Pickup-besatt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Dom har dålig hjulupphängning för att kompensera.

Dålig hjulupphängning ja, men rakt fram funkar stel axel och mjuk fjädring rätt bra för att trycka på. Förutsatt att man inte är onödigt noga med att förtsätta färdas rakt fram då.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det enda du har över drivhjulen är ju ett tomt flak, dvs luft. Visst väger en pickis, men framändan med hytt och hela kalaset väger så pass mycket mer. Bakändan svävar ju nästan i jämförelse, så du har väldigt lite kraft ner över drivhjulen. Funkar bra på asfalt, men så fort du kommer ut på det halare så märker du av det. Bakhjulen bara spinner medan de kämpar efter grepp nog att trycka den tunga fronten framåt...

Tycker en amerika flaka, bakram, samt tom bara bakaxeln skall väga en hel del. Är ju inte som en del busbilar jag skruvat och kört med polarna som man tar tag i bakpartiet och lyfter upp för hand precis... :)

Tom polarens gamla datsun pickis driver på rätt bra, då den är gammal nog att ha lite egen vikt i ram/flaka osv.

Självklart är det ju inte i närheten av en med fyrkrafs. Och ordetlig offroad skall man nog passa sig för, men borde ändå funka helt ok, långt bättre än många "skräckhistorier".
Inte som en lite modernare 2wd japps som man kör fast på en plan gräsmatta. :lol (en hård då, så det var inte så att den sjönk, då fastnar ju det mesta...)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det enda du har över drivhjulen är ju ett tomt flak, dvs luft. Visst väger en pickis, men framändan med hytt och hela kalaset väger så pass mycket mer. Bakändan svävar ju nästan i jämförelse, så du har väldigt lite kraft ner över drivhjulen. Funkar bra på asfalt, men så fort du kommer ut på det halare så märker du av det. Bakhjulen bara spinner medan de kämpar efter grepp nog att trycka den tunga fronten framåt...

Beror ju på om man har handledaxlar alá 1500 eller om det sitter en rejäl Sterling bak som klämmer ner hjulen :)

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Top Gear US specialavsnitt: Americas Toughest Trucks :banana :banana
De kör runt i Alaska med bilar köpta med kriterierna:
Max: 3000$
Minst: 150,000miles

Dodge -97 RAM 1500
Chevrolet -83 CK Stepside
Ford F250 -76
vs.
Toyota Hilux -93

Har kollat i 10 minuter och redan är jag helt varm i själen. Fan pickisar är min grej helt klart. Det är något visst med att sitta i en sur soffa och dunka fram i moderat tempo.

Last edited:

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Vet folk som kör streetrace med pickisar som scetsat fast en bit tåg räls läääängst bak för att få lite ballare chassie reaktion, så de e ju ett alternatv om man nte vinterförvarar somarhjulen på flaket.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Vet folk som kör streetrace med pickisar som scetsat fast en bit tåg räls läääängst bak för att få lite ballare chassie reaktion, så de e ju ett alternatv om man nte vinterförvarar somarhjulen på flaket.

Äh det är inget problem. Långforden är tvärsnäll i vinterföre och 2WD.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har en sån riktig lågväxel eller? Diffspärrar eller dylikt? :confused:

Lågväxel har dom som sagt, sen kan det sitta en slungdiff i bakaxeln, dvsa, den driver på båda hjulen när ett börja spinna. Ganska så vanligt tro jag, fast kanske inte på 1500.
Fram finns ingen diffspärr.
Sitter ingen diff i fördelningslådan heller, så man få tänka sej för någon gång innan man lägger i 4wd.

Tycker en amerika flaka, bakram, samt tom bara bakaxeln skall väga en hel del. Är ju inte som en del busbilar jag skruvat och kört med polarna som man tar tag i bakpartiet och lyfter upp för hand precis... :)

Tom polarens gamla datsun pickis driver på rätt bra, då den är gammal nog att ha lite egen vikt i ram/flaka osv.

Självklart är det ju inte i närheten av en med fyrkrafs. Och ordetlig offroad skall man nog passa sig för, men borde ändå funka helt ok, långt bättre än många "skräckhistorier".
Inte som en lite modernare 2wd japps som man kör fast på en plan gräsmatta. :lol (en hård då, så det var inte så att den sjönk, då fastnar ju det mesta...)

Sen har man en stor v8'a och automatlåda där fram oxå, + hytten då.
Min 4wd funkade inte när jag köpte min.
Men minsta snö/is och lite backe så står det still.
Men med ett par riktiga dubbdäck och ett par 100 kilo långt bak på flaket skulle man nog överleva en vinter utan 4wd.
Inga problem att åka på breställ på blöt asfalt med bara bakhjulsdrift i, och då är det ändå inget effektmonster. Kanske funkar på torr också, har inte haft chans att testa ännu.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
USA pickisar är ju tunga as med järnvägsräls till ram, lite vikt borde man ändå få på hjulen tycker jag? :va Kan ju inte vara som en tvåhjulsdriven typ japps ändå....

Min gamla bakhjulsdrivna pickis vägde 700kg över bakaxeln och 1800 över framaxeln. Inget svårt att drifta med den på vintern, svårt att hämta hem när det började bli för brett ställ.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Problemet är inte vikten över bakhjulen egentligen, utan vikten i fronten som bakhjulen måste trycka över ojämnt underlag helt utan friktion. Det blir ju ofta lite vallar i exempelvis snö, så står du med framhjulen mot en sån vall och ska försöka pressa 70% av fordonets vikt över sagda vall medelst drivhjul som knappt får grepp som det är... Det är då det blir jobbigt:)

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Sen har man en stor v8'a och automatlåda där fram oxå, + hytten då.
Min 4wd funkade inte när jag köpte min.
Men minsta snö/is och lite backe så står det still.
Men med ett par riktiga dubbdäck och ett par 100 kilo långt bak på flaket skulle man nog överleva en vinter utan 4wd.
Inga problem att åka på breställ på blöt asfalt med bara bakhjulsdrift i, och då är det ändå inget effektmonster. Kanske funkar på torr också, har inte haft chans att testa ännu.

Självklart är ju viktfördelningen helt käpprätt åt skogen. Men borde ändå driva på någorlunda, självklart med vettiga däck dårå.
Lastbil har ju lite samma problem, men pga egenvikten i flaka, ram och hjulupphägningar brukar det ändå ta sig fram rätt bra. Där har man ju dock det problemet att det kan vara lite taskit med plats bara.

Min gamla bakhjulsdrivna pickis vägde 700kg över bakaxeln och 1800 över framaxeln. Inget svårt att drifta med den på vintern, svårt att hämta hem när det började bli för brett ställ.

Närmaste jag kört är bil med ~800kg fram, 200kg bak, mycket lättare bil men iaf. Spännande ja, men fram kom man nog. :) Ritade rätt bra även på torrt den med ca 240hk. :mumma

Problemet är inte vikten över bakhjulen egentligen, utan vikten i fronten som bakhjulen måste trycka över ojämnt underlag helt utan friktion. Det blir ju ofta lite vallar i exempelvis snö, så står du med framhjulen mot en sån vall och ska försöka pressa 70% av fordonets vikt över sagda vall medelst drivhjul som knappt får grepp som det är... Det är då det blir jobbigt:)

Mot snövallar är vikt positivt, mycket massa att slå sig igenom vallen med. Stanna skall man dock ge fan i.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mot snövallar är vikt positivt, mycket massa att slå sig igenom vallen med. Stanna skall man dock ge fan i.

När jag pratar framkomlighet så brukar jag prata om den typen som innebär att du kommer vidare även när det går långsamt, inte hur långt du kan slå dig igenom med fart och hoppas på grepp längre fram:D

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
:D så dina är delade?

aaah, du kanske menar hoprostade bladfjädrar.:yoparty

Nepp. Det är därför jag jagat F350. Sitter IFS på F250.. De flesta kör med spiralisar fram nu, polarens Dodge har det bl.a. men bak funkar det inte pga lastkapaciteten. Om bladfjädrar är dåligt ur väghållningssynpunkt kan jag ställa upp på vilken bana som helst mot en Defenter...

I terräng är det en annan femma men Långforden är i första hand en last/dragbil.

Terräng = Spiralisar, svag jävla motor
Last/drag = Kronbladisar, vridmomentsknota

Långforden är däremot klart bättre i terräng än vad en Land Rover är som Last/Dragbil..

[YOUTUBE-ID]Y8BmBLl8huY[/YOUTUBE-ID]

Klart bekvämare också.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
När jag pratar framkomlighet så brukar jag prata om den typen som innebär att du kommer vidare även när det går långsamt, inte hur långt du kan slå dig igenom med fart och hoppas på grepp längre fram:D

Det är ju ingen spänning i det! :7peta

Nej men skall man bryta ut i skogen är det självklart att man behöver 4x4, men jag är helt säker på att en 2wd cheva pickis tar sig fram minst lika bra i vinterväglag som vilken annan bakhjulsdriven personbil som hellst. Antagligen bättre pga markfrigången.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Det är ju ingen spänning i det! :7peta

Nej men skall man bryta ut i skogen är det självklart att man behöver 4x4, men jag är helt säker på att en 2wd cheva pickis tar sig fram minst lika bra i vinterväglag som vilken annan bakhjulsdriven personbil som hellst. Antagligen bättre pga markfrigången.

Nej, jag är tämligen säker på att den fixar det sämre än vanliga bilar på grund av den fuckade viktfördelningen. Men köp en och testa för all del:tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Hur var det med den vita gammelchevan med 6.5Td. Gick den inte att regga eller? Om den är fri från rost kanske den skulle kunna vara ett ballt objekt faktiskt. de är snygga som fasen de gamla chevorna.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Nej, jag är tämligen säker på att den fixar det sämre än vanliga bilar på grund av den fuckade viktfördelningen. Men köp en och testa för all del:tummenupp

Vettetusan om många personbilar har så mycket sämre viktfördelning dock. Många äldre rwd bilar är jävligt lätta i arselet.

Har tyvärr inte råd att prova, inte innan snön tinar iaf, och sen är det nog hojj på tapeten. Skall se om jag kan låna en 2500 cheva dock, den just har ju fyrkrafs iofs, men man behöver ju inte koppla i den i testsyfte. :p

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...