Pickup-besatt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tja, pallar man att sitta och skramla i en jänkare med sjuttiotalsinredning och japanska 80-talssitsar trots att det är en två år gammal bil, är det väl kanske skaplig kvalle på (femtiotals)tekniken.

USA är ju ett U-land, så visst kan jag förstå att lokale bilmeken saknar allt annat än rörtång och skiftnyckel.

Menar du att amerikanerna har moderniserat fyrhjulsdriften så pass att man numera kan hantera den manuellt utan att ta av sig cowboyhatten? Imponerande.
Vem har pratat om påhängs-Haldex förresten? En riktig bil har torsendifferential. :fakta

Torsen schmorsen. Samma skit alltihopa. Koppla en 7.3:a framför och det låter som man kastar en näve vicks blå-tabletter i en husållsmixer.

Apropå moderniserad teknik, undrar hur många audi (skoda) som hade riktigt bra commonraildiesel -94...

Audi är ju dessutom 21:st century joke. Jag vet att du i en annan tråd sa att din S4 var en helt unik bil i jämförelse med vanliga A4:an men det är ju en sanning med total make over... Visst att bromsar, hjulupphängning, drivlina är annan men själva karossen är den samma liksom stor del av inredningen och den var ju allt annat än top noch i A4:an jag hade. Smäckig plast som endast på de ställen som föraren kan tänkas kolla har fått en vinylfilm med lyxkänsla.
River man bort en dörrsida så sprutar clipsen som popcorn medan mina dörrsidor sitter med torxskruv.

Vi kanske ska leka leken "vem hittar flest skodakomponenter på den andres bil"?

Visst att Långforden är plastig delvis inuti men den utgör sig inte för att vara annat. Trots det sitter man sjukt bra i den och den har cruis, justerbart svankstöd och en AC som får audins klimatcentral att likna en våtservett.

Dessutom kommer Långforden rulla mot sin första maskinservice på runt 50-60.000 mil långt efter att S4:an återvunnits till redbullburkar som näste generations adidaskillar kan dricka.

Missförstå mig inte nu, det är kul när du gnäller men du måste ha substans i gnället.
 
Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Top Gear US specialavsnitt: Americas Toughest Trucks :banana :banana
De kör runt i Alaska med bilar köpta med kriterierna:
Max: 3000$
Minst: 150,000miles

Dodge -97 RAM 1500
Chevrolet -83 CK Stepside
Ford F250 -76
vs.
Toyota Hilux -93

Vad fasen hände med dodgen? :va
Dog motorn av att köras runt lite bara?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Bifogat

  • Zil.jpg
    Zil.jpg
    37.8 KB · Visningar: 69

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En sån där skulle man ha och parkera på uppfarten i villaidyllen. Vilken massa snack och ilskna blickar den skulle generera där den stod och rostade och läckte olja :hihi

För 25000 är den en bättre prydnad än vilket solur eller fontän som helst.

Instämmer på alla punkter:D :tummenupp

För 25 000 är den ju ett kap i största allmänhet tycker jag. Säkert lite att göra, men av filmen att döma verkar den ju fungera åtminstone. Vore ju ascoolt att komma rullande i en sån i stort sett oberoende av destination och tillfälle, det hade bara varit episkt oavsett vad:D
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Torsen schmorsen. Samma skit alltihopa. Koppla en 7.3:a framför och det låter som man kastar en näve vicks blå-tabletter i en husållsmixer.

Apropå moderniserad teknik, undrar hur många audi (skoda) som hade riktigt bra commonraildiesel -94...

Audi är ju dessutom 21:st century joke. Jag vet att du i en annan tråd sa att din S4 var en helt unik bil i jämförelse med vanliga A4:an men det är ju en sanning med total make over... Visst att bromsar, hjulupphängning, drivlina är annan men själva karossen är den samma liksom stor del av inredningen och den var ju allt annat än top noch i A4:an jag hade. Smäckig plast som endast på de ställen som föraren kan tänkas kolla har fått en vinylfilm med lyxkänsla.
River man bort en dörrsida så sprutar clipsen som popcorn medan mina dörrsidor sitter med torxskruv.

Vi kanske ska leka leken "vem hittar flest skodakomponenter på den andres bil"?

Visst att Långforden är plastig delvis inuti men den utgör sig inte för att vara annat. Trots det sitter man sjukt bra i den och den har cruis, justerbart svankstöd och en AC som får audins klimatcentral att likna en våtservett.

Dessutom kommer Långforden rulla mot sin första maskinservice på runt 50-60.000 mil långt efter att S4:an återvunnits till redbullburkar som näste generations adidaskillar kan dricka.

Missförstå mig inte nu, det är kul när du gnäller men du måste ha substans i gnället.
Audi använder torsen i Q7 V12 TDI. 500 hk, 1000 Nm, 5,9 liter. Och det håller, trots att man inte ens skrivit "Heavy Duty" på plastskyltar, som ser ut som om de kommer från Hobbex-katalolgen, på bakluckan.

En S4 är en förfinad A4. En RS4, som jag har, har mycket lite gemensamt med A4. Motorn är gemensam med R8 (minus torrsump), DRC-chassit är unikt, bromsar, kaross, material, drivning etc lika så. Karossen må likna A4:an om man är bilointresserad.

Det är kul att du pratar om bristande inredningskvalitet. :lol Du minns att vi pratar om amerikanska skrammelburkar nu va?
Kul att långfården bara är plastig "delvis". Resten är riktig, äkta, heavy duty vinyl då eller?

Det förvånar mig att du inte har börjat snacka bränsleförbrukning än, som en äkta entusiast. "Jorasatteeee, en såhäringa kummins drar ungefär 0,25 liter milen. Fast bara om man inte lastar mer än tre ton och kör fortare än 120."
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det är kul att du pratar om bristande inredningskvalitet. :lol Du minns att vi pratar om amerikanska skrammelburkar nu va?
Kul att långfården bara är plastig "delvis". Resten är riktig, äkta, heavy duty vinyl då eller?

Det förvånar mig att du inte har börjat snacka bränsleförbrukning än, som en äkta entusiast. "Jorasatteeee, en såhäringa kummins drar ungefär 0,25 liter milen. Fast bara om man inte lastar mer är tre ton och kör fortare är 120."

S4-RS4... Sorry My bad.

Nja Långforden drar 1.3-1.4 oavsett hur man kör, drar och lastar. Visst är det ingen snålbil i det sammanghanget men med tanke på att det är den billigaste bilen att äga av alla jag haft så gör det mig inget. Värdemisnking finns inte till exempel.

Dessutom kommer den längre mellan tankstationerna än vilken Ådi som helst.

Jag kan hålla med om att det är skönt att sitta i en dyr tysk kombi om man dunkar långt men efter alla irritationsmoment med bilarna jag har haft dröjer det innan jag äger en sådan igen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
S4-RS4... Sorry My bad.

Nja Långforden drar 1.3-1.4 oavsett hur man kör, drar och lastar. Visst är det ingen snålbil i det sammanghanget men med tanke på att det är den billigaste bilen att äga av alla jag haft så gör det mig inget. Värdemisnking finns inte till exempel.

Dessutom kommer den längre mellan tankstationerna än vilken Ådi som helst.

Jag kan hålla med om att det är skönt att sitta i en dyr tysk kombi om man dunkar långt men efter alla irritationsmoment med bilarna jag har haft dröjer det innan jag äger en sådan igen.
Jodå, man får ju tyvärr betala satan för den tyska kassaskåpkänslan.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jodå, man får ju tyvärr betala satan för den tyska kassaskåpkänslan.

En varningslampa på BMW´n som var tvungen att släckas av min auktoriserade verkstad kostade 4 lök! Efter det är det en fröjd att få slå lite på Långfordens framaxel med en slägga för att få bort spindelleder som suttit i 30.000 mil.



En annan grej med att pickisarna har plånkkänsla är att det aldrig skulle gå att bygga ett karosseri i klass med düskkombi. BMW´n väger 1.5 ton men då är hela bilen lIxÅm kupén. Långforden är ju i första hand chassit med drivlina och axlar vilket i sig väger betydligt mer än gubbkombin.
Det blev till att bygga ett litet plåtskjul över för att föraren inte ska bli blöt. Annars hade aset vägt 5 ton.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Instämmer på alla punkter:D :tummenupp

För 25 000 är den ju ett kap i största allmänhet tycker jag. Säkert lite att göra, men av filmen att döma verkar den ju fungera åtminstone. Vore ju ascoolt att komma rullande i en sån i stort sett oberoende av destination och tillfälle, det hade bara varit episkt oavsett vad:D

Jag blev idiotförklarad när jag skjutsade ungarna till dagmamman med Landrover-pickisen på 35" mackor, så räkna med att någon kommer att ringa efter killarna med tröjan med extralånga ärmar :D

Nackdelen med Landrovern var att den tog i varninsskylten för låg takhöjd i ett parkeringshus här i stan, skylten hängde i kedjor och det var ingen knullputs på Landrovern så det var bara att gasa på, skylten lossnade ibland, ibland inte.

Tillslut blev nog vaktmästaren less på att hänga upp skylten, så den monterades med plattjärn istället, jävlar vad det small...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag blev idiotförklarad när jag skjutsade ungarna till dagmamman med Landrover-pickisen på 35" mackor, så räkna med att någon kommer att ringa efter killarna med tröjan med extralånga ärmar :D

Nackdelen med Landrovern var att den tog i varninsskylten för låg takhöjd i ett parkeringshus här i stan, skylten hängde i kedjor och det var ingen knullputs på Landrovern så det var bara att gasa på, skylten lossnade ibland, ibland inte.

Tillslut blev nog vaktmästaren less på att hänga upp skylten, så den monterades med plattjärn istället, jävlar vad det small...

En kompis skulle åka och hälsa på släkten.
I Finland.
Med sin höjda Blazer.

Färjepersonalen ville trycka in honom i tocken tvåplansavdelning.
"Det går inte."
Sade kompisen.
"Jodå."
Sade personalen.
Det gick inte.
Hela färjekön fick backa för att omdirigera honom.

Året därpå var han tillbaka.
Med ny bil.
En sänkt Celica.
Färjepersonalen ville trycka in honom i tocken tvåplansavdelning.
"Det går inte."
Sade kompisen.
"Jodå."
Sade personalen.
Det gick inte.
Hela färjekön fick backa för att omdirigera honom.
Men denna gången fick de ta dit en tekniker och koppla förbi, så att det gick att köra ramperna med bilen på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En kompis skulle åka och hälsa på släkten.
I Finland.
Med sin höjda Blazer.

Färjepersonalen ville trycka in honom i tocken tvåplansavdelning.
"Det går inte."
Sade kompisen.
"Jodå."
Sade personalen.
Det gick inte.
Hela färjekön fick backa för att omdirigera honom.

Året därpå var han tillbaka.
Med ny bil.
En sänkt Celica.
Färjepersonalen ville trycka in honom i tocken tvåplansavdelning.
"Det går inte."
Sade kompisen.
"Jodå."
Sade personalen.
Det gick inte.
Hela färjekön fick backa för att omdirigera honom.
Men denna gången fick de ta dit en tekniker och koppla förbi, så att det gick att köra ramperna med bilen på.

:rofl
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag blev idiotförklarad när jag skjutsade ungarna till dagmamman med Landrover-pickisen på 35" mackor, så räkna med att någon kommer att ringa efter killarna med tröjan med extralånga ärmar :D

Nackdelen med Landrovern var att den tog i varninsskylten för låg takhöjd i ett parkeringshus här i stan, skylten hängde i kedjor och det var ingen knullputs på Landrovern så det var bara att gasa på, skylten lossnade ibland, ibland inte.

Tillslut blev nog vaktmästaren less på att hänga upp skylten, så den monterades med plattjärn istället, jävlar vad det small...

Har du däck som brummar hotfullt också så man hör när den kommer.
Vet inte varför jag tycker det är kul men får lite bilder i skallen ibland bl.a. folk som slutar upp med sina sysslor för att något brummar högre och högre. Efter en stund kommer en grinig man i en barnsligt höjd bil med stora hjul och är irriterad över att alla glor på honom. Så har man kännt sig några gånger...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Har du däck som brummar hotfullt också så man hör när den kommer.
Vet inte varför jag tycker det är kul men får lite bilder i skallen ibland bl.a. folk som slutar upp med sina sysslor för att något brummar högre och högre. Efter en stund kommer en grinig man i en barnsligt höjd bil med stora hjul och är irriterad över att alla glor på honom. Så har man kännt sig några gånger...
Påminner mig om sköna vårkvällar när sommarmackorna åkt på, och klåfingrigheten även gjort att rakarörsystemet gjort likaledes.

Man gasar och ler med hela ansiktet på någon kurvig väg, och blir först förvånad för att hela tjocka bonnasläkten på någon gård står och spanar mot vägen när man åker förbi.
Sedan fattar man att brölet hörts över nejden den senaste kvarten. V8, raka rör och 8000 rpm. :banana
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Vill hellre ha en som är byggd av Toyota, då de har den bästa produktionslinen bland alla biltillverkare, även om VW fick låna ritningarna.

Vw byggde taro några år på slutet, en del av de tyskbyggda fick även Toyotaemblem. Huvudsakligen är det Toyota i japan som byggt Taron.

Det finns således japanbyggda Taro. Snurrigt...

Rost, klen växellåda, ingående lager börjar vina sen blir det bara sämre. Hörs på femman och trean. Jag har haft två Hilux och en Taro. Reservdelarna är generellt billigare hos VW, man får dom i volkswagenpåse och i den ligger en ask från Toyota genuine parts....
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Vw byggde taro några år på slutet, en del av de tyskbyggda fick även Toyotaemblem. Huvudsakligen är det Toyota i japan som byggt Taron.

Det finns således japanbyggda Taro. Snurrigt...

Rost, klen växellåda, ingående lager börjar vina sen blir det bara sämre. Hörs på femman och trean. Jag har haft två Hilux och en Taro. Reservdelarna är generellt billigare hos VW, man får dom i volkswagenpåse och i den ligger en ask från Toyota genuine parts....

Då kan man altså inte veta om man får tysk eller japanskbyggd.

Jag är lite emot taro av andledningen att man får förklara för folk att det egentligen är en legendarisk Toyota. :D

Tipset om reservdelarna var guld värt att veta.

Hur sitter man bak i en xcab, går det att sitta där någon längre sträcka?
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Då kan man altså inte veta om man får tysk eller japanskbyggd.

Jag är lite emot taro av andledningen att man får förklara för folk att det egentligen är en legendarisk Toyota. :D

Tipset om reservdelarna var guld värt att veta.

Hur sitter man bak i en xcab, går det att sitta där någon längre sträcka?

Jag tror det var mitt i 95 eller nåt sånt som man började sätta ihop dom i Tyskland. Detta parallellt med tillverkningen i Japan.

Sprätta bort emblemen och byt ratt så är det en Hilux. Det står Toyota överallt. Till och med etsningen i rutorna är Toyotas trots att det är en Taro.

Om man gillar att plåga sig själv, ja. Annars nej, nödsäte eller för barn.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top