Otroligt uppskattat!

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Personligen fattar jag inte hur det kan vara tillåtet att vistas bland trafik på en häst.

Det är ju lika illa som att åka hoj med trasiga bromsar, en gas som hänger sig på fullgas utan anledning ibland och ett styrlager som gör att det inte går att styra ibland.

Förbjud genast hästar på allmänna vägar, dom är trafikfarliga.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Lust att länka till den aktuella paragrafen?

Vet inte vart den står, men har själv råkat ut för att min förra häst sparkade in sidan på en bil som körde på tok förnära och då sa försäkringsbolaget att det var helt och hållet bilens fel och det skulle bilisten stå för.

Sen om han hade försäkring så de täckte hans skador vet jag inte, men jag erbjöd mig att betala en del iaf, men det ville han inte då han ansåg att han körtför nära och det var hans fel vilket så även var fallet.

Men det kan ju vara svårt för en bilist som inte kan hästar att läsa av dem och sen har ju hästar en förmåga att hålla sig på rätt ställe för att i nästa sekund vara på heeelt fel ställe.

Men ring ditt försäkringsbolag så kan de säkert ta fram vart den lagen står.

Personligen fattar jag inte hur det kan vara tillåtet att vistas bland trafik på en häst

Häst= fordon = fordon ska hålla sig på vägen därav får vi inte rida på tex cykelbanor fast jag gör det ändå.
 
Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Även jag tillhör kategorin som givetvis saktar in & antingen växlar upp eller håller in kopplingen så att man smyger förbi lugnt & fint. Elakt vore det annars!
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Trycker själv in kopplingen och rullar förbi. Men min fråga är hur långt från hästen bör man vara innan man slår på igen? Det är ju inte så att jag kör lungt i 400 m efter.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Trycker själv in kopplingen och rullar förbi. Men min fråga är hur långt från hästen bör man vara innan man slår på igen? Det är ju inte så att jag kör lungt i 400 m efter.

Näe det behöver man inte göra heller men säg ca 50 m och att man sen smyger på med gas så det inte är tyst och sen låter helvete för då blir många hästar jätte rädda. Men kommer ljudet sakta och stegras uppåt samtidigt som hojen försvinner längre bort brukar det gå jätte bra :)

Sen om man ser att det är en väldigt orolig häst som studsar överallt kan man ju vänta lite extra...
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Vet inte vart den står, men har själv råkat ut för att min förra häst sparkade in sidan på en bil som körde på tok förnära och då sa försäkringsbolaget att det var helt och hållet bilens fel och det skulle bilisten stå för.

Sen om han hade försäkring så de täckte hans skador vet jag inte, men jag erbjöd mig att betala en del iaf, men det ville han inte då han ansåg att han körtför nära och det var hans fel vilket så även var fallet.

Men det kan ju vara svårt för en bilist som inte kan hästar att läsa av dem och sen har ju hästar en förmåga att hålla sig på rätt ställe för att i nästa sekund vara på heeelt fel ställe.

Men ring ditt försäkringsbolag så kan de säkert ta fram vart den lagen står.

Det tror jag inte att de kan. Häst räknas som fordon och följaktligen blir trafikskadelagen aktuell. Den reglerar inte uttryckligen häst. Snarare är det så, att allmänna principer gäller, både såväl gällande ansvar som jämkning, och att det följaktligen inte går att kategoriskt säga att billisten alltid kommer åka på (fulla) ansvaret.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det tror jag inte att de kan. Häst räknas som fordon och följaktligen blir trafikskadelagen aktuell. Den reglerar inte uttryckligen häst. Snarare är det så, att allmänna principer gäller, både såväl gällande ansvar som jämkning, och att det följaktligen inte går att kategoriskt säga att billisten alltid kommer åka på (fulla) ansvaret.

Kan säkert vara att det står så men jag har aldirg hört om ett fall där hästen (hästägaren) åkt på någon del av ansvaret utan i de fall jag har hört talas om vilket är flertalet så har det alltid varit bilistens fel.
Men visst kan säkert ryttaren åka på ngt med om den gör något på tok galet.

Tror hur som helst att man ska utgå ifrån att det är bilisten som åker dit om det händer ngt.
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Näe det behöver man inte göra heller men säg ca 50 m och att man sen smyger på med gas så det inte är tyst och sen låter helvete för då blir många hästar jätte rädda. Men kommer ljudet sakta och stegras uppåt samtidigt som hojen försvinner längre bort brukar det gå jätte bra :)

Sen om man ser att det är en väldigt orolig häst som studsar överallt kan man ju vänta lite extra...

Ska tänka på det men det tar lite tid innan man når varvstoppet :D
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lust att länka till den aktuella paragrafen?

Jag har inte någon länk till just den aktuella lagtexten men i stort handlar det om att motorcykeln är ett försäkringspliktigt fordon medan en häst inte har något tvång att den ska ha trafikförsäkring.
I och med det så hamnar alltid skulden primärt på fordonsägaren vid en sammanstötning.
För att göra det ännu lite roligare så tror jag faktiskt att det är så dumt att skador på bilen eller motorcykeln inte automatiskt ersätts av försäkringen om du inte har helförsäkring. Jag tror till och med att i en del försäkringsbolags vilkor måste du ha tillägg för vilt för att du ska få ersättning om en häst sparkar in sidan på din bil.

Men att det blir fordonets försäkring som ska ersätta skadorna beror alltså på att en häst inte är försäkringspliktig.

Trycker själv in kopplingen och rullar förbi. Men min fråga är hur långt från hästen bör man vara innan man slår på igen? Det är ju inte så att jag kör lungt i 400 m efter.

Du behöver inte vara så långt bort innan du ökar farten igen. Grejen är att försöka hålla ner sin ljudnivå när man är på väg mot hästen och sedan gå på gasen lugnt. Plötsliga ljud eller händelser får hästarna att reagera instinktivt och då är det flyktbetéende som triggas. Händer det när man är nära så hinner hästen flytta sig över hela vägbanan innan ens ryttaren själv hunnit fatta vad som händer.

Så länge du bara avstår ifrån att glida förbi tyst och sedan plötsligt tokvrida full rulle en halvmeter framför hästen så brukar det vara lugnt om hästen inte är extra nervig.
Och extra nerviga hästar brukar inte ryttare med självbevarelsedrift ta ut i trafiken så ofta.
 
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Personligen fattar jag inte hur det kan vara tillåtet att vistas bland trafik på en häst.

Det är ju lika illa som att åka hoj med trasiga bromsar, en gas som hänger sig på fullgas utan anledning ibland och ett styrlager som gör att det inte går att styra ibland.

Förbjud genast hästar på allmänna vägar, dom är trafikfarliga.

Ja, inte bara det, det är dessutom tillåtet att släppa ut barn rakt ut i trafiken på ett oförutsägbart "fordon" som kan förflytta sig fortare än vad som är lagligt för en EU-moppe. Finns ingen logik i det över huvud taget.

Häst= fordon = fordon ska hålla sig på vägen därav får vi inte rida på tex cykelbanor fast jag gör det ändå.

Ja, det är konstigt, men det konstigaste är ändå att hästar inte klassas som oregistrerat fordon, dvs de borde bara få framföras på inhägnat område. Som sagt, avsaknad av logik i regelverket.

-edit- jag slår givetvis av på gasen om jag möter hästar (eller människor) som rör sig längs vägen, i den mån jag har möjlighet att se dem i tid.
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det tror jag inte att de kan. Häst räknas som fordon och följaktligen blir trafikskadelagen aktuell. Den reglerar inte uttryckligen häst. Snarare är det så, att allmänna principer gäller, både såväl gällande ansvar som jämkning, och att det följaktligen inte går att kategoriskt säga att billisten alltid kommer åka på (fulla) ansvaret.

Nej. Visst har du i sak rätt men generellt sett så krävs det i princip att man kan bevisa att ryttaren varit uppenbart vårdslös för att något skadeståndsansvar från dennes sida ska gälla. Det går nog utterst sällan längre än att hästägaren eventuellt får något nedsatt ersättning om denne varit oaktsam. Att hästägaren får ersätta bilist eller MC-förare händer i princip aldrig.

Det är lite som med övergångsställen. Även om fotgängaren skulle ha kastat sig ut precis framför bilen så ligger du som fordonsförare djäkligt pyrt till om du klipper någon på övergångsstället. Att sedan fotgängare har skyldighet att se till att kliva ut på ett sådant sätt att en bil/mc rimligen kan hinna bromsa är nästan irrelevant då bevisbördan hamnar på fordonsföraren för att komma undan.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är för mig helt obegripligt hur någon som vet att deras häst är nervöst lagd ens tänker tanken på att ta ut den på allmän väg.:confused:

För några år sedan så mötte jag en travhäst på 90-vägen en bit ifrån byn, jag släppte av på gasen och smög förbi i 70 ungefär. Lika fullt så hytte gubbjäveln mot mig och blängde ungefär som att jag inte hade på vägen att göra!

Kan väl tillägga att nästa gång jag ser en travhäst utanför det huset blir det varvstoppen...:mad:
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Nej. Visst har du i sak rätt men generellt sett så krävs det i princip att man kan bevisa att ryttaren varit uppenbart vårdslös för att något skadeståndsansvar från dennes sida ska gälla. Det går nog utterst sällan längre än att hästägaren eventuellt får något nedsatt ersättning om denne varit oaktsam. Att hästägaren får ersätta bilist eller MC-förare händer i princip aldrig.

Det är lite som med övergångsställen. Även om fotgängaren skulle ha kastat sig ut precis framför bilen så ligger du som fordonsförare djäkligt pyrt till om du klipper någon på övergångsstället. Att sedan fotgängare har skyldighet att se till att kliva ut på ett sådant sätt att en bil/mc rimligen kan hinna bromsa är nästan irrelevant då bevisbördan hamnar på fordonsföraren för att komma undan.

Tja, det beror väl förmodligen på att häst/ryttare tenderar råka sämre ut än eventuell bil/mc, vilket snedvrider skadeståndstvister/-belopp åt ett visst håll. Det krävs bara medvållande för jämkning av skadestånd. Uppenbar vårdslöshet är ett krav som jag inte sett ställas i praxis (även om jag förvisso knappast satt mig in i detalj i aktuell praxis och egentligen inte sysslar med skadeståndsrätt i allmänhet eller hästar i synnerhet).

Anledningen till min ursprungliga fråga var att jag var skeptisk till att en faktisk uttrycklig paragraf existerade. Även om något är allmänt förekommande, betyder det inte att det inte finns undantag, och som jurist har jag lite svårt för personer som bygger sina argument på "jag har hört att", "brorsans polare säger att" eller "det finns en lag" när det uppenbarligen inte gör det.

Men hursomhaver, det är en diskussion för ett annat tillfälle. Tills vidare kan vi nöja oss med att få beröm för att vi använder insidan.. ..ibland iaf. :D
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Det är för mig helt obegripligt hur någon som vet att deras häst är nervöst lagd ens tänker tanken på att ta ut den på allmän väg.:confused:

Fast de flesta hästar fungerar alldeles utmärkt i trafiken om man tar det lite lugnt förbi dem.
Men det kan fort ändras från en lugn och trygg häst till en väldigt orolig,rädd,nervös häst om man far förbi som en idiot.

Sen tror jag ingen ryttare rider mer än absolut nödvändigt på vägen för det är verkligen skittråkigt.
Ungefär lika kul som att åka motorväg liksom...
 

BabyBlade

-Oxygenium-
Gick med
3 Jul 2005
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600RR 2003 (köper man rätt fr början behöver man inte byta !)
Sunt bondförnuft! att sakta in o smyga så diskret som möjligt (kanske med kopplingen intryckt om möjligt). Oftast får man en uppskattningens gest tillbaka också! SÅ bråttom har man aldrig att det är värt att åstadkomma en köttmassaker i brist på respekt och intakta hjärnceller.
 

Pennybridge

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2009
Ort
Pennybridge
Hoj
-93 Yamaha FZR
otroligt uppskattat om dessa ryttare plockar upp efter sina kreatur. i min värd lika mycket skottpengar på hästskits spridare som dom som inte plockar upp efter sina hundar.

Men självklart slår man av och håller avstånd. om inte för annat så för sin egen säkerhet i varje fall, då hästar, åsnor osv kan vara rätt oberäknliga.
 

Phåne

Slappröv
Gick med
10 Jan 2009
Ort
örebro
Hoj
Hojutta
Sjäv anser jag att man slår av på gasen när man ser en ryttare, men sen ska ryttaren kunna ställas till svars om man nu tar ut en häst i trafiken som inte är trafiksäker.

http://www.concinnity.se/trafik/

Hittade även detta!

Hästar i trafiken
Det råder viss osäkerhet bland många om hur en ryttare skall uppfattas i trafiken. Om man leder hästen eller rider så gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar och om man kör med häst och vagn eller med släde så är det ett fordon.

Reglerna i trafikförordningen gäller i tillämpliga delar för den som framför en häst i trafik. Ryttaren har liksom bilföraren skyldighet att iaktta och följa allmänna trafikregler och anvisningar.

Gångväg, cykelväg eller trottoar får inte man inte rida på. Ryttaren skall framföra sitt ekipage på körbanan om inte någon särskild ridbana finns anordnad. De ridande skall hålla sig så långt till höger som möjligt i körbanan. Om det finns vägren ska man använda sig av den. Man får dock inte färdas med häst på motorväg eller motortrafikled.

Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om man kommer från terrängen in på en väg så gäller väjningsplikt. Man skall ge tecken när man skall svänga. Tecken ges enklast genom att räcka ut handen, som när man cyklar.

Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänster sida av ekipaget.

Rider eller leder man en häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg.

Andra förare av fordon, som t.ex. bil- eller motorcykelförare, har att vara särskilt aktsamma när de möter ett ridekipage i trafik. De har en skyldighet vid omkörning att försäkra sig om att såväl häst och ryttare upptäcker dem. För att uppmärksamma hästekipaget på omkörning bör man då inte använda sig av signalhorn eller andra höga ljudsignaler om kan göra hästen orolig.

Skadestånd
Om en häst blir skrämd i samband med att den är i trafik och detta leder till någon forma av skada, kan skadeståndsansvar uppkomma. Skada kan uppkomma på såväl person som bil och häst och andra saker, t.ex. kläder.
I den mån skada uppkommer i följd av trafik med motordrivet fordon regleras ersättningsfrågorna i trafikskadelagen.

Personskada i följd av trafik med motordrivet fordon ersätts alltid och helt oberoende av om det förekommit vållande från förarens sida eller inte. I motsvarande mån gäller rätten till ersättning vid sakskada på sådan egendom som inte är motordrivet fordon i trafik eller befordras med det – d.v.s. t.ex. ersätts en häst som blir påkörd av ett motorfordon genom trafikförsäkringen. Då utgår liksom vid personskada ersättning ur fordonets försäkring oberoende av vållande på bilistens sida.

Det kan dock bli aktuellt med en jämkning (reducering) av ersättningen i de fall den skadelidande ryttaren är medvållande till skadan. Bedömningen görs utifrån ryttarens agerande då det är ryttaren som lider en sakskada om dennes häst blir skadad.

Till grund för en jämkning torde i första hand vara frågan om ryttaren har följt gällande trafikregler och anvisningar eller inte. En ryttare som t.ex. rider på fel sida av vägen eller korsar vägen på ett sätt som strider mot lokala trafikanvisningar eller trafikförordningen kan få sin ersättning jämkad på grund av medvållande. Likaså kan ryttaren enligt allmänna skadeståndsregler bli ansvarig mot bilföraren för skada som han eller hon genom oaktsamhet tillfogar bilen.


Källa: Tomas Hansson, Försäkringsjurist på Agria
 
Last edited:

SmiiX

Kawakisaki
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Skåne westcoast
Hoj
09, kawasaki, er-6n mattsvart
Jag skulle vara duktig en gång när jag kom på cross farandes, mullrar och skriker gjorde den. Så jag stängde av motorn och rullade förbi hästen och ryttaren men sen när jag skulle starta baktände fan skapet..:yoparty

Hästen gick upp på bakhjul..benet och gjorde många ljud och ryttaren svor åt mig.. kunde väl inte jag hjälpa, hoppade av cykeln och bad om ursäkt ändå..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top