Orolig för MC kort

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
OlleR skrev:
Sen tänkte jag om träningshojval. RD 125 kan du hitta väldigt billiga (typ 4000 riksdaler), det tycker jag e en kanonbra hoj att ha hemma å träna på. Då får du lära dig vad motorkaraktär är å hela den biten, utan att det behöver göra ont... Sen är den relativt lätthanterad med sin låga vikt, gör att man vågar prova på!

Det är väl tungt kort du skall ta? :confused:
Jag tycker att det är bättre att öva med den hoj du ska köra upp med (om möjligt). Oavsett vad en del säger så ÄR det skillnad på hoj å hoj. Särskillt på manöverbanan.
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
tjockisbulle skrev:
Det verkar vara många som missat att det är helt nytt prov från iår.

Du har alltså 4st nya konbanor att lära dig,
...

Fel. 8 konbanor (om man ska vara petig). :fakta
2 krypkörningsbanor som ska gå saaaaaaakta, 2 undanmanöverbanor som ska gå i 50, å sedan kan allihop spegelvändas.

// Dr. Messerschmitter

TrueBlue skrev:
Din airbag sitter ju i huvudet så att säga...

Näe, det är deformationszonen :D
 
Last edited:

TrueBlue

Snäll
Gick med
31 May 2003
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ducati 900 SSie
Va är det ingen garagesväng längre?
Det förklarar kanske att det är så många bågar på gatorna nu för tiden..
:tungan

tjockisbulle skrev:
Det verkar vara många som missat att det är helt nytt prov från iår.

Du har alltså 4st nya konbanor att lära dig,
70 och 90 bromsning
Stadskörning
och Landsvägskörning

Det är väl dom momenten lärarna kommer gå igenom med dig om du ska köra upp i körskolan. Hur många lektioner som behövs är ju oerhört olika.

Jag tex hade aldrig kört hoj innan och körde ingenting privat undertiden.

Då tog det ca 10 enkellektioner på gården för att lära sig motstyra sig runt i konbanorna.
typ 8 dubbellektioner i trafik och sen landsvägskörningslektionen.

Summa ca 26lektioner
Det är jag knappast ensam om att behöva, typ alla jag snackade med på skolan var det likadant för, så tro mig, även om ingen här skriver om det så är det vanligare än du tror.

Försök övningsköra privat, iallafall konbanorna, då kan du nästan halvera antalet lektioner direkt (om du nu har en taight budget).

Kolla också körkortståden i min signatur, massa bra länkar i första inlägget.

Lycka till!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Stortryne skrev:
Det är väl tungt kort du skall ta? :confused:
Jag tycker att det är bättre att öva med den hoj du ska köra upp med (om möjligt). Oavsett vad en del säger så ÄR det skillnad på hoj å hoj. Särskillt på manöverbanan.
Jag har kört säkert ett femtiotal motorcyklar. Den hoj man VÅGAR prova på med är den lättaste. Sen kan du ta det å föra över till större å tyngre hojjar. Eftersom han har lektioner att använda såväl så skulle det bli mer som en komplettering. Han får ju träna på den stora tunga hojjen också.

För att ta ett exempel på det så tog min kusin körkortet nyligen. Han körde ett antal lektioner innan han hälsade på hos mig och fick göra övningarna med min motardhoj på 100kg. Två dagar senare så kom han tillbaka och berättade att körskoleläraren sett ett stort hopp i hans skicklighet och att han hade uppkörning någon dag senare. Uppkörningen klarade han galant och jag tror han tackade mig femtio gånger för att han fick komma hit å köra. Så antingen e jag jävligt bra instruktör, eller så vågar man prova på mer och således lär sig fortare på en lättare hoj.
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Mahti skrev:
Har redan 16 enkellektioner bokade, ser väl efter ca 3 lektioner ungefär hur många lektioner till jag behöver så kan jag boka några till.. 26 lektioner är ca 13´000kr, lite under.. Knäckebrödssommar :) Men jag antar att det är värt det
:rolleyes:

Jag tog totalt 8st körlektioner (lite utspritt på dubbla och enkla) med körskolan.

Övningskörde inget privat pga. jag inte hade någon hoj jag heller + att ingen i min närhet hade haft kortet tillräckligt länge.
Hade kört moppe och cross litegrann tidigare.

Tror absolut att man bör sikta in sig på att köra en del ute på konbanan (låg/hög), typ några dubbellektioner....jag tyckte i alla fall att krypkörningen var lite bökig till en början. Men hur svårt det än verkar så ska du veta att det löser sig sen.....jag lovar! :tummenupp

Jag upplevde höghastighetsbanan (nya provet) som väldigt enkel....de jag lärde mig var att våga ta i ordentligt när man svänger in och ut ur undanmanövern....alltså betydligt mer än du tror går. :Bugar

Efter man vågat göra de så var "ingen" fart för hög för att man skulle hinna tillbax in efter "bildörren". Utmaningen blev att hålla jämn fart hela tiden :tummenupp

Lågfart delen av konbanan blir mycket enklare om man håller upp blicken ordentligt och tänker på att ge lite gas i svängarna....annars är det lätt att "tippa" och behöva "fota". Tänkte inte på att du hålla hastigheten i början utan se till att öva upp balansen och sen så sänker du utan problem farten litegrann med frambromsen.

På provet sen så ska inte VV vara så petiga om man skulle sätta ned en fot utan det ska vara helheten som räknas.

Visst att sätta ned en fot är ju "brist" på kontroll i övningen men fullstädigt självklar utgärd ute i trafik...tror ingen hojåkare föredrar att lägga ned hojen framför att styra upp läget från att tippa genom att med en enkel fotning ordna biffen. :)

I trafik så är det bara att hålla huvudet kall och tänka på din placering så kommer även den delen att gå galant.

Och du....det är definitivt värt vartenda öre!! Det kan nog alla/de flesta SH-medlemmarna intyga. :tummenupp

Nej nu ska jag avsluta min uppsats :fyllisar

Det här löser du utan problem! Lycka till nu så ses vi ute på vägarna sen!

Mvh
LocDog
 

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Omöjligt att säga allt mellan 5 och 30 lektioner tror jag är rätt vanligt..

minns inte riktigt vad jag behövde tror jag tog 10 dubbla.. nått paketpris, klarade det utan problem, iof var det A1 men uppkörningen är ju densamma.. körde inget privat f.ö.
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
Mahti skrev:
Skrev teoriprovet för A nu i måndags och det gick bra. Ska ha min första MC lektion imorgon kl 18.00, och sen efter det har jag lektioner bokade i tät följd 3 veckor framåt..
Jag undrar hur många lektioner det brukar ta om man helhjärtat går in för det (utan att tidigare ha erfarenheter av moppe mm).

Tror att lektionerna jag bokat i är 8 till antalet, dubbellektioner. Vänder mig till er som vet bättre, bör jag boka mer eller kommer jag kanske till och med få avboka några om jag lär mig snabbt? :)

Har ingen annan som jag kan övningsköra med vilket gör det hela en bit dyrare :( pga detta kommer jag antagligen inte kunna köpa hoj i år ändå fast jag lyckas ta kortet.

Tacksam för svar och era erfarenheter :tummenupp

Boka 15-20 st på en gång och snåååååla inte.
- Bättre att lära sig köra med skola och vurpa med deras hojar än ens egna.
- Komma väl förberädd till uppkörningen. Vad har du då att vara orolig för?
- Man blir ingen mc-föraren med bara 4 lektioner.
- Bättre med en lektion för mycket och ett körkort i handen, än 5 för lite och en till uppkörning att se fram emot.
- Det går att avboka.

Kom ihåg, de flesta mc-olyckor 2004, hade föraren haft körkortet minde än ett år. Så sluta lyssna på att hets!
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
jag tog 5 dubbellektioner , hade inte kört moped sen tidigare. Dock övningskört med bil ganska mycket och övningskört ca 40 mil med min mc samt övat med den många många timmar på bana. Och 10 månader efter att jag bestämt mig för att ta körkortet så hade jag det :tummenupp

jag bör tillägga att det finns enkla och svåra hojar att köra upp på , men ingenting är omöjligt ... träning heter det
 

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Hojlös
Thunderbird skrev:
Haha, helt otroligt att du klarade kortet. Du måste vara en riktig talang?

Visst är det så att en del av oss har det svårare än andra, men jag häpnar ändå över alla dessa historier om hur folk klarat kortet på fyra lektioner och liknande. Frågan är väl hur mycket man har kört förutom detta?

Personligen tror jag att det behöver ta ett tag innan man är mogen för kortet.

Att sätta sig på en MC för första gången i sitt liv ena veckan, ta kortet nästa; jag kan inte tänka mig att man är mogen för att ta sig ut i trafiken efter det.

Hoppas du inte tar illa upp nu MiZou; det är ju inte riktat till dig personligen; bara en allmän reflektion från min sida.

/T

Jag tar inte illa upp, det är lugnt...men jag körde på en av de skolor som har väldigt bra lärare och anläggning på en isbana med alla banor och en massa olika andra uppbyggda banor där man tränar. Sedan har man mycket gratis i trafiken sedan man kört bil i många år, och som sagt, körde mycket moped i min ungdom...Sedan var det förvisso så också att mc-läraren sa att jag lärde mig extremt fort och att jag verkligen hade talang för det...Men det betyder inte att jag kan vara Tarzan i trafiken utan är väl medveten om att när man klarar kortet så betyder det att man passerat den absolut LÄGSTA gränsen för vad som krävs för att få körkort, inte som en del tror, att man nu är bäst i världen och har rätt att köra som man själv behagar och kan tala om för alla andra om regler osv...
 

rikard1979

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2005
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha mt-09 2017
TrueBlue skrev:
Va är det ingen garagesväng längre?
Det förklarar kanske att det är så många bågar på gatorna nu för tiden..
:tungan

Du menar att det var svårare tidigare? :7peta
Jag tycker krypkörningarna som finns idag är jobbigare då det är mkt mer koncentration som krävs. Tar sån tid liksom o krypa runt alla konor.
Lägg sedan till pressen på att "uppkörnings-läraren" kan vara riktigt nitisk.

Högfartsproven är visserligen inte på tid längre, vilket kanske e en fördel för oss som ska ta kortet i år.

Men annars tror jag inte det blivit lättare i år mot tidigare.

För övrigt tycker jag det låter som ett under att många här på SH klarar kortet på väldigt få lektioner. Bara o gratulera :tummenupp
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
Dom flesta verkar ju vara positiva och tror att jag kommer lyckas :)
Klockan 18.00 idag får jag se om jag är en "natural" eller om jag får starta ett nytt program om sveriges sämsta MC förare :tungan

Funderar även på att boka 3 dubbellektioner till, för säkerhets skull så dom finns som backup. Går ju alltid att avboka som det sägs :rolleyes:

Måste dra och träna nu, kommer vara aktiv i tråden ända fram tills jag har lyckats ta kortet!

Edit: stavfel här o där
 

skalman77

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda 600 Hornet
Jag tog mitt i maj. Körde intensivt för att jag inte skulle behöva ta fler lektioner än nödvändigt. Bokade 5 dubbellektioner först, men insåg ganska snart att det inte räckte. Har kört en hel del moped, cross m.m. så bilskolläraren tyckte inte vi behövde öva på start och stopp. Men till slut blev det 9 dubbellektioner, och då var jag ändå nervös att jag skulle kugga. De är otroligt hårda på krypkörningen och att man har ordentligt med fart genom konbanan när man skall göra 50 km/h manövern. Tog mitt körkort i Göteborg och där sägs det att de är lite hårdare än på vissa andra ställen i sverige.
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
skalman77 skrev:
Tog mitt körkort i Göteborg och där sägs det att de är lite hårdare än på vissa andra ställen i sverige.

Vilken tur att jag också skall göra det i gbg då :tummenupp
Fast iofs så tog jag bilkörkortet här också och det var ju samma visa om att det är svårt här, men det funkade prima ändå :)
 

vykort

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 -09
Jag tog mitt privat och klarade det på första försöket. Även om du kuggar ett par gånger så tjänar du på att INTE ta några svindyra lektioner... :banana
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
daemon skrev:

Angående kunskapsprov, fattar inte hur man misslyckas så många gånger. Okay om man satsar på att göra en utan att plugga av lathet för att det ändå är så billigt. Men genom lite plugg så klarar man det relativt lätt, det är ju mestadels bara logiska frågor.

HAHA tanten som gasade på med 1an och när hon skulle hitta blinkers körde hon på fel sida av vägen, så kass är jag antagligen inte :tungan

Och killen som försökte hålla inne med att han kört i trafikskola.. Hrrm, "aa jag tog ju TVÅ intensivkurser" :tummenupp
 

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en blåvit
vykort skrev:
Jag tog mitt privat och klarade det på första försöket. Även om du kuggar ett par gånger så tjänar du på att INTE ta några svindyra lektioner... :banana

Följer nog rådet om att man lär sig mer riskmedvetenhet mm i körskolan än av farsan, "Ähh gasa på nu pöjk, kärrningen har mer fart i sig än du"..
Säger inte att alla privatlärare är sämre än bilskola, men dom flesta.

Edit: Fast om jag hade möjligheten att köra lite hemma så skulle jag naturligtvis göra det också, fast olyckligtvis så har jag inte den möjligheten.
 
Last edited:

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
vykort skrev:
Jag tog mitt privat och klarade det på första försöket. Även om du kuggar ett par gånger så tjänar du på att INTE ta några svindyra lektioner... :banana

:kocko

Under slutet av andra världskriget var flygutbildningen (RAF) för en pilot ca 2 flygtimmar innan strid. Medellivslängden i luften för dessa piloter var 16 timmar. Men det är klart, då blev man inte kuggad...............
 

daemon

'Red daemon'
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
YZF-R1
Mahti skrev:
Angående kunskapsprov, fattar inte hur man misslyckas så många gånger. Okay om man satsar på att göra en utan att plugga av lathet för att det ändå är så billigt. Men genom lite plugg så klarar man det relativt lätt, det är ju mestadels bara logiska frågor.

HAHA tanten som gasade på med 1an och när hon skulle hitta blinkers körde hon på fel sida av vägen, så kass är jag antagligen inte :tungan

Och killen som försökte hålla inne med att han kört i trafikskola.. Hrrm, "aa jag tog ju TVÅ intensivkurser" :tummenupp

Notera att killen i soffan, som kuggades 5 ggr, sa att han hade problem med hatera bilen dvs motoriken. Dessutom var bilen han övningkörde med helt anorlunda än den han fick köra upp med. Hur applicerar du detta på MC, som har något flera moment och plylar å hålla reda på? Svar: Det är svårare och kväver mer träning! Övningkör med den hoj du skall köra upp på.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top