Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Behöver inte ens vara -30.
Räcker med ett motorstopp eller lite fukt i en kontakt vid fel tillfälle för att ge en styrenhet tuppjuck.
Två år senare, otaliga verkstadsbesök och en helt fabriksåterställd styrenhet senare (som förövrigt tog två veckor på verkstad :gnissla) så fungerar skiten.
Hjälpligt.

/Not so nöjd VW-driver

Min erfarenhet innefattar bl.a. förra vinterns besök i Åre där bilarna på parkeringen nedanför frös sönder och hämtades på bärgningsflak en efter en under veckan medan jag självgod som jag är stod och hånlog upp i lägenheten och tänkte att "Ha där har de för att de köper pissbilar". När vi sedan skulle köra hem i min BMW 330XI -07 så startade hon som en lärka men stängde sedan av sig för att den inte ville att jag skulle köra sönder min V-låda :va:mad:

Blev tåg hem och bärgning till Ö-sund för inspektion och byte av div elektronik. Fick flyga upp och hämta sen lyckades jag efter många om och men köra ner bilen till Sthlm där den gav upp igen och fick besöka verkstad ånyo. In med datorn och kolla. Det var någon styrdosa som fått knäpp och fick bytas.

Sånt skit vågar man inte köra runt med om man bor i ett land där det kan bli minusgrader.

Nej tacka vet jag stålhögen som står och eldar diesel med värmaren här nedanför. Nu ska jag iväg och hiva igång maskineriet fiffan så fint.

:banana

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej tacka vet jag stålhögen som står och eldar diesel med värmaren här nedanför. Nu ska jag iväg och hiva igång maskineriet fiffan så fint.

Inte för inte ryska stridsvagnar har förvärmare som man vevstartar och tryckluftstankar för motorstart. El är bara skit. Radpump skareva :tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Min erfarenhet innefattar bl.a. förra vinterns besök i Åre där bilarna på parkeringen nedanför frös sönder och hämtades på bärgningsflak en efter en under veckan medan jag självgod som jag är stod och hånlog upp i lägenheten och tänkte att "Ha där har de för att de köper pissbilar". När vi sedan skulle köra hem i min BMW 330XI -07 så startade hon som en lärka men stängde sedan av sig för att den inte ville att jag skulle köra sönder min V-låda :va:mad:

Blev tåg hem och bärgning till Ö-sund för inspektion och byte av div elektronik. Fick flyga upp och hämta sen lyckades jag efter många om och men köra ner bilen till Sthlm där den gav upp igen och fick besöka verkstad ånyo. In med datorn och kolla. Det var någon styrdosa som fått knäpp och fick bytas.

Sånt skit vågar man inte köra runt med om man bor i ett land där det kan bli minusgrader.

Det verkar som om moderna bilar konstrueras för -20 och därmed jämt. Alla temperaturer under det rycker man på axlarna åt; "skyll dig själv din gamle nordbo", typ.

Dock tror jag att många ber om bekymmer genom att inte ge sina bilar mer kärlek än långlajfsörvissen vartannat år.
Om man pluggar in Citec-laddaren en dag någon gång i månaden och håller ordning på glykolhalt, spolarvätskeblandning och oljenivå är mycket vunnet.

Jag startade min RS4 i Sälen i -29 grader några gånger. Det hade inte gått utan motionerat batteri; helvete vad tungt det gick. Dock spred sig ett leende på läpparna när V8:an small igång, även om den visade klart missnöje över den ovärdiga behandlingen.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Usch då. Så ni ska laga den? Får man fråga vad kostnaden blev? Ska ju själv till att byta min (fast jag beställer nog en begagnad/reparerad från staterna, billigast så), så det kunde ju vara intressant att veta vad arbetet gick på och sådär...

Nu rullar chevan igen, det kostade 15.000 för pumpen och tio papp för arbetet plus moms.

Nu ska jag bara skruva ur förarstolen och lämna iväg den till sadelmakaren, standardfel på chevor med skinn att sidan på förarstolen spricker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu rullar chevan igen, det kostade 15.000 för pumpen och tio papp för arbetet plus moms.

Nu ska jag bara skruva ur förarstolen och lämna iväg den till sadelmakaren, standardfel på chevor med skinn att sidan på förarstolen spricker.

Men enligt Teo och andra i den här tråden så går ju aldrig antika amerikanska bilar sönder, så du måste ha blivit lurad på dom pengarna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men enligt Teo och andra i den här tråden så går ju aldrig antika amerikanska bilar sönder, så du måste ha blivit lurad på dom pengarna.

Fördelarpumpar och svensk miljödiesel utan tvåtaktsolja. Good luck

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fördelarpumpar och svensk miljödiesel utan tvåtaktsolja. Good luck

Det spelar väl ingen roll om gjutjärnet är amerikanskt, det är ju helt magiskt bra..

Eller så går alla bilar sönder, även amerikanska.

Tittar man på statistik över felfria bilar så står dom sig inte ens speciellt bra.

Men Teo vet säkert bättre

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.

Jajemen, vi lämnade in en felfri bil i nyskick och la en stack med pengar på disken, sen fick dom själv hitta på lite fel och skriva faktura.
Precis som alla nissan ägare med rasade motorer, det var egentligen bara ett sätt att visa sig lite ödmjuk!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det spelar väl ingen roll om gjutjärnet är amerikanskt, det är ju helt magiskt bra..

Eller så går alla bilar sönder, även amerikanska.

Tittar man på statistik över felfria bilar så står dom sig inte ens speciellt bra.

Den diskussionen får ni gärna ha. Men om det är en dieselpump som pajat, så är jag ganska säker på att det är en fördelarpump. Sveriges miljödieselbränsle ger låg effekt och pajar ofta fördelarpumpar i förtid om man inte tillsätter ngt smörjmedel. Jag är rätt säker på att det sitter en sån pump i Blues och Bushidos bilar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tvi vale...:näsblod

Jag väntar fortfarande på nästa löning, efter det ska jag beställa hem en renoverad pump från staterna (ett års garanti på pumpen och tre månader på databoxen som medföljer) för ca 4000 kr och sen ge mig på att byta fanskapet själv. Har hittat tutorials på amerikanska forum och det verkar som att man även som hemamek uppmuntras att prova. Inte hört några "nejförfan, alldeles för svårt för amatörer! lämna in!" än så länge iallafall. Återkommer med rapport och slutkostnad när hon går igen.

Den diskussionen får ni gärna ha. Men om det är en dieselpump som pajat, så är jag ganska säker på att det är en fördelarpump. Sveriges miljödieselbränsle ger låg effekt och pajar ofta fördelarpumpar i förtid om man inte tillsätter ngt smörjmedel. Jag är rätt säker på att det sitter en sån pump i Blues och Bushidos bilar.

Antagligen så. Ska börja hinka i lite 2t-olja när min bil går igen, så att inte samma sak händer med nya pumpen.

Förresten Jörgen, lite OT här men jag hoppas att det går bra:
Kan du något om Danmarks marinkår?:va :D

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är väl egentligen skit samma vad som har pajjat, om det är ramlageröverfall i en Nissan eller dieselpumpen i en amerikanare.

Det är utgifter för ägaren i båda fallen, och någon påstår ju att amerikanska, bilar är överlägset bra och felfria, då ska väl inte dieselpumparna lägga av på macksoppa?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Det är väl egentligen skit samma vad som har pajjat, om det är ramlageröverfall i en Nissan eller dieselpumpen i en amerikanare.

Det är utgifter för ägaren i båda fallen, och någon påstår ju att amerikanska, bilar är överlägset bra och felfria, då ska väl inte dieselpumparna lägga av på macksoppa?

Nu är det hack i skivan.
Jag ville som sagt bara påpeka ovanstående gällande fördelarpumpar om man kör på svensk miljödiesel. Vidtar man inte vad jag skrev så kan det bli 15 000:- igen. Det var ett inlägg för att hjälpa andra forummedlemmar.

Tvi vale...:näsblod

Jag väntar fortfarande på nästa löning, efter det ska jag beställa hem en renoverad pump från staterna (ett års garanti på pumpen och tre månader på databoxen som medföljer) för ca 4000 kr och sen ge mig på att byta fanskapet själv. Har hittat tutorials på amerikanska forum och det verkar som att man även som hemamek uppmuntras att prova. Inte hört några "nejförfan, alldeles för svårt för amatörer! lämna in!" än så länge iallafall. Återkommer med rapport och slutkostnad när hon går igen.

Antagligen så. Ska börja hinka i lite 2t-olja när min bil går igen, så att inte samma sak händer med nya pumpen.

Förresten Jörgen, lite OT här men jag hoppas att det går bra:
Kan du något om Danmarks marinkår?:va :D

Det räcker med ½% billig mineral 2T-olja.

Det är helt obegripligt att Sverige inte släpper sitt egenspecade miljödieselbränsle. Både nationaleonomisk, motormässigt och bränsleförbrukningsmässigt.

http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=Foretag&state=Foretag_dynamic&viewid=1914198

Kan ingenting om sista frågan

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu är det hack i skivan.
Jag ville som sagt bara påpeka ovanstående gällande fördelarpumpar om man kör på svensk miljödiesel. Vidtar man inte vad jag skrev så kan det bli 15 000:- igen. Det var ett inlägg för att hjälpa andra forummedlemmar.

Det räcker med ½% billig mineral 2T-olja.

Löser sig inte vanlig motorolja i diesel?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Brukar inte dom pumparna rasa allt som oftast överallt i världen?
Säker på att jag hört om många även i staterna?

Fast det kanske bara är dodge?

:va

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S

Klart de går sönder, käkar slitdelar, mm men det är enkelt bytt och dessutom jävligt billigt.

Hade ett framhjulslager som behövde bytas efter dryga 30.000 mils tjänst varpå jag passade på att byta yttre och inre lager inkl damskydd samt knutkors och övre/undre spindelleder på båda sidor. En låda prylar som väger bajsmycket och som håller 30.000 mil till för dryga 4.000:- totalt. Dessutom fick jag läge att inspektera drivaxlar som såg ut att vara i nyskick.

Kan jämföras med senaste BMW´n som plötsligt påstod att däckstrycket var för lågt. Det var det inte. Bara att åka in till min auktoriserade återförsäljare och plugga in kompjutern. De fick aldrig reda på vad det var som var fel men de släkte lampan för 4 lök.
Det känns tryggt.

Jag säger inte att "amerikanska, bilar är överlägset bra och felfria". Det skulle betyda att Pontiac Boneville skulle vara en höjdarbil. Vissa saker gör jänkarna inte bra. Andra gör de bäst. (gjorde i alla fall)

Vilken statistik är det? "Vi bilförares märkespopuläritetsundersökning" där de kollar besiktningens anmärkningar på olika bilmodeller till och med 10.000 mil?

Enligt en annan omfattande undersökning blex t.ex Cheva Blazer (gammelblazern) en av de bilar som påverkade miljön minst utslaget så sin livslängd just för att bilen i snitt gick så pass mycket längre än Ford fikus flexifjul trots att det satt surveåtta i Blazern...

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Klart de går sönder, käkar slitdelar, mm men det är enkelt bytt och dessutom jävligt billigt.

Hade ett framhjulslager som behövde bytas efter dryga 30.000 mils tjänst varpå jag passade på att byta yttre och inre lager inkl damskydd samt knutkors och övre/undre spindelleder på båda sidor. En låda prylar som väger bajsmycket och som håller 30.000 mil till för dryga 4.000:- totalt. Dessutom fick jag läge att inspektera drivaxlar som såg ut att vara i nyskick.

Kan jämföras med senaste BMW´n som plötsligt påstod att däckstrycket var för lågt. Det var det inte. Bara att åka in till min auktoriserade återförsäljare och plugga in kompjutern. De fick aldrig reda på vad det var som var fel men de släkte lampan för 4 lök.
Det känns tryggt.

Å andra sidan har min bmw gått 31k mil och drivlinan är knappt inkörd. Ett hjullager (inkl nav osv på bmw) byttes iofs förra sommaren för en 1500kr, men det var inte mer än det.
Grejjen är nog den att dessa gamla pickisar är för gamla för att ha en masa inveklad elektronik, hade dom det hade den med all säkerhet jäklats på dom också.
Lätt, billigt osv att skruva själv på är det på allting gammalt. Nya grejjer är det värre med, oberoende varifrån grejjorna kommer, mest för att tillverkarna upptäckt att det är ett bra sätt att tjäna ännu lite mera pengar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Här kan man klicka sig igenom ett litet bildspel med maskinskador/märke om man vill.

Det är länsförsäkringar som har fört statistik.

Förvånande nog låg Chevrolet på övre halvan, vilket måste betyda att dom koreanska chevorna är rätt bra, vilket ju är helt i linje med att två andra koreaner återfinns på den övre planhalvan.

Vill man läsa hela rapporten finns den på http://www.lansforsakringar.se/priv...n_lf_gruppen/Documents/Maskinskaderapport.pdf

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...