Pickup-besatt.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Dina har väldigt olika prissättning i olika delar av landet, precis som Länet. Det var därför jag tipsade om att ringa och fråga. Inte testa internet. Det kan vara mycket dyrare, men också billigare.

Japp, jag är säljare och har på det viset inte allt samlat hos Länet, jag har betydligt lägre ränta på bolån hos SEB och försäkringar hos Dina som är billigare med marginal än Länet.

Jag testade också. Min Nissan Almera -99. 3600kr med 2500kr i vagnskadesjälvrisk hos Dina. 6300 med 3000 i självrisk hos Länet.

Måste skilja mycket på länen helt enkelt.

Mm men även internet använder de lokala priserna, fyi.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tack för tipset!

Såg ju ganska sjyst ut, bortsett från lite yttre skavanker!:tummenupp Dessutom höjd redan, sparar ju en del bekymmer... Dock är det ju en bensinare, skulle allra helst vilja ha en diesel... Men jag ska helt klart ha den i åtanke, finns det ingen vettig diesel att finna så är det där det klart värdigaste alternativet hittills:tummenupp

Har tittat på den, men den lär väl vara lika dyr som alla andra dieslar... Dessutom är det jävligt långt till pajala...:gnissla

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Tack för tipset!

Såg ju ganska sjyst ut, bortsett från lite yttre skavanker!:tummenupp Dessutom höjd redan, sparar ju en del bekymmer... Dock är det ju en bensinare, skulle allra helst vilja ha en diesel... Men jag ska helt klart ha den i åtanke, finns det ingen vettig diesel att finna så är det där det klart värdigaste alternativet hittills:tummenupp

Gör en tvåstegsraket av den. Köpt den och kör som den är. Höjning är durt, speciellt på chevorna pga den delade framaxeln så den har du ju gratis.

Så fixar du till det du vill ändra på om ett par år eller när det passar så slipper du ta hela smällen på en gång. Verkar ju vara ett kap.

Kolla så att det är någorlunda rostfritt på hytten. Flak, flyglar och huv kan man byta billigt. Sen kanske du hittar en billig 6.2/6.5:a om ett par år och har bättre ekonomi. Då är det bara att slänga i den.
En flygel kostar 600:- på ebay.

Jag kommer köra på min som den är nu men samtidigt jaga ihop nya flyglar+huv samt alla emblem/lister och när jag har allt så lämnar jag det på lack och sen tar jag en monteringshelg så kommer bilen se ny ut framtill.

:banana

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gör en tvåstegsraket av den. Köpt den och kör som den är. Höjning är durt, speciellt på chevorna pga den delade framaxeln så den har du ju gratis.

Så fixar du till det du vill ändra på om ett par år eller när det passar så slipper du ta hela smällen på en gång. Verkar ju vara ett kap.

Kolla så att det är någorlunda rostfritt på hytten. Flak, flyglar och huv kan man byta billigt. Sen kanske du hittar en billig 6.2/6.5:a om ett par år och har bättre ekonomi. Då är det bara att slänga i den.
En flygel kostar 600:- på ebay.

Jag kommer köra på min som den är nu men samtidigt jaga ihop nya flyglar+huv samt alla emblem/lister och när jag har allt så lämnar jag det på lack och sen tar jag en monteringshelg så kommer bilen se ny ut framtill.

:banana

Skulle man kunna göra i och för sig! Beror ju i och för sig på om den är ordentligt höjd eller bara karosshöjd, men det sparar ju ändå både tid och pengar. 35'' känns som en lagom däckstorlek, och de går ju bevisligen på så det behövs ju inte göras mer.

Som du säger, blev bra sugen på den faktiskt! Ser grymt cool ut, kolla hur liten bilen i bakgrunden ser ut:D

Den ser ut att ha en liten fläck nere i hytthörnet, om du kollar där färgen är annorlunda (färgen skulle ju kunna indikera tidigare rostlagning menar jag). Hur mycket hyttrost är acceptabelt på en sån här bil? Skärmar och sånt kan man ju som du säger byta ut (han verkar ju dessutom ha ett par extra liggande), även om jag inte är särskilt sugen på att byta så stora karossdelar som flak och sådär:gnissla

Det hade suttit fint med diesel i den dock, men som du säger skulle man ju kunna konvertera... Jag har en kille som kommer och kollar på min bil idag, köper han den tar jag och ringer på den här:banana

Det kunde bli asballt, men gör henne inte så fin att du inte vågar använda henne bara:tummenupp

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Skulle man kunna göra i och för sig! Beror ju i och för sig på om den är ordentligt höjd eller bara karosshöjd, men det sparar ju ändå både tid och pengar. 35'' känns som en lagom däckstorlek, och de går ju bevisligen på så det behövs ju inte göras mer.

Som du säger, blev bra sugen på den faktiskt! Ser grymt cool ut, kolla hur liten bilen i bakgrunden ser ut:D

Den ser ut att ha en liten fläck nere i hytthörnet, om du kollar där färgen är annorlunda (färgen skulle ju kunna indikera tidigare rostlagning menar jag). Hur mycket hyttrost är acceptabelt på en sån här bil? Skärmar och sånt kan man ju som du säger byta ut (han verkar ju dessutom ha ett par extra liggande), även om jag inte är särskilt sugen på att byta så stora karossdelar som flak och sådär:gnissla

Det hade suttit fint med diesel i den dock, men som du säger skulle man ju kunna konvertera... Jag har en kille som kommer och kollar på min bil idag, köper han den tar jag och ringer på den här:banana

Det kunde bli asballt, men gör henne inte så fin att du inte vågar använda henne bara:tummenupp

Nej Långforden är en brukis.

Det är ju plåt så det går att laga. Så länge ramen inte har rostat av är det ingen fara. Det sköna med flyglar och huv är just att de är så lätta att lacka. En fördel med tvåfärgat sådär är ju att det är lättare att rostlaga och sedan bara lacka det färgfältet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej Långforden är en brukis.

Det är ju plåt så det går att laga. Så länge ramen inte har rostat av är det ingen fara. Det sköna med flyglar och huv är just att de är så lätta att lacka. En fördel med tvåfärgat sådär är ju att det är lättare att rostlaga och sedan bara lacka det färgfältet.

Bra:)

Jo, förvisso. Men man vill ju dels inte att den ska vara oseriöst lagad sen tidigare, och dels vill man ju inte ha för mycket att laga ändå... Och jag menar, om karossen är väldigt rostig finns det ju en risk att ramen fått utstå vädrets makter på samma sätt... Men men, får ringa och höra vad säljaren säger:) går dessutom priset att diskutera lite så är det säkert ett bra köp oavsett:)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Cowboy Limousin!
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ford_F350_7_3L_V8_30979377.htm?ca=11&w=3
4241661138.jpg

Jag tyckte denna såg lite ball ut.. Men lådan vetif*n. en del bytt iallafall.
http://www.blocket.se/vasternorrlan...do_2500_4X4_6_2_diesel_31430404.htm?ca=11&w=3
7730135611.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Det är dock synd att den översta har crewcab, annars hade den varit riktigt fet:yoparty

Den undre har jag funderat på, men jag är också skeptisk till det där med lådan...:va Dessutom "bara" en slö 6.2:a. Ska jag ha diesel vill jag nog ha 6.5td:)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Och 2WD, dubbelmontage, ej orginalmotor (om de inte skrivit fel).

Så långt tittade jag inte ens, räknade bort den så fort jag såg crewcaben.

Ringde precis på den där höjda chevan för 32k. Den var tyvärr bara karosshöjd, det var tyvärr en hel del rost, och den var dessutom rostlagad sedan tidigare precis som jag trodde. Ägaren visste dock inte om det var ordentligt gjort, dvs kan mycket väl vara fuskjobb. Dessutom saknades servicebok, vilket är oroande på en bensinbil som gått över 30k mil... Original kasettstereo, tygklädsel osv, och dessutom tycker jag att det ser ut som att hjulhusen blivit uppkapade (titta bara på kofångaren exempelvis) för att hysa de större däcken. Så jag vet inte riktigt, 32 känns som ett överpris...:va Man blev ju inte direkt överentusiastisk och sådär, känns inte helt rätt...

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Ringde precis på den där höjda chevan för 32k. Den var tyvärr bara karosshöjd, det var tyvärr en hel del rost, och den var dessutom rostlagad sedan tidigare precis som jag trodde. Ägaren visste dock inte om det var ordentligt gjort, dvs kan mycket väl vara fuskjobb. Dessutom saknades servicebok, vilket är oroande på en bensinbil som gått över 30k mil... Original kasettstereo, tygklädsel osv, och dessutom tycker jag att det ser ut som att hjulhusen blivit uppkapade (titta bara på kofångaren exempelvis) för att hysa de större däcken. Så jag vet inte riktigt, 32 känns som ett överpris...:va Man blev ju inte direkt överentusiastisk och sådär, känns inte helt rätt...

Ajfan. Servicebok skiter man väl i. Vem servar en gammelpickis på verkstad?

Att det är rost i skärmkanten fram beror nog på att skärmbreddaren borras fast i skärmkanten. Smetar man inte på något mot rost vid borrhålen går det fort.

Men känns det inte bra så är det inte.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ajfan. Servicebok skiter man väl i. Vem servar en gammelpickis på verkstad?

Att det är rost i skärmkanten fram beror nog på att skärmbreddaren borras fast i skärmkanten. Smetar man inte på något mot rost vid borrhålen går det fort.

Men känns det inte bra så är det inte.

Förvisso, men det faktum att han inte alls visste något om bilens servicehistorik gör en ju lite skeptisk... Man bör väl åtminstone veta hur ofta man själv servat den om inte annat, den kan ju ha gått på samma olja hela tiden han haft den för allt jag vet... Men att han visste så väldigt lite om bilens egentliga skick gjorde mig som sagt skeptisk, och det i kombination med alla andra småfel... Njä, jag vet inte. Den ser hyfsad ut och kan säkert bli fin, men det är för många osäkra faktorer och för mycket som känns halvbra för att jag ska känna mig trygg med den. Tyvärr:)

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Hur brett är ett sportside flak?

Tänkte ju åka och kolla på sportside:n i Göteborg, men börjar nästan tveka nu, men å andra sidan så tror jag att storleken är perfekt för mig, är bara orolig om jag kommer ha råd att tanka den.... :va

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Hur brett är ett sportside flak?

Tänkte ju åka och kolla på sportside:n i Göteborg, men börjar nästan tveka nu, men å andra sidan så tror jag att storleken är perfekt för mig, är bara orolig om jag kommer ha råd att tanka den.... :va

På ett vanligt flak har du hjulhusen på flaket istället, så en sportside är lika bred som mellan hjulhusen fast att det inte går ut på sidorna före och efter hjulhusen. Om du förstår hur jag menar. Förklarades för mig någon sida bakåt i tråden:)

Ja, det där med bränslepengar är något jag också funderar på... Men det får det vara värt:)

Tackar!
Den övre är klart intressant, men jag tvivlar på att den går att få ner till min prisklass... Den undre har det pratats om en del på 4x4sweden, ska tydligen ha en hel del rost och annat småpill att ta itu med... Flakinfästningen ska tydligen vara bortrostad, inte helt bra:näsblod

Last edited:

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
På ett vanligt flak har du hjulhusen på flaket istället, så en sportside är lika bred som mellan hjulhusen fast att det inte går ut på sidorna före och efter hjulhusen. Om du förstår hur jag menar. Förklarades för mig någon sida bakåt i tråden:)

Ja, det där med bränslepengar är något jag också funderar på... Men det får det vara värt:)

Tackar!
Den övre är klart intressant, men jag tvivlar på att den går att få ner till min prisklass... Den undre har det pratats om en del på 4x4sweden, ska tydligen ha en hel del rost och annat småpill att ta itu med... Flakinfästningen ska tydligen vara bortrostad, inte helt bra:näsblod

jo jag förstår, men hur brett är det? :tungan

Jag har inga problem med att lägga pengar på bensin, om jag har pengar, men det känns lite smådumt att köpa en törstig 5.7:a när man inte har pengar till att tanka... :gnissla
Men ska ju sälja 2hojar till våren så det ska lösa sig! (intalar jag mig själv)
Tänker även såhär: Man får ju passa på att ha ett sånt här fordon nu när jag bor hemma, sen blir det kanske svårare när man har en massa andra utgifter..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
jo jag förstår, men hur brett är det? :tungan

Jag har inga problem med att lägga pengar på bensin, om jag har pengar, men det känns lite smådumt att köpa en törstig 5.7:a när man inte har pengar till att tanka... :gnissla
Men ska ju sälja 2hojar till våren så det ska lösa sig! (intalar jag mig själv)
Tänker även såhär: Man får ju passa på att ha ett sånt här fordon nu när jag bor hemma, sen blir det kanske svårare när man har en massa andra utgifter..

Tja du, vad kan det vara... 1.30 kanske?:va

Ja, det kan jag ju i och för sig hålla med om:D
Jag har det inte så fett med stålars jag heller, men ska väl förhoppningsvis ha råd att tanka bilen i alla fall. Sedan jag började studera har jag trots allt aldrig haft riktigt ont om pengar, har tvärtom mer pengar varje månad än någonsin tidigare. Så det i kombination med snålt leverne ska förhoppningsvis innebära att man har råd med ett mer eller mindre nöjesfordon.

Jo, jag har ju inte ens någon parkeringsplats här i stan...:gnissla Så det blir till att ställa hos päronen:)

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
Tja du, vad kan det vara... 1.30 kanske?:va

Ja, det kan jag ju i och för sig hålla med om:D
Jag har det inte så fett med stålars jag heller, men ska väl förhoppningsvis ha råd att tanka bilen i alla fall. Sedan jag började studera har jag trots allt aldrig haft riktigt ont om pengar, har tvärtom mer pengar varje månad än någonsin tidigare. Så det i kombination med snålt leverne ska förhoppningsvis innebära att man har råd med ett mer eller mindre nöjesfordon.

Jo, jag har ju inte ens någon parkeringsplats här i stan...:gnissla Så det blir till att ställa hos päronen:)

Okej, så då kan man iaf hiva upp 1200-gips och andra skivor, det är det viktigaste! :D
Tänkte ge ett bud på 30k och se vad han säger, om jag absolut inte har råd att ha bilden så bör man ju få igen dom pengarna tkr man.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...