SJP
Lattepappa
- Gick med
- 15 Apr 2007
- Hoj
- Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tja, på de flesta jag sett som drar så mycket sås är luftfiltret igensatt, oljan från sekelskiftet och stiften helt slut.
I lite ovanligare fall så läcker ventilerna som såll.
Sen beror det såklart på hur man kör.
När jag busar i vinterföret kommer jag ganska lätt upp 1.5liter men det är sällan jag kör en hel tank så (mest eftersom jag alltid har en massa grejor löst i bilen )
Nu är ju det en väldigt grov uppskattning, men helt ärligt en tank (~50liter) försvinner fullständigt på en 100km. Fast, det är ju inte helt tomt när man far & tankar, men ändå!
Olja och filter bytte jag faktiskt precis.
Före det var det nog inte bytt på ett tiotal år iaf, oljan var helt svart, och sen frös den vid minus 10 och vart stenhård.
Inte konstigt att det var lite fattigt med oljetryck när det var kallt.
Luftfiltret kunde man iofs kolla
Fast sen kan det ju bero på att jag kör varvstopp överallt, men men.
Ganska busigt att mercan drog ~litern blandad körning på 3.2L och 220kusar. Medans Volvon drar 0.8-0.9 på 2.3L och 115hk.
Och drar ungefär lika mycket när man busar. Båda sugisar.
Och då är M104 verkligen inte någon opålitlig motor.
Mjo, 2,5l sexan i bmw'n drar betydligt mindre än volvon den med. (fast under 1,2 kommer man nog inte förutom vid långkörning på motorväg)
Edit: Näh, luftfiltret ser nästan nytt ut faktiskt.
Last edited: