[Mr.Schufemtii] skrev:
Det var väldigt otäckt!! Killen har ju åkt dit och sitter häktad. Så förhoppningsvis så går rättsprocessen fort.
Han kommer att bli åtalad för hemfridsbrott, olaga hot och rån.
Då jag bara har trafikförsäkring på hojen så blandar jag inte in Fsb.
Killen skall betala för reperationerna, vilket kommer bli dyrt.
Nya kåpor på båda sidorna, ny tank, ny toppkåpa, blinkers, backspeglar, kåpglas, nytt slipon. Sedan så är det något i gaffeln fram som är skevt samt att växellådan måste tittas igenom. Sedan vet jag ju inte om ngt annat i motor har gått åt helvete.
Men jag är glad att jag klarade mig iaf.
Tack för allt stöd....
//Olle
Det du råkat ut för är inte vanlig stöld utan rån, vilket du nog fått klart för dig om inte annat så från de åtalspunkter som åklagaren valt att åtala killen för!
När det gäller ersättning för skadorna skall du dock nog vara lite mer realistisk och räkna med möjligheten att killen, som uppenbarligen har stora problem, inte har så där himla mycket stålar till övers för att betala skadorna på din hoj. För det är faktiskt vad det är frågan om! De ev. pengar som killen drar in/månad skall i första hand gå till hans leverne (mat, hyra, ev. underhåll av barn mm.). Om det blir några pengar över kanske du får del av dem så du kan laga din hoj. Men risken är stor att det finns andra gäldenärer som står på förtur hos kronofogdemyndigheten så som elbolag, telebolag. Dvs. kort och gott andra företag! Du kommer långt ner på en sådan lista, tyvärr!
Du bär därför ändå ta kontakt med ditt försäkringsbolag och fråga dem hur du skall göra och om du behöver något intyg från dem för att gå vidare! Jag vill inte måla fan på väggen men det ser dystert ut för din "moppe"!
När det gäller dig personligen så har du dock all rätt att ansöka om ersättning för psykiskt lidande och kränkning. I första hand via din hemförsäkring och eller olycksfallsförsäkring. Om de inte täcker ev. ersättning kan du alltid söka om ersättning från brottsoffermyndigheten men innan dess måste du ha ansökt om utmätning hos kronofogdemyndigheten.
Inget av detta är dock möjligt för än en dom har fallit där man de facto utdömmer ersättning till dig! Inför rättegången, vilket allt tyder på kommer bli av, tycker jag dock du skall ta kontakt med åklagaren, som för din talan, och beskriva dina ersättningskrav iom. att hojen blev så skadad. Glöm dock inte bort din personliga del för det ÄR en traumatisk händelse du har råkat ut för och enl. konstens alla regler är du berättigad till ersättning för om inte annat psykiskt lidande.
Dvs. dina ev. ersättningar delas in i 2 huvudgrupper där de skador/lidande du som person råkat ut för. Beloppen för detta varierar aningen men är inga enorma belopp. Du kan kanske räkna med en ersättning av någon stanns mellan 10 000 - 20 000 kr (i bästa fall).
Och den andra delen är ersättning för din skadade motorcykel, vilken du INTE kan få ut av brottsoffermyndigheten. Kvar finns alltså ditt försäkringsbolag, Trafikskadenämnden och kronofogdemyndigheten! Denna del kan alltså bli en långvarig process så försök ligg på och dra i tåtarna så mycket du kan för om det vill sig illa är allt inte klart till nästa sommar eftersom allt bygger på att det finns en fällande dom och att resp. myndighet skall ha hanterat ärendet innan nästa kan ta vid (tex. kronofogdemyndigheten).
När det gäller själva agerandet på plats anser jag att du gjorde fullständigt rätt som försökte undvika handgemäng med en person du inte vet någonting om. Det är ofta bättre att "fly än illa fäkta" precis som du gjorde. Du skall ha en eloge för ditt agerande som var exemplariskt där jag då tänker på följande:
Tillmötesgå gärningsmannen för att undå handgemäng - ta tillfället i akt att fly som gavs - larma och avvakta tills förstärkning anländer och låt dem sköta det hela!
Skönt att höra att du klarade dig fysiskt från skador. Förringa inte den psykiska effekten som kan visa sig långt efteråt. Om man har behov kan man få hjälp med samtalskontakt via brottsoffermyndigheten. Tag antingen direktkontakt med dem eller med polisen som kan vägleda dig rätt!
Lycka till!
// Niklas