Otroligt uppskattat!

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
På hojen är det ju förhoppningsvis föraren som bestämmer över hojen och hur han vill att den ska bete sig?
...och ibland är det kanske det just DET som är problemet...? :rolleyes:

Klassisk urballad SHtråd efter vad som i mina naiva ögon såg ut som ett trevligt litet inlägg av någon som verkade glad över lite visad hänsyn och allmänt folkvett. Jävligt o-schyffert att bli glad över såna trivialiteter, absolut, men jag gillar't! :tummenupp

Vafan, bor ni så nära ridskolan så det stör så kan ni väl.... tja, flytta till den däringa vägen som är så poppis istället.... vahetteren nu igen.... skruven? Korven? Pulten?

Go Pulkaskurk, rid du på havrevovven vartfan som helst! :banana


:krama
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Avskyr att sådana opålitliga, tunga saker får vistas i trafik. Tyvärr är jag väluppfostrad så slår av.
Men ack är det många ryttare som hyttar med näven, kan ju inte minska ljudet innan jag upptäckt ekipaget.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Sådeså, också du är en piluttan!:tungan

(Tänkte bara höja den den retoriska nivån en smula).

Apropå din fråga, det får man inte.

Det krävs ett cert för att få framföra en mc/bil eller liknande på allmän väg.
Man erlägger avgifter för sitt fordon, besiktning av fordon, vägnät samt trafikövervakning.
Man hålls ansvarig för överträdelser man gör.
Man hålls ansvarig för vad individer (lägg gärna in t ex hästägare) företar sig, utan att de uppfyller något av ovanstående förutom det som tas ut via skattsedeln.

Är det inte lika bra att körkort blir en mänsklig rättighet, eller ta bort kravet på detsamma?
Varför skall alkohol/mediciner/droger öht få stå i vägen för ett så basalt behov som att köra omkring närhelst man vill, oavsett skick?

Nu gäller det bara att hitta nån sönderreglerad grupp i samhället som inte orkar protestera mot att de skall få det tvivelaktiga nöjet att klä skott för nämnda aktiviteter. Kort sagt, som det förhåller sig mellan hästfolk vs legitimerade trafikanter.

Lite förvånad över att ingen reagerat på den lätt sexistiska vinklingen i mitt första inlägg i tråden.


Var tillsammans med en tjej som hoppade på elitnivå, akademiker och grymt "redig", någon att räkna med på alla sätt......tills det handlade om hästen. Från att vara hur bra som helst, blev hon diametralt motsatt och verkade tappa proportinerna fullständigt inte minst beträffande sin egen roll i förhållande till omgivningen. Ffa försvann eget ansvar och skyldigheter fortare än man hinner säga "Men..."

"De flesta sh förare ställer till med fler olyckor i trafiken än vad än häst gör"

Metallhög eller köttberg, det är omdömet hos den som styr det är frågan om. Jag är av uppfattningen att fortskaffningsmedlets lämplighet för vägen(trafikmiljön) är ryttarens ansvar i båda fallen.

Du som sover med fienden kanske har förslag på förbättringar i beteende hos bägge parter. Om det nu finns något utrymme för självkritiskt tänkande hos ryttaren?

Yadda-yadda.

Faktum kvarstår, en ung man på retta är betydligt farligare än ridskoletjejer på väg till skogsslingan.

Tror du för en sekund att storebror staten hade låtit hästägarna vara om vi haft en skenande hEstdöd på gatorna? ;)

Det är ett så kallat icke-problem, och faktum kvarstår - vi skall visa dem respekt, precis som min dubbelmoral får mig att inte fuckyouburnouta mammor med barnvagn, eller sparka backspeglar av bilarna med gubbe-med-hatt bakom ratten (men ser inte lagen mig har jag inga problem att ta en böj i 170 på en krokig landsväg :ögontjänare ).

Elementärt.

Alla hamnar i försvarsställning när det gäller något de brinner för. PunGt.
 

sporthojsfarmor

aka Bikerwoman
Gick med
28 Jan 2010
Ort
Hallstavik
Hoj
Ducati Monster -05
Yadda-yadda.

Faktum kvarstår, en ung man på retta är betydligt farligare än ridskoletjejer på väg till skogsslingan.

Tror du för en sekund att storebror staten hade låtit hästägarna vara om vi haft en skenande hEstdöd på gatorna? ;)

Det är ett så kallat icke-problem, och faktum kvarstår - vi skall visa dem respekt, precis som min dubbelmoral får mig att inte fuckyouburnouta mammor med barnvagn, eller sparka backspeglar av bilarna med gubbe-med-hatt bakom ratten (men ser inte lagen mig har jag inga problem att ta en böj i 170 på en krokig landsväg :ögontjänare ).

Elementärt.

Alla hamnar i försvarsställning när det gäller något de brinner för. PuinGt.

Menar du på allvar att man inte får sparka av äldre gubbars backspeglar?? De är ju de som är mest livsfarliga i trafiken och borde få dom avsparkade?
Får man sparka av stigbygeln på en häst då?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Menar du på allvar att man inte får sparka av äldre gubbars backspeglar?? De är ju de som är mest livsfarliga i trafiken och borde få dom avsparkade?
Får man sparka av stigbygeln på en häst då?

Man borde få sparka in framlyktor på vindögda missfoster till cyklar. :fakta :hihi
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag kör både sporthoj och rider på vägar.

Det behöver inte överdrivas någonting. Var uppmärksam på häst och ryttare, dra ner på hastigheten så man följer regeln "kunna stanna för varje förutsägbart hinder på vägen" dvs man skall kunna stanna/väja om hästen skyggar/hoppar till åt något håll. Ser hästen nervös ut och ryttaren ber om sänkt hastighet så sakta in mer.

Ställer sig hästen på bakbenen/skenar/ser okontrollerbar ut så brukar jag stanna och stänga av motorn och vänta tills det rett ut sig. Hände så sent som förra veckan, men det var när jag körde hoj till mitt eget stall och någon ledde en häst som inte vant sig vid hojen än.


Ingen vill vara med om en kollision med häst / häst+ryttare....

Jag brukar hålla ungefär samma hastighet förbi rådjur som står vid vägen som när jag passerar/möter en häst...vill inte köra på rådjuren heller...så jobbigt att bära hem krashad hoj...



Som hästägare har jag faktiskt bett crossåkare jag mött att stå och rappa lite på gasen medan jag låtit hästen vänja sig och låta nyfikenheten ta över. Miljöträning kallas det för. Svårast tycker jag nog det är att passera slamsugare som är igång och tömmer skittanken på någons tomt med stora slangar som far omkring och en stor dieselmotor som får hela tankbilen att stå och skaka på vägen.

Brukar trådlyfta den här tråden nån gång om året med:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=130482&highlight=sp%F6+bokstavligen

:)
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Jag växla ner DiREkCt å gasa hilvide, ser ju astråkigt ut att bara sitta där å skumpa fram... skulle jag åka häst vill jag att det ska gå undan!! :yoparty



...Nää brukar växla upp å slå av på gasen här också. Men har seriöst svårt att se poängen med att rida i gånghastighet. Vore som en del tidigare nämnt trevligt om man blev visad samma hänsyn av hästägarna, de kan ju lika gärna skita i diket eller ngt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du MÅSTE inte alls vistas på cykelbanan. Det är förbjudet enligt lag.

Din självbevarelsedrift är väldigt påtaglig, må jag säga. Du väljer hellre ett ställe att färdas på där det finns betydligt mer oskyddade trafikanter såsom cyklister och förmodligen en och annan mopedist, än stora vägen där det egentligen bara är du och din häst som kan fara illa?

Känns egoistiskt.

Ja. Visst är det så att en ryttare egentligen inte får vistas på cykelbanan.
Men å andra sidan får inte motorcyklister ölverskrida hastighetsgränserna heller. Den som själv är skuldfri kan kasta första stenen liksom.

Hästägare är fruktansvärt rädda om sina djur så jag har mycket svårt att tro att någon tar ut en häst i trafiken om dom inte anser att dom är mer eller mindre tvungna och dessutom är ganska säkra på att det kommer att gå bra.
Dom är så rädda om sina djur att man nästan blir förbannad. Det är ett djur och inte en glasprydnan brukade jag försöka säga till min exsambo men det funkade inte alls bra.

Vad gäller att en det bara är hästen som skulle kunna skadas på vägen så har du för övrigt fel. Om du för ett ögonblick tror att du skulle klara dig helskinnad om en 500-600 kg häst springer ner dig på bågen så tror du fel. Det handlar om ömsesidig respekt både från ryttare och från motorcyklister. vi ska försöka visa den hänsyn vi kan till varandra.
 

Smagatusk

Guest
Ja. Visst är det så att en ryttare egentligen inte får vistas på cykelbanan.
Men å andra sidan får inte motorcyklister ölverskrida hastighetsgränserna heller. Den som själv är skuldfri kan kasta första stenen liksom.

Hästägare är fruktansvärt rädda om sina djur så jag har mycket svårt att tro att någon tar ut en häst i trafiken om dom inte anser att dom är mer eller mindre tvungna och dessutom är ganska säkra på att det kommer att gå bra.
Dom är så rädda om sina djur att man nästan blir förbannad. Det är ett djur och inte en glasprydnan brukade jag försöka säga till min exsambo men det funkade inte alls bra.

Vad gäller att en det bara är hästen som skulle kunna skadas på vägen så har du för övrigt fel. Om du för ett ögonblick tror att du skulle klara dig helskinnad om en 500-600 kg häst springer ner dig på bågen så tror du fel. Det handlar om ömsesidig respekt både från ryttare och från motorcyklister. vi ska försöka visa den hänsyn vi kan till varandra.

Pulkaskurken påpekade att allmän väg inte var någon racebana, varvid jag påpekade att cykelbanan inte var nån hästled.

Är en hästägare rädd om sin häst, så borde väl personen ifråga inte ta ut en lättskrämd häst i trafiken överhuvudtaget? Jag tror heller inte att jag på motorcykel skulle klara mig särskilt bra om jag kraschade in i en kuse, men som bilist har jag nog ett bättre skydd än en cyklist eller mopedist på cykelbanan.

Starta helst inte en debatt huruvida en mopedist hör hemma på en cykelbana. Vissa tillåter dem, andra inte.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Pulkaskurken påpekade att allmän väg inte var någon racebana, varvid jag påpekade att cykelbanan inte var nån hästled.

Är en hästägare rädd om sin häst, så borde väl personen ifråga inte ta ut en lättskrämd häst i trafiken överhuvudtaget? Jag tror heller inte att jag på motorcykel skulle klara mig särskilt bra om jag kraschade in i en kuse, men som bilist har jag nog ett bättre skydd än en cyklist eller mopedist på cykelbanan.

Starta helst inte en debatt huruvida en mopedist hör hemma på en cykelbana. Vissa tillåter dem, andra inte.

Nej. En ryttare är lika otillåten på en cykelbana som det är otllåtet att köra 100 på 70 väg. Men jag gör mig skyldig till det senare och kan därför egentligen inte riktigt hacka på en hästägare som gör sig skyldig till det tidigare. Särskilt inte som jag själv anser att det ur mitt perspektiv är bättre om ryttarna är på cykelbanorna än om dom är ute på vägen.
Det finns ingen hästägare som tar ut sin häst i trafiken för nöjes skull. dom är alldeles för rädda om sina hästar för det. När dom gör det är det frågan om kortare transportsträckor för att komma till sin ridstig. typiskt sett några hundra meter. Ska dom längre sträckor så brukar dom flesta ta sig omaket att koppla på hästtrailern och lasta in hästen. Det har jag sett med egna ögon då jag själv varit "mitt i smeten".
en hästägare som väljer att gå några hundra meter på cykelvägen istället för på bilvägen gör det för att dom bedömer det som säkrare. Det är alltså ett val som enligt mig går att försvara även om det faktiskt är olagligt. Men visst. Du är som motorcyklist med full utrustning bättre skyddad än en cyklist. Dock är det så att ingen hästägare vill att hästen ska springa ner en cyklist heller. Dom tror att alla hovarna ramlar av och hästen blir blind om den nuddar en cykel...typ. :gnissla
En motorcyklist som du eller jag som väljer att köra 100 på en 70 sträcka kan inte på något sätt försvara det med att det skulle vara säkrare eller något sådant. Vi kan bara hänvisa till att det är roligare att köra lite fortare och det är ju inte egentligen något hållbart argument.

Jag är inte ute efter att kasta skit på eller kritisera någon egentligen. Min poäng är bara att det är minst lika obekvämt för ryttare att vistas i trafiken som det är för motorcyklister att hästar befinner sig på vägen. Dom gör det inte för att djävlas utan dom väger för och nackdelar och om riskerna bedöms som små i förhållande till fördelarna så tar dom det alternativet. Och det gör ju du och jag också.

Handen på hjärtat så tror jag att det finns minst lika stor anledning för allmänheten att hata motorcyklister som det finns för motorcyklister att hata ryttare. Många av oss skapar en hel del risker även för andra människor som befinner sig på eller vid sidan av vägen.
Vi gillar inte folk som mest gnäller och då ska ju inte vi vara sådana heller liksom.

Mopedisternas vara eller inte vara håller jag med om att vi kan ta i en annan tråd.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Förutom att jag stolt kan berätta att jag höll mig på... eh i, ja i sadeln under hela 60 min idag så kan jag nu även understryka vikten av att ta det piano kring dessa vilddjur! Var ute på gruppkörning, 6st varav en var instruktör och när vi vid ett tillfälle var i närheten av en väg så kom det en bil och passera. Bilen var förmodligen helt standard vanlig personbil som inte lät mkt men ändå rygga ledarhästen tillbaka vilket satte igång en kedjereaktion av sidsteppning i resten av ledet, behövs alltså inte så mkt för att de ska bli skrämda.

I övrigt träffa vi på en älg i skogen som var bra nyfiken och sprang med fast på behörigt avstånd något hundratal meter. En trilla av och en klev av men alla klara sig bra =) Längesen vi garva så mkt under en timma, helkul var det! :tummenupp

Utrustad med lättvikts tävlingshjälm, mc-handskar och glajjer
 

Bifogat

  • hästkrake.jpg
    hästkrake.jpg
    63.1 KB · Visningar: 107

Kick4n

Ny medlem
Gick med
7 May 2010
Ort
Vendelsö, Haninge
Hoj
Sv 650 -04, Yz125 -06
folkvett ska man ha ,, dock så har jag ett undantag .En hästfamilj ute hos moder o hennes gubbe hotade o förstöra min nissan 200 när man var runt 20 ,, de får fortfarande känna på fullgas

Man behöver ju inte bete sig lika illa själv, även om andra beter sig illa?

:tummenupp till alla som tar hänsyn, jag visar hänsyn både till hästryggen och i fordon. Självklart är man inte ute på vägen och utmanar ödet mer än vad man måste, det finns trots allt många puckon i trafiken som man ständigt märker av till häst.

Men som sagt, jag håller helt med, "Ina", bra tråd och tack för visad hänsyn. :)
 

R5+1

Guest
Är en självklarhet:tummenupp
Likaså att inte dra på utanför skolor/förskolor..

Jag har fått många onda blickar efter mig den här säsongen.
Trots att jag kört under rådande hastighetsbegränsning och fokuserat extra mycket på eventuella oförutsedda händelser (tydligt vridit huvet för att visa att jag tittar, mött blicken på de arga människorna för att möjliggöra viss kommunikation, hållit ut spåret överdrivet mycket för att tydligt visa respekt...).

Men jag har också fått många nickar, vinkningar och leenden som tack för visad respekt! :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top