Pickup-besatt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fan skulle du räkna på det för, volvon blir nog brukis ett tag till :näsblod

Jag kom precis på att jag räknade fel dessutom, drog ju bort skatten istället för att lägga till den och räkna ut mellanskillnaden på totalkostnaden för 2000 körda mil:näsblod korrigering ger ca 5300 kr (som man sparar på att åka diesel då) i mellanskillnad och totalkostnader på 36200 kr respektive 41500 för diesel och bensinare:)

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mja, det vettefan, min volvo drar iaf faktiskt RIKTIGT mycket.
Om man tror på siffrorna dom som äger sånna här bilar uppger så är det ju betydligt billigare att köra en liten pickis med 350. :D
Absolut, de drar högst 0,7 liter per mil. :rolleyes:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Mja, 1,2-1,3 har farsans polare hittat på att hans camaro med 305:a skall dra iaf.
Tydligen skall en amerika pickis med bensin åtta klara sig på en ~1,5 milen med, men jag vet inte. Känner mig lite skeptisk. :)

Edit: isf är det ju betydligt billigare än en gamal volvo iaf. :D

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den ser riktigt najs ut, låga mil, ser rostfri ut, nybesiktigad.

Nog svårprutad, men testa.

Jo, tror det med... men har man lite is i magen och den inte blir såld på ett bra tag så kanske man kan komma med bud lite friare, så vi får hoppas på det:)

Annars finns ju denna:
http://www.blocket.se/varmland/Chevrolet_Sportside_1500_4_4_31341710.htm?ca=23_10&w=3

Samma modell, men med lite pyssel. Och halva priset.
Flaket (nymålat, tolkar jag det som) ska på och så kanske lite småfix utöver det, men den verkar ju fungera och sådär. Ska ringa på den imorgon och kolla om den är kvar, skulle tydligen komma någon och kolla på den i helgen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Samma modell, men med lite pyssel. Och halva priset.
Flaket (nymålat, tolkar jag det som) ska på och så kanske lite småfix utöver det, men den verkar ju fungera och sådär. Ska ringa på den imorgon och kolla om den är kvar, skulle tydligen komma någon och kolla på den i helgen.

Plocka på lite flak, skärmar, lampor osv skall väl vara en rätt smal sak om man får nån polare att hjälpa lyfta lite tycker jag. :tummenupp

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Plocka på lite flak, skärmar, lampor osv skall väl vara en rätt smal sak om man får nån polare att hjälpa lyfta lite tycker jag. :tummenupp

Exakt vad jag tänker, åker man upp med en polare så ska man väl ha saker pålyfta, hopskruvade och inkopplade på en eftermiddag. Och sen är det bara att tuffa hemåt:) Får hoppas den är kvar imorgon, önska mig lycka till!:D

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Mja, 1,2-1,3 har farsans polare hittat på att hans camaro med 305:a skall dra iaf.
Tydligen skall en amerika pickis med bensin åtta klara sig på en ~1,5 milen med, men jag vet inte. Känner mig lite skeptisk. :)

Edit: isf är det ju betydligt billigare än en gamal volvo iaf. :D

Du har missuppfattat det, när det gäller jänkare är det i regel så att desto större motorer och tyngre/högre, desto lägre soppaförbrukning.

Glöm inte att koppla ur choken om det är en förgasarmotor, skall tydligen sänka ca 0,5l/mil.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Exakt vad jag tänker, åker man upp med en polare så ska man väl ha saker pålyfta, hopskruvade och inkopplade på en eftermiddag. Och sen är det bara att tuffa hemåt:) Får hoppas den är kvar imorgon, önska mig lycka till!:D

Lycka till. :tummenupp

Vettetusan om man får allt fixat på plats, men tillräckligt smidigt för att det skall vara värt jobbet bör det vara. En helg i garaget är det nog fixat.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du har missuppfattat det, när det gäller jänkare är det i regel så att desto större motorer och tyngre/högre, desto lägre soppaförbrukning.

Glöm inte att koppla ur choken om det är en förgasarmotor, skall tydligen sänka ca 0,5l/mil.

Nja, en stor motor drar väl i allmänhet mer?:va
Angående högre, borde det inte vara så att en rejäl höjning och ett par feta däck drar ner bränsleförbrukningen ganska rejält? Jag menar, du ändrar ju utväxlingen så tillvida att du kommer längre per varv som hjulen rullar, och då borde du väl komma längre per bränslemängd?

Lycka till. :tummenupp

Vettetusan om man får allt fixat på plats, men tillräckligt smidigt för att det skall vara värt jobbet bör det vara. En helg i garaget är det nog fixat.
Tack:)

Tänkte mer på att man borde kunna fixa det så pass hjälpligt att bilen går att köra hem, allt måste ju kanske inte vara perfekt liksom:) Och värt pengarna lär det ju vara, man sparar ju 20 papp:yoparty Dock lite synd att den verkar ha vanliga stolar, hade föredragit soffa (en extra sittplats i enkelhytt)... Men det går ju säkert att ordna i efterhand:)

Last edited:

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Nja, en stor motor drar väl i allmänhet mer?:va
Angående högre, borde det inte vara så att en rejäl höjning och ett par feta däck drar ner bränsleförbrukningen ganska rejält? Jag menar, du ändrar ju utväxlingen så tillvida att du kommer längre per varv som hjulen rullar, och då borde du väl komma längre per bränslemängd?

Defenetivt tvärt om, höjningen ger ökat luftmotstånd och stora breda däck ökar såklart rullmotståndet.
Så en rejäl höjning och stora däck ger riktigt taskig breänslekonomi.
Tro inte automatlådan gillar för stor ändring i utväxlingen heller.

Dessutom så ökar risken att man vridersönder något när man sätter på större däck med mycket bättre grepp.

Höjningsatserna är dyra till chevorna, ca 15000kr ifrån usa få man ge om man ska ha en riktigt höjning.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
borde det inte vara så att en rejäl höjning och ett par feta däck drar ner bränsleförbrukningen ganska rejält? Jag menar, du ändrar ju utväxlingen så tillvida att du kommer längre per varv som hjulen rullar, och då borde du väl komma längre per bränslemängd?

Mjo, men du har också ett jäkla luftmotstånd.

Tänkte mer på att man borde kunna fixa det så pass hjälpligt att bilen går att köra hem, allt måste ju kanske inte vara perfekt liksom:)

Var den itne tom körbar som den stod?

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Defenetivt tvärt om, höjningen ger ökat luftmotstånd och stora breda däck ökar såklart rullmotståndet.
Så en rejäl höjning och stora däck ger riktigt taskig breänslekonomi.
Tro inte automatlådan gillar för stor ändring i utväxlingen heller.

Dessutom så ökar risken att man vridersönder något när man sätter på större däck med mycket bättre grepp.

Höjningsatserna är dyra till chevorna, ca 15000kr ifrån usa få man ge om man ska ha en riktigt höjning.

Fast hur kan höjningen öka luftmotståndet så väldigt mycket, det enda du får under är ju luft?:va Det är ju inte direkt så att du breddar bilen uppåt, du har ju samma yta framåt... Tänker jag i alla fall:va Sen är det ju i och för sig sant att rullmotståndet ökar (i alla fall om du sätter på bredare däck. Samma bredd = ingen skillnad väl?) fast frågan är om det påverkar mer än den ändrade utväxlingen...:va

Det är dock sant, men det beror ju också på vad man använder bilen till.

Isch, mindre kul... Fast har man inte ganska mycket att välja på vad gäller höjning? Nya fjädrar och dämpare och ju bara en variant, du skulle ju kunna klossa upp karossen lite och byta till grövre däck istället. Det kan man säkert få ett par fyra-fem tum på, eller?

Mjo, men du har också ett jäkla luftmotstånd.

Var den itne tom körbar som den stod?

Varför ökar luftmotståndet så himla mycket för?:va

Kanske, men man vill ju gärna få med sig flaket och resten av delarna hem;) Och bakljus och sånt är ju kanske ganska bra att ha på plats:)

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
fast frågan är om det påverkar mer än den ändrade utväxlingen...:va

Varför ökar luftmotståndet så himla mycket för?:va

Kanske, men man vill ju gärna få med sig flaket och resten av delarna hem;) Och bakljus och sånt är ju kanske ganska bra att ha på plats:)

Blir urväxligen _för_ hög får motorn jobba för mycket med, och då höjjer den bränseförbrukningen ist. (men me en vridstark åtta skall det väl vara en hel del innan det blir ett problem)

Axlar, däck, allt det som hänger under mer har också luftmotstånd och en högre bil som har mer luft under sig får mer luftmotstånd då undersidan inte är flat och stoppar upp luften så du kör runt med en stor luftklump under bilen som du släpar på. Blir mycket luftturbulens av alla pinnar, hjulupphängningar osv som hänger ned.

Beror ju på hur långt det är, men jag hade nog haft en annan bil med att släpa på lite prylar, absolut.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Blir urväxligen _för_ hög får motorn jobba för mycket med, och då höjjer den bränseförbrukningen ist. (men me en vridstark åtta skall det väl vara en hel del innan det blir ett problem)

Axlar, däck, allt det som hänger under mer har också luftmotstånd och en högre bil som har mer luft under sig får mer luftmotstånd då undersidan inte är flat och stoppar upp luften så du kör runt med en stor luftklump under bilen som du släpar på. Blir mycket luftturbulens av alla pinnar, hjulupphängningar osv som hänger ned.

Sant, men i fallet med V8:eek:r så tror jag att det ska till en satans stor hjuldiameter innan den faktorn blir ett problem.

Sant, men att det skulle göra så stor skillnad att det du vinner på ökad rulldiameter går förlorat?...:va Nja, jag är skeptisk. Luft under bilen får du ju oavsett höjning eller ej, och den blir ju inte mindre flat bara för att du höjer bilen. Möjligt att du får en svagt ökad yta framåt, men det kan inte vara så himla stor skillnad mot original...:va

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Sant, men i fallet med V8:eek:r så tror jag att det ska till en satans stor hjuldiameter innan den faktorn blir ett problem.

Sant, men att det skulle göra så stor skillnad att det du vinner på ökad rulldiameter går förlorat?...:va Nja, jag är skeptisk. Luft under bilen får du ju oavsett höjning eller ej, och den blir ju inte mindre flat bara för att du höjer bilen. Möjligt att du får en svagt ökad yta framåt, men det kan inte vara så himla stor skillnad mot original...:va
Kolla i någon bok som behandlar strömningslära så klarnar det nog rätt fort varför det är som det är ;)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Kolla i någon bok som behandlar strömningslära så klarnar det nog rätt fort varför det är som det är ;)

Jag ifrågasätter inte att luftmotståndet ökar, bara hur mycket och om det är tillräckligt för att motverka vad du vinner i sänkt motorvarv:)

Näh, men mängden luft som får plats under bilen ökar.
Dock så gör ju sånt endast större skillnad på motorväg och annars i högre hastigheter.

Sant, men jag undrar fortfarande vilken faktor som väger störst. Jag menar, en pickis är ju ganska ickeaerodynamisk redan från början... Att en höjning skulle innebära så väldigt mycket mer luftmotstånd?...:va

Last edited:

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Att höja bilen är ju ingen fördel, montera på större hjul däremot är riktigt fina grejer.
Tyvärr så måste man oftast höja för att få plats med större hjul, annars får man såga ur skärmarna som islänningarna gör!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

De vanliga raggarbilar jag haft har dragit runt 1,2 vid normal körning.
Trimmar man så går det ofta åt ohemula mängder soppa.
Förmodligen har pick-uperna högre luftmotstånd och lägre växling.
Men å andra sidan så snackas det mest TPI insprutade motorer.
Halvannan liter i vardagskörning skulle jag tro.
Bensinare då.

Fast jag har skrämt okunniga genom att räkna bränsleförbrukning i terräng ibland.
Inga problem att komma upp i 15-20 liter milen.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...