Ostrypt hoj

kawaballe

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
zx6r
Har bara en snabb fråga och de är om man blir stannad i en vanlig poliskontroll utan att ha gjort något olagligt bara att att man kör ostrypt och dom tar in hojen och märker att den är ostrypt. Hur många månader blir du då av med kortet om din prövotid är slut?

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Prövotiden har ingenting med straffet att göra.
Det enda prövotiden gör är att om du har prövotid och blir av med kortet MÅSTE du ta om det. Har du inte prövotid får du ju vid vissa tillfällen tillbaka de efter ett tag.

Vet att ja inte riktigt svarade på frågan men tyckte det var nödväntigt att veta det där

kawaballe

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
zx6r
Prövotiden har ingenting med straffet att göra.
Det enda prövotiden gör är att om du har prövotid och blir av med kortet MÅSTE du ta om det. Har du inte prövotid får du ju vid vissa tillfällen tillbaka de efter ett tag.

Vet att ja inte riktigt svarade på frågan men tyckte det var nödväntigt att veta det där

Jo det visste jag. Kanske formulerade mig dåligt. Men Tror du man får tillbaka kortet då om man inte överträtt hastigheten eller liknande utan bara kört ostrypt med en hoj som är reggad på 25kw?

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Jo det visste jag. Kanske formulerade mig dåligt. Men Tror du man får tillbaka kortet då om man inte överträtt hastigheten eller liknande utan bara kört ostrypt med en hoj som är reggad på 25kw?

Tror aldrig någonsin polisen skulle orka kolla det.

kawaballe

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
zx6r
Tror aldrig någonsin polisen skulle orka kolla det.

Det är möjligt att man har tur och klarar sig förbi kontrollen. Men OM man inte gör det så skulle jag vilja veta om man får tillbaka kortet eller ej. Och som sagt har min prövotid gått ut.

Yes! Men antar att du inte har det eftersom ingen av dom trådarna tar upp min fråga angående om man får tillbaka kortet eller ej!

Last edited:

Eleganten

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2008
Hoj
Hornet 600 -06
Det är möjligt att man har tur och klarar sig förbi kontrollen. Men OM man inte gör det så skulle jag vilja veta om man får tillbaka kortet eller ej. Och som sagt har min prövotid gått ut.

Yes! Men antar att du inte har det eftersom ingen av dom trådarna tar upp min fråga angående om man får tillbaka kortet eller ej!

Självklart sitter jag inte å läser igen dom trådarna eftersom det är totalt orellevant för mig, det var bara ett tips till dig eftersom dom handlade om samma sak eller iaf nästan.
Men dom ger ju ett par andra perspektiv på det också som kan vara nyttiga.
Ett annat tips som kanske är bättre är att helt enkelt ringa till polisen och fråga.

kawaballe

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
zx6r
Självklart sitter jag inte å läser igen dom trådarna eftersom det är totalt orellevant för mig, det var bara ett tips till dig eftersom dom handlade om samma sak eller iaf nästan.
Men dom ger ju ett par andra perspektiv på det också som kan vara nyttiga.
Ett annat tips som kanske är bättre är att helt enkelt ringa till polisen och fråga.

Menade inte att vara otrevlig. Men de är alltid nån som skriver om man läst tidigare trådar. Jag har iallafall gjort det även om många kanske skriver en tråd innan dom gör det. Men blir nog till att ringa polisen. Eller kanske länsstyrelsen?

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Räknas som olovlig körning = hejdå körkort...

om prövotiden är slut så försvinner det väl mellan 3-24 månader beroende på grovheten har jag för mig :va

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Hoppas farbror blå ser dig och du blir av med lappen då :)

Varför blir han av med lappen om farbror blå ser han ?

För övrigt så är ju trypningen plockad så han kan fet wheela ifrån Herr farbror-med-taskig-uppväxt....:FU

Haha + att om han bara ser mig tror jag inte han stannar mig bara för jag har så fet hoj. Eller jo.. de kanske han gör.

Sedan har vi ju turen att de flesta poliser faktist är rätt så sjysta, finns ju dock enstaka undantag, som har specialbehov och riktiga paragrafryttare (traffikpoliser tror jag de kallas) ..

Tror dock du inte behöver oroa dig så länge hojen är reggad på en viss effekt, så tittar de bara upp reggnumret mot databasen så är de spikat :rolleyes:

Last edited:

Jennie08

- Assbikers -
Gick med
3 Oct 2008
Hoj
R6a

Vaknat på fel sida? :gnissla
Är väl ändå upp till han själv hurvida han vill köra lagligt eller inte.
Tvivlar starkt på att du kört helt snällt och fint hela tiden.
Men men back to topic.

Har en polare som råkade ut för den grejen, och de tog hans körkort i 4 månader.
Men chansen att åka fast om man kör "snällt" är ytterst minimal. Anledningen till att han gjorde det var för att snuten råkade känna till honom lite för väl om man säger så så det visste redan sedan innan att hojen var ostrypt. Det hade bara aldrig riktigt fått chansen att få tag i honom :tungan
Dethär var fyra år sedan. Har inte en aning om hur det ser ut idag. Men det var då iaf.

kawaballe

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
zx6r
Vaknat på fel sida? :gnissla
Är väl ändå upp till han själv hurvida han vill köra lagligt eller inte.
Tvivlar starkt på att du kört helt snällt och fint hela tiden.
Men men back to topic.

Har en polare som råkade ut för den grejen, och de tog hans körkort i 4 månader.
Men chansen att åka fast om man kör "snällt" är ytterst minimal. Anledningen till att han gjorde det var för att snuten råkade känna till honom lite för väl om man säger så så det visste redan sedan innan att hojen var ostrypt. Det hade bara aldrig riktigt fått chansen att få tag i honom :tungan
Dethär var fyra år sedan. Har inte en aning om hur det ser ut idag. Men det var då iaf.

Vettigaste svaret i denna tråden. Har all info jag behöver. Tack. Tråden kan låsas eller tas bort. Gör vad ni vill.

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Varför inte vänta tills du får kort för obegränsat?
Men det tänker du nog inte på förrän polisen tar kortet om de nu gör det.

Min värdering är att har man kort för begränsad effekt så kör man begränsad effekt tills man får kort för obegränsad effekt. Men det är nog bara jag som rätar in mig leden.

kawaballe

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
zx6r

Min värdering är att har man kort för begränsad effekt så kör man begränsad effekt tills man får kort för obegränsad effekt. Men det är nog bara jag som rätar in mig leden.

Du vet själv hur det är när man vrider handtaget i botten och allt runtom kring dig bara försvinner. Den känsla är svår att motstå. Därför jag inte pallar vänta. En smäll utan körkort i 4 månader tycker jag kan vara värt det. Kanske klarar mig säsongen ut och blir av med det i oktober. Då gör de ändå inget om jag får tillbaka det i mars nån gång då de är dags att ställa på hojen igen. Kanske är dum i huvudet. Men vet att de är fler som tänker som jag. Mvh

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Hoj
Hojlös
Tur att alla har olika värderingar då:tummenupp Tänk hur det skulle varit annars?

Du e inte ensam alls ang den frågan:tuttar

Du vet själv hur det är när man vrider handtaget i botten och allt runtom kring dig bara försvinner. Den känsla är svår att motstå. Därför jag inte pallar vänta. En smäll utan körkort i 4 månader tycker jag kan vara värt det. Kanske klarar mig säsongen ut och blir av med det i oktober. Då gör de ändå inget om jag får tillbaka det i mars nån gång då de är dags att ställa på hojen igen. Kanske är dum i huvudet. Men vet att de är fler som tänker som jag. Mvh

Last edited:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Varför köra ostrypt om du inte får det? Finns ju en anledning till att den regeln finns.

Kul kanske:confused:

...sandlådenivå.

Räknas som olovlig körning = hejdå körkort...

om prövotiden är slut så försvinner det väl mellan 3-24 månader beroende på grovheten har jag för mig :va

Det behöver inte betyda att man förlorar körkortet. Jag åkte fast för olovlig körning med ostrypt 125:a för några år sedan och fick endast 1500:- i böter, min kamrat fick något liknande.

Jag tycker att du får värdera risken emot fördelarna. Jag själv har valt att köra utan, man lever bara en gång.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha