Håller med dig, istället för att lägga massa egen tid på sådant som andra i många fall gör bättre, så umgås jag hellre med min familj eller tränar. Tänk om alla skulle göra allt själva, då skulle snart ingen ha något arbete att gå till.
Tankevurpa. Du själv jobbar ju för att kunna betala för alla tjänster du behöver nyttja för att du inte kan utföra jobben själv. Ta tex service på hojen, kostar ju uppenbarligen minst 6 papp att kolla ventiler och byta lite vätskor. Första gången jag gjorde det så tog det säkert en och en halv arbetsdag, behövde kolla upp nästan varje steg. Översätter man det till vad en normalavlönad människa tjänar, jag tänker 33 000kr/mån brutto blir 200kr/h. Alltså har det kostat dig 2400kr brutto att stanna hemma från jobbet denna tid.
Men du har samtidigt låtit bli att betala en verkstad minst 6000kr för att göra samma sak, plus tiden det tar att lämna in hojen och hämta den. Differensen är 3600kr, som du alltså "tjänat" på att stanna hemma från jobbet och istället dra på dig blåkläder och få ombyte i vardagen för en och en halv dag. Du har alltså trots förlorad inkomst gått plus på 3600 spänn!! Den faktiska skillnaden är ju ännu större dessutom, med tanke på att av dina 2400kr brutto får du väl ut 1700 nånting efter skatt.
Fortsätt likadant på några fler områden, byt olja och bromsbelägg på bilen själv, måla om huset, byt fönster - ja vad som nu kan tänkas vara aktuellt i ditt liv. På ett år lär du ha sparat in en fyrsiffrig summa pengar på att inte gå till jobbet utan istället fixa dina egna problem på samma tid som du skulle ha lagt på förvärvsarbete.
Summan av kardemumman blir att du tjänar jävligt mycket pengar på att vara lite händig istället för att löneslava samma tid, samt att du för de sparade pengarna har råd att ta ut obetald ledighet i en vecka och boka en resa till mallorca eller vart fan du skulle vilja åka.
Att betala dyrt för tjänster man klarar av själv, för att man vill spara tid att lägga på annat blir helt fel. Att du konsumerar dessa tjänster är en stor anledning till att du behöver lägga så mycket tid på att jobba. Skevt!