Pickup-besatt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Man får palla upp bilen på ramen. Släppa puttrarna på bladisarna bak och lossa fjädrarna fram så att bakaxeln och drivaxlarna fram ligger lösa.
Sedan pumpar man upp bilen så att man kan ta bort det som ska bort och ersätta med det från höjsatsen.
WD-40 och en tumsats är att rekommendera.

:tummenupp

Ok, men jag behöver alltså inte krångla med att förlänga styrleder, ledningar, sladdar och kardaner?:) Isåfall får det nog bli ett dylikt kit, för 35:eek:r vill jag ha:banana Nu gäller det bara att hitta det bästa och billigaste alternativet... Någon som har lust att hjälpa till att leta?:D
 

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Här är någon som kör på "Ved och Porr" :D

814c3b647e2c77a.jpg


Teo, bara börja bygga: :D

P6300006.jpg


home_4.jpg


Liten båt
bigboat.jpg


Är det något de inte kör med pickis där borta?
attachment.php


attachment.php
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
De här herrejösses höjningarna jänkarna har; hur fixar man dom?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Båtpickisen var ju bara för awesome, fan vilket snyggt bygge!:yoparty :banana
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jo det här med turbovissel...

[YOUTUBE-ID]XAIHPzuqSc4[/YOUTUBE-ID]
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
De här herrejösses höjningarna jänkarna har; hur fixar man dom?

De har helt absurda lift-kits... Gå in på 4wheelparts hemsida och kolla runt lite, finns gott om tum att vinna i höjd... Värsta höjningskitet samt karosshöjningskuddarna så har du fått upp bilen en halvmeter och man kränga på monsterdäck vilka får upp bilen till sisådär din huvudhöjd, fast i tröskelhöjd då:D

Jo det här med turbovissel...

[YOUTUBE-ID]XAIHPzuqSc4[/YOUTUBE-ID]

En sak jag alltid undrar över med tractorpullers... Där när de börjar gasa försiktigt och stadigt jobbar sig upp i varv, dumpar "kopplingen" och far iväg, vad beror egentligen fördröjningen på? Gasar de bara försiktigt eller har de sånt extremt turbolagg att det faktiskt tar sån tid för maskinen att komma upp i varv obelastat från tomgång?:va
 
Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Nej, nu ska jag sluta spamma tråden med massa ekipage.
Men den här måste jag visa, var coolt stuk på den. :)

DSC00329.jpg


DSC_0376.jpg
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
De har helt absurda lift-kits... Gå in på 4wheelparts hemsida och kolla runt lite, finns gott om tum att vinna i höjd... Värsta höjningskitet samt karosshöjningskuddarna så har du fått upp bilen en halvmeter och man kränga på monsterdäck vilka får upp bilen till sisådär din huvudhöjd, fast i tröskelhöjd då:D



En sak jag alltid undrar över med tractorpullers... Där när de börjar gasa försiktigt och stadigt jobbar sig upp i varv, dumpar "kopplingen" och far iväg, vad beror egentligen fördröjningen på? Gasar de bara försiktigt eller har de sånt extremt turbolagg att det faktiskt tar sån tid för maskinen att komma upp i varv obelastat från tomgång?:va

Den laddar ju över 10 bar, så det krävs nog lite tid för att få upp trycket. :rolleyes:


Det här med portal axle, känns det inte ganska mycket mer komplicerat?
Jag har inte sett så många köra med det.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den laddar ju över 10 bar, så det krävs nog lite tid för att få upp trycket. :rolleyes:

Jo, men ändå... 10 sekunder för att få upp varvet tillräckligt när motorn går helt obelastad?:va
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En sak jag alltid undrar över med tractorpullers... Där när de börjar gasa försiktigt och stadigt jobbar sig upp i varv, dumpar "kopplingen" och far iväg, vad beror egentligen fördröjningen på? Gasar de bara försiktigt eller har de sånt extremt turbolagg att det faktiskt tar sån tid för maskinen att komma upp i varv obelastat från tomgång?:va

I videon får jag en känsla att han har en turbin som inte nyper för ens 2500 varv eller något då han har full effekt. Känns som han gasar lite försiktigt dit för att känna när det nyper så han får till en bra start.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det brukar vara traktorpulling i alla fall en gång om året i Ekeröd typ. Dra dit och kolla, de é naaaaajs! :fakta

Har varit sugen bra länge, får väl ta och göra slag i saken då:tummenupp

I videon får jag en känsla att han har en turbin som inte nyper för ens 2500 varv eller något då han har full effekt. Känns som han gasar lite försiktigt dit för att känna när det nyper så han får till en bra start.

Förstår. Och alla enorma megatraktorer då, turbolagg eller samma där?
 
Last edited:

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Ort
Skogen
Hoj
-
Du spammar inte. Det är för lite bilder i tråden!

Då fortsätter vi med några, sen är det dags att sova.

24400190043_large.jpg


attachment.php

För det är ju dumt att köra pickupen på släp efter lastbilen? :va

30780lbs.jpg

Så ser 14 ton ut :)

weightticket.jpg


IMG_4470.jpg

Lekstuga :D

100_3691.jpg

Räcker det med en kula "på flaket" för att köra med ett gooseneck-släp?
Det förstör ju inte flakets användningsområden allt för mycket.
Och om vi pratar svenska regler, ger det några fördelar?
Hur blir det med lastvikt/släpvagnsvikt?
 

LOwarrior

Antisocialist på hög nivå
Gick med
22 Nov 2009
Ort
Hbg
Hoj
Hojlös
6215680065_large.jpg


Lasta den baljan full med 0-200, sen är det jävlar i mig lass! :yoparty
Vad har den ett sånt ekipage till? :va
Fejk big time.
Skulle han hissa den korgen hade han behövt följebil med hydraultank.
För att inte snacka om pumpen hade tagit halva baksätet...
Undra vilken bakfjäding dom har??
Kollar man in vilken belastning dom har på vändskivan är det konstigt att pickisarna inte slår en baklänges frivolt rätt in i deras egen röv o försvinner:va
 

Kymi

´Nte redit redi
Gick med
28 Jul 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Xr 650R
Bara älskar alla bilder,mer mer mer!Men undrar ju lite om reglerna i Usa ang vikter.Kan man koppla på vad som helst och bara åka?Har de motsvarande C-kort eller ett körkort så får man köra allt?Blir lite mörkrädd när man ser deras trailers..
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
En sak jag alltid undrar över med tractorpullers... Där när de börjar gasa försiktigt och stadigt jobbar sig upp i varv, dumpar "kopplingen" och far iväg, vad beror egentligen fördröjningen på? Gasar de bara försiktigt eller har de sånt extremt turbolagg att det faktiskt tar sån tid för maskinen att komma upp i varv obelastat från tomgång?:va

Det funkar som på en dragracer med tomat. Stall speed kan ligga på flera tusen varv.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det funkar som på en draracer med tomat. Stall speed kan ligga på flera tusen varv.

Var något åt det hållet som jag försökte förklara fast med 9.000 ord:gnissla

Även om flera tusen varv är tveksamt just i det här fallet.

Hur blir det med lastvikt/släpvagnsvikt?

Eftersom det är en lastbil och ingen familjebil som skjuter bakdämparna om man sätter två fullvuxna i baksätet så är det inget problem.

Min båttrailer är byggt att lägga över en del av båtens vikt på dragbilen för att öka trycket på drivhjulen samt att minska släpets vikt.

Fejk big time.
Skulle han hissa den korgen hade han behövt följebil med hydraultank.
För att inte snacka om pumpen hade tagit halva baksätet...
Undra vilken bakfjäding dom har??
Kollar man in vilken belastning dom har på vändskivan är det konstigt att pickisarna inte slår en baklänges frivolt rätt in i deras egen röv o försvinner:va

Den står i alla fall lastad på bilen. Man ser att Långforden är ihopsjunken i bakbladisarna. Sen om den är ordentligt kopplad är ju en annan sak. De har i alla fall plåtat ekipaget vid olika tillfällen så de verkar ju måna om att få folk att tro på det i så fall.
Vad ligger kultrycket på en sådan släpkärra på tro? Ett ton? Mer?
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Fejk big time.
Skulle han hissa den korgen hade han behövt följebil med hydraultank.
För att inte snacka om pumpen hade tagit halva baksätet...
Undra vilken bakfjäding dom har??
Kollar man in vilken belastning dom har på vändskivan är det konstigt att pickisarna inte slår en baklänges frivolt rätt in i deras egen röv o försvinner:va

Nja.
Det beror på hur stora kolvstänger man använder.
Hydraultanken behöver bara ta hand om den mängd olja som kolvstången tränger undan.
Till det behövs en högtryckspump.
Inte heller den tar mycket plats.

Hela idén med trailer är att lägga vikt mitt på dragbilen.
Slår runt gör det icke.

Så i teorin är ekipaget fullt möjligt.
Men konstruktionsmässigt tror jag inte bilen tål att man lägger på mer än ett par ton på flaket.
Så särskilt praktiskt är det inte.
Men de vanligare semitrailrarna man ser som fungerar som hästkärror, husvagnar och liknande fungerar fantastiskt bra.
Med samma ekipagelängd får man oerhört mycket mer utrymme (dragstångens längd plus en meter över flaket) och bättre fäste till både drivning och bromsar.
Blir dessutom lättmanövrerat vid backning.
En bra modell.
Som "racebuss" skulle det passa utmärkt.
Med samma ekipagelängd som med en vanlig husvagn så får man verkstadsdel på köpet.
Ner med stödbenen, så står den stadigt och bilen är fri.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top