Angående kvalitet. Min gamla cheva höll ihop förvånansvärt bra. Det man förvånas över är hur de kan bygga helt sjkut solida grejer som ändå pajar. Min blinkerspak hoppa inte tillbaka. På en normal bil byter man spaken som kostar en hel del. På cheva hade de byggt en snillrik 50-tal konstruktion som var löjligt robust. Ändå funka den inte. Men den gick att laga själv i alla fall. I övrigt gick motorn fick med dom rostigaste tändstift jag sett, billigt med nya. Charmigt kanske men jag tilltalas tyvärr av litereffekt och precision. Men men.
Annars är jag en BMW E3X nörd. Alltså BMW från sent 80 tills sent 90 och till viss del senare också. Där kan man prata kvalitet. Har haft bra många och visst går dom sönder. Men hur många motorer får slita så illa som just en M20? Vipporna kan gå och man slarvat med oljebyte och ofta tuggar varvstopp.
Det jag menar är att kvalitet är relativt. En M20 har problem med det mesta i toppen, men istället håller en motor för bisarr överladdning och konstant varvstopp om man ställt ventilspelet och kollat över oljeförsörjningen i toppen.
Även Ford V70 verkar gå hur långt som helst. Taxibilar går ofta 30 000 mil utan annat än normal service.
Annars är jag en BMW E3X nörd. Alltså BMW från sent 80 tills sent 90 och till viss del senare också. Där kan man prata kvalitet. Har haft bra många och visst går dom sönder. Men hur många motorer får slita så illa som just en M20? Vipporna kan gå och man slarvat med oljebyte och ofta tuggar varvstopp.
Det jag menar är att kvalitet är relativt. En M20 har problem med det mesta i toppen, men istället håller en motor för bisarr överladdning och konstant varvstopp om man ställt ventilspelet och kollat över oljeförsörjningen i toppen.
Även Ford V70 verkar gå hur långt som helst. Taxibilar går ofta 30 000 mil utan annat än normal service.