Jobbigt att vara ensam med att ha rätt, relaterar!Nej tydligen inte
Jobbigt att vara ensam med att ha rätt, relaterar!Nej tydligen inte
Någon vars yrkesinriktning det är att göra något bör vara om inte 3-4 ggr så snabb som en nub åtminstone 2 ggr så snabb på det för samma kvalité av arbete. De har oftast dessutom en drös med kvalitativa verktyg för jobbet som gör det ännu lättare.
Ska jag göra det så får jag göra något jag tycker är tråkigt, och det tar längre tid, så det blir en värdeförsämring av tiden redan där. Om man hyr hantverkare (eller mekaniker eller vad som..) som gör jobbet på samma tid som en nub så gör man lite fel.
Man betalar dessutom inte bara för tiden, utan för expertisen som någon annan har. Dyker det upp problem i arbetets gång så kan de lösa det snabbare än vad jag kan göra.
Så, därför är det ofta värt att göra det man tjänar pengar på istället för att göra något man är kass på och betala någon som är bra på att göra det. Det kostar mindre tid att jobba ihop pengarna än att göra det själv.
Sedan ställer ju det larvigt höga skattetrycket till det, och den infantila mängden kassa yrkesutövare, men jaja.
Är det dessutom något som är tråkigt att göra så betalar man ju gärna ett litet premium för att slippa böka med skiten. Jag känner till exempel, trots att jag är fullt kapabel och har gjort det bra mycket mer än jag vill, att det är jävligt värt att bara lämna bort bilskrället till bilmeken för att få bromsarna fixade än att göra de själv. Det är skitigt, man skaver fan alltid av knogarna, det är trång och det är alltid fastrostat. Värt 2-3000 bara för att slippa skiten.
Är det inte alltid en förlustaffär att bygga hus i Där peppar'n växer?...Däremot har jag för avsikt att ta ledigt ett år från jobbet och bygga mitt eget hus. Det blir en jäkla förtjänst.
Jag skulle säga att det är lite både och.
Vi har köpt ett hus med lite renoveringsbehov och just nu håller vi som bäst på med att återställs tomten efter dränering. Att hålla på och skotta runt ca 20 ton jord på tomten och blanda i mull för att få kvalitet så att det blir bra för gräset är väl inte superkul men å andra sidan så kostar en återställning av tomten i storleksordningen 100 000 kr. Det är något mer än fickpengar och då är det att ganska litet pris att betala att man får stå ute i trädgården och jobba under eftermiddagarna i kanske 1 månad. Det skulle ta bra mycket längre tid än så att spara ihop dom pengarna. Och vi har dessutom en hel del kvar att göra invändigt som ny el, kök och ytrenovering i samtliga rum samt två badrum. Jag räknar med att göra i stort sett allt utom badrummen själv då det bara i materialkostnad för resten kommer att hamna en bit över 300 000 kr bara i material. Vad det skulle kosta att leja bort allt det arbetet et jag inte riktigt men en gissning är väl att det hamnar någonstans uppåt 200 000 kr för att bygga om 1 kök och renovera 7 rum och fixa till tvättstugan. Skulle vi lejt bort allt det så skulle det ta ett tag att spara ihop dom pengarna medan istället så kan vi göra allt så fort man känner att man orkar och har lust eftersom vi har tillräckligt undanlagt för materialet till renoveringen eftersom vi räknade med det när vi köpte huset.
Sen finns det såklart en del saker som jag inte ger mig på av olika anledningar. Det kan vara att jag faktiskt inte har kompetensen eller att det finns försäkringsanledningar. Som exempelvis badrummen.
Bilen lämnar jag in för i stort sett allt då jag inte orkar hålla på och skita ner mig och det är ju typiskt sett mindre summor.
Så jag skulle säga att det är en fråga om hur mycket pengar det är frågan om. Är det mycket pengar man kan spara på att göra själv så kan det i många fall vara värt det.
Sen ska man inte bortse ifrån känslan av välbehag som infinner sig efteråt när man faktiskt åstadkommit något fint. Något som sällan infinner sig på ett jobb när man jobbar med IT lösningar som någon annan kommer att använda.
Så i vissa avseenden håller jag med dig. Det finns massor av lägen där det är värt det för att slippa lägga tiden och istället göra något som man är bra på och som man tycker är roligt. Men det finns också saker som man hellre tar sig i kragen och gör för att det är så mycet pengar att hämta.
Vad spelar det för roll hur snabbt det går för någon professionell? Huvudsaken är att DU klarar att göra samma sak inom en sådan tid att arbetstimmarna du förlorar på att inte vara på ditt vanliga jobb och tjäna pengar, hämtar du in på sparade pengar i att inte leja ut renoveringen/servicen eller vad det nu kan vara. Jag tycker att du borde prova att serva något fordon eller pryl själv, eller utföra ett renoveringsarbete. Det är en rätt härlig känsla att göra sånt med sina egna händer och känna sig nöjd med slutresultatet.Någon vars yrkesinriktning det är att göra något bör vara om inte 3-4 ggr så snabb som en nub åtminstone 2 ggr så snabb på det för samma kvalité av arbete. De har oftast dessutom en drös med kvalitativa verktyg för jobbet som gör det ännu lättare.
Ska jag göra det så får jag göra något jag tycker är tråkigt, och det tar längre tid, så det blir en värdeförsämring av tiden redan där. Om man hyr hantverkare (eller mekaniker eller vad som..) som gör jobbet på samma tid som en nub så gör man lite fel.
Man betalar dessutom inte bara för tiden, utan för expertisen som någon annan har. Dyker det upp problem i arbetets gång så kan de lösa det snabbare än vad jag kan göra.
Så, därför är det ofta värt att göra det man tjänar pengar på istället för att göra något man är kass på och betala någon som är bra på att göra det. Det kostar mindre tid att jobba ihop pengarna än att göra det själv.
Sedan ställer ju det larvigt höga skattetrycket till det, och den infantila mängden kassa yrkesutövare, men jaja.
Är det dessutom något som är tråkigt att göra så betalar man ju gärna ett litet premium för att slippa böka med skiten. Jag känner till exempel, trots att jag är fullt kapabel och har gjort det bra mycket mer än jag vill, att det är jävligt värt att bara lämna bort bilskrället till bilmeken för att få bromsarna fixade än att göra de själv. Det är skitigt, man skaver fan alltid av knogarna, det är trång och det är alltid fastrostat. Värt 2-3000 bara för att slippa skiten.
Vad spelar det för roll hur snabbt det går för någon professionell? Huvudsaken är att DU klarar att göra samma sak inom en sådan tid att arbetstimmarna du förlorar på att inte vara på ditt vanliga jobb och tjäna pengar, hämtar du in på sparade pengar i att inte leja ut renoveringen/servicen eller vad det nu kan vara. Jag tycker att du borde prova att serva något fordon eller pryl själv, eller utföra ett renoveringsarbete. Det är en rätt härlig känsla att göra sånt med sina egna händer och känna sig nöjd med slutresultatet.
Ang att betala för expertisen så är det en fantasibild du har av verkligheten. Särskilt på verkstäder kan vilket spån som helst jobba. Men visst, de kan säkert lösa eventuella problem snabbare än vad du kan, men det kostar också 5 gånger mer att lösa då. Samt att i praktiken så är det någon jävla skruv eller dosa som de måste beställa genom deras enda leverantör som håller till utanför Mellerud och i sin tur ska ha 4 veckors leverenstid för att ha gott om tid att pilla sig i naveln.
Sen fattar jag inte vad du menar med att det är billigare att jobba ihop pengarna själv och betala någon annan för det. Jag ställde ju upp ett exempel ovan som visar solklart vilken jävla superaffär det kan vara att göra saker själv?
Ja visst är meka bil jobbigt, men tar du på dig arbetshandskar ska du se att du sparar knogarna. Och vill du lyxa så drar du till en gör det själv-station och hissar upp bilen så går det bra att meka även med bruten rygg.
Är det inte alltid en förlustaffär att bygga hus i Där peppar'n växer?
Att byta delar tills felet är lokaliserat kan en tam apa göra.
Har du bytt styrlager på en customhoj någon gång? Du vet ju inte ens vad du snackar om.
Var det inte just det som hände?
Och då skall man ha klart för sig att 695:-/Tim inte täcker helårslöner samt vinst till firman...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Felsökning i min värld innefattar att man lokaliserar den trasiga delen och byter endast den.
Om du försöker starta din hoj efter vintern och det bara klickar och startmotorn inte orkar dra runt vad gör du då?
A: Mäter batterispänningen och provar att ladda batteriet
B: Byter startmotor, startrelä och batteri för något är ju fel
C: Gör en McGyver och tillverkar ett nytt batteri av vad du har liggande i garaget
D: Ringer en vän
D: All of the above
E: None of the above
Har du räknat på det? 695 kr/h minus moms är 90000 kr/månaden, lokalhyran för per verkstadsgubbe är max 10000 kr/mån, verkstadsgubben kostar ca 30000 kr/mån således ungefär 50000 kr kvar till slitage på verktygen, administration och vinst åt chefen. Per månad.
Har du räknat på det? 695 kr/h minus moms är 90000 kr/månaden, lokalhyran för per verkstadsgubbe är max 10000 kr/mån, verkstadsgubben kostar ca 30000 kr/mån således ungefär 50000 kr kvar till slitage på verktygen, administration och vinst åt chefen. Per månad.
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|