Otäck MC-stöld

Aion

black danger lost in the woods
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Supermoto + mini + TM-enduro
kjuze skrev:
Hur gick det sen då?
Mannen var påverkad av narkotika visade det sig och han blev dömd till fängelse för bl.a grovt olaga hot. Han hade nämligen inte uppsåt att döda mig, bara skrämmas lite… Han var ju dessutom lite psykiskt sjuk och hade en bra vårdprognos…

Svenska rättsamhället är ett skämt

miicke

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
kawasaki zx7r -99
Kay skrev:
Shish, låter som en otäck scen ur en actionfilm. Fifan vad räligt, snyggt du räddade situationen iaf.
Ta tag i en advokat och se till att stämma honom på så mkt du kan, olaga hot, hemfridsberövande (ja det heter väl nåt liknande), stöld, misshandel (han puttade ju runt dig), psykiskt lidande osv...
Du kanske får dig 10 lök till förrutom hojen iaf!

Han får utan tvekan 10.000 ifall han har lite tur i rätten. Min polare blev misshandlad och fick 8.000 för det i skadestånd och detta är ju värre, tycker jag.

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Tack för allt stöd!!!
Jag ska ta kontakt med advokater, brottofferjouren, åklagare, MC- handlare, FSB i veckan som kommer. Jag kommer att meddela hur det hela går...
Och jag hoppas att killen åker dit ordentlig...
//Olle

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Kan vara berättigat juridiskt, alltid berättigat moraliskt.

Som sagt, det beror på situationen. Skjutvapen är i regel övervåld. Tycker du det är moraliskt berättigat att skjuta en flyende inbrottstjuv i ryggen?

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
kjuze skrev:
Hur gick det sen då?
Mannen var påverkad av narkotika visade det sig och han blev dömd till fängelse för bl.a grovt olaga hot. Han hade nämligen inte uppsåt att döda mig, bara skrämmas lite… Han var ju dessutom lite psykiskt sjuk och hade en bra vårdprognos…

Vad är det för jävla skitjurist som kommer fram till att en yxa slungad med sådan kraft att man inte får ut den ur dörren den träffar inte är dödligt uppsåt ? Fan, är dom lobotomerade hela högen? :4skrika :4skrika

snowwhite

GOOOO ROSSI!!
Gick med
13 Apr 2004
Hoj
Kawasaki ZX6R -03-Såld
Kay skrev:
Shish, låter som en otäck scen ur en actionfilm. Fifan vad räligt, snyggt du räddade situationen iaf.
Ta tag i en advokat och se till att stämma honom på så mkt du kan, olaga hot, hemfridsberövande (ja det heter väl nåt liknande), stöld, misshandel (han puttade ju runt dig), psykiskt lidande osv...
Du kanske får dig 10 lök till förrutom hojen iaf!

håller med till 100%!
Helt otroligt, sånt händer ju inte i verkliga livet.
Skönt att du klarade dig bra o mår bra efter omständigheterna. Synd med hojen bara!

Ibland måste man bara älska polisen alltså...

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Markus skrev:
Vad är meningen?

Att försöka belysa hur det KAN se ut på båda sidorna eftersom så många, initialt i denna tråden, minst sagt utryckte agretioner med starkt inslag av våld mot gärningsmannen i fråga, vilket jag anser är fel!

Jag tog med andra ord inte upp ämnet för att jag anser att det är synd om förövaren eller att förövaren har någon rätt att bete sig som han gjorde, vilket du och vissa andra tycks tro!

När det gäller narkomaner/drogmissbrukare har vi uppenbarligen olika erfarenheter du och jag! De jag har kontakt med och som jag hjälper/har hjälpt har en helt annan uppväxt än majoriteten av svenska folket, ur negativ synvinkel!

Självklart är jag allvarlig när jag vill försöka belysa att det alltid finns TVÅ sidor av vad som häner och självklart är jag allvarlig när jag försöker belysa att båda människorna i detta fallet torde vara offer. För du tror väl inte på fullaste allvar att killen som nu begick brottet, och som han bör och skall straffas för, blev sådan av egen fri vilja. Drogmissbrukare menar jag!???

Vad du inte tycks förstå är att jag på inget sätt ifråntar honom ansvaret för just denna enskilda händelse. För DET var ett eget fritt val, under inflytande av droger, att agera som han gjorde. Och det är oacceptabelt i sverige. MEN eftersom sannolikheten är att killen kommer vara ute ur fängelset/vårdinrättningen inom en snar framtid så ligger det ju inte bara i hans eget intresse (får man hoppas) utan även i allas vårat intresse att han får den hjälp han behöver för att klara sig ute i samhället utan att ställa till med mer problem för sig själv och andra!

Nu tog jag inte upp ämnet för just detta enstaka fallet utan mer, som tidigare sagt, för att belysa hur det KAN vara! Vad trodde du jag menade?

// Niklas
P.S Är åter måndag!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Som sagt, det beror på situationen. Skjutvapen är i regel övervåld. Tycker du det är moraliskt berättigat att skjuta en flyende inbrottstjuv i ryggen?

Tveksamt, jag svarar inte kategoriskt nej i alla fall. HGar man ett samhälle som detta då polisen är oförmögen att förhindra brott och lagföra brottslingar så blir det en knivig fråga. Jag skulle inte titta snett på den som gjort det i alla fall, så mycket kan jag säga.

Här handlade det visserligen inte om en flyende inbrottstjuv utan om en individ som rånar folk i hemmet, vilket jag definitivt bör stävjas med de medel som den drabbade anser lämpliga för stunden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Avarage skrev:
...utryckte agretioner med starkt inslag av våld mot gärningsmannen i fråga, vilket jag anser är fel!

...och det anser jag inte vara fel.

Avarage skrev:
Jag tog med andra ord inte upp ämnet för att jag anser att det är synd om förövaren eller att förövaren har någon rätt att bete sig som han gjorde, vilket du och vissa andra tycks tro!

Det gjorde du väl visst det, varför började du annars jämföra hans livsöde med ett av de värsta livsöden som skildrats i svensk skitfilmshistoria?

Avarage skrev:
När det gäller narkomaner/drogmissbrukare har vi uppenbarligen olika erfarenheter du och jag! De jag har kontakt med och som jag hjälper/har hjälpt har en helt annan uppväxt än majoriteten av svenska folket, ur negativ synvinkel!

Okidoki.

Avarage skrev:
. För du tror väl inte på fullaste allvar att killen som nu begick brottet, och som han bör och skall straffas för, blev sådan av egen fri vilja. Drogmissbrukare menar jag!???

Ointressant fråga, han blev säkert inte född av fri vilja heller. Det är hans problem nu, och han hanterar det inte speciellt bra genom att råna andra människor.

Avarage skrev:
... under inflytande av droger,

Vilket ingen här egentligen vet, huruvida han var påverkad av droger alltså.

Avarage skrev:
. MEN eftersom sannolikheten är att killen kommer vara ute ur fängelset/vårdinrättningen inom en snar framtid så ligger det ju inte bara i hans eget intresse (får man hoppas) utan även i allas vårat intresse att han får den hjälp han behöver för att klara sig ute i samhället utan att ställa till med mer problem för sig själv och andra!

Ja, det är sant men det bästa vore om han aldrig kom ut ur fängelset. Det har dock inget med hans bakgrund att göra. Det finns massor med människor med trasig uppväxt som inte rånar andra för det. Jag bryr mig inte varför de gör det, jag bryr mig bara om att det inte skall ske.

Avarage skrev:
Nu tog jag inte upp ämnet för just detta enstaka fallet utan mer, som tidigare sagt, för att belysa hur det KAN vara! Vad trodde du jag menade?
!

Vi vet hur det kan vara, det kan vara så att han är ute om max 16 månader igen och komemr därefter fortsätta förpesta omgivningen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Tveksamt, jag svarar inte kategoriskt nej i alla fall. HGar man ett samhälle som detta då polisen är oförmögen att förhindra brott och lagföra brottslingar så blir det en knivig fråga. Jag skulle inte titta snett på den som gjort det i alla fall, så mycket kan jag säga.

Här handlade det visserligen inte om en flyende inbrottstjuv utan om en individ som rånar folk i hemmet, vilket jag definitivt bör stävjas med de medel som den drabbade anser lämpliga för stunden.

Men du utvidgade det hela till att omfatta alla situationer som kan uppkomma därav. Att skjutvapen alltid var moraliskt berättigade, att rånaren/tjuven flyr efter förrättat dåd är inte en helt ovanlig situation.

Om någon blåser skallen av en rånare/tjuv i sitt hem skulle jag nog undra vad det var för en filur. Skjuter verkanseld gör man som en absolut sista utväg.

Dessutom skulle jag vilja påstå att ingen polismakt i världen kan förhindra impulsiva och spontana brott av denna typ, däremot kan de snabbt vara på plats och gripa honom vilket de var i detta fall. Rån är ganska högprioriterat hos polisen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Men du utvidgade det hela till att omfatta alla situationer som kan uppkomma därav. Att skjutvapen alltid var moraliskt berättigade, att rånaren/tjuven flyr efter förrättat dåd är inte en helt ovanlig situation.

Nej, då var jag otydlig eller så missförstås jag. Poängen är att det alltid är rätt att göra vad-man-känner-för med den som befinner sig olovligen idet hem och eventuellt kan tänkas bli en fara.

Chris Ash skrev:
Om någon blåser skallen av en rånare/tjuv i sitt hem skulle jag nog undra vad det var för en filur. Skjuter verkanseld gör man som en absolut sista utväg.

Jag tycker det är helt ok, rånaren har inget där att göra och efter ett antal rånmord (smålandshistorien tv4 igår tex) så är det bättre att inte chansa.

Chris Ash skrev:
Dessutom skulle jag vilja påstå att ingen polismakt i världen kan förhindra impulsiva och spontana brott av denna typ, däremot kan de snabbt vara på plats och gripa honom vilket de var i detta fall. Rån är ganska högprioriterat hos polisen.

Ja, det är sant. De gjorde ett bra jobb och det finns ingen att klandra. Om trådstartaren däremot hade gått "för att hämta nycklarna" och sedan återvänt till herren i vardagsrummet med en 22:a och laddat ur den i fejset på honom så hade jag bara gratulerat.

cha0s

Total galning?
Gick med
22 Oct 2003
Hoj
R6 med lila kåpor
Ett sätt att få ut dina pengar på som jag inte sett någon i tråden ge dig råd om är att försöka sälja skulden till något inkasso bolag. Dock kan det först ske efter rättegången.

Jag vet inte om det fungerar men det är en idé.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
cha0s skrev:
Ett sätt att få ut dina pengar på som jag inte sett någon i tråden ge dig råd om är att försöka sälja skulden till något inkasso bolag. Dock kan det först ske efter rättegången.

Jag vet inte om det fungerar men det är en idé.

Det går inte med privatpersoners skulder, jag har prövat. :mad:
En narkoman är skyldig mig 500:- sedan Januari 1996 (tror jag). Han är skyldig Apoteket, vårdnadsskulder, skadestånd mm mm - jag komemr aldrig få den 500 lappen.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Nej, då var jag otydlig eller så missförstås jag. Poängen är att det alltid är rätt att göra vad-man-känner-för med den som befinner sig olovligen idet hem och eventuellt kan tänkas bli en fara.

Det är alltid ok att göra vad som krävs för att freda sig,sin egendom eller familj.Att möta reella hot, inte eventuella. Det är en jäkla skillnad.

Markus skrev:
Jag tycker det är helt ok, rånaren har inget där att göra och efter ett antal rånmord (smålandshistorien tv4 igår tex) så är det bättre att inte chansa.

Som tur är har gemene man inte tillgång till skjutvapen......
Jag vet inte om jag tycker det är chansartat att gripa någon medelst skjutvapen, framför att skjuta honom. Man bör alltid sträva efter en fredlig lösning. Sen att det är omöjligt att uttala sig i det generella fallet är helt säkert. Det är därför vi har ett rättssytem som kommer att pröva den hypotetiska dödsskjutningen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Det är alltid ok att göra vad som krävs för att freda sig,sin egendom eller familj.Att möta reella hot, inte eventuella. Det är en jäkla skillnad.

Någon som med hot eller våld mot person elelr sak tagit sig in i din bostad är alltid ett hot, om det är eventuellt eller reellt kan man diskutera i det oändliga.

Jag tyckte det var urskoj med den gamla gubben som för ett antal år sedan blev bestulen av sina grannar mitt på ljusa dagen då och då. De stal hans ved, de visste att han rörde sig sakta och hörde dåligt och hade nedsatt syn. Det de inte visste var att han tröttnade och fällde en av dem med en hagelsvärm. Klockrent, helt rätt och alldeles, alldeles underbart. :tummenupp

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
Någon som med hot eller våld mot person elelr sak tagit sig in i din bostad är alltid ett hot, om det är eventuellt eller reellt kan man diskutera i det oändliga.

Jag tyckte det var urskoj med den gamla gubben som för ett antal år sedan blev bestulen av sina grannar mitt på ljusa dagen då och då. De stal hans ved, de visste att han rörde sig sakta och hörde dåligt och hade nedsatt syn. Det de inte visste var att han tröttnade och fällde en av dem med en hagelsvärm. Klockrent, helt rätt och alldeles, alldeles underbart. :tummenupp

Bra försök! Men det var lite för uppenbart. Jag nappar inte.

Gabor

Guest
skjutvapen fungerar.... :yoparty

Min far var ute med en kompis på en skjutbana för ett par år sedan och provsköt sina ak4 or i övningssyfte inför en tävling.
Båda tillhör eliten i pricksytte inom hemvärnet.
Det hade tydligen ett antal "nysevnskar hört" och började närma sig de båda när de upptäcktes.
Farsan är van med att hantera "fi" sedan barnsben i ett europeiskt land,så han bad dem stanna, vända om och försvinna....de brydde sig inte...han slog ner laddarmen och osäkrade .
Upplyste om att de var på militärt övningsområde, osv, varning alltså.
Dessa individer på besök hade hånflinat åt "pensionärerna" och fortsatt framåt....
farsan drog av två snabba skott mot ett träd en bit vid sidan om och sedan siktat i marken fram för......hejdå vad dom försvann....
Akta er för skjutglada gubbar......

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...