Pickup-besatt.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ja blir fanimej galen... Ska de va krav på C-kort för å köra en 5-6 år gammal dieselpickis!? Har främst kikat på Dodge ram 2500 å Ford F-250... Givetvis 4x4 å gärna diesel... Med handen på hjärtat e de väl lite av drömmar för tillfället då ja inte har pengar nu men de retar mej nåt enormt ändå :huvet:mad:...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gött, tack:) Det var väl mest om man skulle slå upp och titta lite på hur det ser ut om man nu skulle försöka justera bort rattglappet. Har hört att det kan vara styrsnäckan som ska justeras och att det ska till någon speciell manöver för att få rätt på det, så det kunde ju vara bra att bilda sig ett hum om vad det är för operation innan man börjar liksom:)

Om du följer rattstången så hittar du styrsnäckan.
Förmodligen sticker det upp en bult på översida med en kontramutter (brukar vara flatspår eller fyrkantshuvud på bulten).
Lossa kontramuttern och skruva in bulten tills glappet är borta.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Skaffa jobb? Eller vad gör du hela dagarna och vart tar alla pengar vägen?:va
Sant.

Skickar in jobbansökningar i hundratal.
Men när 30% av ungdomarna är arbetslösa så är det hård konkurrens om skitjobben som inte kräver någon erfarenhet eller utbildning.

Så nu ska AF skicka mig på praktik=
Heltidsarbete för 2300:- i månaden.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Skickar in jobbansökningar i hundratal.
Men när 30% av ungdomarna är arbetslösa så är det hård konkurrens om skitjobben som inte kräver någon erfarenhet eller utbildning.

Så nu ska AF skicka mig på praktik=
Heltidsarbete för 2300:- i månaden.

Inte för att bli FÖR offtopic, men som rekryterare så kan jag säga att "formansökan" eller "samma till alla" som de flesta skickar kastar jag direkt i sopkorgen.. Var noggrann och skicka specifika ansökningar för jobbet, återknyt till bolaget i personliga brevet och se tilll att förlja upp ansökan med telefonsamtal eller mail någon dag efter den skickats så sticker man ut = intervju.

Back to topic.
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Inte för att bli FÖR offtopic, men som rekryterare så kan jag säga att "formansökan" eller "samma till alla" som de flesta skickar kastar jag direkt i sopkorgen.. Var noggrann och skicka specifika ansökningar för jobbet, återknyt till bolaget i personliga brevet och se tilll att förlja upp ansökan med telefonsamtal eller mail någon dag efter den skickats så sticker man ut = intervju.

Back to topic.

Mm, jag vet. Har fixat praktikplatser och liknande under hård konkurrens och skräddarsyr ansökningarna.
Men när det är 150-200sökande även till skitjobb så är det ganska svårt att ha en chans när man gått en teoretisk linje på gymnasiet och har sådär halvtomt CV.

Sannolikheten att någon har bättre kunskaper är ganska överhängande.

Men eftersom jag ska in på universitet till hösten (nåja, med 90% säkerhet iaf) så vill jag inte sitta ett par månader på förutbildning till ett jobb som jag inte kommer bli långvarig på.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du följer rattstången så hittar du styrsnäckan.
Förmodligen sticker det upp en bult på översida med en kontramutter (brukar vara flatspår eller fyrkantshuvud på bulten).
Lossa kontramuttern och skruva in bulten tills glappet är borta.

Tackar! Fast jag trodde skruven på ovansidan bara justerade trögheten i styrningen, fast du kanske inte syftar på samma skruv?:va


Vet exakt hur det är, satt i precis samma sits som du... Teoretisk gymnasielinje, inga kontakter, ingenting. Inte det lättaste att få jobb då när konkurrensen är så pass hård, som du säger så är det ju hundratals sökande på varenda liten skittjänst som inte kräver utbildning... För mig löste det sig genom att jag blev tidningsbärare, men där trivdes jag så ofantligt illa att det kändes bättre att vara arbetslös. Så jag sa upp mig och sökte till universitetet istället, då får man i alla fall lite pengar varje månad så att man klarar sig. och med en civilingenjörsutbildning bakom sig så bör man ju hitta jobb är man är klar.
Jag önskar dig all lycka i jobbsökandet, min broder i arbetslösheten. Hoppas det lossnar snart!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tackar! Fast jag trodde skruven på ovansidan bara justerade trögheten i styrningen, fast du kanske inte syftar på samma skruv?:va

Med skruven justerar man in rätt kuggspel i snäckväxeln. Så drar du åt den för hårt så kan du förstås justera "trögheten" med den. Samma som med hjullager.

På vissa styrsnäckor så minskar man kuggspelet genom att skruva ut skruven, men det märker du ju eftersom man givetvis testar med ratten succesivt till man är nöjd.

På servobilar så kan det rinna ut olja när låsmuttern är släppt.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Ja den där flakkåpan är löjligt ful! Men sjukt användbar. Har en lägre variant som jag haft som substitut till tält då det vankades midsommarfirande på annan ort. Slängde in en 160-säng och sov som en prins. Ligga fick jag också göra.
Ja, men man kan ju inte begära att det ska gå att fläska på raggarbrudarna stående i överbyggnaden. :hihi
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Med skruven justerar man in rätt kuggspel i snäckväxeln. Så drar du åt den för hårt så kan du förstås justera "trögheten" med den. Samma som med hjullager.

På vissa styrsnäckor så minskar man kuggspelet genom att skruva ut skruven, men det märker du ju eftersom man givetvis testar med ratten succesivt till man är nöjd.

På servobilar så kan det rinna ut olja när låsmuttern är släppt.

Jag förstår, så om glappet sitter i styrsnäckan och inte i ratten så åtgärdas det med sagda skruv? Låter enkelt och bra, ska se om jag inte kan fixa det nästa gång jag är ute hos bilen.

Förstår. Är det något som måste luftas då om det kommer in luft i systemet, eller är det bara att skruva ihop och köra?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår, så om glappet sitter i styrsnäckan och inte i ratten så åtgärdas det med sagda skruv? Låter enkelt och bra, ska se om jag inte kan fixa det nästa gång jag är ute hos bilen.

Förstår. Är det något som måste luftas då om det kommer in luft i systemet, eller är det bara att skruva ihop och köra?

Ja man justera in glappet/kuggspelet i snäcakn med nämda skruv.

Du behöver inte lufta, bara justera nivån. Men som jag skrev tidigare så byt även servooljan. Den kan vara från -94
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja man justera in glappet/kuggspelet i snäcakn med nämda skruv.

Du behöver inte lufta, bara justera nivån. Men som jag skrev tidigare så byt även servooljan. Den kan vara från -94

Kanon, tack för infon! Ska byta oljan när jag ändå är igång:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanon, tack för infon! Ska byta oljan när jag ändå är igång:)

Enklast vid byte är på många bilar att lossa returslangens anslutning till den kombinerade pumpen/nivåkärlet och stoppa ned slangen i en dunk. Sedan starta motorn så att den gamla oljan pumpas ned i dunken. Gör rent ev oljefilter/-sil. Sedan fyller man på lite ren olja i det nu tömda nivåkärlet och startar motorn igen tills det kommer ren olja ned i dunken. Nu har man även flushat systemet ngt.

Sedan ansluter man returledningen igen, fyller upp kärlet till maxstrecket, startat motor och vrider ratten fulla hjulutslag tills all luft är ute ur system, sedan justerar man slutligen nivån och sätter tillbaks locket och kollar att dess packning är fräsh.

Men kolla i mekhandboken, spec vad de rek för olja.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Enklast vid byte är på många bilar att lossa returslangens anslutning till den kombinerade pumpen/nivåkärlet och stoppa ned slangen i en dunk. Sedan starta motorn så att den gamla oljan pumpas ned i dunken. Gör rent ev oljefilter/-sil. Sedan fyller man på lite ren olja i det nu tömda nivåkärlet och startar motorn igen tills det kommer ren olja ned i dunken. Nu har man även flushat systemet ngt.

Sedan ansluter man returledningen igen, fyller upp kärlet till maxstrecket, startat motor och vrider ratten fulla hjulutslag tills all luft är ute ur system, sedan justerar man slutligen nivån och sätter tillbaks locket och kollar att dess packning är fräsh.

Men kolla i mekhandboken, spec vad de rek för olja.

Jättebra "walkthrough", tack så mycket!:tummenupp

Har dock ingen mekhandbok ännu, måste fixa en sån... Vet dock ej var man ska hitta en sån, har sökt men hittar ingenting...:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top