Pickup-besatt.

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Men sen hur stor risken är att åka fast kan jag bara sia om. Antagligen liten. Men kanske blir hårdare koll senare vem vet.

Riktigt liten risk att åka dit med en pickup, polisen orkar inte ens jaga lastbilar och bussar som innte får gå i miljözonen om man ringer dom. Stockholms polisen brukar köra ett par razzior om året och städa bland miljöbusarna men annars är det nog ganska sällan dom bryr sig.

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Riktigt liten risk att åka dit med en pickup, polisen orkar inte ens jaga lastbilar och bussar som innte får gå i miljözonen om man ringer dom. Stockholms polisen brukar köra ett par razzior om året och städa bland miljöbusarna men annars är det nog ganska sällan dom bryr sig.

Jo det är sant. Ser nästan dagligen svartrykande grusbilar och liknande från 90-talet inne i zonen i gbg. Har för mig att boten inte var så svettig heller, inte så att det motiverar till att byta ut sin fullt fungerande lastbil mot en ny iallafall. :tungan

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur fan kan det vara så dyrt med dieselpickis?? 20 år gamla rostiga as som ligger på blocket för 70 papp (plus moms!), bara för att de råkar ha 6.5TD och 4x4??:va Och sen när skriver privatpersoner ut "plus moms"?? Är inte det en företagargrej, för folk där det faktiskt kan bli intressant med momsavdrag och grejer??:va Fattar inte, man kan få vad som verkar vara bra fina bilar (bensinare) för sisådär en 30-40 lakan, men så fort det sitter en diesel under huven så stiger priset till +70 oavsett hur bortrostade tröskellådor och skärmkanter är?:va
Fan, knappt lönt att bry sig om att köpa diesel längre. Även om man tjänar på det per körd mil på grund av skillnaden i soppakonsumtion så tar det ju för fan flera år att tjäna in mellanskillnaden i inköpspris:näsblod

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Och sen när skriver privatpersoner ut "plus moms"?? Är inte det en företagargrej, för folk där det faktiskt kan bli intressant med momsavdrag och grejer??

Det är folk som inte fattar att så fort bilen är momsad så är det kört.
Är det bara företagare som haft den går det köpa momsfritt.

I väldigt korta drag.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är folk som inte fattar att så fort bilen är momsad så är det kört.
Är det bara företagare som haft den går det köpa momsfritt.

I väldigt korta drag.

Hur menar du nu? Jag antog att det var folk som skrev ut ett lägre pris för att locka köpare till annonsen och, bara för att sen slänga till med "plus moms" i slutet för att komma upp i summan de egentligen tänkt sig... Men moms är väl som en sorts skatt på alla köp, 25 procent av varans värde som läggs på. Varför är det något som vanliga människor slänger sig med helt plötsligt?:va Det är väl som sagt ändå bara företagare som har rätt att dra av momsen på saker de köpt (om de kan visa att det är till företaget de köpt prylen dessutom)?

Och det är fortfarande satans dyrt med 70-90 lax för ett 20 år gammalt rostigt härke med 35k mil på mätaren:näsblod

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Hur menar du nu? Jag antog att det var folk som skrev ut ett lägre pris för att locka köpare till annonsen och, bara för att sen slänga till med "plus moms" i slutet för att komma upp i summan de egentligen tänkt sig... Men moms är väl som en sorts skatt på alla köp, 25 procent av varans värde som läggs på. Varför är det något som vanliga människor slänger sig med helt plötsligt?:va Det är väl som sagt ändå bara företagare som har rätt att dra av momsen på saker de köpt (om de kan visa att det är till företaget de köpt prylen dessutom)?

Och det är fortfarande satans dyrt med 70-90 lax för ett 20 år gammalt rostigt härke med 35k mil på mätaren:näsblod

Jo, men om ett företag säljer en moms"fri" bil till ett annat företag tror jag inte man måste momsa.

Men folk har sett att företagen skriver "plus moms" och gör likadant själv.

Priset? Tillgång - Efterfrågan.

Edit: Hittade lite info på internets:
"Momssmittad är en (vanligtvis begagnad) personbil som ägts av en privatperson. Ett företag kan då inte leasa bilen exklusive moms utan insättningsvärdet på leasingavtalet blir inklusive moms. Då moms alltid läggs på leasinghyrorna innebär det att företaget tvingas betala moms två gånger. Eftersom endast halva momsen är avdragsgill på leasinghyrorna blir följden att bilen momsas 1,5 gång istället för 0,5 gång. Därav begreppet momssmittad.

Även för en bilhandlare är det mer fördelaktigt att byta in en icke momssmittad bil, då momsen inte går att lyfta av då man byter in från privatperson eller företag som inte leasar. Mer lättsålt och binder mindre pengar i lager."

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jo, men om ett företag säljer en moms"fri" bil till ett annat företag tror jag inte man måste momsa.

Men folk har sett att företagen skriver "plus moms" och gör likadant själv.

Priset? Tillgång - Efterfrågan.

Edit: Hittade lite info på internets:
"Momssmittad är en (vanligtvis begagnad) personbil som ägts av en privatperson. Ett företag kan då inte leasa bilen exklusive moms utan insättningsvärdet på leasingavtalet blir inklusive moms. Då moms alltid läggs på leasinghyrorna innebär det att företaget tvingas betala moms två gånger. Eftersom endast halva momsen är avdragsgill på leasinghyrorna blir följden att bilen momsas 1,5 gång istället för 0,5 gång. Därav begreppet momssmittad.

Även för en bilhandlare är det mer fördelaktigt att byta in en icke momssmittad bil, då momsen inte går att lyfta av då man byter in från privatperson eller företag som inte leasar. Mer lättsålt och binder mindre pengar i lager."

Förstår. Men hur blir bilen momssmittad från första början då? Är det någon skillnad om man sätter ut en bil för 20 000 plus moms eller 25 000 inklusive moms?:va

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förstår. Men hur blir bilen momssmittad från första början då? Är det någon skillnad om man sätter ut en bil för 20 000 plus moms eller 25 000 inklusive moms?:va

När ett företag säljer någonting till dig så får dom betalt för varans pris plus moms av dig sen betalar dom in momsen till staten.
Säljer dom till ett annat företag så funkar det likadant men då får köparen tillbaka momsen av staten/skatteverket.

Säljer du någonting till ett företag så betalar du ju inte in någon moms till staten och då finns det inga pengar att få tillbaka av staten för köparen. Då blir produkten 25% dyrare för dom.

Slutsatsen är att företag inte gärna handlar av privatpersoner och att privatpersoner tycker det är dyrt när man helt plötsligt måste "lägga till" 25% på priset.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
När ett företag säljer någonting till dig så får dom betalt för varans pris plus moms av dig sen betalar dom in momsen till staten.
Säljer dom till ett annat företag så funkar det likadant men då får köparen tillbaka momsen av staten/skatteverket.

Säljer du någonting till ett företag så betalar du ju inte in någon moms till staten och då finns det inga pengar att få tillbaka av staten för köparen. Då blir produkten 25% dyrare för dom.

Slutsatsen är att företag inte gärna handlar av privatpersoner och att privatpersoner tycker det är dyrt när man helt plötsligt måste "lägga till" 25% på priset.

Ok, så när en privatperson skriver "plus moms" är det helt enkelt deras sätt att locka folk till annonsen med ett lågt pris bara för att sedan lägga på en "helt legitim" liten momssats på slutet och komma upp i vad de egentligen vill ha för bilen?

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ok, så när en privatperson skriver "plus moms" är det helt enkelt deras sätt att locka folk till annonsen med ett lågt pris bara för att sedan lägga på en "helt legitim" liten momssats på slutet och komma upp i vad de egentligen vill ha för bilen?

Antingen det eller så har han en enskild firma, det är ju inte bara AB som kan lyfta momsen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Antingen det eller så har han en enskild firma, det är ju inte bara AB som kan lyfta momsen.

Skulle kunna vara, fast jag tycker mig se en ökad trend bland annonsörer i största allmänhet... Skulle ju kunna vara så att en herrans massa människor startat egen firma, eller rentav att den här typen av bilar används i huvudsak av folk med egen firma... Men när majoriteten av alla privatannonser håller på med moms och skit så blir man ju ändå lite fundersam...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Fast det går ju lätt förhandla bort det där 2300:-
Och du skulle vara säljare?

Edit: Och jag räknade snabbt på min voffla på mig (utan boende):
Dinaförsäkringar: 6.869:- (1.000:- självrisk)
Länsförsäkringar: 3.959:- (1.000:- självrisk)
Båda trafik

Ser ganska brunt ut för DF i det fallet.

Dina har väldigt olika prissättning i olika delar av landet, precis som Länet. Det var därför jag tipsade om att ringa och fråga. Inte testa internet. Det kan vara mycket dyrare, men också billigare.

Japp, jag är säljare och har på det viset inte allt samlat hos Länet, jag har betydligt lägre ränta på bolån hos SEB och försäkringar hos Dina som är billigare med marginal än Länet.

Jag testade också. Min Nissan Almera -99. 3600kr med 2500kr i vagnskadesjälvrisk hos Dina. 6300 med 3000 i självrisk hos Länet.

Måste skilja mycket på länen helt enkelt.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Skulle kunna vara, fast jag tycker mig se en ökad trend bland annonsörer i största allmänhet... Skulle ju kunna vara så att en herrans massa människor startat egen firma, eller rentav att den här typen av bilar används i huvudsak av folk med egen firma... Men när majoriteten av alla privatannonser håller på med moms och skit så blir man ju ändå lite fundersam...

Pysslar man lite så har man en firma registrerad.
Inte alls lika fördelaktigt nu som förr.
Har lagt ner min (först vassklippningsfirma, sedan grävmaskin, sedan lantbruk) eftersom jag inte tjänade något på det längre.
Ångrar mig.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...