pittbull skrev:
tja kompis, hmm vilket maira hii,en sak... hade den satans pundar nollan försökt sej på min min lilla raring,då hade han medSTORT NÖJE fått kommit in o stängt dörr fan, för på sekunden efter han gjort det så hade en sån elak fet dagsedel hade suttit klockrent rätt på snokfan hans.
Jasså.. Läs detta och begrunda får se hur bra du hade fixat det...
Här kommer en berättelse om ett fall där ingångsinformationen inte verkade så allvarlig men som visade sig bli ett riktigt tufft uppdrag.
Det var jag och Eva som åkte radiobil. Eva var aspirant och hade varit ute i kanske fyra månader. Hennes handledartid var ute och växlade med att åka med oss andra unga poliser. Eva var mycket vältränad och elitidrottare, men var lite blyg och kanske lite naivt tafatt.
Det var höst och mörkret var kompakt detta nattpass när vi åkte runt i distriktet. Jag kommer inte ihåg vad klockan kan ha varit när vi fick ett jobb från radion.
Det var en man som gått runt och kastat sönder fönsterglas med stenar i ett område som heter Skå barnby ute på Mälaröarna. Ingen patrull är särskilt sugen på att åka på ett sånt jobb mitt i natten, framkörningstiden är ungefär femton minuter så vi spillde ingen tid och vände mot adressen. Skå barnby är ett ställe där sociala placerar familjer som behöver återanpassas till samhället från kanske missbruk eller kriminalitet.
Eva körde och jag satt och funderade på ifall jag skulle be radion skicka en bil till. Man vet ju aldrig vad man kan träffa på för filur. Det fanns visserligen ingen ledig radiobil för tillfället, men ingen var direkt så pass låsta att dom inte kunde omprioritera. Nä, tänkte jag, jag begär inte att en annan patrull skall ryckas loss från sitt jobb bara för att backa upp oss. Vi grejar det själva…
Väl framme på platsen så mötte anmälaren upp oss ute på gårdsplanen. Hon berättade att hon bodde i ett av husen där fönsterrutorna hade blivit krossade med stenar. Hon sade att hon hade sett en man springa runt och skrika, han var som galen och hon trodde att det var han som hade gjort det. Hon visste inte vem mannen var utan trodde att han var på besök hos en familj romer i ett av husen.
Vi gick mellan de små husen som ligger ganska tätt inpå varann. Det kanske är åtta till tio hus totalt på en iten gatstump på hundra meter. Vi lyste med våra lampor och i princip varenda fönsterruta var krossad. Det tändes upp i en del hus när de märkte att det kommit polis till platsen. Själva händelsen hade hänt ungefär fyrtiofem minuter innan vi kom till platsen så pulsen var inte direkt hög, inte på mig i alla fall.
Helt plötsligt kommer en man springandes mellan husen och skriker som en galning. Han sprang runt ena huset och vände när han fick syn på polisbilen och oss. Anmälaren sade att det var den mannen hon hade sett tidigare. Både jag och Eva sprang efter mannen, det var som sagt kolmörkt och man kunde skymta mannen i ljuskäglorna av våra lampor. Helt plötsligt var han bara borta som uppslukad av det totala mörkret. Vi letade runt en liten stund utan att hitta mannen.
Jag ropade på radion och frågade om vi kunde få hjälp av en till patrull, gärna hundpatrull. Det skulle komma en radiobil från Sundbyberg som precis vara klara med sitt jobb. Det var Wiklund och Thomas som skulle komma, jag kände mig genast lite lugnare.
Jag och Eva gick tillbaka till husen, vi hade inte sprungit särskilt långt bort så promenaden blev inte lång. Precis när vi kom in på gårdsplanen så kom mannen ut ur ett hus. Han vände tvärt på klacken när han fick syn på oss. Jag var närmast och hann nästan ikapp honom innan han stängde ytterdörren precis framför näsan min.
Jag slet upp dörren och skulle rusa efter mannen, Eva var tätt bakom mig. Precis när jag skulle kliva in genom dörren såg jag mannen komma mot mig i ögonvrån.
Han skrek som en vansinnig och jag tyckte att jag hann se att han hade en stor yxa eller ett rör i handen. Jag hade inte hunnit in och ryggade tillbaka och försökte stänga dörren igen. Eva som inte sett det jag såg kom ju precis efter och sprang in i mig när jag stannade till. Jag blev klämd mellan dörren som jag försökte stänga och dörrkarmen.
Det small till i dörren kanske bara en halvmeter från mitt ansikte, mannen hade huggit fast en stor yxa i dörren. Han stod där och ryckte febrilt i yxan som satt fast stenhårt. Allt hade hänt på mindre än två sekunder och det gällde ju att fatta snabba beslut här.
Rätt eller fel, men jag slängde mig över mannen som uppenbarligen försökt att döda mig, eller i vart fall skada mig. Jag fick tag i hans armar och kunde rycka loss hans grepp om yxskaftet. Jag vet inte riktigt hur det gick till men jag lyckades få mannen ur balans och ryckte ut honom genom dörren ut på gårdsplanet. Det fanns absolut inga andra tankar i mitt huvud annat än att mannen skulle gripas, här och nu.
Att det eventuellt kunde finnas fler ondsinta där fanns inte med i mina tankar. Mannen var helt galen och försökte komma loss ur mitt grepp som var uselt. Eva fick tag på den andra armen och det uppstod en brottningsmatch mellan oss. Som vanligt låg batongerna i bilen, skjuta var inte tal om, yxan satt ju fortfarande fast i dörren.
Vi snurrade runt på marken alla tre under en evighet kändes det som. Jag hade ett hyfsat grepp om mannens hals och ena armen och jag skrek till både folk runt omkring oss att larma polisen och till Eva att hon skulle skicka larmanrop på radion, att vi hade underläge… Eva fick till ett larm och jag vet inte vilket besked hon fick. Jag låg fortfarande på marken och höll fast mannen i ett grepp som jag knappt orkade hålla längre. Att byta grepp och lägga på handbojor var helt omöjligt kändes det som.
Jag är ganska stor och tung och den här mannen var säkert 15-20 cm kortare än mig och minst 20 kg lättare. Ändå hade han enorma krafter som aldrig verkade sina.
Eva höll ett benlås medan jag fortfarande höll kvar mitt grepp. Eva slängdes fram och tillbaka när mannen krängde och sparkade med benen. Vi båda hörde radiotrafiken, hur de försökte nå oss och att Wiklund och Thomas snart var på plats. Ingen av oss kunde svara, ingen kunde släppa sitt tag om mannen, då hade det varit kört. Det kändes som mitt längsta maratonlopp och mina krafter var absolut på väg att ta slut. Svetten formligen sprutade och mjölksyran smärtade i mina muskler.
Då syntes blåljusen från förstärkningen och Wiklund och Thomas hoppade ut ur bilen och kom springandes mot oss. De tog tag i mannen med nya krafter och han formligen flög ur vårat grepp som en vante. De satte på honom bojor och höll fast honom på marken. Jag hade spykänslor av allt adrenalin och utmattning. Jag har ingen aning om hur länge vi brottades, kanske fem minuter kanske mer.
Eva hade fått sig en smäll i ansiktet som gjorde ont och hon var minst lika slut som mig.
Wiklund och Thomas lastade in mannen i sin radiobil och Thomas satte sig i baksätet med mannen. Wiklund klappade om oss och vi borstade av uniformerna. Jag blev tvungen att sätta mig ned och pusta ut rejält, jag fick vatten att dricka och började så smått repa mig. Eva likaså.
Jag minns inte vem eller om någon tog uppgifter på det vi egentligen var där för. Men vi började åka in mot stationen. Jag körde hem eftersom Eva fortfarande hade ont i huvudet av smällen hon fick. Wiklund körde framför oss och vi rullade in mot stationen på den smala mörka landsvägen. Vi pratade på radion lite med varann och Wiklund sade att mannen inte var färdig verkade det som...
Vi såg hur det blev bråk i baksätet och hur Wiklund stannade till vid vägkanten och sprang ut till bakdörren. Vi stannade också till och sprang ut mot deras bil. Mannen var verkligen helt galen, de hade brottats i baksäten så att själva dynan hade lossnat.
Vi placerade mannen på golvet liggandes på sidan med Thomas sittandes på honom. Sedan är resten historia…
I efterhand kan man tänka hur det hade kunnat gå om om fanns. Tänk om det fanns fler personer med ont uppsåt där? Tänk om de skulle komma när vi låg dar oskyddade på marken? Tänk om yxan hade träffat mig? Tänk om mannen hade yxan med sig när han kom springandes mellan husen?
Ingen av oss blev direkt skadade av händelsen, men man lär sig nåt varje dag.
Denna dag lärde jag mig i alla fall att man kan aldrig vara nog förberedd varken fysiskt eller mentalt.
Hur gick det sen då?
Mannen var påverkad av narkotika visade det sig och han blev dömd till fängelse för bl.a grovt olaga hot. Han hade nämligen inte uppsåt att döda mig, bara skrämmas lite… Han var ju dessutom lite psykiskt sjuk och hade en bra vårdprognos…