Sjäv anser jag att man slår av på gasen när man ser en ryttare, men sen ska ryttaren kunna ställas till svars om man nu tar ut en häst i trafiken som inte är trafiksäker.
http://www.concinnity.se/trafik/
Hittade även detta!
Hästar i trafiken
Det råder viss osäkerhet bland många om hur en ryttare skall uppfattas i trafiken. Om man leder hästen eller rider så gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar och om man kör med häst och vagn eller med släde så är det ett fordon.
Reglerna i trafikförordningen gäller i tillämpliga delar för den som framför en häst i trafik. Ryttaren har liksom bilföraren skyldighet att iaktta och följa allmänna trafikregler och anvisningar.
Gångväg, cykelväg eller trottoar får inte man inte rida på. Ryttaren skall framföra sitt ekipage på körbanan om inte någon särskild ridbana finns anordnad. De ridande skall hålla sig så långt till höger som möjligt i körbanan. Om det finns vägren ska man använda sig av den. Man får dock inte färdas med häst på motorväg eller motortrafikled.
Bestämmelserna om väjningsplikt och stopplikt gäller. Om man kommer från terrängen in på en väg så gäller väjningsplikt. Man skall ge tecken när man skall svänga. Tecken ges enklast genom att räcka ut handen, som när man cyklar.
Kör man med vagn eller släde under mörker skall man ha lykta med vitt ljus framåt, lykta med rött ljus bakåt, orange reflex åt sidorna och två röda reflexer baktill. Lyktorna skall sitta på vänster sida av ekipaget.
Rider eller leder man en häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg.
Andra förare av fordon, som t.ex. bil- eller motorcykelförare, har att vara särskilt aktsamma när de möter ett ridekipage i trafik. De har en skyldighet vid omkörning att försäkra sig om att såväl häst och ryttare upptäcker dem. För att uppmärksamma hästekipaget på omkörning bör man då inte använda sig av signalhorn eller andra höga ljudsignaler om kan göra hästen orolig.
Skadestånd
Om en häst blir skrämd i samband med att den är i trafik och detta leder till någon forma av skada, kan skadeståndsansvar uppkomma. Skada kan uppkomma på såväl person som bil och häst och andra saker, t.ex. kläder.
I den mån skada uppkommer i följd av trafik med motordrivet fordon regleras ersättningsfrågorna i trafikskadelagen.
Personskada i följd av trafik med motordrivet fordon ersätts alltid och helt oberoende av om det förekommit vållande från förarens sida eller inte. I motsvarande mån gäller rätten till ersättning vid sakskada på sådan egendom som inte är motordrivet fordon i trafik eller befordras med det – d.v.s. t.ex. ersätts en häst som blir påkörd av ett motorfordon genom trafikförsäkringen. Då utgår liksom vid personskada ersättning ur fordonets försäkring oberoende av vållande på bilistens sida.
Det kan dock bli aktuellt med en jämkning (reducering) av ersättningen i de fall den skadelidande ryttaren är medvållande till skadan. Bedömningen görs utifrån ryttarens agerande då det är ryttaren som lider en sakskada om dennes häst blir skadad.
Till grund för en jämkning torde i första hand vara frågan om ryttaren har följt gällande trafikregler och anvisningar eller inte. En ryttare som t.ex. rider på fel sida av vägen eller korsar vägen på ett sätt som strider mot lokala trafikanvisningar eller trafikförordningen kan få sin ersättning jämkad på grund av medvållande. Likaså kan ryttaren enligt allmänna skadeståndsregler bli ansvarig mot bilföraren för skada som han eller hon genom oaktsamhet tillfogar bilen.
Källa: Tomas Hansson, Försäkringsjurist på Agria