Påkörd

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Mera samtal till försäkringsbolag och hans försäkringsbolag vägrar ge mig ett fordon som jag kan ha att köra med till jobbet och dom MÅSTE stå för det :S jag blir galen

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Fy fan :(

Själv har jag åkt i mörker och liknande med idioter med mindre än 20 meter avstånd och jag har blinkat en jävla massa med bromsljuset... Inte nån reaktion på bilförararna alls, Och så körde de med helljuset tänt också :fatta!

Sitter hemma med ont i ryggen då det blivit för mycket hoj åka på en hård fjädrad hoj.

Nån som har något tips på om inte blinka med bromsljuset funkar att de ska ha längre avstånd? Vill ju inte tvärnita och flyga in i fronten på dem :confused:

Edit: Skulle vara bra om det fanns något liknande om man har hållt inne bromshandtaget i typ 15 sekunder eller något liknande så börjar bromsljuset blinka som på de nyare bilarna "panikbroms" har sett det i aktion en gång :tuttar.

Last edited:

elwik

Ny medlem
Gick med
27 May 2008
Hoj
85, Yamaha Fz750
Du kan ju sakta ner en väldigt massa och dra ifrån dom en bit så kanske dom fattar sen.. så brukar jag göra när jag övningskör på hojen i alla fall.. får akta så det inte är nån bakom den som inte reagerar dock..

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Du kan ju sakta ner en väldigt massa och dra ifrån dom en bit så kanske dom fattar sen.. så brukar jag göra när jag övningskör på hojen i alla fall.. får akta så det inte är nån bakom den som inte reagerar dock..

Sakta ner typ till 5km/h? Kör ju slö 125 moppe :(

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Last edited:

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
En kompis blev påkörd på samma sätt här om dagen, en stöpplig gammal gubbe.

Fan så vissa bilister kör, de verkar ju skita i om de smäller.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Någon av er som vet hur lång tid det kan ta innan dom lagar / löser ut hojen? Funderar på att köpa en till så jag har 2 sen när jag får tillbaka ninjan så får jag lägga ut båda på annons och sälja den jag blir av med först. Hur hade ni gjort ?

Zinderland

Peace out.
Gick med
19 Jul 2010
Hoj
1998 Honda Cbr1100xx
vilken jävla tönt, den där bilföraren alltså....
usch, dumma människor finns det tyvärr för gott om tydligen!.....

Hoppas att du mår bättre nu i alla fall mannen.

Mvh Tom.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Om någon av er som läser har en hoj till salu får ni gärna skicka PM till mig, hälst 900 cc och uppåt då jag är lång och tjock.

Nissin

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2010
Hoj
Fireblade 929
Lika bra du köper en annan cykel, då jag kan sätta pengar på att försäkringsbolaget kommer lösa in Ninjan tyvärr...

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Ja frågan är om dom gör det men rasslet från motorn lät inte bra! Synd på en cykel som endast gått 1400 mil full service bok och nya däck på.

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Någon av er som vet hur lång tid det kan ta innan dom lagar / löser ut hojen? Funderar på att köpa en till så jag har 2 sen när jag får tillbaka ninjan så får jag lägga ut båda på annons och sälja den jag blir av med först. Hur hade ni gjort ?

Kvaddad hoj som leder till inlösen går oftast snabbare än tveksamma fall och kan påskyndas om man hittar rätt folk att prata med och då pratar vi om ett par veckor.

När det gäller stulna hojar eller omfattande reparationer mitt under semester perioden så är det bara glömma den säsongen och planera den kommande.

Min blev stulen 31:a maj förra året och mitt val stod mellan att köpa en ny eller vänta på FB. (jag köpte en ny)

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 Honda CB900F
Fy fan :(

Själv har jag åkt i mörker och liknande med idioter med mindre än 20 meter avstånd och jag har blinkat en jävla massa med bromsljuset... Inte nån reaktion på bilförararna alls, Och så körde de med helljuset tänt också :fatta!

Sitter hemma med ont i ryggen då det blivit för mycket hoj åka på en hård fjädrad hoj.

Nån som har något tips på om inte blinka med bromsljuset funkar att de ska ha längre avstånd? Vill ju inte tvärnita och flyga in i fronten på dem :confused:

Edit: Skulle vara bra om det fanns något liknande om man har hållt inne bromshandtaget i typ 15 sekunder eller något liknande så börjar bromsljuset blinka som på de nyare bilarna "panikbroms" har sett det i aktion en gång :tuttar.
Fotanglar :D

Det är tyvärr kört, i bil brukar jag ha igång varningsblinkers och då så brukar folk släppa på gasen rätt så fort. Synd att man inte har det på hoj, börjar man blinka och hålla på så kan det ju misstolkas. Lättast är nog att försöka släppa förbi dem.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fan så vissa bilister kör, de verkar ju skita i om de smäller.

Har hänt flera gånger redan i sommar att motorcyklister kört in i bilister bakifrån.. inte alltid så jävla lätt att tolka andras beteende i trafiken.. det är därför man ska ha marginaler. (som bilisten i det här fallet inte hade, men som även vi motorcyklister är rätt bra på att inte ha)..

Tycker bara att man inte kasta för många stenar i det där glashuset. Lite självinsikt skadar aldrig.

Hursomhelst. TS, skönt att du klarade dig bra! Och hoppas att det löser sig med hojen så fort som möjligt! Ligg på hos försäkringsbolaget om de är tröga!

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Kvaddad hoj som leder till inlösen går oftast snabbare än tveksamma fall och kan påskyndas om man hittar rätt folk att prata med och då pratar vi om ett par veckor.

När det gäller stulna hojar eller omfattande reparationer mitt under semester perioden så är det bara glömma den säsongen och planera den kommande.

Min blev stulen 31:a maj förra året och mitt val stod mellan att köpa en ny eller vänta på FB. (jag köpte en ny)

Okej då får jag se vad dom säger på fredag jag skulle träffa verkstadschefen då så skulle han kolla upp vad som har hänt med den. Det jobbiga är dock att jag berättade för honom idag att motorn hade börjat rassla och gå illa efter smällen men han verkar inte tro mig och sa typ "sånt kan inte hända vid en krock" det verkar ju skumt för det var precis vad som hände.
Frågan är ju om försäkringsbolaget vill betala för en motor rivning / renovering antar att det kostar rätt mycket för det måste ju vart nått löst i den för det rasslar som om någon hade lagt ner sin verktygslåda i cylindrarna.

Vill ju så gärna ha just den hojen det är ju drömbågen

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Okej då får jag se vad dom säger på fredag jag skulle träffa verkstadschefen då så skulle han kolla upp vad som har hänt med den. Det jobbiga är dock att jag berättade för honom idag att motorn hade börjat rassla och gå illa efter smällen men han verkar inte tro mig och sa typ "sånt kan inte hända vid en krock" det verkar ju skumt för det var precis vad som hände.
Frågan är ju om försäkringsbolaget vill betala för en motor rivning / renovering antar att det kostar rätt mycket för det måste ju vart nått löst i den för det rasslar som om någon hade lagt ner sin verktygslåda i cylindrarna.

Vill ju så gärna ha just den hojen det är ju drömbågen

Det är just sånt där som är jobbigt och det är bättre om det är helt klart vad som har gått sönder.

En hoj som blir påkörd bakifrån och hamnar i diket kan man inte bara avfärda med "sånt kan inte hända vid en krock" utan det måste kontrolleras.. Det finns faktiskt fall då motorer fått lagerskador som orsakats av att fordonet inte är i den position det ska vara d.v.s i upprätt läge..

Hoppas det löser sig på ett bra sätt men risken för inlösen är nog överhängande om du även har skador på motor/transmission.

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Okej låter ju inte bra bara hoppas dom värderar hojjen rätt jag menar alla andra zx9r hojjar på blocket har ju gått 7000 mil så hoppas dom inte går på deras priser utan ger mig en bra värdering.

En till fråga är det försäkringsbolaget eller mc firman som isåfall värderar den?

Kenny_kx

På Tjuvjakt
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
Buell
Okej låter ju inte bra bara hoppas dom värderar hojjen rätt jag menar alla andra zx9r hojjar på blocket har ju gått 7000 mil så hoppas dom inte går på deras priser utan ger mig en bra värdering.

En till fråga är det försäkringsbolaget eller mc firman som isåfall värderar den?

Både och.. FB kommer att scanna av marknaden för din modell (blocket) sen kommer ett skambud som du troligen kommer att neka, och då blir det upp till dig att hitta handlare som du kan hänvisa till för få hjälp att övertyga FB om att det här var en motorcykel som var unik på marknaden och är värd mer än det ordinarie listpriset.

akita1

Medlem
Gick med
25 Feb 2008
Hoj
Honda vf 1000r -84
Skönt att det gick bra för dig. Men ta det lite lungt för man vet aldrig om det blir värre ?
Var med en bil olycka och där tog det 2 veckor efter. Fick problem med nacke och ryggen.

Du får nog räkna med att de kommer lösa in den. Mc firman kommer först gå igenom skaderna sen räkna på arbetet och lämna en offert till din försäkringsbolag. Det är försäkringsbolaget som kommer värderar den och ta beslutet vad som kommer hända med den.

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Aaa, ja undrar oxå varför du stannade..? :arsele

Skämt åsido. Har du ingen egen försäkring som täcker upp lånebil/hyrbil så får du inte ut nån även om du inte var vållande.

Tänk på ställ av hojen omgående så att du inte betalar försäkring om den står på verkstad o till slut blir utlöst. Du kommer då inte få tillbaka försäkringspengar!!

Hoppas att han inte har nån annan historia än vad som hände om ni inte signera papper på plats...

Ett bra tips e att va snabb me mobilen o fota händelsen. Typ vart hojen ligger och hur bilen står och försöka få med så mkt markeringar osm möjligt av vägen. Även om man stannar mitt i motorvägen så ska bakomvarande bil ha ett sådan avstånd att dom kan bromsa in. Hinner man inte bromsa in pga, väder att man tittade bort osv så hade man enligt lagen inte tillräckligt med avstånd.

Hoppas allt löser sig ;)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...