Pickup-besatt.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Sitter ett glödstift som förångar bränslet. Om jag förstått det hela rätt.

Nja, det sitter en pump och fläktmotor som driver hela rasket och sen sitter det en tändspole som slår en rejäl gnista mellan två elektroder så att dieseln fattar eld och brinner som attan. Plockar man isär en webasto med alla kopplingar kvar ska man kortsluta tändningselektroderna så det inte blir eldkastare i garaget.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Nja, det sitter en pump och fläktmotor som driver hela rasket och sen sitter det en tändspole som slår en rejäl gnista mellan två elektroder så att dieseln fattar eld och brinner som attan. Plockar man isär en webasto med alla kopplingar kvar ska man kortsluta tändningselektroderna så det inte blir eldkastare i garaget.

Det är inte vad de säger på hemsidan :gnissla
http://www.webasto.se/personbil/video/

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jo, men vart sitter det osv. Vilka gör sådana kit?

Här finns det lite läsning.
Karnag har pysslat med luftfjädring länge så ärr pickupen ombyggd i Sverige så är chansen stor att prylarna kommer från dom.

Karnag

Där ser man, fungerar tydligen annorlunda på bilmodellerna. Jag har bara arbetat med dom som sitter i bussar och där finns det tändspole och elektroder.

Så här ser dom ut.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Klart den behöver el men jag har kört i två timmar med den utan att det märkts på batterikapaciteten. Har två st 110 ah batterier i Långforden. Men hon blir kronvarm efter en halvtimme.

Två batterier, två tankar, två rader cylindrar, osv. allt är bättre med dubbelt :cool:

Det skall sitta en liten motor med vevstart som förvärmer, pumpar runt oljan och fungerar som startmotor.
El är gej.
[YOUTUBE-ID]vVznsmwsd7I[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
GMC:n jag var sugen på är såld, precis när jag fått veta att försäkringsbolaget uppar sitt bud (invaliditetsersättning) vilket ger mig nästan 30k extra dessutom...:( Jaja, bara att leta vidare. Nu har man ju dessutom lite budget!:)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
GMC:n jag var sugen på är såld, precis när jag fått veta att försäkringsbolaget uppar sitt bud (invaliditetsersättning) vilket ger mig nästan 30k extra dessutom...:( Jaja, bara att leta vidare. Nu har man ju dessutom lite budget!:)

Då hittar vi en fin jäkel till dig. Ha tålamod. Rätt vare ä dycker ett kap upp.

Passa på att lägg ett skambud på den där dodgen du länkade till. 1:a generationens Cumminsdodgear hör till ovanligheterna och är fantastiska. Hade jag inte haft Långforden hade en sådan varit nära till hands.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då hittar vi en fin jäkel till dig. Ha tålamod. Rätt vare ä dycker ett kap upp.

Passa på att lägg ett skambud på den där dodgen du länkade till. 1:a generationens Cumminsdodgear hör till ovanligheterna och är fantastiska. Hade jag inte haft Långforden hade en sådan varit nära till hands.

Det tycker jag vi gör!:) Budgeten är ju förvisso inte obegränsad, en del ska sparas och en del ska gå till annat. Men utgångsläget är ju i alla fall bättre än någonsin:)

Jag ska fundera på det, men jag är inte helt övertygad om att den är för mig... Har lyssnat lite på cumminssexorna på blocket, och det ger liksom ingen vidare reaktion...:va En sjyst V8 kan ge rysningar i hela kroppen på mig, men de sexor jag hittat har inte alls tilltalat mig... Sen är det ju klart att ljudet inte är allt, men en bra stor del får jag nog ändå säga att det är:D Men jag ska fundera på det, om inte annat så är den ju sjukt snygg:tummenupp

Edit: Men herrejävlar! Såg den här bilen på blocket för länge sen (när importfirman som tog in den annonserade ut den) och blev lite småkåt på den redan då, och så hittar man den igen (till ett bättre pris dessutom) precis nu när pengarna snart trillar in (förhoppningsvis)!

http://www.blocket.se/hoor/Chevrolet_pick_up_6_5_diesel_4x4_skal_bort_31582465.htm?ca=23_10&w=3

Nära, 4x4, diesel 6.5:a (!!), lågt miltal, inte mycket rost... Vad är haken!?:va Finns det ingen så vill jag ha!!!!:yoparty
Sheriffbil=sönderkörd?:va

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Jag ska fundera på det, men jag är inte helt övertygad om att den är för mig... Har lyssnat lite på cumminssexorna på blocket, och det ger liksom ingen vidare reaktion...:va En sjyst V8 kan ge rysningar i hela kroppen på mig, men de sexor jag hittat har inte alls tilltalat mig... Sen är det ju klart att ljudet inte är allt, men en bra stor del får jag nog ändå säga att det är:D Men jag ska fundera på det, om inte annat så är den ju sjukt snygg:tummenupp

Men när det gäller dieslar är det turbovislet man vill åt. De gurglar ju ändå inte som bensinåttor...
[YOUTUBE-ID]RhnTqffTgjk&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]M4nINovAtjw&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]oeEVqWyl9B0&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Edit: Men herrejävlar!

http://www.blocket.se/hoor/Chevrolet_pick_up_6_5_diesel_4x4_skal_bort_31582465.htm?ca=23_10&w=3

Nära, 4x4, diesel 6.5:a (!!), lågt miltal, inte mycket rost... Vad är haken!?:va Finns det ingen så vill jag ha!!!!:yoparty

Kändes lite rackig innuti. Är ju skönt om man kan sitta någorlunda bekvämt i den så man kan trucka genom landet om det dyker upp någon pickisträff någonstans. Ska gå att hitta en bättre till det priset tycker jag. Även om gammelchevorna är snygga.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Men när det gäller dieslar är det turbovislet man vill åt. De gurglar ju ändå inte som bensinåttor...
[YOUTUBE-ID]RhnTqffTgjk&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]M4nINovAtjw&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]oeEVqWyl9B0&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Kändes lite rackig innuti. Är ju skönt om man kan sitta någorlunda bekvämt i den så man kan trucka genom landet om det dyker upp någon pickisträff någonstans. Ska gå att hitta en bättre till det priset tycker jag. Även om gammelchevorna är snygga.

Fast just den jag hittade hade väl ingen turbo ändå så...

Jag håller dock inte riktigt med. Jag tycker tvärtom att en dieselåtta låter mysigt tack vare sitt karakteristiska knackiga tomgångsljud vilket sedan övergår i v8-muller så fort man trycker på gasen, bara för att helt tystna och återgå till "krackkrackkrack" när man släpper av. Låter som ett elakt mytologiskt djur som blir väckt ur en tupplur. Jämför "krackkrackkrackWRAOOM!krackkrackkrack" med "snaaaaarkGEFANIMIGJAGSOVER!snaaaaark":D

Ok, bra poäng. Får väl åka och kolla på den om inte annat, kan ju vara att den ser ut på ett visst sätt men är hyfsat bekväm ändå:) Men visst, komforten är ju helt klart av betydelse på en jänk. Soffa är ju dock ett ganska stort plus tycker jag, då kan man åka tre i bilen, sitta tätt med tösen bredvid eller rentav sova i kärran:D
Men den ser för brutal ut oavsett:yoparty Dessutom bara tre års beskattning kvar:)

Edit: Bilen i de två första klippen lät rätt ok, men fortfarande inte som åttorna... Det är något visst med åtta... Den här gillar jag, låter rått!

[YOUTUBE-ID]dK3GarsHsZE[/YOUTUBE-ID]

Såg ok ut, men priset var ju utav helvete:skrämd Undrar dock hur mycket man kan få ner den... Men visst, skambjuda kan man ju alltid göra:) Dock har jag inte mycket mer än 40, kanske max 50 000 att ge om man ska räkna in vad som ska sättas undan och vad som ska gå till annat...

Men denna kanske?

http://www.blocket.se/skaraborg/Chevrolet_6_5td_4x4_pick_up_31483185.htm?ca=23_10&w=3

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Det finns ju en till cool feature som du bara måste ha ifall du har ngn form av lockup på din attemat. Avgasbroms!
Fatta vad fett när du rullar in söderifrån i söderledstunneln med långforden och har lite överskottsfart från bron som du bara måste excitera luftrummet med!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187323

Jänkarna har naturligtvis tagit fram kits för er hobby-truckers.
[YOUTUBE-ID]Tqegu2YKeKY[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Edit: Men herrejävlar! Såg den här bilen på blocket för länge sen (när importfirman som tog in den annonserade ut den) och blev lite småkåt på den redan då, och så hittar man den igen (till ett bättre pris dessutom) precis nu när pengarna snart trillar in (förhoppningsvis)!

Sheriffbil=sönderkörd?:va

Kul.

Jag tycker den som du länkade till såg fin ut. Kolla bara sheriff skylten som hänger där fram!!!!
Men den är inte reggade i Sverige?

Denhär ser ganska så fräsch ut och bra pris, men inte så tuff kanske.
Men lite större däck och lite klossar så blir den betydligt häftigare.

http://www.blocket.se/goteborg/Chevrolet_Silverado_2500_30735311.htm?ca=17&w=3

Teo, här är en fin bild på en f 350!
Den är faktiskt häftigare än din.
Har du dubbelmontage till din?

Bifogat

• 18831599872.292413353.IM1.MAIN.565x421_A.562x421.jpg
    18831599872.292413353.IM1.MAIN.565x421_A.562x421.jpg
    24.5 KB · Visningar: 89

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kul.

Jag tycker den som du länkade till såg fin ut. Kolla bara sheriff skylten som hänger där fram!!!!

Jo:)

Jag tycker den såg jävligt häftig ut, precis sådär "användarvänlig" som jag vill ha den. Kunde kanske må bra av lite lackbättring, rolla den i hammerite eller nåt:D
Jag vet inte, har mailat ägaren och frågat om bland annat just det, men inget svar ännu. Är den inreggad och klar så är den helt klart attraktiv!

Har tittat på den, men nackdelen är ju att det är en bensinare... Men visst, hittas ingen lämplig diesel så får man väl ta vad man kan få:) Kräsen blir ju som bekant utan:D

Tack för tipset!:tummenupp

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Kul.

Där kan man tom misstänka att phetispickisen används till nått vettigt. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ringde precis på sheriffchevan, den var inte reggad i Sverige. Sen så hörde jag lite dåligt vad han sa (dansk), men om jag inte tar fel så hade han inte ens några originalhandlingar/urpsrungsbevis, utan bara tullpapper... Och då lär väl registrering bli ganska så omöjlig va?:va Synd... Jaja, bara att leta vidare!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Det finns ju en till cool feature som du bara måste ha ifall du har ngn form av lockup på din attemat. Avgasbroms!
Fatta vad fett när du rullar in söderifrån i söderledstunneln med långforden och har lite överskottsfart från bron som du bara måste excitera luftrummet med!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=187323

Jänkarna har naturligtvis tagit fram kits för er hobby-truckers.
[YOUTUBE-ID]Tqegu2YKeKY[/YOUTUBE-ID]

Ja fan när jag var i Chicago i höstas och åkte bil satt jag och drömde mig bort bland alla Freightliners, Internationals och Peterbilts som truckade omkring.
En Freightliner slog på en så sjukt skön avgasbroms så jag var tvungen att avbryta herrskapet i bilen som var mitt inne i en diskussion om kultur eller politik och upplysa dessa om upplevelsen de höll på att gå miste om. De vart fan lite medtagna. Bröööl!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj

Om större är bättre så... men då är den för kort.

Får jag välja ska en pickis ha enkelmontage, enkelhytt, långflak och 4x4.
Just F350/GM-RAM3500 är ovanliga i den "sport"-konstelationen just för att de oftast är arbetsfordon med flakkula eller tippflak så i vanliga fall får man nöja sig med en sur 250 i så fall.
Inget fel med dem annat än att det är fint med riktiga axlar. Dessutom har Ford sin "IFS" -Dana 44HD/50 på sina F250 vilket känns knixigt.

Jag vill inte ändra en detalj på min utan vill ha henne precis som hon är :)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...