Pendlare, hur klär ni er??

Tallrot

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2009
Hoj
GSXR 1000 K10
Funderar på att börja åka hojen till/från jobbet men jag orkar fan inte slita med helställ osv för att göra en resa på ca 15 minuter 50/70 väg. För att sedan ta av sig allt igen och byta om till "kontorsklädsel"

Hur klär ni er? Vad rekomenderas?

Teaboi

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2010
Hoj
Triumph Speed Triple-11, Street Triple-10 (Såld)
Jag tar helt enkelt på mig skiten och så har jag ombyte på jobbet.

Kan tänka mig att det kommer bli varmt på sommaren men det får gå.

Det är ju ändå jag som får betala i slutändan om jag skippar vissa skydd eller åker i flip-flops.

toGasa

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2010
Hoj
Bandit 1250SA -08
Fullt skydd, kör ungefär samma längd som dig. Men jag litar inte på mina medtrafikanter. Å vem fan vill bli sjukskriven och ha med försäkringskassan och göra :confused:

Mr J

:-)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1000R 07
Kör helställ och väska med ombyte. Har hänt några ggr att jag kört i jeans och skor iofs, men det känns inte bra.

Jonas76

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Hoj
Ktm 950sm
Just nu är det textil ställ som gäller men när det blir lite varmare kommer jag nog att hoppa i och ur mitt nya skinnställ....

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Cordura och boots, ombyte på till kontorskläder på kneget. Kostym hänger här, skorna finns här och skjorta under corduran.

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Gore-Tex/Outlast/Cordura (tyglappar med andra ord).
Vid kortare färder blir det jacka, handskar och hjälm.

Jag förstår säkerhetstänk, men anser samtidigt att tror man sig inte klara av att köra 5-10 minuter i lugn takt utan att veErsta!1! olyckan ska ske... är man inte lite väl rädd då? :va tagga ner några snäpp så cruisar/glider man på minst lika säkert som på en trampcykel eller en tung gammal custom hoj (fast med svängförmåga och godkänd ergonomi) :hihi

gazsthlm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Cbr1000f
När jag kör till jobbet så e det bara hjälm skinnjacka o ryggplatta, sen vanliga kläder. har visserligen bara 50- vägar till jobbet, glider jag omkull i den hastigheten händer inte så mycket. blir jag påkörd hjälper inte skinnstället så mycket ändå.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag kan verkligen rekommendera alla att ALLTID köra kompletta skydd/kläder.

Jag pendlade nästan alltid med skinnställ, men en av de ytterst få dagarna som jag bara hade jacka, ryggskydd, hjälm, stövlar och handskar så var olyckan framme. Ren tur att jag klarade mig såpass bra.
Creds till Levi's för slitstarka jeans :tummenupp

Sen dess har jag inte kört en meter utan fullt skinnställ dock.

Kommer förmodligen investera i ett bra Goretexställ just för pendlingen iofs.

Glöm aldrig att man kan aldrig veta i förväg vilken av dagarna man kommer att krascha.

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?
... glider jag omkull i den hastigheten händer inte så mycket...

Du skämtar aprillo... pröva får du se...
nä förresten gör inte det. För utan riktiga kläder gör det ont !

Jag kör med rubbet på mig, för jag vet hur det känns att köra omkull med jeans...

gazsthlm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Cbr1000f
mm.. misstänkte det. men till saken hör att jag har ca 5 minuter att köra.. då känns det så jobbigt, visst kan gå dit på 25 minuter, men jobbigt att gå när jag ser att hojen står o väntar utanför :p vill hitta något enklare att kliva i som inte är så varmt isåfall.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc

Jag förstår säkerhetstänk, men anser samtidigt att tror man sig inte klara av att köra 5-10 minuter i lugn takt utan att veErsta!1! olyckan ska ske... är man inte lite väl rädd då? :va tagga ner några snäpp så cruisar/glider man på minst lika säkert som på en trampcykel eller en tung gammal custom hoj (fast med svängförmåga och godkänd ergonomi) :hihi

Det moraliska/samvetes dilemmat.....

Vad är farligast, rulla några kilometer i 50 km/h till jobbet med Jeans och MC-Jacka, eller fulla skydd och +200 blås på en kurvig väg i skogen. (fast så fort vågar jag inte köra)

Jag brukar alltid dra på mig hela rubbet även om det kanske inte är logiskt.

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Nu kör jag i allväderställ med skorta och finbyxor har kavaj på jobbet. När det blir varmare blir det t-shirt och skinnjacka till jobbet men cordura byxor. Så har jag en nystrycken skjorta i ryggan. Det blir faktiskt inte så skrynkligt bara man viker byxorna vid pressvecken.

//Dafe

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Köp kevlar jeans och en mc skinnjacka , låga mc dojor + ryggplatta, hjälm och skinnhandskar som vanligt, så har du en säker men ledig stil till jobbet.

/R - modeproffset

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

det är aldrig någon som förvånas över customåkare i jeans. Eller 14-åriga cheyer eu-moppe i kjol. Var och en får avgöra vilka risker i förhållande till livskvalité man är villig att ta.

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Hoj
suck...
Problemet med att fuska med klädseln på vägen till till jobbet är ju när solen skiner efter jobbet. Man har lite tid över, vill åka en snabbtur innan man hämtar ungarna, och har inte utrustningen med. så det är lika bra att ta allt redan på morgonen. Annars missar man många chanser att åka.

gazsthlm

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2009
Hoj
Cbr1000f
där har du en poäng faktiskt.. oavsett hur kort man har till jobbet så kan det va najs att ta en lite längre väg på vägen hem :D

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept