Pickup-besatt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tja, på de flesta jag sett som drar så mycket sås är luftfiltret igensatt, oljan från sekelskiftet och stiften helt slut.
I lite ovanligare fall så läcker ventilerna som såll.

Sen beror det såklart på hur man kör.
När jag busar i vinterföret kommer jag ganska lätt upp 1.5liter men det är sällan jag kör en hel tank så (mest eftersom jag alltid har en massa grejor löst i bilen :gnissla)

Nu är ju det en väldigt grov uppskattning, men helt ärligt en tank (~50liter) försvinner fullständigt på en 100km. Fast, det är ju inte helt tomt när man far & tankar, men ändå! :gnissla

Olja och filter bytte jag faktiskt precis.
Före det var det nog inte bytt på ett tiotal år iaf, oljan var helt svart, och sen frös den vid minus 10 och vart stenhård. :hihi
Inte konstigt att det var lite fattigt med oljetryck när det var kallt. :D
Luftfiltret kunde man iofs kolla

Fast sen kan det ju bero på att jag kör varvstopp överallt, men men.

Ganska busigt att mercan drog ~litern blandad körning på 3.2L och 220kusar. Medans Volvon drar 0.8-0.9 på 2.3L och 115hk.
Och drar ungefär lika mycket när man busar. Båda sugisar.
Och då är M104 verkligen inte någon opålitlig motor.

Mjo, 2,5l sexan i bmw'n drar betydligt mindre än volvon den med. (fast under 1,2 kommer man nog inte förutom vid långkörning på motorväg)

Edit: Näh, luftfiltret ser nästan nytt ut faktiskt. :p

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vare inte 7.3an som hade en förmåga att koksa på tomgång?

Har jag inte hört. Problemet med tidigare 7.3:eek:r/6.9:eek:r var dieselpumpen som gav upp efter ca 20k mil. Första generationens powerstroke som satt i från -94 och in i första "nya" karossen är enligt alla den mest skottsäkra hittills. 6.0:an som kom efter har haft flest problem.

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Ja den röda f250in har varit ute ett tag. Hade man haft en firma som kunnat köpa den hade jag lagt ett skambud direkt. Men enkelhytt är fan snyggare, blir ju aningens kortare hjulbas med.

Såg en helt ny f550 idag. Den var stöddig. Men lite överdrivet med all kromad plast i grillen och på framskärmarna. :rolleyes:

johnxii

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
KTM 525 EXC -05
Nu är ju det en väldigt grov uppskattning, men helt ärligt en tank (~50liter) försvinner fullständigt på en 100km. Fast, det är ju inte helt tomt när man far & tankar, men ändå! :gnissla

Olja och filter bytte jag faktiskt precis.
Före det var det nog inte bytt på ett tiotal år iaf, oljan var helt svart, och sen frös den vid minus 10 och vart stenhård. :hihi
Inte konstigt att det var lite fattigt med oljetryck när det var kallt. :D
Luftfiltret kunde man iofs kolla

Fast sen kan det ju bero på att jag kör varvstopp överallt, men men.

Mjo, 2,5l sexan i bmw'n drar betydligt mindre än volvon den med. (fast under 1,2 kommer man nog inte förutom vid långkörning på motorväg)

Edit: Näh, luftfiltret ser nästan nytt ut faktiskt. :p

Angående bränsleförbrukning så handlar det ju mer om hur man använder bilen än om vad det sitter för motor i. Jag undviker korta körningar och använder cykel i stan. Använder mest bilen till jakt och transport till crossbanan, familj osv. Min Ford ranger som jag just avyttrat snittade 1.2-1.3 l/milen under de förhållandena. (2,9 v6). En kompis har en s10, förvisso lite större motor. Men den drar 1,6 liter milen för honom.

Edit: Nu åker jag diesel och kommer 100 mil på en tank så nu hinner man tappa bort tankkortet mellan gångerna...

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_f_250_pickup_Jeep_31481790.htm?ca=17&w=3

Den pickisen är nog inte ett så dumt köp igentligen.

Sänker man den lite och sätter på medföljande 35'' däck så har man en bra brukspickis.
Låga mil och ser riktigt fräsch ut.
Fast skärmarna kanske är uppkapade?
44'' däcken borde att gå sälja för 10-20000 om man inte vill ha dom.

Säkert prutläge, har legat ute ett tag nu.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
http://www.blocket.se/stockholm/Ford_f_250_pickup_Jeep_31481790.htm?ca=17&w=3

Den pickisen är nog inte ett så dumt köp igentligen.

Sänker man den lite och sätter på medföljande 35'' däck så har man en bra brukspickis.
Låga mil och ser riktigt fräsch ut.
Fast skärmarna kanske är uppkapade?
44'' däcken borde att gå sälja för 10-20000 om man inte vill ha dom.

Säkert prutläge, har legat ute ett tag nu.

Den ser helt vild ut:D
Har själv tittat lite på den, men priset är en bra bit över vad jag vill ge (prutmån eller ej, den lär ju inte gå att ta ner hur mycket som helst). Sen så är det ju en bensinare och ingen diesel, och verkar dessutom ha levt ett ganska hårt liv...:va Frågan är ju vilken typ av spår det satt liksom...

Fast jag hade sparat megadäcken, de är ju helt vilda:D Lär ju ta sig fram över i stort sett vad som helst:D

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Den ser helt vild ut:D
Har själv tittat lite på den, men priset är en bra bit över vad jag vill ge (prutmån eller ej, den lär ju inte gå att ta ner hur mycket som helst). Sen så är det ju en bensinare och ingen diesel, och verkar dessutom ha levt ett ganska hårt liv...:va Frågan är ju vilken typ av spår det satt liksom...

Fast jag hade sparat megadäcken, de är ju helt vilda:D Lär ju ta sig fram över i stort sett vad som helst:D

Ringde du han med Sportside:n? :)
Tänkte själv ringa han med den svarta Sportside:n i Göteborg, den för 40k. Tycker den är jäkligt snygg!

Vet dock inte om jag vill ha 4hjulsdrift, det är väl bara onödigt om man inte behöver det, om man bara kör på väg och har den som vanlig bruksbil, för den drar väl mer än en med 2hjulsdrift...

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tänkte själv ringa han med den svarta Sportside:n i Göteborg, den för 40k. Tycker den är jäkligt snygg!

Vet dock inte om jag vill ha 4hjulsdrift, det är väl bara onödigt om man inte behöver det, om man bara kör på väg och har den som vanlig bruksbil, för den drar väl mer än en med 2hjulsdrift...

Ska du köra på vintern vill du definitivt ha 4wd... Min lilla S10a (2wd) e helt oduglig när de blir halt...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Nej, fick inte sålt min bil som jag trodde... Inte lönt förrän jag har plats att ställa bilen här hemma. MEn förhoppningsvis kommer det en kille och tar den imorgon, så är den kvar då så riunger jag honom:)

Snygga som attan är det dock!
Angående 4wd vs 2wd så resonerar jag som såhär:
2wd må fungera på vanliga torra fina vägar, men på allt annat är de i stort sett värdelösa. Köper man en sån så gäller det att hålla sig på vägen. En 4wd däremot har du möjlighet att bruka lite mer precis var som helst, efter behov. Och du kan lägga ur fyrhjulsdriften och bruka den som en vanlig 2wd om du inte har behov av fyra drivhjul. Den är med andra ord allt som en 2wd är, och bra mycket mer. För mig är valet lätt, vill inte känna mig begränsad:) Men visst, vet man med sig att man garanterat aldrig kommer använda bilen på något annat än torra vägar så kan man väl köpa en 2wd om man vill. Blir ju lite billigare än en ordentlig 4wd:) Men, man ska vara medveten om att en 2wd är helt kass på halt väglag, så i så fall får bilen vara typ sommarbil.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj

Nej det gör den inte, fyrhjulsdriften lägger man bara i när man kör i terräng eller om det är halt.
Annars är den bakhjulsdriven.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Nej det gör den inte, fyrhjulsdriften lägger man bara i när man kör i terräng eller om det är halt.
Annars är den bakhjulsdriven.

Okej, Kanon! Så den går precis som en 2wd (och drar sås som en 2wd) vanligtvis och så har man 4wd vid behöv.. låter bra!

något spec man ska kolla efter eller fråga om när man ringer, man vill ju inte köra dit helt i onödan.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
sporthoj.com dammsuger norra Europa efter amerikanska 4WD pickisar :D

Lätt! Har blivit ett jävla liv i denhär tråden, erkänn du vill ha en! :D

Okej, Kanon! Så den går precis som en 2wd (och drar sås som en 2wd) vanligtvis och så har man 4wd vid behöv.. låter bra!

något spec man ska kolla efter eller fråga om när man ringer, man vill ju inte köra dit helt i onödan.

Enda nackdelen med 4wd om man aldrig ska använda den är att bilen blir lite tyngre.

Kollade bilen på transportstyrelesen, du får bara lasta 360 kilo på den.

Den bilen ser annars helt sjukt fin ut, nästan alla så gamla chevor har rost runt skärmkanterna samt bakre kofångare.

Fråga om den är upplagad eller lackad någon gång.
Rost i bakre hytthörnen kommer på dom bilarna förr eller senare också, rostar inifrån.
Fråga om lådan växlar som den ska.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Chevas sportside av den modellen har flaksidor i plast på utsidan och plåt mot flaket.

Kofångare är ett gissel, finns inga att uppbringa i svea rike just nu, Osbyskroten får ham till våren!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lätt! Har blivit ett jävla liv i denhär tråden, erkänn du vill ha en! :D.

Nja. Mitt bilintresse har ökat från "inget alls" till "en del" under senaste året.

Pickis, visst, men jag tror inte det är min grej. Jag är nog mer inne på nåt som är mer byggt för långresa/lätt offroad. Typ en pimpad Defender eller ännu hellre en Toyota av nåt slag. Kanske en HZJ78. Dyra som fan bara.

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Lätt! Har blivit ett jävla liv i denhär tråden, erkänn du vill ha en! :D

Enda nackdelen med 4wd om man aldrig ska använda den är att bilen blir lite tyngre.

Kollade bilen på transportstyrelesen, du får bara lasta 360 kilo på den.

Den bilen ser annars helt sjukt fin ut, nästan alla så gamla chevor har rost runt skärmkanterna samt bakre kofångare.

Fråga om den är upplagad eller lackad någon gång.
Rost i bakre hytthörnen kommer på dom bilarna förr eller senare också, rostar inifrån.
Fråga om lådan växlar som den ska.

Okej, tack för tipset,

Tycker dock att det känns som att den är lite för dyr, man kan ju hoppas att det är förhandligsbart.
30k känns väl mer rimligt, eller?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...