Pickup-besatt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm

Är det så jävla dyrt då?
Runt 10000 tro jag du får ett c kort för.
Beror självklart på hur duktig du är på att köra, men så jävla svårt kan det inte vara att köra en lastbil.
Säkert en hel del teori om vikter och last osv.

C kortet betalar man nog på 3-4 år med den lägre skatten, sen finns det som sagt en hel del fina pickisar som är c reggade.
Sen kan man lasta rejält och köra lagligt också.

Själv funderat på att ta c kort, men det är ju nå jävulskt tråkigt att ta körkort.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Är det så jävla dyrt då?
Runt 10000 tro jag du får ett c kort för.
Beror självklart på hur duktig du är på att köra, men så jävla svårt kan det inte vara att köra en lastbil.
Säkert en hel del teori om vikter och last osv.

C kortet betalar man nog på 3-4 år med den lägre skatten, sen finns det som sagt en hel del fina pickisar som är c reggade.
Sen kan man lasta rejält och köra lagligt också.

Själv funderat på att ta c kort, men det är ju nå jävulskt tråkigt att ta körkort.

Moar like 20k enligt de jag pratat med, inkl buffert då.
Sen har de ju begränsat nyttan med Ckort ganska ordentligt nu när man inte får använda det till att arbeta som chaffis utan ett yrkeskompetensbevis för ytterligare 20lax.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
kruxet med c korts pickis är att kortet rycker så lätt. Räcker med 120 kmh på e4an väll? iof lättare att hålla i en höjd pickis men vill gärna ha de extra 20-30 kmh på min sida.

Moar like 20k enligt de jag pratat med, inkl buffert då.
Sen har de ju begränsat nyttan med Ckort ganska ordentligt nu när man inte får använda det till att arbeta som chaffis utan ett yrkeskompetensbevis för ytterligare 20lax.
behövs inte för bärgare enligt han som bärga min bil föra veckan (nästan värt allt skit för att dräggla över en tok manlig ford pickis) ska fan ta c kort när jag får tillbaka lappen!

Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
behövs inte för bärgare enligt han som bärga min bil föra veckan (nästan värt allt skit för att dräggla över en tok manlig ford pickis) ska fan ta c kort när jag får tillbaka lappen!

Behövs så fort din huvudsakliga uppgift är att framföra ett fordon som kräver C-kort.

Så det faktum att man får köra till egen entrepenad funkar inte om allt du gör är att köra ut till entrepenaderna.

Vet inte om bärgare hamnar någonstans i gråzonen där.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det taskiga är ju hastighetsbegränsningen som gäller på lastbil. Går ok på en "riktig" lastbil, för dom är rätt jäkliga när det börjar gå över en 70-80 ändå, men på vanlig en pickis/skåpbil vill jag iaf kunna bränna på som vanligt. :/

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Beror lite på. Jag vet inte hur reglerna är nu men när jag skulle regga om min gamla F250 skulle det ha blivit lättare om jag hittade en likadan som var b-reggad att använda som prejudikat.

Räcker det inte att lägga på däck med lågt belastningsindex och därmed sänka lastvikten?
Så gjorde man förr.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Behövs så fort din huvudsakliga uppgift är att framföra ett fordon som kräver C-kort.

Så det faktum att man får köra till egen entrepenad funkar inte om allt du gör är att köra ut till entrepenaderna.

Vet inte om bärgare hamnar någonstans i gråzonen där.

vill minnas att bärgningsbilar hamnar under utryckningsfordon och då behövs ej yrkeskompetensbevis.
dom behöver ej följa eu´s kör och vilotider som vanliga chaffisar måste göra,

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
vill minnas att bärgningsbilar hamnar under utryckningsfordon och då behövs ej yrkeskompetensbevis.

Det behöver inte förare av "vägförbättringsfordon" (grusbilar, snöröjare) eller livsmedelstransporter göra heller.
Det går utmärkt att köra full tid med gods och sedan köra grisabil till nästa pass.
Sova kan man göra på raksträckorna.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.

Bra! Då börjar vi med lagen www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071157.htm
Notera särskilt 2 kap. 4§ punkt 5.
"lagen gäller ej förare av fordon som används i nödsitutationer eller räddningsinsatser"

Bärgning är inte nödsitutationer eller räddningsinsatser om inte räddningsledare har ianspråktagit herr (fru) bärgningsbilschaufförens tjänster i ett specifikt ärende (svår trafikolycka eller liknande). Då anses ekipaget stå under kontroll av räddningstjänsten som nämns i lagtexten högre upp.

I övrigt är bärgning kommersiell verksamhet där man (förhoppningsvis) får betalt för utförda tjänster. Yrkeskompetensbevis krävs fullt ut.

Kör du mer än tio mil ifrån stationeringsorten så gäller kör och vilotider och skrivare ska användas.

Last edited:

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Hmm det lilla jag sökt fatta jag som att yrkes kompetens bevis var tvunget för c men så är det alltså inte? Taxi, är det samma som för c? Ska nog ta taxi nu så.

Men om C reggningen sätter annan maxfart går det fetbort. Sen är väl 3500 kg höjt nu? Eller är det bara vid släp?

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Sen är väl 3500 kg höjt nu? Eller är det bara vid släp?

Tror det är planerat till årsskiftet.

Edit: Varför jag tror det är att systern jobbar som ambulansförare.
De har bytt till ambulanser som kräver C-kort. Alla som jobbar heltid får det betalt, de som jobbar deltid får det inte.
Hon jobbar deltid numera och måste alltså pröjsa sitt själv.
Fick meddelat att gränsen eventuellt skulle höjas vid årsskiftet.

:rykte

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Hmm det lilla jag sökt fatta jag som att yrkes kompetens bevis var tvunget för c men så är det alltså inte? Taxi, är det samma som för c? Ska nog ta taxi nu så.

Men om C reggningen sätter annan maxfart går det fetbort. Sen är väl 3500 kg höjt nu? Eller är det bara vid släp?

Reggar man som tung lastbil så behöver man C-kort för att köra bilen och får rätta sig efter dom hastighetsgränser som gäller för lastbilar. upp till 80km/h på vanliga vägar och 90km/h på motorvägen.
Bilar nyare än -04 ska dessutom ha hastighetsbegränsare.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
När jag skulle nerregga F250:n vad det bl.a. krav på bättre bromsar för att den skulle lasta/dra mindre :näsblod

Det beror på att SBP inte fattar att det är massan som ska bromsas.
Lika jävla dumt vid motorbyte till kraftigare motor, då måste du ha bättre bromsar, varför kan man ju undra eftersom det fortfarande är samma massa och samma hastighet som gäller.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...