Otäck MC-stöld

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Sam skrev:
Tyvärr får du nog se efter dina pengar i månen. De har aldrig stålar eller ens vilja att betala något för sina tilltag. Har själv råkat ut för något liknande och fick avskriva skulden efter något år.
Bra att du själv är OK. :tummenupp

Kronofogden och sen brottsoffermyndigheten. :fakta

Pittbull, fan va frän du är! Du har inte fler idolfoton på dej??

Last edited:

Savage

Idiot-Ivar!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
KTM 250 EXC -00 Hayabusa -10
Förbannat läskig händelse, hoppas du och hojen repar er fint.
Dessutom tycker jag att det här är en jäkligt läskig tråd.

Saruman

Råtta
Gick med
6 Oct 2003
Hoj
en 9:a och en 10:a
Kan säga som så, att i alla fall utom ett hade jag reagerat precis som [Mr.Schufemtii], men rör nån min son, sitter jag gärna inne för :kulspruta ....

_Jolle_

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Drömmer.
_Jolle_ skrev:
Tjena, ny här..
Jag hoppas bli en galning på två hjul nästa sommar. Jag reggade mig främst för att denna tråden fick mig att börja grubbla. :va

Först vill jag bara svära lite och vara förbannad över att det finns sådana här idioter. Tur nog gick det vägen denna gången förutom för MCn.

Så.

Om nu denna mannen hade tagit ägar beviset och allt som nu hör till, både vanliga och reserv nyckel, kört iväg och undkommit spanade polis sedan förfalskat papperna och skickat in till vägverket. Hur skulle du då kunna bevisa att du inte sålt hojen till han?

Underskriften inte alls lik din? - Jag är visserligen ung men jag har alltid fula och konstiga underskrifter som inte liknar varandra.
Eller kanske att du anmält den stulen innan han anmält ägar byte? - Ägar bytet tar ju några dagar eftersom man skickar in lappen.
Eller att du inte fått några pengar? - De kan du gömt.

Lite funderingar bara.. Någon som kan ge mig en klar bild som verkligen Vet?

:huvet

Mvh Joel

Tja, skulle ni kunna sluta hävda er en stund och kanske lyckas svara min fråga? :trött
Kanske bara är jag men jag tycker det inte är så intressant o höra om någons farliga hund och vad han nu skulle göra yata yata yata.
Den som är farlig behöver inte hävda sig :cool:

Mvh Joel :slicka

granath_

mc-dåre .
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
cbr 900rr
Det är riktigt läskigt sånt där!
Men tyvärr så stoppar inte alltid ett baseballträ/annat tillhygge nån som är påtänd & som nån annan nämde så vet man ju inte vad dom kan ha innanför tröjan eller i bakfickan. Har inte varit med om samma sak men en snarlik situation.
En morgon när man skulle till skolan så kom man ut och såg att det hade varit inbrott i mammas bil, tittar in gemon rutan & där låg en full stor yxa. senare på kvällen rammar nån påtänd jävel en snut bil med en stulen "Woyeger" (stavning) det visade sej vara samma kille som gjort inbrottet i våran bil :kocko
man börjar ju fundera vad som kunde ha hänt om man hade gått ut & den där jäveln börjat viffta med en yxa :va
så bra att du tog det ganska lungt & lycka till med pengar & hoj :)

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Saruman skrev:
Tjenar, förbannat otäckt det dära, mitt i stan med! :confused:

Va det din hoj som låg i rondellen vid vallås??, undrade hur fan människan som kört den hojen hamnat där, men nu förstår jag...

Rock on!!

//Saruman

Japp...det var min hoj som låg där...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Avarage skrev:
Nej, det är en verklighetsbaserad dokumentär som handlar om verkligheten i Sverige idag!

// Niklas

Är inte alltid dokumentärer verklighetsbaserade, annars är det väl ingen dokumentär?

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
_Jolle_ skrev:
Tja, skulle ni kunna sluta hävda er en stund och kanske lyckas svara min fråga? :trött
Kanske bara är jag men jag tycker det inte är så intressant o höra om någons farliga hund och vad han nu skulle göra yata yata yata.
Den som är farlig behöver inte hävda sig :cool:

Det hade nog löst sig efter lite tekniskt polisarbete samt några förhör med inblandade personer. Målsägaren torde ju åt minstånde ha anmält rånet där intrång hade skett i lägenheten och med stor sannolikhet hade det funnits div. tekniska bevis som binder den misstänkte till brottsplatsen.

Sedan har du ju det där med pengarna och ev. vittnen som skulle kunna vara till viss hjälp. Om det ens hade varit nödvändigt!

Tanken du har är dock inte helt åt skogen och det går nog att lura sig till ägandeskapet. Ett av de enklaste sätten är väl helt enkelt att bara be om en provkörning av hojen och sedan försvinna. Då har ju ägaren lånat ut hojen vilket innebär att den inte är stulen vilket innebär att polisen inte kan göra en utredning eftersom inget brott är begånget vilket innebär att försäkringsbolaget inte kan betala ut någon ersättning vilket innebär att den som "lånat" hojen får behålla den och han/hon som lånat ut den står med skägget i brevlådan!

// Niklas

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Avarage skrev:
Ett av de enklaste sätten är väl helt enkelt att bara be om en provkörning av hojen och sedan försvinna. Då har ju ägaren lånat ut hojen vilket innebär att den inte är stulen vilket innebär att polisen inte kan göra en utredning eftersom inget brott är begånget
Nej nej nej. Självklart är ett brott begånget om provköraren försvinner med hojen och det är en polissak att få fast gärningsmannen, brottet är (sannolikt) egenmäktigt förfarande (8§, 8 kap. BrB).

Däremot kan försäkringsbolaget vägra att betala ut ersättning med hänvisning till att det inte är en stöld, du har själv gett ifrån dig nycklarna, men det är fortfarande ett brott, trots det.

Har man som i det här fallet blivit avtvingad nycklarna med våld eller hot om våld så är det rån (5§, 8 kap. BrB).

Last edited:

_Jolle_

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Drömmer.
Avarage skrev:
Det hade nog löst sig efter lite tekniskt polisarbete samt några förhör med inblandade personer. Målsägaren torde ju åt minstånde ha anmält rånet där intrång hade skett i lägenheten och med stor sannolikhet hade det funnits div. tekniska bevis som binder den misstänkte till brottsplatsen.

Sedan har du ju det där med pengarna och ev. vittnen som skulle kunna vara till viss hjälp. Om det ens hade varit nödvändigt!

Tanken du har är dock inte helt åt skogen och det går nog att lura sig till ägandeskapet. Ett av de enklaste sätten är väl helt enkelt att bara be om en provkörning av hojen och sedan försvinna. Då har ju ägaren lånat ut hojen vilket innebär att den inte är stulen vilket innebär att polisen inte kan göra en utredning eftersom inget brott är begånget vilket innebär att försäkringsbolaget inte kan betala ut någon ersättning vilket innebär att den som "lånat" hojen får behålla den och han/hon som lånat ut den står med skägget i brevlådan!

// Niklas

Okey, vettigt svar!
Jag tänker bara på hur slöa polisen brukar vara, eller upptagna. Vad vet jag.
Har det inte kommit någon lag eller något för att förhindra "lån" vid provkörningar?
Det trodde jag var historia.. :(

_Jolle_

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
Drömmer.
sgtpepper skrev:
Nej nej nej. Självklart är ett brott begånget om provköraren försvinner med hojen och det är en polissak att få fast gärningsmannen, brottet är (sannolikt) egenmäktigt förfarande (8§, 8 kap. BrB).

Däremot kan försäkringsbolaget vägra att betala ut ersättning med hänvisning till att det inte är en stöld, du har själv gett ifrån dig nycklarna, men det är fortfarande ett brott, trots det.

Har man som i det här fallet blivit avtvingad nycklarna med våld eller hot om våld så är det rån (5§, 8 kap. BrB).

En jag känner lämnade sin nästan nya bil med nycklarna i, gick in till sitt företag och kom ut. Ingen bil där.
Han fick full ersättning, nu är han dock välbärgad och kanske mer pålitlig eller något? Och så har han kontakter på Volvo! :fyllisar

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Markus skrev:
Är inte alltid dokumentärer verklighetsbaserade, annars är det väl ingen dokumentär?

Japp, och vad har det med hojfilm eller det jag försöker att belysa att göra?
Har du sett filmen? Förstår du vad jag är ute efter?

// Niklas

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
_Jolle_ skrev:
En jag känner lämnade sin nästan nya bil med nycklarna i, gick in till sitt företag och kom ut. Ingen bil där.
Han fick full ersättning, nu är han dock välbärgad och kanske mer pålitlig eller något? Och så har han kontakter på Volvo! :fyllisar

Tja, det är ju upp till försäkringsbolaget att avgöra hur sådana ärenden skall lösas, beroende på försäkringsavtalet.

Men som sagt, det är SJÄLVKLART olagligt att "låna" en hoj vid provkörning och SJÄLVKLART kan polisen både starta förundersökning och gripa gärningsmannen.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
sgtpepper skrev:
Släpp sargen och kom in i matchen. Varför citerar du ett svar som inte var till dig?

Jag måste vara väldig dålig på att uttrycka mig? Jag snackar inte om medlidande osv. Det enda jag säger är att det är enkelt att vara tuff framför datorskärmen, men när knarkaren står där och inte ens reagerar när du sparkar honom mellan benen, då är det en annan femma. Jag är så jävla trött på alla lågintelligenta hobby-Arnolds som befolkar detta forum, finns ni på riktigt? Så fort någon har råkat ut för något liknande detta så kommer en 30-40 übercoola personer och berättar med stolthet i rösten att de minsann hade dragit fram sin teleskopbatong/jättekniv/whatever. Mmm, säkert!

First: Hemsk upplevelse Mr. Schufemtii! :skrämd
Jag tycker du agerade exemplariskt och hoppas att jag själv hade agerat på ett likartat sätt i Sverige.

Second (adresserat till debattglada amatörpsykologer/civilgardister i tråden och inte specifikt dig Sgt.Pepper):

I vårt land är acceptansen för att skydda sig och sin familj med till buds stående medel påtagligt lägre än vad jag uppfattat att den är i många andra länder. Hade man i Mr.Schufemtii´s situation tillfogat pundaren en allvarlig skada i samband med avhysningen hade man sannolikt fått svara för detta i rätten. Även om den posttraumatiska bearbetningen av ens psykiska hälsotillstånd underlättas av att man inte blivit nedtryckt och fullständigt förödmjukad som offer för våldsbrott, så hade samhället avkrävt mig på ansvar i form av böter eller fängelse. Förmildrande omständigheter eller inte. Därtill hade man hamnat i brottsregistret för misshandel vilket man normalt helst undviker.

Sammanfattningsvis så är det enligt mig i Sverige inte värt att bruka våld i en sådan situation som Mr.Schufemtii utsatts för. Det enda positiva är att du möjligen kan känna dig något stärkt som individ av att inte förödmjukats så grovts av antagonisten. Allt annat bedömer jag är till det sämre.

- Troligen större risk att själv drabbas fysiskt
- Större risk för efterföljande hot/skadegörelse då pundare kan vilja hämnas.
- Långdraget rättsligt efterspel som knappast är till ens fördel
- Stor risk för böter/fängelse
- Avsaknad av empati/förståelse för ditt agerande från "präktiga svenskar"*

Som parentes kan nämnas att om jag hade befunnit mig i eget hem i USA (där jag f ö tidigare bott) vid en likartad situation så hade min förhandlingsbenägenhet med pundaren varit väsentligt lägre. Hade någon form av lämpligt vapen funnits att tillgå (och omständigheterna varit fördelaktiga), vill jag tro att jag brukat detta... på vinst och förlust. I de fall man står öga mot öga med en hotfull och påtänd individ anser jag att man svårligen kan avkräva offret en förståelse för den stackars hotfulle individens svåra uppväxt. Således anser jag slutligen att självförsvar i en sådan situation är synnerligen berättigat och att samhällets acceptans för eventuella konsekvenser bör vara generös.

/Olzki

*Flyktig definition; Ta åt sig om man vill :tungan

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
t-rex skrev:
Cool!

Det enda rätta hade väl iofs varit att ha björnen hemma i ett koppel innanför dörren.

- Hej, jag kommer från Jehovas vittnen/radiotjänst, får jag komma in?

- Jajemen!

*glufs*

Surprise! :D

/Olzki

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Olzki: Du kan inte kategoriskt säga att man i Sverige åker i finkan om man försvarar sig, för det är lögn och påhitt. Vi har något som kallas nödvärn och nödvärnsexcess. Blir man angripen med våld eller hot om våld och särskilt om det sker i och med att någon tränger in i ens hem, så har man ganska stor ansvarsfrihet för sina handlingar.

24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet:

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.
Rätt till nödvärn föreligger mot
1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458).

6 § Om någon i fall där 1--5 §§ detta kapitel eller 10 § polislagen (1984:387) är tillämplig har gjort mer än vad som är medgivet, skall han ändå vara fri från ansvar, om omständigheterna var sådana att han svårligen kunde besinna sig. Lag (1994:458).

Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:3freak hua det där är något jag inte vill vara med om i alla fall inte när jag är hemma tja inte på jobbet heller.......du hade ren bontur att du kan slå hårt då en hög person inte känner smärta som hmmm man ska. :tummenupp
Måste även få säga att du handlade på helt rätt sätt och det är skönt att höra att polisen agerade så fort.
Hoppas allt löser sig med hojen (borde göra det med tanke på hur de hände)

// Kakan

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
En föredetta kollega till mig har jobbat som polis i Malmö i över 25 år innan han sadlade om. Han har massor med erfarenhet om detta ämnet.
Han säger att det är 2 saker man ska göra när någon misstänkt drogpåverkad försöker ta ens EGENDOM.
1. Sätt dig i säkerhet.
2. Larma polis.

Det man absolut inte ska göra är att försöka lösa det på egen hand.
Han har berättat historier om när dom varit 6-7 poliser som både använt batong samt pepparsprej på knarkare helt utan resultat. Trots att dom varit så många, med divere hjälpmedel samt träning har dom ändå i vissa fall haft problem att får bukt på en enda knarkare.

I detta fallet hade jag gjort likadant som trådskaparen. Min hoj är inte värd att sätta min hälsa i fara.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Deimos skrev:
En föredetta kollega till mig har jobbat som polis i Malmö i över 25 år innan han sadlade om. Han har massor med erfarenhet om detta ämnet.
Han säger att det är 2 saker man ska göra när någon misstänkt drogpåverkad försöker ta ens EGENDOM.
1. Sätt dig i säkerhet.
2. Larma polis.

Det man absolut inte ska göra är att försöka lösa det på egen hand.
Han har berättat historier om när dom varit 6-7 poliser som både använt batong samt pepparsprej på knarkare helt utan resultat. Trots att dom varit så många, med divere hjälpmedel samt träning har dom ändå i vissa fall haft problem att får bukt på en enda knarkare.

I detta fallet hade jag gjort likadant som trådskaparen. Min hoj är inte värd att sätta min hälsa i fara.
Exakt, det är det jag försökt säga hela tiden. Jag är helt för självförsvar, jag säger bara att man först och främst skall tänka på sitt eget liv och lem, en påtänd knarkare är farlig och svår att få bukt med. Det är oftast bäst att kalla på polis, då de tenderar att ha a) träning, b) batong, c) pistol och d) skyddsväst.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Självförsvarsrätten är (ganska) god i sverige. Nödvärnsexcess innebär i realiteten ganska fria händer så länge man inte plockar upp ett pumphagel eller nåt.

Det bästa självförsvaret är dock ett par fina gympadojjor och en fri öppning.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln