Anders.mrx
Ny medlem
Jävla idioter det finns,helt sjukt!
Skaffa ett baseball trä,bra att ha
Skaffa ett baseball trä,bra att ha
Markus skrev:På vad?
Chris Ash skrev:Inte ens du tycker att det är värt att skjuta ihjäl någon för lite ved.
Markus skrev:...och det anser jag inte vara fel.
Markus skrev:Det gjorde du väl visst det, varför började du annars jämföra hans livsöde med ett av de värsta livsöden som skildrats i svensk skitfilmshistoria?
Markus skrev:Ja, det är sant men det bästa vore om han aldrig kom ut ur fängelset. Det har dock inget med hans bakgrund att göra. Det finns massor med människor med trasig uppväxt som inte rånar andra för det. Jag bryr mig inte varför de gör det, jag bryr mig bara om att det inte skall ske.
Markus skrev:Vi vet hur det kan vara, det kan vara så att han är ute om max 16 månader igen och komemr därefter fortsätta förpesta omgivningen.
Avarage skrev:Men det kan lika gärna vara så att han sitter av sitt fängelsestraff och får vård och hjälp både under fängelsevistelsen samt i direkt anslutning till frigivningen och att killen startar om på nytt med familj jobb och hela kittet!
// Niklas
sEiKo skrev:Eller det mest troliga.
Han får inte den vård han ska ha, han knyter nya kontakter i fängelset och kommer ut sju resor värre.
Olzki skrev:First: Hemsk upplevelse Mr. Schufemtii!
Jag tycker du agerade exemplariskt och hoppas att jag själv hade agerat på ett likartat sätt i Sverige.
Second (adresserat till debattglada amatörpsykologer/civilgardister i tråden och inte specifikt dig Sgt.Pepper):
I vårt land är acceptansen för att skydda sig och sin familj med till buds stående medel påtagligt lägre än vad jag uppfattat att den är i många andra länder. Hade man i Mr.Schufemtii´s situation tillfogat pundaren en allvarlig skada i samband med avhysningen hade man sannolikt fått svara för detta i rätten. Även om den posttraumatiska bearbetningen av ens psykiska hälsotillstånd underlättas av att man inte blivit nedtryckt och fullständigt förödmjukad som offer för våldsbrott, så hade samhället avkrävt mig på ansvar i form av böter eller fängelse. Förmildrande omständigheter eller inte. Därtill hade man hamnat i brottsregistret för misshandel vilket man normalt helst undviker.
Sammanfattningsvis så är det enligt mig i Sverige inte värt att bruka våld i en sådan situation som Mr.Schufemtii utsatts för. Det enda positiva är att du möjligen kan känna dig något stärkt som individ av att inte förödmjukats så grovts av antagonisten. Allt annat bedömer jag är till det sämre.
- Troligen större risk att själv drabbas fysiskt
- Större risk för efterföljande hot/skadegörelse då pundare kan vilja hämnas.
- Långdraget rättsligt efterspel som knappast är till ens fördel
- Stor risk för böter/fängelse
- Avsaknad av empati/förståelse för ditt agerande från "präktiga svenskar"*
Som parentes kan nämnas att om jag hade befunnit mig i eget hem i USA (där jag f ö tidigare bott) vid en likartad situation så hade min förhandlingsbenägenhet med pundaren varit väsentligt lägre. Hade någon form av lämpligt vapen funnits att tillgå (och omständigheterna varit fördelaktiga), vill jag tro att jag brukat detta... på vinst och förlust. I de fall man står öga mot öga med en hotfull och påtänd individ anser jag att man svårligen kan avkräva offret en förståelse för den stackars hotfulle individens svåra uppväxt. Således anser jag slutligen att självförsvar i en sådan situation är synnerligen berättigat och att samhällets acceptans för eventuella konsekvenser bör vara generös.
/Olzki
*Flyktig definition; Ta åt sig om man vill
Flippen skrev:Begår någon hemfridsbrott mot dig kan du i stort sett ta livet av killen beroende på vilket sorts hot du utsätts för..
En kille bröt sig in hos en kompis o polaren tog fram kökskniven o började stäba..
12 hugg blev det bland annat i hals men killen som bröt sig in hade tur och överlevde, dock så blev det inga efterräkningar för kompisen som högg..
Man har rätt att försvara sig i sitt hem så är det bara..
// Flippen
Mr B skrev:Kan tänka mig hur du känner dig då även jag haft påhälsning i mitt eget hus när jag var hemma. Vaknade av att en tjuvfan var inne och rotade hemma för ett antal år sedan. Händelsen sitter fortfarande i och man sover jävligt oroligt.
Nu ... ca 4 år senare har jag fått reda på vem idioten är och vet inte vad jag ska göra. Polisen lär inte kunna binda han och hans kompanjon till brottet tyvärr. Att man inte ska kunna lita på gamla grannar ...
Hoppas du "kommer över" situationen bättre och snabbare än jag gjort.
Ouch, dyyyrt! Har du fått veta något om rånaren? Är han en standard-pundare eller har han jobb och/eller något som går att utmäta?[Mr.Schufemtii] skrev:Tänkte uppdatera tråden med lite nya uppgifter.
Har precis fått kostnadsförslaget från mc-firman.
Kåpor, tank, styre, blinkers, speglar, fotpinne, ljuddämpare etc skulle kosta
61 670:-!!! och då är arbete inte inräknat.
Orginalgrejer är dyrt!!
Eftersom att kille är häktad så går processen snabbt. Huvudförhandling nästa tisdag, den 12:e oktober.
Återkommer med mer info.
sgtpepper skrev:Ouch, dyyyrt! Har du fått veta något om rånaren? Är han en standard-pundare eller har han jobb och/eller något som går att utmäta?
[Mr.Schufemtii] skrev:Tänkte uppdatera tråden med lite nya uppgifter.
Orginalgrejer är dyrt!!
Eftersom att kille är häktad så går processen snabbt. Huvudförhandling nästa tisdag, den 12:e oktober.
Återkommer med mer info.
[Mr.Schufemtii] skrev:Tänkte uppdatera tråden med lite nya uppgifter.
Orginalgrejer är dyrt!!
Återkommer med mer info.
SirCastic skrev:61 670:- låter som att "Gustavs" har räknat på prylarna, men eftersom det är en Suzuki så antar jag att det är någon annan :nyfiken:
PacMan skrev:Kommer dom att bekosta grejerna åt dig då? Annars är det väl knappast lönt menar jag. Sanslöst dyrt med originalgrejor ibland.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|