Pickup-besatt.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Angående kvalitet. Min gamla cheva höll ihop förvånansvärt bra. Det man förvånas över är hur de kan bygga helt sjkut solida grejer som ändå pajar. Min blinkerspak hoppa inte tillbaka. På en normal bil byter man spaken som kostar en hel del. På cheva hade de byggt en snillrik 50-tal konstruktion som var löjligt robust. Ändå funka den inte. Men den gick att laga själv i alla fall. I övrigt gick motorn fick med dom rostigaste tändstift jag sett, billigt med nya. Charmigt kanske men jag tilltalas tyvärr av litereffekt och precision. Men men.

Annars är jag en BMW E3X nörd. Alltså BMW från sent 80 tills sent 90 och till viss del senare också. Där kan man prata kvalitet. Har haft bra många och visst går dom sönder. Men hur många motorer får slita så illa som just en M20? Vipporna kan gå och man slarvat med oljebyte och ofta tuggar varvstopp.

Det jag menar är att kvalitet är relativt. En M20 har problem med det mesta i toppen, men istället håller en motor för bisarr överladdning och konstant varvstopp om man ställt ventilspelet och kollat över oljeförsörjningen i toppen.

Även Ford V70 verkar gå hur långt som helst. Taxibilar går ofta 30 000 mil utan annat än normal service.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Angående kvalitet. Min gamla cheva höll ihop förvånansvärt bra. Det man förvånas över är hur de kan bygga helt sjkut solida grejer som ändå pajar. Min blinkerspak hoppa inte tillbaka. På en normal bil byter man spaken som kostar en hel del. På cheva hade de byggt en snillrik 50-tal konstruktion som var löjligt robust. Ändå funka den inte. Men den gick att laga själv i alla fall. I övrigt gick motorn fick med dom rostigaste tändstift jag sett, billigt med nya. Charmigt kanske men jag tilltalas tyvärr av litereffekt och precision. Men men.

Annars är jag en BMW E3X nörd. Alltså BMW från sent 80 tills sent 90 och till viss del senare också. Där kan man prata kvalitet. Har haft bra många och visst går dom sönder. Men hur många motorer får slita så illa som just en M20? Vipporna kan gå och man slarvat med oljebyte och ofta tuggar varvstopp.

Det jag menar är att kvalitet är relativt. En M20 har problem med det mesta i toppen, men istället håller en motor för bisarr överladdning och konstant varvstopp om man ställt ventilspelet och kollat över oljeförsörjningen i toppen.

Även Ford V70 verkar gå hur långt som helst. Taxibilar går ofta 30 000 mil utan annat än normal service.

30 000 mil är ingenting vid taxikörning.
Amerikanerna behåller ofta gamla lösningar som fungerar.
Ofta är de reparerbara och robusta.
Ibland är det en nödlösning på ett problem som andra tillverkare eliminerade för länge sedan.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Den var faktiskt fin! som han skriver så hände 7.3:an med common rail med fram ända till -04 med nyare karossen. Sista året såldes den parallelt med 6.0:an som framtvingades av div miljökrav, mm.

Trist för de som beställde den nya "spännande" 6.0:an när de kunde ha valt den bästa motor Ford levererat som dessutom var på 1.3 l mer (vilket är ballt) och har oändligt med billiga slitdelar på ebay för kaffepengar.


Jag tror inte det helt är biltillverkarnas fel att moderna bilar är som dom är utan det ställs omöjliga krav från två sidor. Konsumenterna vill ha effekt på pappret och låg soppaförbrukning, regeringar vill ha låg miljöpåverkan. Allt kommer ner till friktion som löses med små smäckiga lager som ger upp tidigare samt en massa elektronik.

Det jag har sagt är att jag, av egen erfarenhet inte kommer köra moderna bilar mer pga det. Det är bara GuW som tolkat det som att jag tycker alla amerikanska bilar inkl. Chrysler Saturn är bra och alla Europeiska/Japanska bilar som Toyota är dåliga.
Det är något jag aldrig sagt och som vanligt är det Don Quijote som är ute och vevar efter mothugg.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Den var faktiskt fin! som han skriver så hände 7.3:an med common rail med fram ända till -04 med nyare karossen. Sista året såldes den parallelt med 6.0:an som framtvingades av div miljökrav, mm.

Trist för de som beställde den nya "spännande" 6.0:an när de kunde ha valt den bästa motor Ford levererat som dessutom var på 1.3 l mer (vilket är ballt) och har oändligt med billiga slitdelar på ebay för kaffepengar.


Jag tror inte det helt är biltillverkarnas fel att moderna bilar är som dom är utan det ställs omöjliga krav från två sidor. Konsumenterna vill ha effekt på pappret och låg soppaförbrukning, regeringar vill ha låg miljöpåverkan. Allt kommer ner till friktion som löses med små smäckiga lager som ger upp tidigare samt en massa elektronik.

Det jag har sagt är att jag, av egen erfarenhet inte kommer köra moderna bilar mer pga det. Det är bara GuW som tolkat det som att jag tycker alla amerikanska bilar inkl. Chrysler Saturn är bra och alla Europeiska/Japanska bilar som Toyota är dåliga.
Det är något jag aldrig sagt och som vanligt är det Don Quijote som är ute och vevar efter mothugg.

Byt ögonblickligen exempel.
Toyota landcruiser ÄR ballt.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vet att 6.2:an drar löjligt lite för en stordiesel. Underliten kan man köra om man är försiktig men då är den slö som fan.

Min drar 1.3 oavsett hur man beter sig.

Hade de fixat extra soppa till 6.2:an om den hade turbo? Den pumpen brukar vara bra i kallstarter annars.
Fel av mig ingen turbo på den surhäcken.
Skitbil men ploggen till den e fin å ha :D

1,3 säger ni de överlever man ju volvo härket jag kör nu drar ju nått liknande :gnissla kanske blir sån nån gång
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det är coolt med pickups.
Drömmen är en dubbelhyttad F250-350.
Idag när jag var och tittade på mckläder stod det en F150 1,5 hytt utanför butiken.
Herrejösses va fet en sådan är. King Cab och andra små shoppingvagnar är ju mest för stadsfjollorna om man jämför.
Finns F150 1,5 hytten med långa flaket eller man får plats med en hoj med lämmen uppe på korta flaket?
Jag tyckte det så stort ut, men om det var stort nog vågar jag inte säga.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi har hämtat hojjar med både Skoda och Fiat p-uer.
Behövs inte mycket till flak så länge man kan ställa på lämmen.
 

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Ort
;-)
Hoj
250 cr
lite sugen pickup är man...Dodge RAM 1500 från 00 och framåt är det bra skit?
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Jag har en 1500 05a bensinare funkar kanon dock lite törstig om man håller högre hastighet på motorväg. Hyggligt rask 0-100 och ganska bra bromsar för att komma från landet utan kurvor.

Mvh Ulf
 

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Malmö/Bacong
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Sitter och tittar på blocket, men har svårt att välja vilken pick-up som passar mig. Någon som har lite input/info? Skall användas som vinterbil, 4wd som är urkopplingsbar (drar mindre bränsle?), helst 1,5 hytt så man kan sitta fyra om det behövs samtidigt som man får större flak. Inte allt för gammal så att man får lite modern utrustning och slipper reparera så mycket. Pris, helst under 150k.

Skall det vara bensin eller diesel, vet ej vad skatten är.

Cheva, Ford eller Dodge? Eller är det samma skit idag?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag har en 1500 05a bensinare funkar kanon dock lite törstig om man håller högre hastighet på motorväg. Hyggligt rask 0-100 och ganska bra bromsar för att komma från landet utan kurvor.

Mvh Ulf

Är du säker på bromsarna?
Jänkebromsar brukar kännas kraftfulla vid normal körning, pga stor servoverkan.
När de väl behövs, så blir det inte mycket mer broms.
Extra tydligt med stora hjul.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Är du säker på bromsarna?
Jänkebromsar brukar kännas kraftfulla vid normal körning, pga stor servoverkan.
När de väl behövs, så blir det inte mycket mer broms.
Extra tydligt med stora hjul.


Fast det är skillnad på Pontiac Boneville och pickisarna.
Truckarna har lite krav på att bromsarna funkar då de får dra en hel del
"over there" som jag brukar säga.

Långforden fick stående ovationer för just bromsarna på senaste besiktningen och jag märker ingen skillnad i prestanda om jag kör tomme eller har en 5-tons båt efter.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top