kom ut i trafik och klarade det på någon månad (körde inte så intensivt), men jag fastnade på garagevändningen (har de inte bytt bort den nu?) så där fick jag lägga några tusen kr extra. Men tag det lugnt, lyssna på vad din lärare säger så ska det nog gå bra!
Mvh, Adam. :tungan

Edit: märkte att det gått en tid sedan din quote, men jag hoppas att allting har gått bra hittils, och att du klarar uppkörningen på första försöket!
 
Last edited:

MadDawg

Forza himmelsblått!
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Lund
Hoj
Yamaha TT600R -99
Gjorde teorin förra sommaren men sen drog jag iväg på mission, kom hem den 8e maj i år. Dagen efter inställde jag mig på körskolan och förklarade att jag ville förvärva ett stycke körkort och teorin gick ut 4e juni. Aldrig kört moppe men kört minimalt med cross när jag var yngre. Körde ca 25 enkellektioner (tyvärr ingen privat övningskörning) fram tills uppkörningen som var den 27e maj. Tog terräng och klarade kortet. Hade inga planer på hoj än eftersom jag ska plugga till hösten men dagen efter uppkörningen så hittade jag MIN hoj! Och måndagen efter var all byråkrati överstökad så jag kunde kvittera ut skönheten. Vilken känsla att dra 70 lax på kortet!

Så på 22 dagar gick jag från en hopplös människa till en ligist på två hjul så allt är möjligt! :yoparty

Lycka till!!
 
Last edited:

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
philsson skrev:
det låter riktigt bra :tummenupp och har du inte haft möjlighet till privat övningskörning så har du varit ennu duktigare.. :) tar många timmar/mil att få in rätt känsla och det blir några lektioner kan jag ju lova. Tiden rinner iväg rätt snabbt när man kör med trafikskolan..

mikkelrev skrev:
Edit: märkte att det gått en tid sedan din quote, men jag hoppas att allting har gått bra hittils, och att du klarar uppkörningen på första försöket!


MadDawg skrev:
Så på 22 dagar gick jag från en hopplös människa till en ligist på två hjul så allt är möjligt! :yoparty

Lycka till!!

Köpte mig en hjälm igår (Arai), idag hittade jag ett schysst skinnställ på blocket för 1200:-! Passade hjälmen nice också :tummenupp

Nu fattas skorna, ryggskena, handskar, hoj + körkort. Dom 3 första är ju lätta att få tag på. Körkortet har jag chans på om 1v & 6 dagar. Hojen får man spara lite till.. SNART, SNART :)
 

HasseS

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Katrineholm
Hoj
yamaha TDM
Varierar nog rätt mycket hur många lektioner man behöver ta. Jag körde upp förra sommarn på gammla provet 5 lektioner var skitenkelt tyckte ja utan att ha tränat nått innan.. Tjejen körde upp i år på nya banan var betydligt svårare kändes det som var ju så många olika banor och krypkörning och en massa skit men hon klara det efter 15 lektioner iallafall.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top