Otäck MC-stöld

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Vilken j*vla idiot :mad: Skönt att du klarade dig bra + att polisen fick honom! :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Inte ens du tycker att det är värt att skjuta ihjäl någon för lite ved.

Killen fångade svärmen med veden han bar i famnen så han klarade sig med några få hagel i kroppen och skammen och blotta förskräckelsen. Folk som rånar och stjäl från gamla människor kan gått bli ihjälskjutna, om det nu blivit så. Veden är inte värd att döda för, principen om att inte stjäla från folk för att de är svaga är det.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Markus skrev:
...och det anser jag inte vara fel.

Jag hoppas du förstod att jag avsåg "mer våld än vad nöden kräver"! Om inte har du och jag en hel olik syn på hur människor skall behandlas! Och kom nu inte med standardsvaret att killen i sig har en sjuk syn på hur man behandlar människor för det är uppenbart men kräver för den sakens skull inte MERT våld än vad nöden kräver! Hade killen i fråga varit RIKTIGT sjuk i huvudet hade trådskaparen inte kunnat skriva inlägget ens, vilket han nu som tur är kan!

Markus skrev:
Det gjorde du väl visst det, varför började du annars jämföra hans livsöde med ett av de värsta livsöden som skildrats i svensk skitfilmshistoria?

Skitfilm får stå för dig! Verklighet är det lik förbannat och att en människa kan formas till att göra saker som du och jag inte tycker är bra. Och som de flesta av oss anser vara minst sagt ologiska är också verklighet. I ena fallet tar individen livet av sig i andra fallet inte. I vissa fall går livet bra för den drabbade i vissa fall inte!

Det du gör är att du jämställer alla med en mall. Men människor ÄR inte som rootar vilket härmed förklarar varför vissa individer med en skituppväxt (som du utrycker dig) klarar sig bra medan andra INTE klarar sig bra!

Det är bara att grattulera dem som klarar sig bra men det gör ju inte det mer förstående varför en individ INTE klarar sig bra när man haft en skituppväxt!

Markus skrev:
Ja, det är sant men det bästa vore om han aldrig kom ut ur fängelset. Det har dock inget med hans bakgrund att göra. Det finns massor med människor med trasig uppväxt som inte rånar andra för det. Jag bryr mig inte varför de gör det, jag bryr mig bara om att det inte skall ske.

Bästa för vem? Dig/mig, killen ifråga/hans släkt/vänner eller för VEM vore det bäst om han satt inne resten av livet?

Det låter lite som om du har gett upp hoppet om att en människa KAN förändras!? Innebär det att du också är statisk och oföränderlig?

Markus skrev:
Vi vet hur det kan vara, det kan vara så att han är ute om max 16 månader igen och komemr därefter fortsätta förpesta omgivningen.

Men det kan lika gärna vara så att han sitter av sitt fängelsestraff och får vård och hjälp både under fängelsevistelsen samt i direkt anslutning till frigivningen och att killen startar om på nytt med familj jobb och hela kittet!

// Niklas

sEiKo

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mellan två hojjar just nu
Avarage skrev:
Men det kan lika gärna vara så att han sitter av sitt fängelsestraff och får vård och hjälp både under fängelsevistelsen samt i direkt anslutning till frigivningen och att killen startar om på nytt med familj jobb och hela kittet!

// Niklas

Eller det mest troliga.
Han får inte den vård han ska ha, han knyter nya kontakter i fängelset och kommer ut sju resor värre.
Det är tyvärr bara en mycket liten del av dom intagna som skärper sig verkar det som.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
sEiKo skrev:
Eller det mest troliga.
Han får inte den vård han ska ha, han knyter nya kontakter i fängelset och kommer ut sju resor värre.

Håller med dig om att det finns bra mycket att göra med vården i och under vistelserna på div. anstalter i vårat avlånga land! Här skulle mycket kunna göras som ökar chanserna till att de som kan förändras också får en så god chans som möjligt till det!

Parallellt med detta finns minst lika mycket att göra åt offrens situation när det gäller stöd av olika slag! Man skulle kunna jobba bra mycket mer aktivare än man gör idag. Idag krävs av offret själv, eller släktingar/vänner, att han/hon är ganska aktiv för att få hjälp om det över huvud taget finns att få, tyvärr!

// Niklas
// Niklas

Flippen

Ruff Ryderz
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Suzuki GSXR LT K4
Olzki skrev:
First: Hemsk upplevelse Mr. Schufemtii! :skrämd
Jag tycker du agerade exemplariskt och hoppas att jag själv hade agerat på ett likartat sätt i Sverige.

Second (adresserat till debattglada amatörpsykologer/civilgardister i tråden och inte specifikt dig Sgt.Pepper):

I vårt land är acceptansen för att skydda sig och sin familj med till buds stående medel påtagligt lägre än vad jag uppfattat att den är i många andra länder. Hade man i Mr.Schufemtii´s situation tillfogat pundaren en allvarlig skada i samband med avhysningen hade man sannolikt fått svara för detta i rätten. Även om den posttraumatiska bearbetningen av ens psykiska hälsotillstånd underlättas av att man inte blivit nedtryckt och fullständigt förödmjukad som offer för våldsbrott, så hade samhället avkrävt mig på ansvar i form av böter eller fängelse. Förmildrande omständigheter eller inte. Därtill hade man hamnat i brottsregistret för misshandel vilket man normalt helst undviker.

Sammanfattningsvis så är det enligt mig i Sverige inte värt att bruka våld i en sådan situation som Mr.Schufemtii utsatts för. Det enda positiva är att du möjligen kan känna dig något stärkt som individ av att inte förödmjukats så grovts av antagonisten. Allt annat bedömer jag är till det sämre.

- Troligen större risk att själv drabbas fysiskt
- Större risk för efterföljande hot/skadegörelse då pundare kan vilja hämnas.
- Långdraget rättsligt efterspel som knappast är till ens fördel
- Stor risk för böter/fängelse
- Avsaknad av empati/förståelse för ditt agerande från "präktiga svenskar"*

Som parentes kan nämnas att om jag hade befunnit mig i eget hem i USA (där jag f ö tidigare bott) vid en likartad situation så hade min förhandlingsbenägenhet med pundaren varit väsentligt lägre. Hade någon form av lämpligt vapen funnits att tillgå (och omständigheterna varit fördelaktiga), vill jag tro att jag brukat detta... på vinst och förlust. I de fall man står öga mot öga med en hotfull och påtänd individ anser jag att man svårligen kan avkräva offret en förståelse för den stackars hotfulle individens svåra uppväxt. Således anser jag slutligen att självförsvar i en sådan situation är synnerligen berättigat och att samhällets acceptans för eventuella konsekvenser bör vara generös.

/Olzki

*Flyktig definition; Ta åt sig om man vill :tungan

Begår någon hemfridsbrott mot dig kan du i stort sett ta livet av killen beroende på vilket sorts hot du utsätts för..

En kille bröt sig in hos en kompis o polaren tog fram kökskniven o började stäba..

12 hugg blev det bland annat i hals men killen som bröt sig in hade tur och överlevde, dock så blev det inga efterräkningar för kompisen som högg..

Man har rätt att försvara sig i sitt hem så är det bara..

Jag tycker Mr Sjufemti gjorde rätt i det här fallet..

Man kan inte svara i förväg på vad som kommer hända ifall nån gör nåt liknande mot en själv men jag har mina aningar om vad jag skulle göra..

Ps. Har hört att det kommer bli mycket stölder framöver så jag kommer slänga ett öga mot garaget var 5,e minut..

Fan att man ska behöva gå och oroa sig över att nåt man äger ska bli stulet..

// Flippen

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
Flippen skrev:
Begår någon hemfridsbrott mot dig kan du i stort sett ta livet av killen beroende på vilket sorts hot du utsätts för..

En kille bröt sig in hos en kompis o polaren tog fram kökskniven o började stäba..

12 hugg blev det bland annat i hals men killen som bröt sig in hade tur och överlevde, dock så blev det inga efterräkningar för kompisen som högg..

Man har rätt att försvara sig i sitt hem så är det bara..

// Flippen

Varje fall och situation är unik och inget fall är det andra likt! Därför kan man inte ge detaljerade råd över hur man skall/bör agera utan endast generella, likt det som står i lagen (nödvärn etc.).

Din kompis hade kanske en helt annan hotbild än trådskaparen, vad vet jag!?

// Niklas

mooslund

våga vägra vinter
Gick med
19 Jul 2004
Hoj
nada just nu
Man slutar aldrig att förvånas över vad det finns för jävla idioter i vårt "trygga" samhälle..... Helt otroligt! synd att den fan inte strök med i krashen! :mad:

s9d8as0vjk

Guest
Kan tänka mig hur du känner dig då även jag haft påhälsning i mitt eget hus när jag var hemma. Vaknade av att en tjuvfan var inne och rotade hemma för ett antal år sedan. Händelsen sitter fortfarande i och man sover jävligt oroligt.

Nu ... ca 4 år senare har jag fått reda på vem idioten är och vet inte vad jag ska göra. Polisen lär inte kunna binda han och hans kompanjon till brottet tyvärr. Att man inte ska kunna lita på gamla grannar ...

Hoppas du "kommer över" situationen bättre och snabbare än jag gjort.

Last edited:

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Mr B skrev:
Kan tänka mig hur du känner dig då även jag haft påhälsning i mitt eget hus när jag var hemma. Vaknade av att en tjuvfan var inne och rotade hemma för ett antal år sedan. Händelsen sitter fortfarande i och man sover jävligt oroligt.

Nu ... ca 4 år senare har jag fått reda på vem idioten är och vet inte vad jag ska göra. Polisen lär inte kunna binda han och hans kompanjon till brottet tyvärr. Att man inte ska kunna lita på gamla grannar ...

Hoppas du "kommer över" situationen bättre och snabbare än jag gjort.

Det är synd att polisen antagligen inte kan göra något i ditt fall. Människor som inte kan skilja på ditt och mitt skulle :censored :finger :kulspruta :machinegu !!

Jag hoppas med att jag "kommer över" det snart. Har inte sovit riktigt på en vecka nu. Men håller på att leta ny lägenhet, förhoppningsvis nån våning upp!
Och killen är häktad så jag vet ju vart han är. :tummenupp
//Olle

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Tänkte uppdatera tråden med lite nya uppgifter.

Har precis fått kostnadsförslaget från mc-firman.
Kåpor, tank, styre, blinkers, speglar, fotpinne, ljuddämpare etc skulle kosta
61 670:-!!! och då är arbete inte inräknat. :va
Orginalgrejer är dyrt!!

Eftersom att kille är häktad så går processen snabbt. Huvudförhandling nästa tisdag, den 12:e oktober.

Återkommer med mer info.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
[Mr.Schufemtii] skrev:

Orginalgrejer är dyrt!!

Eftersom att kille är häktad så går processen snabbt. Huvudförhandling nästa tisdag, den 12:e oktober.

Återkommer med mer info.
Ouch, dyyyrt! Har du fått veta något om rånaren? Är han en standard-pundare eller har han jobb och/eller något som går att utmäta?

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
sgtpepper skrev:
Ouch, dyyyrt! Har du fått veta något om rånaren? Är han en standard-pundare eller har han jobb och/eller något som går att utmäta?

Jag vet bara att han var känd sen tidigare. Och eftersom att han var i 30-35 års åldern så är han säkerligen inte ny i gemet. Så antagligen så går han på sossbidrag. Men att anta grejer är kanske inte heller helt rätt.

Jag får se hur det går m a o.

SirCastic

- Act as if it were impossible to fail -
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Ducati
[Mr.Schufemtii] skrev:

Orginalgrejer är dyrt!!

Återkommer med mer info.

61 670:- :skrämd låter som att "Gustavs" har räknat på prylarna, men eftersom det är en Suzuki så antar jag att det är någon annan :nyfiken:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
[Mr.Schufemtii] skrev:

Orginalgrejer är dyrt!!

Återkommer med mer info.

Kommer dom att bekosta grejerna åt dig då? Annars är det väl knappast lönt menar jag. :va Sanslöst dyrt med originalgrejor ibland.

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
SirCastic skrev:
61 670:- :skrämd låter som att "Gustavs" har räknat på prylarna, men eftersom det är en Suzuki så antar jag att det är någon annan :nyfiken:

Eftersom att hojen har några år på nacken så är det svårt att få tag i orginalgrejer. Detta gör att priset stiger! Som jag sa i tidigare inlägg så ingår ingen arbetskostnad, utan kostnadsförslaget omfattar bara pris på grejer direkt från Suzuki.

Får se hur mycket jag kan få ut i skadestånd. Hoppas ju på det bästa.
//Olle

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
PacMan skrev:
Kommer dom att bekosta grejerna åt dig då? Annars är det väl knappast lönt menar jag. :va Sanslöst dyrt med originalgrejor ibland.

Jag tror, jag vet INTE, men jag tror att jag får reperationskostnaden tilldömd mig som ett skadestånd. Sedan så lämnas detta skadeståndskrav till kronofogden. Och sen vidare så betalar staten ut pengarna. Och vad jag har förstått så får jag pengarna, om det nu blir några, rätt ner i fickan. Inga krav på kvitton etc, utan jag får skadestånd för att kunna återställa hojen i det skick den var förre kraschen. Men jag vet som sagt inte 100%.

Får se hur det går
//Olle

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
Man slutar inte förvåna sig...sverige i ett nötskal....allt för snällt rättsväsende..börga med att införa dödsstraff på grova brott..sen är det bara till att höjja straffen på andra brott oxå...
sverige består ut av för hög grad av kriminella..avliva dessa så att vi normala svennes kan få leva fritt & lätt...

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati