wheelie82
Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Har en sån riktig lågväxel eller? Diffspärrar eller dylikt?
Dom har dålig hjulupphängning för att kompensera.
Har en sån riktig lågväxel eller? Diffspärrar eller dylikt?
Det enda du har över drivhjulen är ju ett tomt flak, dvs luft. Visst väger en pickis, men framändan med hytt och hela kalaset väger så pass mycket mer. Bakändan svävar ju nästan i jämförelse, så du har väldigt lite kraft ner över drivhjulen. Funkar bra på asfalt, men så fort du kommer ut på det halare så märker du av det. Bakhjulen bara spinner medan de kämpar efter grepp nog att trycka den tunga fronten framåt...
Det enda du har över drivhjulen är ju ett tomt flak, dvs luft. Visst väger en pickis, men framändan med hytt och hela kalaset väger så pass mycket mer. Bakändan svävar ju nästan i jämförelse, så du har väldigt lite kraft ner över drivhjulen. Funkar bra på asfalt, men så fort du kommer ut på det halare så märker du av det. Bakhjulen bara spinner medan de kämpar efter grepp nog att trycka den tunga fronten framåt...
Beror ju på om man har handledaxlar alá 1500 eller om det sitter en rejäl Sterling bak som klämmer ner hjulen
Top Gear US specialavsnitt: Americas Toughest Trucks
De kör runt i Alaska med bilar köpta med kriterierna:
Max: 3000$
Minst: 150,000miles
Dodge -97 RAM 1500
Chevrolet -83 CK Stepside
Ford F250 -76
vs.
Toyota Hilux -93
Vet folk som kör streetrace med pickisar som scetsat fast en bit tåg räls läääängst bak för att få lite ballare chassie reaktion, så de e ju ett alternatv om man nte vinterförvarar somarhjulen på flaket.
Har en sån riktig lågväxel eller? Diffspärrar eller dylikt?
Tycker en amerika flaka, bakram, samt tom bara bakaxeln skall väga en hel del. Är ju inte som en del busbilar jag skruvat och kört med polarna som man tar tag i bakpartiet och lyfter upp för hand precis...
Tom polarens gamla datsun pickis driver på rätt bra, då den är gammal nog att ha lite egen vikt i ram/flaka osv.
Självklart är det ju inte i närheten av en med fyrkrafs. Och ordetlig offroad skall man nog passa sig för, men borde ändå funka helt ok, långt bättre än många "skräckhistorier".
Inte som en lite modernare 2wd japps som man kör fast på en plan gräsmatta. (en hård då, så det var inte så att den sjönk, då fastnar ju det mesta...)
Du menar stela axlar som en Land Rover?
USA pickisar är ju tunga as med järnvägsräls till ram, lite vikt borde man ändå få på hjulen tycker jag? Kan ju inte vara som en tvåhjulsdriven typ japps ändå....
Tycker en amerika flaka, bakram, samt tom bara bakaxeln skall väga en hel del. Är ju inte som en del busbilar jag skruvat och kört med polarna som man tar tag i bakpartiet och lyfter upp för hand precis...
Tom polarens gamla datsun pickis driver på rätt bra, då den är gammal nog att ha lite egen vikt i ram/flaka osv.
Självklart är det ju inte i närheten av en med fyrkrafs. Och ordetlig offroad skall man nog passa sig för, men borde ändå funka helt ok, långt bättre än många "skräckhistorier".
Inte som en lite modernare 2wd japps som man kör fast på en plan gräsmatta. (en hård då, så det var inte så att den sjönk, då fastnar ju det mesta...)
Sen har man en stor v8'a och automatlåda där fram oxå, + hytten då.
Min 4wd funkade inte när jag köpte min.
Men minsta snö/is och lite backe så står det still.
Men med ett par riktiga dubbdäck och ett par 100 kilo långt bak på flaket skulle man nog överleva en vinter utan 4wd.
Inga problem att åka på breställ på blöt asfalt med bara bakhjulsdrift i, och då är det ändå inget effektmonster. Kanske funkar på torr också, har inte haft chans att testa ännu.
Min gamla bakhjulsdrivna pickis vägde 700kg över bakaxeln och 1800 över framaxeln. Inget svårt att drifta med den på vintern, svårt att hämta hem när det började bli för brett ställ.
Problemet är inte vikten över bakhjulen egentligen, utan vikten i fronten som bakhjulen måste trycka över ojämnt underlag helt utan friktion. Det blir ju ofta lite vallar i exempelvis snö, så står du med framhjulen mot en sån vall och ska försöka pressa 70% av fordonets vikt över sagda vall medelst drivhjul som knappt får grepp som det är... Det är då det blir jobbigt
Mot snövallar är vikt positivt, mycket massa att slå sig igenom vallen med. Stanna skall man dock ge fan i.
så dina är delade?
aaah, du kanske menar hoprostade bladfjädrar.
När jag pratar framkomlighet så brukar jag prata om den typen som innebär att du kommer vidare även när det går långsamt, inte hur långt du kan slå dig igenom med fart och hoppas på grepp längre fram
Det är ju ingen spänning i det!
Nej men skall man bryta ut i skogen är det självklart att man behöver 4x4, men jag är helt säker på att en 2wd cheva pickis tar sig fram minst lika bra i vinterväglag som vilken annan bakhjulsdriven personbil som hellst. Antagligen bättre pga markfrigången.
Nej, jag är tämligen säker på att den fixar det sämre än vanliga bilar på grund av den fuckade viktfördelningen. Men köp en och testa för all del
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |