Otroligt uppskattat!

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja, det beror väl förmodligen på att häst/ryttare tenderar råka sämre ut än eventuell bil/mc, vilket snedvrider skadeståndstvister/-belopp åt ett visst håll. Det krävs bara medvållande för jämkning av skadestånd. Uppenbar vårdslöshet är ett krav som jag inte sett ställas i praxis (även om jag förvisso knappast satt mig in i detalj i aktuell praxis och egentligen inte sysslar med skadeståndsrätt i allmänhet eller hästar i synnerhet).

Anledningen till min ursprungliga fråga var att jag var skeptisk till att en faktisk uttrycklig paragraf existerade. Även om något är allmänt förekommande, betyder det inte att det inte finns undantag, och som jurist har jag lite svårt för personer som bygger sina argument på "jag har hört att", "brorsans polare säger att" eller "det finns en lag" när det uppenbarligen inte gör det.

Men hursomhaver, det är en diskussion för ett annat tillfälle. Tills vidare kan vi nöja oss med att få beröm för att vi använder insidan.. ..ibland iaf. :D

Ja. Man ska vara glad för det beröm man får.

Du har helt rätt i att jag inte har några personliga erfarenheter av hur dom gällande lagtexterna används i praktiken då jag själv inte varit inblandad i något sådant vare sig som fordonsförare eller ryttare. Dock har jag tidigare varit med lite i "hästsvängen" och har fått berättat för mig om några sådana händelser och min bild utifrån det är att det ytterst sällan verkar falla någon som helst skuld på hästägaren/ryttaren alldeles oavsett vilket händelseförloppet varit.

Men i slutändan så är jag inte utbildad jurist eller på något annat sätt särskilt lämpad att tolka lagtexter och det är inte heller så att jag har någon större statistik att hänvisa till då det ju trots allt inte är jättevanligt med sammanstötningar mellan häst och motorfordon.

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Vill ta tillfället i akt å rikta ett hjärtligt tack till hästfolket som ser till att sitt djurs monstruösa skithögar inte hamnar på vägbanan. Inte för att jag nånsin sett nån sån, men det kan kanske finnas...

Jag tycker inte heller hästar hör hemma i trafiken annat än i särkilda fall. Jämför en lantbrukares flytt av kreatur, där det ska spärras av å varnas en sträcka innan. Nu e väl inte bönderna så överjävligt duktiga på det men men..
Allra bäst e när 13-14åriga tjejer å killar, som inte ens får köra 25km/h-moppe till stallet, får ge sig ut i trafik med ett totalt opålitligt fordon utan att behöva kunna en enda trafikregel.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Nu är jag från landet och vet att det här är något man får räkna med. Finner ändå det märkligt att varelser som enkom styrs av impulser och drifter, hur spattiga och hormonella de än må vara, tillåts vistas i trafiken hur som helst!

...och så beträffande hästarna....

Citerar pulkaskurk här;

"Kan säkert vara att det står så men jag har aldirg hört om ett fall där hästen (hästägaren) åkt på någon del av ansvaret utan i de fall jag har hört talas om vilket är flertalet så har det alltid varit bilistens fel.
Men visst kan säkert ryttaren åka på ngt med om den gör något på tok galet.

Tror hur som helst att man ska utgå ifrån att det är bilisten som åker dit om det händer ngt."

Det är en obehaglig inställning att "jag kan kosta på mig att bete mig hur som helst då någon annan ändå alltid åker på ansvaret". Hur är man funtad när man tar ut ett djur på/vid vägen, medveten om att den kan ställa till en hel del, också för ryttaren. Som jag ser det ökar det personliga ansvaret för ryttaren då man vet att djurets nycker kan ställa till allvarliga konsekvenser för vem som nu kommer i vägen. Dock är det väl allmänt känt att hästfolk anser sig spela i en egen liga och andra har att inrätta sig efter detta.

Nu är jag en av dem som beter mig på ett sätt detta amish-people verkar gilla. Släcker maskin och passerar rullande. Är det ett hispigt djur, trångt om utrymme och på annat vis riskabelt väntar jag tills de har packat sig iväg, mest för min personliga säkerhet. Inhägnade djur kan behöva vänja sig vid att det förekommer mc i miljön även om jag släpper av. Intressant är att de störs så oerhört mycket mer av twin och stånka även med originalsystem, kontra 4a med öppnare system. Vad är det egentligen som stör dem och går det att träna bort? Där vilar ett tungt ansvar på den som tar ut djuret på väg, speciellt som de inte juridiskt åker på ansvaret, det är man helt enkelt skyldig sin omgivning anser jag!

Problemet är väl att dessa tingestar i juridisk mening blir en cykel och den har vi ju inte körkort på.....ännu. Att djur och ryttare som inte har träning för att vistas i trafik, begrepp eller förmåga (vilket går att mäta) att kontrollera djurets nycker eller tillräcklig kunskap om trafiken får vistas på väg är, som den lite läskige Silbersky skulle sagt, "en absurditet".

Jag är för att de vistas i trafiken, under rätt premisser, även i landsbygd. Städningen efter utsläppen måste definitivt förbättras. Inte nog med att de där högarna är farliga, det är förnedrande att "köra i skiten....i skiten!"

Vad gör TS när det kommer en ettrig tvåtaktare och skrämmer slag på kreaturet, det är ju ändå något man som ryttare på cykelbanor måste räkna med?

Efter denna eda måste jag ändå berömma TS goda vilja och intention med tråden! Kul att nån tar notis!

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
...och så beträffande hästarna....

Citerar pulkaskurk här;

"Kan säkert vara att det står så men jag har aldirg hört om ett fall där hästen (hästägaren) åkt på någon del av ansvaret utan i de fall jag har hört talas om vilket är flertalet så har det alltid varit bilistens fel.
Men visst kan säkert ryttaren åka på ngt med om den gör något på tok galet.

Tror hur som helst att man ska utgå ifrån att det är bilisten som åker dit om det händer ngt."

Det är en obehaglig inställning att "jag kan kosta på mig att bete mig hur som helst då någon annan ändå alltid åker på ansvaret".

Vad gör TS när det kommer en ettrig tvåtaktare och skrämmer slag på kreaturet, det är ju ändå något man som ryttare på cykelbanor måste räkna med?

Efter denna eda måste jag ändå berömma TS goda vilja och intention med tråden! Kul att nån tar notis!

Fast där tycker jag att du dömer MIG helt fel!

Ja som fordonsförare tror jag att man ska utgå ifrån att man har fullt ansvar, därmed har jag ALDIRG sagt att jag som ryttare och hästägare inte har något ansvar och kan bete mig hur som helst för det! Så det där får du faktiskt ta tillbaka!

Men det kan ju lika gärna dyka upp en cross, skooter eller 4-hjuling i skogen med så det spelar ju egentligen ingen roll om det är på vägen, cykelbanan eller skogen sålänge man visar hänsyn till varann!

Jag rider inte på vägen om jag inte måste, men ibland måste man vare sig man vill eller ej.

Kommer ett motorfordon i skogen så ställer jag mig ju inte direkt mitt i vägen för den utan håller undan i möjligaste mån samma sak som jag upplever de flesta som kör cross här försöker ta en annan väg om det går när dem ser en häst.

Sen får inte moppar åka på cykelbanan heller för den delen.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fast de flesta hästar fungerar alldeles utmärkt i trafiken om man tar det lite lugnt förbi dem.
Men det kan fort ändras från en lugn och trygg häst till en väldigt orolig,rädd,nervös häst om man far förbi som en idiot.

Sen tror jag ingen ryttare rider mer än absolut nödvändigt på vägen för det är verkligen skittråkigt.
Ungefär lika kul som att åka motorväg liksom...

Du har en lite lustig definition på vad som fungerar utmärkt i trafiken...

• Gilla
Reaktioner: Loy

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Respekt vet jag inte men livrädd för hästen så nog drar man av på gasen alltid :tummenupp Trilla av en sån där härom året, farliga fordon det där.

dom är ju helt livsfarliga så ett under att de inte förbjudits ännu :D:näsblod

slår av eller håller jämn fart förbi på hög växel lite beroende på vart det är, de är väl inte rädda för saker som rör sig på vägen också hoppas jag:va

lite kamikazepiloter är de nog allt som ger sig ut på vägar, skoterspår och annat med dom där grejerna :D:näsblod

Kunkel

Der zweitakt taliban #6
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Nu med en CBR600RR 05:a, YZF750R 93:a, RDGV350rr, RD350 -84, TZ(r)250M -91:a åså nåra moppar(TZM50, Crescent GLX, Compact).

Hmm,:va mopeder är hänvisade till cykelbanan om det inte är skyltat med "Ej moped" Men det finns väl ingen regel utan undantag, så även i detta fallet EU-mopeder får INTE köra på cykelbana. Så Du har både rätt och fel i det med moped på cykelbana:hej

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Det är en obehaglig inställning att "jag kan kosta på mig att bete mig hur som helst då någon annan ändå alltid åker på ansvaret". Hur är man funtad när man tar ut ett djur på/vid vägen, medveten om att den kan ställa till en hel del, också för ryttaren. Som jag ser det ökar det personliga ansvaret för ryttaren då man vet att djurets nycker kan ställa till allvarliga konsekvenser för vem som nu kommer i vägen. Dock är det väl allmänt känt att hästfolk anser sig spela i en egen liga och andra har att inrätta sig efter detta.

Nu är jag en av dem som beter mig på ett sätt detta amish-people verkar gilla. Släcker maskin och passerar rullande. Är det ett hispigt djur, trångt om utrymme och på annat vis riskabelt väntar jag tills de har packat sig iväg, mest för min personliga säkerhet. Inhägnade djur kan behöva vänja sig vid att det förekommer mc i miljön även om jag släpper av. Intressant är att de störs så oerhört mycket mer av twin och stånka även med originalsystem, kontra 4a med öppnare system. Vad är det egentligen som stör dem och går det att träna bort? Där vilar ett tungt ansvar på den som tar ut djuret på väg, speciellt som de inte juridiskt åker på ansvaret, det är man helt enkelt skyldig sin omgivning anser jag.

för att träna bort ett nyckfullt beteende måste du vistas på en plats där dessa kan utlösas, för att få en trafiksäker häst måste du således vistas i trafiken.
Att inhägnade djur kan behöva tränas känns ju inte riktigt som din sak att bedöma, ett scenario är att du åker förbi med full gas och du noterar att hästen tar ett språng åt sidan, du tänker inte mer på detta men i själva verket har den skenat rätt igenom tråden, skärt sig och eventuellt dragit med hela flocken, några bryter sig och måste avlivas. Inte så himla shysst va? Detta gäller ju allt boskap även om just hästar tenderar till att vara de mest nyckfulla.
Dock +1 för att du inte tillämpar detta IRL, utan bara muttrar på ett forum hur du egentligen känner.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
ett scenario är att du åker förbi med full gas och du noterar att hästen tar ett språng åt sidan, du tänker inte mer på detta men i själva verket har den skenat rätt igenom tråden, skärt sig och eventuellt dragit med hela flocken, några bryter sig och måste avlivas. Inte så himla shysst va?

Fast i det där fallet borde väl ändå hästägaren ha såpass mycket gröt i skallen att han inte bygger hästhagen alldeles bredvid vägen?:va

Ungefär som att ha ett oinhägnat dagis alldeles vid E45 och anse att det är bilisternas skyldighet att se till så inga ungar blir överkörda...

issi

* 3 äpplen hög, som en smurf... *
Gick med
3 Aug 2005
Hoj
KTM EXC 250f Sixdays -13, 690 Duke -09
Jag tror att de allra flesta är hänsynsfulla när man möter häst och ryttare. Som det sagts tidigare så handlar det om sunt "bondförnut" och dryga 600 kg panik skojar man inte bort!
Och vad det gäller försiktighet så är ryttare i regel VÄLDIGT försiktiga med sina hästar. Försäkring eller ej, i typ 15 av 20 kapitel i veterinärhandboken står det slakt som enda lösning...

Men hästar är mysko djur och kan reagera väldigt konstigt...
En av mina unghästar rörde inte en min för varken bilar, lastbilar eller motorcyklar... MEN vid ett tillfälle när jag mötte en kille på rullskidor så blev kusen helt övertygad om att det var döden själv som kom.... För han blev så rädd att han la sig ner på vägbanan (hallååå hästar är flyktdjur och ska inte spela döda!?!?)
Killen på rullskidor såg iallafall VÄLDIGT förvånad ut... :va

I enduroskogen möter vi hästar ganska ofta men vi har för vana att stanna helt och stänga av motorerna.
Detta är väldigt uppskattat och en självklarhet för gänget jag kör med!

Man måste tänka ett steg längre...
För i många fall är det dottern till markägaren som sitter på hästen och den familjen ska man inte göra sig osams med! :)

/issi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du har helt rätt.

Förbjud mopederna på vägarna!

Ja, de också......och förbudsivrarna!

Ja som fordonsförare tror jag att man ska utgå ifrån att man har fullt ansvar, därmed har jag ALDIRG sagt att jag som ryttare och hästägare inte har något ansvar och kan bete mig hur som helst för det! Så det där får du faktiskt ta tillbaka!

Men det kan ju lika gärna dyka upp en cross, skooter eller 4-hjuling i skogen med så det spelar ju egentligen ingen roll om det är på vägen, cykelbanan eller skogen sålänge man visar hänsyn till varann!

Jag rider inte på vägen om jag inte måste, men ibland måste man vare sig man vill eller ej.

Kommer ett motorfordon i skogen så ställer jag mig ju inte direkt mitt i vägen för den utan håller undan i möjligaste mån samma sak som jag upplever de flesta som kör cross här försöker ta en annan väg om det går när dem ser en häst.

"Kör bara full när jag måste". Funkar?

Vad är det man måste och inte kan utföra på säkert sätt? Blir den spattiga hästen lämpligare för att ryttaren nu tycker man måste något? Finns det verkligen inga andra sätt och är det ok att bränna omkring med vad för skit som helst för att man skapat sig ett "måste"?

Mitt inlägg är skrivet lätt raljant och visst rymmer det åsikter även om allvaret inte är något signifikant i det skrivna. Tycker det är ett berömvärt initiativ. Du får väl missionera bland de dina (hästfolket) även om "en profet sällan blir trodd i sin hemstad".

Apropå mopedister anser jag dem vara en genetisk defekt. Annat var det på min tid. :käppen

Last edited:

Nazgul

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 - 06
Fast i det där fallet borde väl ändå hästägaren ha såpass mycket gröt i skallen att han inte bygger hästhagen alldeles bredvid vägen?:va

Ungefär som att ha ett oinhägnat dagis alldeles vid E45 och anse att det är bilisternas skyldighet att se till så inga ungar blir överkörda...

alla väljer inte vart vägarna ska byggas heller, men nu pratar vi mest småvägar och det finns många anledningar till varför ett område med mark behöver betas ned årligen, får man tom bidrag för i vissa fall.

Gick med
22 Dec 2004
Hoj
Thruxton -04
Intressant tråd måste jag säga ! :tummenupp
Jag har nog aldrig hört en "häst människa" som säger sin syn om detta ämne.
Bra !!!
Men eftersom min hoj låter en hel del så är jag van med att hantera dylika sittvationer.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Och när är det fritt fram att köra över småungar?

Förare har ALLTID en skyldighet att försöka undvika olyckor.

Ironiskt nog filmades idag DETTA på Stockholmen.

Lardi

Medlem
Gick med
5 Jun 2009
Hoj
Såld =(
Brukar också slå av, fast de kan juh ha med en uppväxt med hästar, vet att morsan var eld pch lågor när nån brassa förbi lite vårdslöst..

Man har flugit av ett sånt där havrefordon och de gör fan ont!

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Frugan är hEstfucko deluxe, så man försöker allt visa respekt, både för hEstsläp och lösspringande kreatur med ryttare. :hihi

Det kostar inte mycket att slå av lite, man åker för fort 99% av tiden ändå, brukar kosta på mig att hälsa på ryttarn' med, kramas i trafiken! :D

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Och när är det fritt fram att köra över småungar?

Förare har ALLTID en skyldighet att försöka undvika olyckor.

Ironiskt nog filmades idag DETTA på Stockholmen.

En sån dåre....han tjörde ju mot trafiken.

Är en häst ett fordon även när ingen styr den eller återgår den till att vara ett djur då?:va

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln