Otroligt uppskattat!

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Alltså är det inte dags att år 2010 inse att en häst inte är ett fordon längre??
Varför ska de få framföras på allmän väg överhuvudtaget? Det var typ hundra år sen vi behövde häst och vagn för att komma nån vart här i världen...

Men, snäll som jag är så slår även jag av på gasen och rullar förbi de gamla uråldriga fordonen, även kallad häst.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Alltså är det inte dags att år 2010 inse att en häst inte är ett fordon längre??
Varför ska de få framföras på allmän väg överhuvudtaget? Det var typ hundra år sen vi behövde häst och vagn för att komma nån vart här i världen...

Men, snäll som jag är så slår även jag av på gasen och rullar förbi de gamla uråldriga fordonen, även kallad häst.

Vi behöver inga motorcyklar heller.
Om bara hästarna är trafiksäkra så är de välkomna i trafiken.
Men det är de ju inte.
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Varför ska de få framföras på allmän väg överhuvudtaget?

Varför ska de flesta sh förare få köra på allmän väg? De kör som om de vore på banan men vad jag vet är vägen just allmän väg inte racebana med fri fart...

De flesta sh förare ställer till med fler olyckor i trafiken än vad än häst gör ;)
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Varför ska de flesta sh förare få köra på allmän väg? De kör som om de vore på banan men vad jag vet är vägen just allmän väg inte racebana med fri fart...

De flesta sh förare ställer till med fler olyckor i trafiken än vad än häst gör ;)

Problemet är att i häst/ryttare fallet är det ju tyvärr inte ryttaren som har det slutgiltiga beslutet utan hästen som till naturen är ett ganska korkat flockdjur som lätt blir nervöst.

På hojen är det ju förhoppningsvis föraren som bestämmer över hojen och hur han vill att den ska bete sig?
 

Smagatusk

Guest
trafikskatt+häst=nej+emc2/z= inga hästar på asfaltin

Och det gäller alla fordon med LGF-skylt också, i mitt tycke.

Varför ska de flesta sh förare få köra på allmän väg? De kör som om de vore på banan men vad jag vet är vägen just allmän väg inte racebana med fri fart...

De flesta sh förare ställer till med fler olyckor i trafiken än vad än häst gör ;)

Nu kastar du väl lite pil i kuvösen? För det första så generaliserar du ganska friskt när du skriver "de flesta sh-förare". För det andra så är väl cykelbanan som du framför din häst på inte en hästled?
 
Last edited:

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Nu kastar du väl lite pil i kuvösen? För det första så generaliserar du ganska friskt när du skriver "de flesta sh-förare". För det andra så är väl cykelbanan som du framför din häst på inte en hästled?

Njae jag ser inte speciellt många här som har icke sporthojar som kör speciellt fort. Däremot de flesta som framför sporthojar här i närheten gör det betydligt fortare än vad högsta tillåtna hastighet är och dessutom under väldigt lång tid, alltså inte bara för tex en omkörning. Kanske är skillnad här mot vart du bor jag vet inte.

Nu handlar det om 5-700m som jag vistas på cykelbanan för att jag måste jag kommer inte av gården annars. Och eftersom jag vet att min häst KAN bli stressad av trafik så väljer jag hellre cykelbanan än stora vägen av ren självbevarelsedrift och säkerhet för alla parter som befinner sig i närheten. Så då känns faktiskt det som ett bättre alternativ + att jag har mött ngn där 2 ggr tror jag så kan ju inte vara så fruktansvärt störande för dem som vistas på cykelbanan.
 

Lodet

Today it´s win or hospital !
Gick med
6 Feb 2006
Ort
Lomma
Hoj
ST3R
Underbar tråd!
Spattiga nervös och impulsiva djur finns det gott om i trafiken!
Allra värst har jag hört att dom är när de är i 18 till 24 års åldern och av manligt kön :näsblod
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Njae jag ser inte speciellt många här som har icke sporthojar som kör speciellt fort. Däremot de flesta som framför sporthojar här i närheten gör det betydligt fortare än vad högsta tillåtna hastighet är och dessutom under väldigt lång tid, alltså inte bara för tex en omkörning. Kanske är skillnad här mot vart du bor jag vet inte.

Ledsen att säga det men du befinner dig på sporthoj.com och inte moralhoj.com eller kromsläde.se eller dylika sidor... de flesta här gillar snabba hojar och jag tror nog att de flesta här inte håller hastigheten på just sådana fina 70vägar som stallen ligger utmed.
Som många här redan sagt, man försöker visa hänsyn... men det är nog inte detsamma som att hålla hastigheten hela tiden förutom vid just omkörningar.
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Njae jag ser inte speciellt många här som har icke sporthojar som kör speciellt fort. Däremot de flesta som framför sporthojar här i närheten gör det betydligt fortare än vad högsta tillåtna hastighet är och dessutom under väldigt lång tid, alltså inte bara för tex en omkörning. Kanske är skillnad här mot vart du bor jag vet inte.

Nu handlar det om 5-700m som jag vistas på cykelbanan för att jag måste jag kommer inte av gården annars. Och eftersom jag vet att min häst KAN bli stressad av trafik så väljer jag hellre cykelbanan än stora vägen av ren självbevarelsedrift och säkerhet för alla parter som befinner sig i närheten. Så då känns faktiskt det som ett bättre alternativ + att jag har mött ngn där 2 ggr tror jag så kan ju inte vara så fruktansvärt störande för dem som vistas på cykelbanan.

Du har ju själv kört sporthoj? Körde du alltid lagligt och tyst då?
 

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
norrtelje
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Du har ju själv kört sporthoj? Körde du alltid lagligt och tyst då?

Jag kör själv sporthoj ja och ja jag kör faktiskt lagligt +- ett par km/h aldrig så jag skulle kunna mista körkortet.

Jag kör tillräckligt mkt bana varje år så jag gasar av mig där, tycker personligen att hojkörning på gata i allmänhet suger men det är min åsikt.

Kör som folk på gatan och lek på banan där man får utan gnäll :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Varför ska de flesta sh förare få köra på allmän väg? De kör som om de vore på banan men vad jag vet är vägen just allmän väg inte racebana med fri fart...

De flesta sh förare ställer till med fler olyckor i trafiken än vad än häst gör ;)

Sådeså, också du är en piluttan!:tungan

(Tänkte bara höja den den retoriska nivån en smula).

Apropå din fråga, det får man inte.

Det krävs ett cert för att få framföra en mc/bil eller liknande på allmän väg.
Man erlägger avgifter för sitt fordon, besiktning av fordon, vägnät samt trafikövervakning.
Man hålls ansvarig för överträdelser man gör.
Man hålls ansvarig för vad individer (lägg gärna in t ex hästägare) företar sig, utan att de uppfyller något av ovanstående förutom det som tas ut via skattsedeln.

Är det inte lika bra att körkort blir en mänsklig rättighet, eller ta bort kravet på detsamma?
Varför skall alkohol/mediciner/droger öht få stå i vägen för ett så basalt behov som att köra omkring närhelst man vill, oavsett skick?

Nu gäller det bara att hitta nån sönderreglerad grupp i samhället som inte orkar protestera mot att de skall få det tvivelaktiga nöjet att klä skott för nämnda aktiviteter. Kort sagt, som det förhåller sig mellan hästfolk vs legitimerade trafikanter.

Lite förvånad över att ingen reagerat på den lätt sexistiska vinklingen i mitt första inlägg i tråden.


Var tillsammans med en tjej som hoppade på elitnivå, akademiker och grymt "redig", någon att räkna med på alla sätt......tills det handlade om hästen. Från att vara hur bra som helst, blev hon diametralt motsatt och verkade tappa proportinerna fullständigt inte minst beträffande sin egen roll i förhållande till omgivningen. Ffa försvann eget ansvar och skyldigheter fortare än man hinner säga "Men..."

"De flesta sh förare ställer till med fler olyckor i trafiken än vad än häst gör"

Metallhög eller köttberg, det är omdömet hos den som styr det är frågan om. Jag är av uppfattningen att fortskaffningsmedlets lämplighet för vägen(trafikmiljön) är ryttarens ansvar i båda fallen.

Du som sover med fienden kanske har förslag på förbättringar i beteende hos bägge parter. Om det nu finns något utrymme för självkritiskt tänkande hos ryttaren?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Vi behöver inga motorcyklar heller.
Om bara hästarna är trafiksäkra så är de välkomna i trafiken.
Men det är de ju inte.

Precis, det borde egentligen krävas körkort för häst och varje häst som ska framföras på allmän väg borde besiktigas för trafikvärdighet vartannat år. Allvarligt.
 

Smagatusk

Guest
Nu handlar det om 5-700m som jag vistas på cykelbanan för att jag måste jag kommer inte av gården annars. Och eftersom jag vet att min häst KAN bli stressad av trafik så väljer jag hellre cykelbanan än stora vägen av ren självbevarelsedrift och säkerhet för alla parter som befinner sig i närheten. Så då känns faktiskt det som ett bättre alternativ + att jag har mött ngn där 2 ggr tror jag så kan ju inte vara så fruktansvärt störande för dem som vistas på cykelbanan.

Du MÅSTE inte alls vistas på cykelbanan. Det är förbjudet enligt lag.

Din självbevarelsedrift är väldigt påtaglig, må jag säga. Du väljer hellre ett ställe att färdas på där det finns betydligt mer oskyddade trafikanter såsom cyklister och förmodligen en och annan mopedist, än stora vägen där det egentligen bara är du och din häst som kan fara illa?

Känns egoistiskt.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag tar det alltid lugnt förbi ett hästekipage för att visa hänsyn. Nu väntar jag på att ryttarna också ska visa hänsyn genom att plocka upp hästbajset efter sig, åtminstone på cykelbanor. :)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Brukar slå av, har hänt nån gång att man dragit av motorn och rullat förbi men de brukar få omvänd effekt när man sen drar igång motorn igen och de kommer en smäll istället :D
 

Smagatusk

Guest
har hänt nån gång att man dragit av motorn och rullat förbi...

... "när jag tyckte bruden på hästen såg skitsnygg ut och det var mitt sätt att ställa mig in."

Men vad fan är det här? Döda motorn... Verkligen? Varför..?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top