Pickup-besatt.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det räcker med ½% billig mineral 2T-olja.

Det är helt obegripligt att Sverige inte släpper sitt egenspecade miljödieselbränsle. Både nationaleonomisk, motormässigt och bränsleförbrukningsmässigt.

http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Foretag&state=Foretag_dynamic&viewid=1914198
Rekommenderar du att hälla i lite 2T-olja i alla dieselmotorer vid tankning (om de körs på svensk skitdiesel), gamla förkammarbrännare såväl som moderna direktinsprutare med ett jävla laddtryck?

Hur skiljer sig svensk miljödiesel mot övriga EU-länders bränsle?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Här kan man klicka sig igenom ett litet bildspel med maskinskador/märke om man vill.

Det är länsförsäkringar som har fört statistik.

Förvånande nog låg Chevrolet på övre halvan, vilket måste betyda att dom koreanska chevorna är rätt bra, vilket ju är helt i linje med att två andra koreaner återfinns på den övre planhalvan.

Vill man läsa hela rapporten finns den på http://www.lansforsakringar.se/priv...n_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Det finns en del faktorer som man böe betänka när man läser sådan statistik.
Till exempel medelålder på bilarna (är ganska säker på att fler jänkebilar från sextiotalet är helförsäkrade än asiatiska bilar från nittiotalet) och vilka det är som äger bilarna.
Exempelvis redovisade Svensk bilprovning massor av fel på peugeot förr.
Lusläste man, så var de flesta felen trasiga glödlampor, slitna däck och liknande.
Anledning: Vänsterhippies utan bilintresse köpte 504or.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Förvånande nog låg Chevrolet på övre halvan, vilket måste betyda att dom koreanska chevorna är rätt bra, vilket ju är helt i linje med att två andra koreaner återfinns på den övre planhalvan.

Vill man läsa hela rapporten finns den på http://www.lansforsakringar.se/priv...n_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Den undersökningen var ju väldigt intressant i just den här tråden...

Precis som det jag antydde innan så gällde den svenska marknaden.

Jag skulle kunna köra Sverige upp och ner i en månad utan att möta en likadan bil som jag har. Det samma gäller för polarens W250.

De största antalet Chevor och Fordar som säljs i Sverige har inte mycket med GM/US Ford att göra. Chevorna är samma bilar som Opel, SAAB (hittills jallafall), mfl och Fordarna är Renault, Volvo (hittills jallafall), mfl-plattan med andra flyglar å märken.

För att sätta det i perspektiv så är (globalt sett) Fords F-serie pickis (förvisso inkl alla olika konstellationer) den mest sålda bilen i över 30 år i rad.

Är det något den rapporten tillför tråden så är det snarare mer vatten på våran kvarn.
Motor "genomsnittlig mätarställning för skada 7.200 mil"...:hihi



Jag säger inte på något sätt att min Långford aldrig kommer paja men de saker som går kan jag oftast fixa själv, det är billigt och faktiskt så är det inte så mycket som kan paja.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Till exempel medelålder på bilarna (är ganska säker på att fler jänkebilar från sextiotalet är helförsäkrade än asiatiska bilar från nittiotalet) och vilka det är som äger bilarna.

Fast med i det exemplet tror jag nog att folk som äger en jänkebil från 60-talet är mer mekaniskt lagd, och är betydligt räddare om sin bil än dom som har en korean från 90-talet.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Rekommenderar du att hälla i lite 2T-olja i alla dieselmotorer vid tankning (om de körs på svensk skitdiesel), gamla förkammarbrännare såväl som moderna direktinsprutare med ett jävla laddtryck?

Hur skiljer sig svensk miljödiesel mot övriga EU-länders bränsle?

Gjorde det i både min Skoda Felicia (1.9L sugdiesel) och i min Silverado (6.2L sugdiesel, fördelarpump).
Skodan gick 25000 mil utan att hicka, Chevan ingen aning, men långt...

Nu har jag en Ford Ficus -10 miljödiesel, Commonrail och spridare, tror inte att olja behövs då, men framtiden visar om jag har rätt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, det är alltid statistikens fel...

Att det inte finns speciellt måga amerikanska bilar i sverige borde ju gynna dom i statistiken, då körs ju varenda ex av en entusiast likt Teo, statistiken räknar ju ändå per 1000 bilar...

Fast det är ändå fel på statistiken om den inte visar det ni vill...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rekommenderar du att hälla i lite 2T-olja i alla dieselmotorer vid tankning (om de körs på svensk skitdiesel), gamla förkammarbrännare såväl som moderna direktinsprutare med ett jävla laddtryck?

Hur skiljer sig svensk miljödiesel mot övriga EU-länders bränsle?

Jag är okunnig i om det har varit några problem med moderna högtrycksmotorer.

Men bland de äldre så har det varit mer strul med fördelarpumparna än med de oljebadssmorda radpumparna.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja, det är alltid statistikens fel...

Att det inte finns speciellt måga amerikanska bilar i sverige borde ju gynna dom i statistiken, då körs ju varenda ex av en entusiast likt Teo, statistiken räknar ju ändå per 1000 bilar...

Fast det är ändå fel på statistiken om den inte visar det ni vill...

Du är ju fanimej otrolig. Enligt DEN statistiken har min F350 inte ett skit att säga till om hur problemfri den är skulle vara då den hamnar i samma grupp som mondeo, fikus, mfl. Cheva gör bilar som Chevrolet Epica, Aveo, Evanda, mfl som om jag inte missminner mig är Daewoo med Chevaemblem.

Kan du inte bara lämna objektspecifika trådar om saker du tycker är skit i stället för att ständig kliva in likt den uppmärsamhetssökande stackare från utböle du är och leverera substansfattig kritik.
Det gynnar ingen och speciellt inte bilden folk får av dig.

För att sammanfatta det du har gnällt om senaste sidorna så är en Toyota (vars samtliga bilmodellers bromsar plötsligt lade av) och Volvo (som helt sonika fattade eld) Mer pålitliga bilar än de tre stora jänkepickisarna pga att de i en undersökning på en marknad de tre stora jänkepickistillverkarna inte fattat greppet om hamnade högre upp på listan än de korianska skitbilar vars ditklibbade emblem gjort dom till representanter för GM, ford och Dodge.

En Toyota håller längre än en Daewoo... Grym analys! Vart vill du komma med det? Vad får vi Fullsizepickisförare ut av den infon?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En Toyota håller längre än en Daewoo... Grym analys! Vart vill du komma med det? Vad får vi Fullsizepickisförare ut av den infon?

Hädanefter ska all statistik baseras på din och bara din bil, för det är den och endast den som är representativ för kvaliteten på amerikanska fordon.

Dom två personerna på forumet med amerikanska bilar och trasig dieselpump har absolut ingen relevans, och absolut inte statistik som tagits fram som beslutsunderlag av en av landets största försäkringsbolag, ty dom älskar felaktiga fakta att grunda sina beslut på!
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hädanefter ska all statistik baseras på din och bara din bil, för det är den och endast den som är representativ för kvaliteten på amerikanska fordon.

Dom två personerna på forumet med amerikanska bilar och trasig dieselpump har absolut ingen relevans, och absolut inte statistik som tagits fram som beslutsunderlag av en av landets största försäkringsbolag, ty dom älskar felaktiga fakta att grunda sina beslut på!

Nu är du barnslig. Det är du som kommer dragande med statistiken som inte innefattar bilarna vi till stor del snackar om här i tråden.

Pumparna som är knasiga är av samma typ som på tidiga 6.9/7.3:eek:r och dessa ger upp efter ca 20.000 mil. Det har avhandlats tidigare i tråden, även i Dieseltråden.

Tror du kranspumparna som finns på GM´s 6.2/6.5:a avhandlats i den undersökningen? Det tror inte jag.

Kan du inte på något sett se att t.ex en Blazer från -86 kanske inte har med siffror från en Daewoo med Chevalogga att göra i en undersökning och vise versa eller stirrar du blint på att det står "tjeva fick plats förtån" och då är det så.

Det är dessutom konstigt att du skriver att jag hävdar att amerikanska bilar aldrig går sönder när jag i tråden bl.a. skrivit att Fords 6-0 diesel är en sjukdomsmotor man ska låta bli och att IFS-axeln är något jag inte ger mycket för.

Du vill att det ska vara på ett sätt så att du kan få gnälla och klaga lite, inte för att du kommer med relevant kritik eller bemöter repliker på den heller för den delen.
Lite som en Feminist vill att alla män ska slå kvinnor och våldta för annars brister ju deras resonemang.

Sluta gnäll nu för att jag är glad och nöjd för att jag har en F350 och du missnöjd för att jag har en eller varför du nu är sur :va
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Menar i största allmänhet.

Senaste teknik är inte per automatik bättre anser jag.
Kommer aldrig köpa en modern bil igen just pga det.

Förvisso men jag skulle aldrig få för mig att sätta mig i risig gammal Cheva eller Hilux för den delen heller om jag ska använda den VARJE dag i jobbet. Då vill jag åka omkring med sköna nya säten, klimatanläggning, bra stereo etc.
Med risig Cheva så syftar jag absolut inte på din bil, den skulle jag absolut kunna tänka mig men då endast som lekfordon på fritiden som man använder några gånger per år, inget jag skulle vilja åka omkring i hela tiden.

Och konstant fyrhjulsdrift eller ej, det som sitter på en Hilux är jag övertygad om att det räcker för mig så att det blir över. Skulle jag vilja ta ut den i skogen vid jakt eller dylikt så skulle det fungera problemfritt tippar jag på men det bästa vore ju en Samuraj eller dylikt med kort hjulbas och bra drivning.

Jag ska ändå till Toyota för att provköra Avensis så då ska jag spana in Hiluxen också, den är ju för övrigt jävligt snygg :kär
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Hilux_3_0_SR__Automat_Black_Edition_37125979.htm?ca=9&w=2
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Samtliga nya bilar... Har du någon info om äldre bilar som folk faktiskt har och som vi diskuterar mycket om i tråden?

Ahh, förlåt, statistik är ju inte din grej, om den inte visar precis det du vill.

Näe, men det är nog så att USA alltid har tillverkat världens bästa bilar, utom just dom år det har förts statistik, då dom mystiskt nog har tillverkat världens sämsta bilar.

Trots att dom senare åren allt större andel av dom amerikanska bilarna tillverkas av kvalitetsmedvetna asiater.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Dom två personerna på forumet med amerikanska bilar och trasig dieselpump har absolut ingen relevans, och absolut inte statistik som tagits fram som beslutsunderlag av en av landets största försäkringsbolag, ty dom älskar felaktiga fakta att grunda sina beslut på!

Min bil har gått 25k mil på sin originalpump, och pumpen är en del som slit och behöver bytas efterhand. Som Teo säger så bör dessa pumpar hålla i runda slängar 20k mil innan de behöver renoveras eller bytas, så för mig är det föga förvånande att den behöver fixas. Å andra sidan är det det enda som är fel med min bil, och den startar ju trots allt och går bra trots detta fel. Den är bara inte så himla pålitlig då jag inte kan räkna med att få igång den efter ett kortare stopp om motorn är varm.

När jag först märkte av problemen ställde jag av bilen och lät den stå, och så har den stått nu i sisådär en fyra månader eller något (eller mer, minns inte så noga). Häromveckan gick jag ut och skulle testa att starta upp henne, mest för att kolla. Räknade kallt med att batterierna skulle vara stendöda och bilen sur och jävlig i största allmänhet, men till min förvåning hade batterierna gott om kräm och drog igång motorn hyfsat omgående. Visst fick jag mata lite på startmotorn innan den kom igång, och visst gick den lite sisådär de första sekunderna. Men det är den enda bil jag ägt (av åtta) som hoppat igång så pass problemfritt efter ett så pass långt uppehåll. Och som sagt, inga övriga fel utöver pumpen (som är en slitdel). Jag tycker att min bil utstrålar kvalitet och funktionalitet, den funkar som den ska och startar alltid. Att den stått länge nu beror helt på att jag inte haft ett så pass tryckande behov av den att jag kunnat undvara pengarna det kostar att fixa pumpen. Nästa löning blir det ny pump och en rejäl service, och förhoppningsvis 20k problemfria mil till efter det:tummenupp

Rasar den nya pumpen inom ett år så ska jag eventuellt tänka över dina ord på nytt, men inte förr. Dessutom har pumpen jag tänkt köpa ett års garanti, så då är det ändå inget större problem:D
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Min erfarenhet innefattar bl.a. förra vinterns besök i Åre där bilarna på parkeringen nedanför frös sönder och hämtades på bärgningsflak en efter en under veckan medan jag självgod som jag är stod och hånlog upp i lägenheten och tänkte att "Ha där har de för att de köper pissbilar". När vi sedan skulle köra hem i min BMW 330XI -07 så startade hon som en lärka men stängde sedan av sig för att den inte ville att jag skulle köra sönder min V-låda :va:mad:

Blev tåg hem och bärgning till Ö-sund för inspektion och byte av div elektronik. Fick flyga upp och hämta sen lyckades jag efter många om och men köra ner bilen till Sthlm där den gav upp igen och fick besöka verkstad ånyo. In med datorn och kolla. Det var någon styrdosa som fått knäpp och fick bytas.

Sånt skit vågar man inte köra runt med om man bor i ett land där det kan bli minusgrader.

Nej tacka vet jag stålhögen som står och eldar diesel med värmaren här nedanför. Nu ska jag iväg och hiva igång maskineriet fiffan så fint.

:banana
Lite som polarens 6,2 td och min ådi i 27 minus

Rätt kul den hade stått i nästan en månad utan nån rört den, 2 år gammalt batteri hoppar in vrider nyckeln går tungt ett varv runt för att sen knacka igång och efter en halv minut övergå till fint spinnande audin alltså, skevan fick vi kabla igång (med audin) trotts nya batterier och att den körts dagen innan, amerikansk junk.

Vilken bil ligger närmast utopin bra komfort dubbelhytt flak nog för en cross och låg förbrukning? Va drar en eco chippad 6,5 td? hört lycko önskningar om 1,1 från en suburban ägare men tvivlar lite, känns som firma berlingon drar det.

För japansk dubbelhytt kortflak får man väll inte upp nån/några crossar på?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Va drar en eco chippad 6,5 td? hört lycko önskningar om 1,1 från en suburban ägare men tvivlar lite, känns som firma berlingon drar det.

För japansk dubbelhytt kortflak får man väll inte upp nån/några crossar på?

Vet att 6.2:an drar löjligt lite för en stordiesel. Underliten kan man köra om man är försiktig men då är den slö som fan.

Min drar 1.3 oavsett hur man beter sig.

Hade de fixat extra soppa till 6.2:an om den hade turbo? Den pumpen brukar vara bra i kallstarter annars.
 

Cirkus

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Ort
Örebro
Hoj
Varierar...
Ahh, förlåt, statistik är ju inte din grej, om den inte visar precis det du vill.

Näe, men det är nog så att USA alltid har tillverkat världens bästa bilar, utom just dom år det har förts statistik, då dom mystiskt nog har tillverkat världens sämsta bilar.

Trots att dom senare åren allt större andel av dom amerikanska bilarna tillverkas av kvalitetsmedvetna asiater.

Kan du inte vara gnällig någon annanstans. Det är ingen i tråden som sagt att USA alltid har tillverkat världens bästa bilar, dock har de gjort flertalet bra fullsize pickisar. De har såklart gjort mindre bra pickisar också som det redan diskuteras i tråden men dina inlägg tillför inget till diskussionen annat än OT-gnäll.

Va drar en eco chippad 6,5 td?

Har en 3500 6,5td.

Kör den med lite för tung fot och mycket blandad körning. Den drar ungefär 1,3l/10km och då oavsett om den är tom eller om den går med fullt lass och släp.
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top