Oseriösa säljare på Blocket

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Trodde inte jag behövde skriva det, men mitt svar var ju inte riktat mot TS.

Tänk när man köpte hoj via Gula tidningen, då fick man ringa och hoppas att han är hemma dessutom:hej

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Finns inget bättre än mail. Kommer alltid fram, man kan svara då man vill och har alla uppgifter på ett och samma ställe (där man själv är).
Helt enkelt oslagbart. Blir faktiskt lite avvaktande om det står "lånad mail".... Vem har ingen egen mail idag!? Klart mysko enligt mig..

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Trodde inte jag behövde skriva det, men mitt svar var ju inte riktat mot TS.

Tänk när man köpte hoj via Gula tidningen, då fick man ringa och hoppas att han är hemma dessutom:hej

Gula Tidningen var tider det! Kommer fortfarande ihåg telefonnumret man ringde för att annonsera: 4110700 :banana sen kostade det inget heller till skillnad från Blockets 120:- för mc-annonsering!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har slutat skriva ut telenummer just för att man bara blir samtalsbombad av en massa idioter som vill slösa ens tid. Mail är lättare att sålla ibland, de man tycker förtjänar ett svar svarar man på och resten åker i papperskorgen. Ifall folk inte kan eller vill uttrycka sig i skrift får de väl skita i att höra av sig, för jag orkar fan inte längre... Varje gång man ska sälja något på blocket så är det samma visa, bara en massa nötter. Folk som prutar omotiverat och utan att skämmas, folk som bokar tid för visning/affär och varken dyker upp eller hör av sig, folk som man knappt förstår vad de vill över huvud taget... Jag drar mig numera för att köpa grejer eftersom jag vet vilket skit det blir när grejen ska säljas igen. En del av problemen kan man ju inte undvika alls, ens genom att begränsa sig till mailkontakt. Men det känns iallafall som att man undviker en del av problemen genom att göra så. De som är seriöst intresserade brukar vara tämligen lätta att sortera ut då de författar ett ordentligt, intelligent och seriöst mail och väntar sedan tålmodigt på svar. Får man kontakt med en sådan kan man därefter utbyta telefonnummer och föra konversationen vidare, men inte förr.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Jag måste nog göra mig skyldig till att vara en sån som är jävligt seg med att svara på mejl. Iaf den senaste tiden. Lägger aldrig ut mitt nummer då jag jobbar hela dagar och absolut inte har någon möjlighet att svara samt när jag slutat för dagen har jag verkligen ingen ork att babbla i telefon med (dryga) köpare. Speciellt inte när man blir totalt nerbombad av samtal.

Normalt svarar jag direkt på mejl men den senaste annonsen jag har ute (gammal amerikanare) så har jag verkligen inte haft tid att sitta på mejlen och svara alla. Varit mycket bortrest samt sjukt mycket på jobbet. Känner att det inte är lönt att ge ett svar när jag inte kan bestämma en tid med potentiell köpare inom den närmsta tiden.

Har även denna veckan fullbokad sen har jag tänkt svara alla som skrivit. Brukar be om ursäkt för sent svar. Vet själv hur irriterande det kan vara vid uteblivna svar.

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Hoj
...
Jag måste nog göra mig skyldig till att vara en sån som är jävligt seg med att svara på mejl. Iaf den senaste tiden. Lägger aldrig ut mitt nummer då jag jobbar hela dagar och absolut inte har någon möjlighet att svara samt när jag slutat för dagen har jag verkligen ingen ork att babbla i telefon med (dryga) köpare. Speciellt inte när man blir totalt nerbombad av samtal.

Normalt svarar jag direkt på mejl men den senaste annonsen jag har ute (gammal amerikanare) så har jag verkligen inte haft tid att sitta på mejlen och svara alla. Varit mycket bortrest samt sjukt mycket på jobbet. Känner att det inte är lönt att ge ett svar när jag inte kan bestämma en tid med potentiell köpare inom den närmsta tiden.

Har även denna veckan fullbokad sen har jag tänkt svara alla som skrivit. Brukar be om ursäkt för sent svar. Vet själv hur irriterande det kan vara vid uteblivna svar.

Du borde kanske ha passat på att svara i stället för att skriva här?! :) (Förstår om du inte har tid att svara på mitt inlägg)

För att återkoppla till tråden så har jag gjort upp min senaste bil- och hojaffär via mail, inkl. prutning varpå jag sedan bara har åkt till säljaren kollat upp att hans beskrivning stämmer och betalat.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Som sagt så har jag inte tid att träffa någon denna veckan då jag kommer vara bortrest så det känns meningslöst att svara och bestämma tid för två veckor framöver. Men kanske bara jag som tycker så.

Du borde kanske ha passat på att svara i stället för att skriva här?! :) (Förstår om du inte har tid att svara på mitt inlägg)

För att återkoppla till tråden så har jag gjort upp min senaste bil- och hojaffär via mail, inkl. prutning varpå jag sedan bara har åkt till säljaren kollat upp att hans beskrivning stämmer och betalat.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som sagt så har jag inte tid att träffa någon denna veckan då jag kommer vara bortrest så det känns meningslöst att svara och bestämma tid för två veckor framöver. Men kanske bara jag som tycker så.

Beror väl på hur ovanlig bilen du vill sälja är.
En gammal amerikanare lockar nog inte lika många idioter som valfri sporthoj gör. Många är nog beredda att vänta några veckor på att genomföra köpet om du förklarar att du tyvärr inte har tid för tillfället.

Själv lägger jag inte ut annonser om jag vet med mig att jag kommer vara borta mycket därefter. Själv bävar jag lite för våren då min hoj kommer läggas ut på annons.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till

Du kan lägga till i annonsen att du inte har tid att svara förrän efter ett visst antal veckor alternativt ta bort annonsen och lägg in annonsen igen när du har tid att svara. Smått irriterande med att folk lägger in annonser och sedan inte har tid när spekulanter är intresserade.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Jag har haft annonsen ute ett tag och haft kontakt med köpare, så jag har ju inte total ignorerat de som mejlat. Är senaste två-tre veckorna jag haft fullt upp. Kan lugnt säga att det är bra många nötter som mejlar på dessa bilar då de är väldigt ovanliga. :)

Beror väl på hur ovanlig bilen du vill sälja är.
En gammal amerikanare lockar nog inte lika många idioter som valfri sporthoj gör. Många är nog beredda att vänta några veckor på att genomföra köpet om du förklarar att du tyvärr inte har tid för tillfället.

Själv lägger jag inte ut annonser om jag vet med mig att jag kommer vara borta mycket därefter. Själv bävar jag lite för våren då min hoj kommer läggas ut på annons.

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
De som är någorlunda seriösa brukar jag svara.

Du kan lägga till i annonsen att du inte har tid att svara förrän efter ett visst antal veckor alternativt ta bort annonsen och lägg in annonsen igen när du har tid att svara. Smått irriterande med att folk lägger in annonser och sedan inte har tid när spekulanter är intresserade.

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Hoj
Kawasaki GPz 900R
När jag köpte hojen i somras så mailade jag först för att se om hojen fanns kvar, när svaret blev ja så ringde jag upp säljaren för vidare diskussion , smidigt då säljaren kan svara när han kan.
Om man är säljare blir man inte lite irriterad på dom som i mail prutar, vill byta med annat fordon etc. Va fan har jag satt in annonsen under säljes så ska inte bytas mot något :huvet.
Sedan kommer nötter och tror att det man säljer är nytt? Det ska bannemig vara nyskick på allt. Men betala nypriset se nä det går inte. :va

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Dem gånger jag har sålt av grejer så tycker jag det är drygt att checka av mailen var och varannan dag för att kolla om någon är intresserad utav det jag säljer och när man väl svarar dem på mailen så är dom plötsligt inte intresserande har hänt mig alldeles för ofta. så jag brukar avsluta mina annonser med att om ni är intresserad så ring mig efter 16:00. mejl är lånad.

för om jag ska vara helt ärlig om en person verkligen är intresserad utav att köpa en grej så ringer man säljaren, utbyta ett par ord om skick, ålder etc och sedan lämna kontaktuppgifter och så vidare via mejl eller sms om intresse fortfarande finns.

Jag tycker det är lite oseriöst med sms/mejl så jag brukar skita i att svara dem, om dem verkligen vill ha det, tro mig dem ringer mig då.

förstår inte varför folk skall vara så rädda att ta upp en telefon o ringa personen? det tar ju bara längre tid att få ett bra svar via sms eller mejl än vad det tar att ringa någon.

anyways det var ju bara min personliga åsikt om saken, ta inte det för personligt :tungan

FYI - De 3 senaste hojarna jag köpt har kontakten inletts med mail eller sms. Smidigt om man läser annonsen vid en dålig tidpunkt t.ex

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Börjar alltid med mail som säljare/köpare. I dom fallen som leder till köp/sälj bollas det 3-6mail sedan bestämmer man träff. Tycker det är smidigt, sen om den andra personen frågar om hen kan ringa är det självklart okey.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har aldrig telefonnummret med på annonser, mängden idioter som hör av sig beror enligt min erfarenhet helt på varan som ska säljas. När jag sålde ett par biljetter till SRF i år så var det tex en helt fasansfull mängd muppar som "kunde tänka sig att hjälpa mig bli av med biljetterna för 500 kr styck"... Jag begärde varken mer eller mindre än vad de kostat mig i inköp, vilket också var vad jag fick för dem.
När jag sålde vinterbilen var det däremot dödstyst. Köparen verkade iaf bli glad, för han fick den för ett hyfsat bra pris, sådär 10k under alla andra liknande bilar på blocket, och jag blev glad för att jag blev av med skiten innan något gick sönder. Det var tre, fyra pers som hörde av sig om bilen under tiden den var ute.

Jag brukar till och med svara på de flesta idioternas mail, och jag är dessutom trevlig när jag svarar.

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Personligen struntar jag fullkomligt i de annonser där det inte framgår namn. Många kör med ett påhittat namn länkat till saker de säljer. Det kan vara namn med allt från Honda, pm, Suzuki osv osv. Hur kul är det på en skala? Så för mig känns det inte lönt att maila sådana. Dessutom verkar många inte ens vilja svara på när man skriver frågor om objektet via mail. Märkligt.

Fast priset går nog till personer som skriver typ "Säljes billigt........................till högstbjudande..." öööhm jaahaaaaa?? :4skrika:smasha

Jag har faktiskt börjat använda mail adress som inte är mitt namn samt typ tjejens tel nr som inte är spårbart. Anledningen är att jag med största sannolikhet har fått två hojar stulna på att tjuvarna helt enkelt kollar på blocket efter vad de söker och sen är det bara att hämta!

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
mail är fantastiskt i den bemärkelsen att folk "vågar" inte pruta i telefon för då är det en verklig person i andra änden medan med mail så har man ingen ryggrad och det skambudas helt vilt, det utan att veta något om objektet över huvudtaget...! Samma gäller SMS..

Givetvis finns det undantag och eftersom jag lever på 2000-talet tycker JAG att mail är ett bra verktyg trots allt...!

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag brukar ibland maila skambud, frågor (från annan mail adress) för att få reda på ungefär vad det är för säljare jag har att göra med. Vart gränsen går osv (lite löjligt kanske men kan vara väldigt bra för mig att göra en bra affär.)

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Jag har faktiskt börjat använda mail adress som inte är mitt namn samt typ tjejens tel nr som inte är spårbart. Anledningen är att jag med största sannolikhet har fått två hojar stulna på att tjuvarna helt enkelt kollar på blocket efter vad de söker och sen är det bara att hämta!

Ja den varianten är ju inte rolig någonstans. Kan förstå det. Men jag själv brukar tex lägga ner en hel del tid på bakgrunds kontroll innan jag ringer eller mailar någon om något. Blir det då stopp på lurigt tfn nummer eller ingen möjlighet att se vem man kontaktar faller dom oftast bort för mig.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs VM-kva...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!