Markus skrev:
Att försöka belysa hur det KAN se ut på båda sidorna eftersom så många, initialt i denna tråden, minst sagt utryckte agretioner med starkt inslag av våld mot gärningsmannen i fråga, vilket jag anser är fel!
Jag tog med andra ord inte upp ämnet för att jag anser att det är synd om förövaren eller att förövaren har någon rätt att bete sig som han gjorde, vilket du och vissa andra tycks tro!
När det gäller narkomaner/drogmissbrukare har vi uppenbarligen olika erfarenheter du och jag! De jag har kontakt med och som jag hjälper/har hjälpt har en helt annan uppväxt än majoriteten av svenska folket, ur negativ synvinkel!
Självklart är jag allvarlig när jag vill försöka belysa att det alltid finns TVÅ sidor av vad som häner och självklart är jag allvarlig när jag försöker belysa att båda människorna i detta fallet torde vara offer. För du tror väl inte på fullaste allvar att killen som nu begick brottet, och som han bör och skall straffas för, blev sådan av egen fri vilja. Drogmissbrukare menar jag!???
Vad du inte tycks förstå är att jag på inget sätt ifråntar honom ansvaret för just denna enskilda händelse. För DET var ett eget fritt val, under inflytande av droger, att agera som han gjorde. Och det är oacceptabelt i sverige. MEN eftersom sannolikheten är att killen kommer vara ute ur fängelset/vårdinrättningen inom en snar framtid så ligger det ju inte bara i hans eget intresse (får man hoppas) utan även i allas vårat intresse att han får den hjälp han behöver för att klara sig ute i samhället utan att ställa till med mer problem för sig själv och andra!
Nu tog jag inte upp ämnet för just detta enstaka fallet utan mer, som tidigare sagt, för att belysa hur det KAN vara! Vad trodde du jag menade?
// Niklas
P.S Är åter måndag!