Pickup-besatt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jo det var ju skillnad...:rofl
men jag behöver ingen stor, är bara ute efter en jänke-pickis.
har en kompis som har en GMC 454, riktigt avundsjuk...:gnissla
men vad får man annars för kul för max 40k? allt kul man hittar är i övre halvan av landet..tex:
http://www.blocket.se/alvsbyn/Chevrolet_silverado_C20_30726371.htm?ca=23_3&w=3&last=1
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrolet_W_T_1500_31353436.htm?ca=23_3&w=3
finns lite i skåne också:
http://www.blocket.se/kristianstad/Chevrolet_pickup_31111935.htm?ca=23_3&w=3

C20:n är ju diesel och drar således bara strax över litern milen, men kostar å andra sidan 5000 om året i skatt. Dessutom tillkommer moms på 25% på den, så den kostar ju i stort sett 50k.

Lillpickisen här nere verkar ju vara bytt motor på (proper v8), så den är nog roligare i så fall:tummenupp Dricker dessutom därefter:D
 

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Ort
Värnamo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Och går upp på GDS-lyften så att man kan byta olja och tvätta utan att hyra lastbilsverkstad på vintern. Går även att hyra vanlig garageplats till. Det är sjukt mycket bängel med en stor bil

Fördelen med en fulsize är att man inte behöver lyfta bilen för att byta olja, avgassystem eller andra mindre jobb. :tummenupp

Men vist är det jobbigt, min bil går inte ens in i garaget.
Som tur är har jag möjlighet att skruva på jobbet, brukade lyfta förra bilen med truckar, något jag inte våga går med pickisen.
Fast har en 10 tons tak travers som funkar utmärkt.

Men en bakhjulsdriven pickup är fortfarande en dålig ide.
Totalt värdelöst så fort det blir halt.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Varför ska man upp på en lyft för att byta olja? Jag har ett trevligt arbeteutrymme under min bil. Kan sitta upp utan problem och har många balkar att nypa tag i när man slungar sig runt på horan under.

:)

Nog inte många som kan sitta raklånga under sina bilar dock:D

Men jo, är det någon bil som det är gott om plats under lär det ju vara en pickis:)
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Sant, och jag skulle hellre manövrera runt i en sån på stan. Försöka parkera med Teos långford mitt i centrala stan, huga...

Äh det är inga problem. Speciellt nu när 50% av alla platser är upptagna med snödrivor. Har ju halva stan för mig själv att parka på. I vanligar fall är den inte knepigare än en skåbil att parkera och dem är det ingen som gnäller på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men en bakhjulsdriven pickup är fortfarande en dålig ide.
Totalt värdelöst så fort det blir halt.

:fakta

Väldigt lite vikt över drivande hjulen, så fort man tappar friktion eller ska över något hinder blir det jobbigt...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sant, och jag skulle hellre manövrera runt i en sån på stan. Försöka parkera med Teos långford mitt i centrala stan, huga... Men bor man ute på landet med stora öppna vägar och gårdsplan att parkera på så är det roligare med stora bilar:)

Ja precis, jag är tex rätt övertygad om att Teo har sin skuta ståendes på föräldarnas gård på Värmdö (enligt hans tidigare inlägg, no stalking).

Ville bara ha det sagt så att man inte förköper sig utan att tänka på detta. Att tex bo i lägenhet och äga en bil som är större än den europeiska normen är som att ha en kvarnsten runt halsen. P-böter för att den sticker ut utanför P-rutan, svårt att komma in och tvätta ngnstans. Går sällan upp på vanliga verkstadsbillyftar. 1 meter snö på flaket om den står på gatan osv. Om man bor utan tomt är en full size Ford-pickis lite samma sak som att köpa på sig största Renualt Master skåpbilen och köra runt som vardagsbil.

Fördelen med en fulsize är att man inte behöver lyfta bilen för att byta olja, avgassystem eller andra mindre jobb. :tummenupp

Men vist är det jobbigt, min bil går inte ens in i garaget.
Som tur är har jag möjlighet att skruva på jobbet, brukade lyfta förra bilen med truckar, något jag inte våga går med pickisen.
Fast har en 10 tons tak travers som funkar utmärkt.

Men en bakhjulsdriven pickup är fortfarande en dålig ide.
Totalt värdelöst så fort det blir halt.

Ja då har du ju en bra lösning för din bil
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Äh det är inga problem. Speciellt nu när 50% av alla platser är upptagna med snödrivor. Har ju halva stan för mig själv att parka på. I vanligar fall är den inte knepigare än en skåbil att parkera och dem är det ingen som gnäller på.

Snälla säg att du ställt dig uppe på en enorm snöhög någon gång:D

Jag gnällde som fan på parkeringar när jag körde van, rutorna är ju fan inte långa nog för att hysa hjulbasen... Och då får man böter:död

Dessutom är det ju stört omöjligt att fickparkera, eftersom alla andra ställer sig för tätt. Jag ger mig inte in i städer med stora bilar om jag slipper, parkerar hellre utanför och promenerar in.

Ja precis, jag är tex rätt övertygad om att Teo har sin skuta ståendes på föräldarnas gård på Värmdö (enligt hans tidigare inlägg, no stalking).

Ville bara ha det sagt så att man inte förköper sig utan att tänka på detta. Att tex bo i lägenhet och äga en bil som är större än den europeiska normen är som att ha en kvarnsten runt halsen. P-böter för att den sticker ut utanför P-rutan, svårt att komma in och tvätta ngnstans. Går sällan upp på vanliga verkstadsbillyftar. 1 meter snö på flaket om den står på gatan osv. Om man bor utan tomt är en full size Ford-pickis lite samma sak som att köpa på sig största Renualt Master skåpbilen och köra runt som vardagsbil.

Jo, precis. Det är ett väldigt bra tips:tummenupp
Som sagt, att parkera min gamla van inne i Lund funkade inte alls... Slutade med att jag körde runt i den här ute på landet, och skulle man in till stan blev det till att låna bil av päronen:D
Så du har helt rätt i att det är ett jävla meck med stora bilar, ingen tvekan om det... Men jag vill ändå ha en. Annars sitter man där vid rödljusen i sin halfsize en vacker dag när plötsligt en fullsize glider upp bredvid, och då kommer man känna sig liten och otillräcklig och vara tvungen att ta livet av sig:D :topgearcitat
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Ja precis, jag är tex rätt övertygad om att Teo har sin skuta ståendes på föräldarnas gård på Värmdö (enligt hans tidigare inlägg, no stalking).

Ville bara ha det sagt så att man inte förköper sig utan att tänka på detta. Att tex bo i lägenhet och äga en bil som är större än den europeiska normen är som att ha en kvarnsten runt halsen. P-böter för att den sticker ut utanför P-rutan, svårt att komma in och tvätta ngnstans. Går sällan upp på vanliga verkstadsbillyftar. 1 meter snö på flaket om den står på gatan osv.

Långforden kommer stå i stan när jag får mitt verktyg så jag får ihop framaxeln. Har haft den som brukis i flera år och har aldrig känt att det är speciellt bökigt. Speciellt inte under vinterhalvåret då den tvärtom är klart bättre att leva med än gubbkombin jag kör med nu.

Har kört den i Shells tvätthall men då var jag tvungen att beställa ett "långprogram" men det gick kanon.
Har aldrig fått bot för att bilen varit för lång. Det enda är att man får lära sig var bilen slutar då framförvarande bil försvinner helt under huven innan man kör i mot den men å andra sidan kan man köra över bussöverfarterna in till stan och slippa tullskatt :)




Här är en skön van om det är någon som vill ha en sådan :)

http://www.blocket.se/dalarna/Four_Wheel_Drive_Ford_Econline_E350_30834030.htm?ca=11&w=3
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Långforden kommer stå i stan när jag får mitt verktyg så jag får ihop framaxeln. Har haft den som brukis i flera år och har aldrig känt att det är speciellt bökigt. Speciellt inte under vinterhalvåret då den tvärtom är klart bättre att leva med än gubbkombin jag kör med nu.

Har kört den i Shells tvätthall men då var jag tvungen att beställa ett "långprogram" men det gick kanon.
Har aldrig fått bot för att bilen varit för lång. Det enda är att man får lära sig var bilen slutar då framförvarande bil försvinner helt under huven innan man kör i mot den men å andra sidan kan man köra över bussöverfarterna in till stan och slippa tullskatt :)

Jag ville mest göra ett lite mer realistiskt inlägg som motvikt. Det kan ju vara mastigt för en tonåring som ev har många år kvar i skolan att ha vårdnaden om en lastbil. Hoppas att det går bra att ha din kärra i stan om du ska prova. Jag tror säkert (som du säger) att det går. På platser där man står parallellt med gatan få ju såna där bilar ofta plats om det är breda gator som utanför dig, även om många luckor som hade funkat med normalbil går bort. Men på tex gator som bråvallagatan och liknande så fraktas de bort direkt. Sopbilen kommer inte fram. Får hämtas ut i Ropsten för några tusen.

Men har man en backup i form av tillgång till tomt och takhöjd utanför stan så är det ju en annan sak. Då har man en bas man kan köra ut monstret till om det kör ihop sig, tex om laddningslampan vägrar slockna en kväll när den ska startas för att flyttas till andra fullparkerade sidan av gatan pga av snöröjningsnatt.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag ville mest göra ett lite mer realistiskt inlägg som motvikt. Det kan ju vara mastigt för en tonåring som ev har många år kvar i skolan att ha vårdnaden om en lastbil. Hoppas att det går bra att ha din kärra i stan om du ska prova. Jag tror säkert (som du säger) att det går. På platser där man står parallellt med gatan få ju såna där bilar ofta plats om det är breda gator som utanför dig. Men på tex gator som bråvallagatan och liknande så fraktas de bort direkt. Sopbilen kommer inte fram. Får hämtas ut i Ropsten för några tusen.

Jag förstår men det är inte på prov nu. Har bott innanför tullarna i 12 år och haft Långford som brukis 6-7 av de åren. I bland får man ta ett-ett par varv extra för att hitta plats men å andra sidan ser man platserna betydligt bättre och kan knipa dessa. Från BMW´n ser jag allt i grodpespektiv och har ingen aning om hur det ser ut på tvärgator och längre fram än 10 bilar.
Jag ställer mig inte på gator som är för smala utan kan går 50, ja ända upp till 300 meter extra om det behövs. Finns ju gator överallt :)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår men det är inte på prov nu. Har bott innanför tullarna i 12 år och haft Långford 6-7 av de åren. I bland får man ta ett-ett par varv extra för att hitta plats men å andra sidan ser man platserna betydligt bättre och kan knipa dessa. Från BMW´n ser jag allt i grodpespektiv och har ingen aning om hur det ser ut på tvärgator och längre fram än 10 bilar.
Jag ställer mig inte på gator som är för smala utan kan går 50, ja ända upp till 300 meter extra om det behövs. Finns ju gator överallt :)

Ja det tror jag inte heller att du gör. Mest livstilsmänniskor med SUV som vägrar fatta att de inte kan ställa sin Cayenne eller Hange Over på samma sätt som vanliga bilar på smala gator. Ja knalla en bit är ju det man får göra. Det kan jag erkänna att även jag ofta väljer att göra om jag tvingas ställa min bil på gatan. Trots att jag har normalstorlek på min sommarbil. Det brukar bli så innan jag hittar en plats som känns tillräckligt säker för parkeringsskador när de andra nötterna ska ut med sitt skit. Jag brukar därför ha den inlåst på båtklubben på sommaren när den inte står i sitt garage utanför stan. Tar 20 minuter att knalla hem från båtklubben.

Ville mest påpeka att det är en del trassel med så här stora bilar som man bör ta med i beräkningen om man inte har tillgång till tillflyktsort.

Den här bilden du lade upp är ju ganska talande. :D
attachment.php
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
J Det kan jag erkänna att även jag ofta väljer att göra om jag tvingas ställa min bil på gatan. Trots att jag har normalstorlek på min sommarbil. Det brukar bli så innan jag hittar en plats som känns tillräckligt säker för parkeringsskador när de andra nötterna ska ut med sitt skit. Jag brukar därför ha den inlåst på båtklubben på sommaren när den inte står i sitt garage utanför stan. Tar 20 minuter att knalla hem från båtklubben.

Jo det är skönt att knalla. Efter några parqueringsvändor vet man vilka gator som funkar och då nöter man dessa tills den är parkad. Det låga dieselvarvet hjälper till att sänka blodtrycket vid eventuell frustration.

Ville mest påpeka att det är en del trassel med så här stora bilar som man bör ta med i beräkningen om man inte har tillgång till tillflyktsort.

Helt klart. Man ska veta vad man köper. Jag har gjort några försök att leva med svenssonbil nu men det funkar fanimej inte för mig.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En kompis har gått och köpt en pickis :)
Vill också ha...

168283_162555117123535_100001071427753_311259_5414369_n.jpg


168073_162563347122712_100001071427753_311296_1417997_n.jpg

Fin, men opraktisk i ordets alla bemärkelser:D

Ont om sittplatser, går inte att köra på vanliga vägar (för kör man över en liten sten skrapar underredet i), går absolut inte att köra utanför vägarna, går inte att lasta i (för man repar lacken och smutsar ner den rent allmänt) och är nog inte bra på särskilt mycket rent allmänt. Men sitter man i den tror jag knappast man bryr sig om allt det där, brutalt ball:D
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Fin, men opraktisk i ordets alla bemärkelser:D

Ont om sittplatser, går inte att köra på vanliga vägar (för kör man över en liten sten skrapar underredet i), går absolut inte att köra utanför vägarna, går inte att lasta i (för man repar lacken och smutsar ner den rent allmänt) och är nog inte bra på särskilt mycket rent allmänt. Men sitter man i den tror jag knappast man bryr sig om allt det där, brutalt ball:D

Skulle gissa att den har hydraul/luft - höj/sänk!
Tämligen oanvändbar annars!
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Skulle gissa att den har hydraul/luft - höj/sänk!
Tämligen oanvändbar annars!

Antagligen;) Frågar är dock hur mycket, kanske att den kan ha problem med vissa farthinder ändå...
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top